Yamaha Xmax 250 gekocht

Ik heb inmiddels drie dagen rondgereden met het scherm en het is wel even wennen. De turbulentie is grotendeels opgeheven maar is er nog wel. Windbescherming is goed te noemen. Zoals het nu is vind ik het acceptabel. Het zicht is ook even wennen. Opeens een scherm in je blikveld. Verder is er idd boven de 85/90 km/h een vacuum. Ook dat is even wennen.
Kortom: gematig positief.
 
Ik heb inmiddels drie dagen rondgereden met het scherm en het is wel even wennen. De turbulentie is grotendeels opgeheven maar is er nog wel. Windbescherming is goed te noemen. Zoals het nu is vind ik het acceptabel. Het zicht is ook even wennen. Opeens een scherm in je blikveld. Verder is er idd boven de 85/90 km/h een vacuum. Ook dat is even wennen.
Kortom: gematig positief.
Nog herrie rond je helm?
 
Ik heb inmiddels drie dagen rondgereden met het scherm en het is wel even wennen. De turbulentie is grotendeels opgeheven maar is er nog wel. Windbescherming is goed te noemen. Zoals het nu is vind ik het acceptabel. Het zicht is ook even wennen. Opeens een scherm in je blikveld. Verder is er idd boven de 85/90 km/h een vacuum. Ook dat is even wennen.
Kortom: gematig positief.

Hmm. Eigenlijk zouden we nu nog een Xmaxer moeten vinden die het Givi-scherm van motolife uit gaat proberen. Die is niet alleen 25 cm hoger dan het origineel, maar ook breder. De hoogte kun je altijd aanpassen met een zaagje en eventueel met een mooi randje zoals Frank7 op zijn SH300 gedaan heeft.

full
 
Hmm. Eigenlijk zouden we nu nog een Xmaxer moeten vinden die het Givi-scherm van motolife uit gaat proberen. Die is niet alleen 25 cm hoger dan het origineel, maar ook breder. De hoogte kun je altijd aanpassen met een zaagje en eventueel met een mooi randje zoals Frank7 op zijn SH300 gedaan heeft.

[afbeelding]
Breder lijkt me nog comfortabeler in de winter.
 
Ik vind bovenstaand scherm gewoon lelijk op de X-max. In mijn ogen doet dat scherm afbreuk aan het sporty imago dat de x-max toch met zich meedraagt zijde de kleine broer van...
Smaken he ;)

Dat het functioneel is: geen twijfel mogelijk maar voor een recreatieve rijders zoals ik. Nee hoor. Zo'n fumé kort schermpje erop als het aan de orde is en een andere blinkende RVS uitlaat.

Maar ik moet zwijgen. Ik zou beter wat meer rijden dan erover te praten. Er staan ocharme nog steeds maar 260km's op. Ik begin al te twijfelen of het geen kwaad kan dat hij zoveel stilstaat. Het is nu weer 1,5 week geleden dat ik er nog op gereden heb.
Vandaag liet het weer het wel toe maar het waaide redelijk goed dus de lonk om de aanhangwagen aan de wagen te pikken en naar Kamperland (Zeeland) te rijden was groter en ben ik dus maar gaan windsurfen.
Mss morgen nog een toertje.
 
@wimper; je had een tijdje geleden geschreven dat je de 1000km-grens tegen augustus zou bereiken. je gaat nog moeite moeten doen!
ikzelf sta na 3 maanden op 2700. ik ga dan ook zo goed als elke dag ermee naar het werk en probeer ook af en toe een toertje te doen. denk tegen september het 5000km-onderhoud te moeten doen
nog even: ook al rij je niet veel, geniet er toch maar van :Y
 
@wimper; je had een tijdje geleden geschreven dat je de 1000km-grens tegen augustus zou bereiken. je gaat nog moeite moeten doen!
ikzelf sta na 3 maanden op 2700. ik ga dan ook zo goed als elke dag ermee naar het werk en probeer ook af en toe een toertje te doen. denk tegen september het 5000km-onderhoud te moeten doen
nog even: ook al rij je niet veel, geniet er toch maar van :Y
Die van mij krijgt deze week zijn 1000 km beurtje. gemiddeld 350 km per week. :]

Maar las ik nou ergens dat je om de 3000 km olie moet verversen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Materazzi: Yamaha zou zelfs om de 10.000km voorschrijven en eigenlijk kan dat perfect maar de dealers moeten ook hun geld verdienen en wij als leken geloven natuurlijk dat het absoluut nodig is. Enfin. Mij is gezegd. Het eerste na 1000km en nadien om de 6000km. Dus zolang de garantie geldt doen we dit zeker volgens het boekje.

Vanavond een doel uitgekiend om naartoe te rijden. Een PS3 spelletje aan familie gaan geven in Maria Ter Heide (Noorden van Antwerpen). Dus nu staat de teller iets verder. Iets van een 315km. Dit alles via secundaire wegen en op de terugweg (met het blok op bedrijfstemperatuur) toch een paar mooie sprintjes getrokken en wat auto's achter me gelaten.

Ik denk idd dat ik mijn 1000km grens ergens moet gaan zoeken midden of eind augustus.

Als het weer wat meezit doe ik meer ritjes maar vermits ik puur recreatief rij, laat ik hem staan bij regen of tekenen tot.
 
Let anders gewoon op je dashboard deze geeft vanzelf aan wanneer er een oliebeurt nodig is. Ik zelf heb net mijn 1000 beurt gehad en bij 1000km licht het oliechange symbool op. De volgende keer dat die dat weer doet is pas bij 10000km. Dus tot die tijd alleen oliepijl eens controleren lijkt me voldoende......
 
Let anders gewoon op je dashboard deze geeft vanzelf aan wanneer er een oliebeurt nodig is. Ik zelf heb net mijn 1000 beurt gehad en bij 1000km licht het oliechange symbool op. De volgende keer dat die dat weer doet is pas bij 10000km. Dus tot die tijd alleen oliepijl eens controleren lijkt me voldoende......
Oke.


Net weer getankt trouwens en nu door de 1 op 30 grens gedoken. *O*
 
Hmm. Eigenlijk zouden we nu nog een Xmaxer moeten vinden die het Givi-scherm van motolife uit gaat proberen. Die is niet alleen 25 cm hoger dan het origineel, maar ook breder. De hoogte kun je altijd aanpassen met een zaagje en eventueel met een mooi randje zoals Frank7 op zijn SH300 gedaan heeft.

[afbeelding]

Ik heb een Givi scherm op mijn Honda Foresight 250cc gemonteerd onlangs. Dit is ook een vrij hoog en breedscherm.

imgp5396ej3.jpg


Voordelen:
* Lekker uit de wind
* Veel minder herrie aan m'n kop

Nadelen:
* topsnelheid is lager geworden
* verbruik is ca. 10% toegenomen (1:27 i.p.v. 1:30)
* regendruppels in het zicht
* iets windgevoeliger
* minder mooi, maar dat is kwestie van smaak

Met name regen is toch een belangrijk punt. Ik heb, op advies van een ander topic, de ruit gewaxt met Valma metallic wax en dat werkt op zich prima. Maar als het niet zo hard regent dan zijn de druppels niet 'zwaar genoeg' om er mooi vanaf te glijden en is het zicht toch aanzienlijk minder.

Bij je helm-vizier kun je makkelijk even met de handschoen erover maar bij dit scherm is het toch iets lastiger ('t kan wel). Waar je aan moet denken is dat als het regent de omstandigheden sowieso slechter zijn:

Vaak waait het dan ook wat meer, is het wat donkerder, is de weg gladder en zie je oneffenheden slechter, etc, etc. Het is dan niet fijn dat je dan ook nog eens door je scherm minder ziet en even met één handje van het stuur om voorover te buigen om scherm droog te maken is ook niet echt je-van-het.

Ik denk eraan om het scherm wat in te korten zodat ik er wel overheen kan kijken. Hopelijk waait de meeste wind en regen dan toch nog over mee heen.

Allemaal overwegingen dus.

Heb het scherm trouwens besteld bij Rad.be. Incl. montagesetje was ik geloof ik net geen 100 euro kwijt incl. gratis bezorging. Snel geleverd, dus wel een aanrader.
 
Ik heb een Givi scherm op mijn Honda Foresight 250cc gemonteerd onlangs. Dit is ook een vrij hoog en breedscherm.

[afbeelding]

Voordelen:
* Lekker uit de wind
* Veel minder herrie aan m'n kop

Nadelen:
* topsnelheid is lager geworden
* verbruik is ca. 10% toegenomen (1:27 i.p.v. 1:30)
* regendruppels in het zicht
* iets windgevoeliger
* minder mooi, maar dat is kwestie van smaak

Ik denk eraan om het scherm wat in te korten zodat ik er wel overheen kan kijken. Hopelijk waait de meeste wind en regen dan toch nog over mee heen.

Allemaal overwegingen dus.

Ik wil toch even mijn ervaringen delen: Zelf heb ik dus mijn windscherm flink ingekort, achteraf had ik het iets langer moeten laten zo'n een a twee centimeter hoger.Al had dat voor de wind niet zoveel gescheeld, merk ik.De windgevoeligheid ligt iets hoger al heeft dat ook met je rijsnelheid te maken, hoe sneller hoe gevoeliger.

Kruip je echt achter het scherm of heb je een hoog scherm zoals fokkefokkema dan heb je minder last van wind en geluid door de wind, dat is gewoon zo.Al verschilt dat ook sterk per scherm.100% krijg je het zelden.

De nadelen zijn echter ook dividend: je stroomlijn word slechter omdat je frontaal oppervlak te groot wordt. Zelf is mijn topsnelheid iets toegenomen(2 a 3 km/h)door het ingekorte windscherm tov geen scherm.Mijn brandstofverbruik is hetzelfde gebleven.En met regen is het een comfortverhogend accessoire daar de bovenkant van je lijf minder nat wordt en dus ook minder afkoeld.Ook bij beginnende regenval zit je niet meteen vol erin.
Van regen heb ik dus niet zo'n last meer omdat je "net"over het scherm kijkt en dus ook condesvorming je niet meer deert(afhankelijk van tempraturen).
Uiterlijk is het wat minder mooi al toont de scooter wel iets groter erdoor.Persoonlijk ga ik liever voor praktisch, dat is ook eigenlijk het hoofddoel van een scooter anders kun je ook op een chopper kruipen. Maak je veel plezierritjes met mooi weer zou je het ook achterwege kunnen laten....of...je hebt minder last van een vieze jas daar beestjes op het scherm kapotslaan.

Op het Duitse t max forum behaald men ook gemiddeld het beste resultaat met een ingekort windscherm. Al is dat natuurlijk per scherm en scooter sterk verschillend.

@ fokkefokkema: je scherm ziet er goed uit met die bescherming voor de handen. Op het punt van de handen laten veel schermen toch wel te wensen over, zo niet bij jou scherm.
Bij veel GIVI schermen is dat punt goed in orde.
 
Laatst bewerkt:
Dit is het Yamaha schermpje. Ik heb het even opgemeten (de hoogte) en het is ongeveer 55 cm lang. De breedte is 38 cm aan de onderkant en 33 cm aan de bovenkant gemeten vlak onder waar het scherm rond wegloopt. Dus duidelijk géén handbescherming.

full


De herrie is stukken minder al hoor ik dat bijna niet omdat ik oordoppen in heb (hoor je helemaal niets :z )

De turbulentie is trouwens niet helemaal weg. Wel stukken minder.
 
Laatst bewerkt:
Dit is het Yamaha schermpje. Ik heb het even opgemeten (de hoogte) en het is ongeveer 55 cm lang. De breedte is 38 cm aan de onderkant en 33 cm aan de bovenkant gemeten vlak onder waar het scherm rond wegloopt. Dus duidelijk géén handbescherming.

[afbeelding]

De herrie is stukken minder al hoor ik dat bijna niet omdat ik oordoppen in heb (hoor je helemaal niets :z )

De turbulentie is trouwens niet helemaal weg. Wel stukken minder.

Als ik het zo zie, heeft die scooter standaard al enige bescherming voor de handen. Dat in tegenstelling tot de Honda Foresight.
 
Vanmorgen mijn eerste 1000 km beurtje gehad bij 1100 kilometer. Ik kan er weer even tegenaan.
 
Vanmorgen mijn eerste 1000 km beurtje gehad bij 1100 kilometer. Ik kan er weer even tegenaan.

Schandalig van me. Ik heb hem een week eerder dan jou en ik heb nu een 315km's gedaan. :X

Ik neem hem echt enkel en alleen als het me uitkomt en daarmee bedoel ik als mijn vrouw een kant uitweet om te doen met de kinderen en ik eens een doel heb om heen te rijden dat de moeite is om km's mee te doen. En hem nemen voor enkel naar de bakker 3km vederop te nemen doe ik niet want dat lijkt me slechter voor de scooter dan hem te laten staan en nog enkele dagen te laten staan om dan een langere trip te maken.
 
Hoi allemaal,

Sinds een week heb ik ook een Yamaha X-max 250 ( 2e hands gekocht met slechts 300 km op de teller )

Het originele ruitje was kapot en daarom heb ik er direct een hoger ruitje op laten zetten

Hierboven werd al geopperd of iemand het GIVI ruitje uit wou proberen.... Bij deze dus




Het scherm is op dit moment te hoog.
Ik ga er een stuk afhalen, want dit is niet echt prettig rijden als het regent, omdat ik er niet overheen kan kijken namelijk, maar ik zit nu wel compleet uit de wind.

Zelfs je handen zijn nu beschermd tegen de wind, wat niet zo is met het originele hogere schermpje van Yamaha zoals ik hierboven las.

En dat voor slechts +/- 82 euro ( incl. verzendkosten ) bij www.motolife.nl


Via www.rad.be heb ik een rugsteun op de kop getikt ( 64 euro , geen verzendkosten )
 
Laatst bewerkt:
By the way,

Zoals hierboven genoemd, heb ik de motorscooter 2e hands gekocht. Het is een geïmporteerde spaanse Yamaha ( wist ik niet , kwam ik later pas achter ) en ik had direct al mijn eerste probleempje.

De buddyzit komt een scheurtje in ( in de naad tussen het zitgedeelte en het kussentje....)

In principe zou dit gewoon fabrieksgarantie zijn, maar Yamaha Nederland wil dus van niets weten.....

Ondertussen wordt het probleem wel opgelost door degene die mij de motorscooter heeft verkocht.

Ik krijg een nieuwe buddyzit, maar ik zat me af te vragen of er meer zijn die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad.

( het lijkt net of het materiaal van de buddyzit verbroeid is.... waardoor het nu gewoon uitscheurd. )

21072008398ch9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Sinds een week heb ik ook een Yamaha X-max 250 ( 2e hands gekocht met slechts 300 km op de teller )
Het originele ruitje was kapot en daarom heb ik er direct een hoger ruitje op laten zetten
Hierboven werd al geopperd of iemand het GIVI ruitje uit wou proberen.... Bij deze dus
Het scherm is op dit moment te hoog.
Ik ga er een stuk afhalen, want dit is niet echt prettig rijden als het regent, omdat ik er niet overheen kan kijken namelijk, maar ik zit nu wel compleet uit de wind.
Zelfs je handen zijn nu beschermd tegen de wind, wat niet zo is met het originele hogere schermpje van Yamaha zoals ik hierboven las.
En dat voor slechts +/- 82 euro ( incl. verzendkosten ) bij www.motolife.nl
Via www.rad.be heb ik een rugsteun op de kop getikt ( 64 euro , geen verzendkosten )

Welkom, Welkom! 300 kilometertjes, dat is kompleet nieuw. Dat zijn dure km geweest voor de vorige eigenaar neem ik aan.
En je bent gelijk ook een Givi-tester, helemaal mooi. Op de foto ziet het er blits uit in ieder geval. Hier is een link naar een Xmaxer die zijn Givi-scherm ook heeft ingekort:

yamaha-xmax.de -&nbspThis website is for sale! -&nbspyamaha-xmax Resources and Information.
 
Welkom, Welkom! 300 kilometertjes, dat is kompleet nieuw. Dat zijn dure km geweest voor de vorige eigenaar neem ik aan.
En je bent gelijk ook een Givi-tester, helemaal mooi. Op de foto ziet het er blits uit in ieder geval. Hier is een link naar een Xmaxer die zijn Givi-scherm ook heeft ingekort:

yamaha-xmax.de -&nbspThis website is for sale! -&nbspyamaha-xmax Resources and Information.


Edit: zadelproblemen? Bij mij in ieder geval niet. Ik vind het zadel robuust en degelijk, dus ik denk dat die spanjaard er dan iets mee heeft uitgehaald. Of dat hij 200 kg heeft gewogen of zoiets. Bij normaal gebruik en dan zo jong, dat lijkt me sterk.
 
Edit: zadelproblemen? Bij mij in ieder geval niet. Ik vind het zadel robuust en degelijk, dus ik denk dat die spanjaard er dan iets mee heeft uitgehaald. Of dat hij 200 kg heeft gewogen of zoiets. Bij normaal gebruik en dan zo jong, dat lijkt me sterk.



Ik kwam er na de aankoop dus pas achter dat het een geïmporteerde Yamaha is en daar was ik dus niet echt blij mee, want het bleek ook nog eens dat deze reeds in juli 2006 was verkocht in Spanje. Vorig jaar in juli is deze naar Nederland gekomen, want dat is de datum van de eerste kenteken uitgifte.

Maar goed, het probleem wordt binnenkort opgelost. De nieuwe buddyzit is in bestelling.

Het probleem kwam nu pas aan het licht. Bij de aankoop was er nog niets aan de hand. Alleen nu na zo'n 300 km er zelf op te hebben gereden, gaat de scheur steeds verder....


Ik hoop dat de nieuwe buddyzit het langer vol houdt.
 
Best wel mooi die ruit.

Zadelprobleem heb ik geen last van, maar heb hem pas een maand en slechts 1200 km gereden.
 
@appieollo.....zou jij mij kunnen zeggen waar jouw buddyzit is besteld. Ik wil graag mijn zwarte vervangen door een bordeaux kleurige. Ik heb hier in spanje van alles geprobeerd maar kom niet verder. Misschien heb ik in NL meer geluk. Bedankt alvast....
 
Terug
Bovenaan Onderaan