Dresda Honda 750

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Ergens begin dit jaar kreeg ik een telefoontje: of ik nog geïnterreseerd was in het Dresda frame....Uiteraard was ik geïnterreseerd maar de pech was dat ik vlak daarop de beurs in Hardenberg had en daar behoorlijk voor had moeten investeren, saldo op mijn bankrekening was dus nagenoeg nul :( Ik zei dat ik het frame wel voor hem op mijn site zou zetten en links/rechts wat telefoontjes zou doen, jammer maar helaas. Ik wist dit frame al geruime tijd te staan maar de verkoper kon er niet echt afstand van nemen: ooit ga ik hem opbouwen....bekend verhaal? Maar goed, nu was het dus te koop en nadat ik verschillende reacties had gehad baalde ik dus nog meer. Dit was iets wat niet dagelijks voorbij komt dus eigenlijk wilde ik het zelf graag hebben, verwend ventje dat ik ben. Toen ik dus met een beetje treurige blik aan tafel schoof en het verhaal uit de doeken deed aan mevr Rocket zei ze tussen neus en lippen door:" dan pak je het geld toch van de spaarrrekening?" :? Tot dat moment heb ik eerlijk waar altijd mijn best gedaan om vrouwen te begrijpen, vanaf maart dit jaar doe ik geeneens meer moeite ervoor, zal wel nooit gaan gebeuren vermoed ik. Jarenlang kreeg ik te horen dat ik veel te lang in de schuur rommelde, dat het oude ijzer eens de deur uit moet etc etc, en nu dit...Gelijk de telefoon gepakt en de verkoper gebeld, na wat gepingel links en rechts kreeg ik het groene licht op voorwaarde dat het niet voor de doorverkoop zou zijn en het mooi zou opbouwen. Kan ik mee leven *D . Een andere voorwaarde van mevr. Rocket was dat het deze keer een tweepersoons zou worden, kan ik ook mee leven. Maar wat had ik nu werkelijk gekocht?
 
Dit dus: een kaal Dresda frame voor een SOHC 750 honda, met achterbrug, olietank en kroonplaten....alles original Dresda
full
 
Tank en zitje had ik al "voor het geval dat" verzameld dus dat waren investeringen die niet meer bij het lijstje "nog aan te schaffen" hoorden gelukkig. Nu is er zelfs op het internet weinig te vinden van dit specifieke frame. Dus was ik even bang iets anders aangeschaft te hebben...geen idee wat maar mischien wel geen Dresda.....me not happy. Tot ik deze foto´s tegenkwam.
full
 
Laatst bewerkt:
Hier in het dorp woont een man met een behoorlijke verzameling motoren...ik meende 600 stuks (geen typefout) Toen ik eens een avond bij hem was bleek hij ook een dresda te hebben staan. Wel met een triumph blok maar goed. In feite is het hetzelfde frame maar wijkt ook weer af op enkele punten. Zo is de verticale buis bovenaan bij de aanhechting op de bovenste framebuis "geknepen" terwijl die van mij gewoon rond was.....weer twijfels en vraagtekens.. Wat had ik nu werkelijk gekocht?
full
 
Laatst bewerkt:
Om zeker van mijn zaak te zijn de telefooon gepakt en gebeld met Dave Degens himself. Enorm aardige man en alle tijd aan de telefoon. Hij kon op het eerste gezicht ook niet zeggen of het nu wel of niet een Dresda was. Mischien een P&M? Eén van zijn oud werknemers was voor zichzelf begonnen en had frames gekopiëerd. Of ik wat foto´s wilde opsturen....No problem. Zo gezegd zo gedaan, foto´s opgestuurd en wachten, Duurde een dag of wat terwijl niets hoorde dus zelf maar gebeld. Men was er nog niet uit. Het was wel een frame zoals zij ook gebouwd hebben maar aangezien er geen framenummers instonden (wat zij bij 90% van hun frames wel doen) konden zij geen zekerheid geven........klonk niet best. Totdat hij op een gegeven moment vroeg of er iets op het balhoofd stond. Er stond namelijk een "H" in het frame geslagen maar had hier verder geen aandacht aangeschonken. Ik ging er van uit dat dat was bedoeld om aan te geven dat het voor "honda" stond, verder niets. Nu blijkt dat zij een nalevering gedaan hadden aan een klant in Frankrijk (Japauto ?) met een aantal raceframes destijds. Complete motoren kregen een "D" in het balhoofd geslagen, kale frames een "H". Mr Dresda wist nu in ieder geval wel dat het een Dresda was en ik ook *D happy me. Alle zorgen voor niets dus
 
Laatst bewerkt:
Om zeker van mijn zaak te zijn de telefooon gepakt en gebeld met Dave Degens himself. Enorm aardige man en alle tijd aan de telefoon. Hij kon op het eerste gezicht ook niet zeggen of het nu wel of niet een Dresda was. Mischien een P&M? Eén van zijn oud werknemers was voor zichzelf begonnen en had frames gekopiëerd. Of ik wat foto´s wilde opsturen....No problem. Zo gezegd zo gedaan, foto´s opgestuurd en wachten, Duurde een dag of wat voor ik iets hoorde dus zelf maar gebeld. Men was er nog niet uit. Het was wel een frame zoals zij ook gebouwd hebben maar angezien er geen framenummers instonden (wat zij bij 90% van hun frames wel doen) konden zij geen zekerheid geven........klonk niet best. Totdat hij op een gegeven moment vroeg of er iets op het balhoofd stond. Er stond namelijk een "H" in het frame geslagen maar had hier verder geen aandacht aangeschonken. Ik ging er van uit dat dat was bedoeld om an te geven dat het voor "honda" stond, verder niets. Nu blijkt dat zij een nalevering gedaan hadden aan een klant in Frankrijk (Japauto ?) met een aantal raceframes destijds. Complete motoren kregen een "D" in het balhoofd geslagen, kale frames een "H". Mr Dresda wist nu in ieder geval wel dat het een Dresda was en ik ook *D happy me. Alle zorgen voor niets dus
*O* :} :} :Y TE GEK !! een échte *D
 
Vandaar dus ook de afwijking met de verticale framebuis, dit was dus een frame van de eerste serie...kon volgens mij dus eigenlijk niet beter. De burgerversie´s werden voornamelijk naar Spanje verkocht, iets met importbeperkingen destijds. Ook werden er Suzuki tweetaktblokken ingebouwd, T500 en GT750. Maar goed, ik had dus een Honda 750 frame en besloot dit pas de volgende winter aan te pakken. Is niet gelukt. Na een tijdje was ik al druk bezig met verzamelen van verschillende onderdelen. Wielen, voorvork, blok etc etc
full
 
En nu kon ik dus serieus beginnen. Eerst een pasbblok geruild tegen een kuip en die erin gehangen, zie vorige foto. gewoon om te kijken hoe het lijkt/past....Paste niet helemaal 100%. Onderste en voorste ophangpunten waren in orde maar boven kwam de kop tegen de framebuizen...weer gebeld met Dave Degens, nog altijd even vriendelijk en nog altijd alle tijd. Was normaal. "Just grind some 4mm of your head sir, no problem". Ik ging er maar van uit dat hij mijn cylinderkop bedoelde en inderdaad, nu past het perfect...had ik zelf ook kunnen verzinnen natuurlijk.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog een tophalf met conus liggen en wilde deze graag monteren. Dus de kuipsteun even afgekeken bij een rickman en nagemaakt, compleet met stuuruitslagbegrenzer. Dit is overigens de tweede versie...de eerste zat veuls te laag. Als ik deze wilde monteren kwamen de clip ons zo laag dat ik met mijn neus bijna tussen de tellers zat......snie goed
full
 
Met het pasblok erin (en de kop bijgewerkt) kon ik beginnen met de schetsplaten achter. deze eerst in hout gemaakt en daarna met Flex en boormachine gekopiëerd. Fijne klus, werkbank is een zooitje nu maar goed. Ben op zich tevreden met het resultaat al moet het nog wel een finishing touch krijgen
full
 
Laatst bewerkt:
Omdat er geen achterspatbord gemonteerd wordt heb ik voor de zekerheid wel even een beschermplaat gemaakt voor de olietank. Het polyester is eigenlijk een omhulsel maar zou het toch zonde vinden als er stenen doorheenslaan. Was een klusje van niks maar toch niet onbelangerijk
full
 
Omdat de tophalf naar mijn mening een te groot gat had gemeten vanaf onderkant "ruitzijde" naar de bovenkant van de "zijflappen" besloot ik dit te verkleinen door er onder/vooraan (volgt u het nog) een stuk van zo´n 10 cm eruit te halen en dit weer aan elkaar te polyesteren. Hierdoor werd het gat zo´n 5 cm kleiner. Mijn clip ons met rempot passen er nu net tussendoor. Daarnaast een subframe voor het zitje gemaakt en wat andere beugels/bevestigingen voor de kuip en zijstandaard (raceframes hebben hier geen bevestiging voor uiteraard). Al met al toch nog opgeschoten de laatste maanden. Het is nu even afwachten op de kennis die mijn swing arm as afdraait en kettingspanners maakt. Zou eigenlijk al klaar zijn maar laat door omstandigheden even op zich wachten...komt vanzelf wel in orde
full
 
en nog eentje van de voorkant. Binnenkort de boel weer demonteren en laten coaten/spuiten zodat het hopelijk als rollend rijwielgedeelte meekan naar hardenberg in oktober....Zoek nog spanningsregelaar en gelijkrichter overigens. Blok wordt dus wel iets voor de komende winter. heb een straalkast kunnen regelen die voldoende ruimte heeft om het blok te kunnen stralen dus wat dat betreft gaat het allemaal wel bling bling worden hoop ik.
full
 
Dat wordt weer een gaaf project om te volgen 8-)

Maar hoe ga je het nu uiteindelijk doen met het frame en de keuring ?

Volgens mij is het zo dat als je een frame hebt zonder nummers dat het dan als eigenbouw gekeurd wordt , maar dan moet je met het losse frame komen en een tekening van het frame en de lassen ;)

Of zit ik er nou volledig naast :?
 
en nog wat delen die ik al verzameld heb: dubbele schijven plus klauwen, ribbeldeksels, tellers, stuurschakelaars (zoek nog koppelingshendel) controlepaneel etc etc
full
 
Al met al is dit natuurlijk een simpele restauratie. Om dat destijds iedere motorfiets naar de wensen van de klant werd opgebouwd is iedere kleurcombinatie goed. Het is de bedoeling om het geheel wel in de stijl van de jaren 70 op te bouwen. Er zal dus geen Ledje of andere nieuwerwetse dingetjes opkomen. Vandaar ook de originele stuurschakelaars, tellers etc etc. Wat de kleur betreft twijfel ik nog. De meeste Dresda´s zijn in zilver (a la Norton) geleverd. Dat wil zeggen, de dresda´s met triumph blok. Zelf dacht ik meer aan een bronskleur, of candy gold. Opel heeft een aantal fraaie kleuren op het moment die me wel aanstaan...kan zo gauw geen plaatje vinden
 
Laatst bewerkt:
Een mooi project heb je weer, ik ga het zeker volgen en bekijken op de oktober motormarkt in Hardenberg.
( gelukkig is dit frame bij een liefhebber terecht gekomen )
 
Een mooi project heb je weer, ik ga het zeker volgen en bekijken op de oktober motormarkt in Hardenberg.
( gelukkig is dit frame bij een liefhebber terecht gekomen )

Odoornerveen Assen is ook niet zo gek ver trouwens. En liefhebber zeker, in een grijs verleden heb ik ooit op de beurs in Hoogeveen....erg lang geleden dus. een dresda triumph bewonderd en was gelijk verkocht....ik dan, de dresda kon/kan ik niet betalen helaas. Sindsdien is het altijd in het vakje "onbereikbaar" in mijn hoofd weggestopt. Nu het dan onverwacht alsnog zo ver is gekomen ben het lot en vrouwe fortuna eeuwig dankbaar. Klinkt mischien tikkie overdreven maar iedere keer als ik ermee bezig ben heb ik nog altijd een grijns tot aan m´n oren.
 
Laatst bewerkt:
Hey Rockert,

Dit gaat helemaal goed komen met die Dresda!! Mooi omschreven in je verhaal.

Succes verder en houdt ons op de hoogte.

Groet, Rob
 
En Mevr. Rocket denkt nog steeds dat ze hier achterop kan? 8-)

Btw. geweldig project man. :9
Sterker nog, ze weet het zeker...we hebben een korte passessie gehouden, zitje op de bankleuning en gewoon proberen....het scheelt dat we beide niet voldoen het amerikaanse hamburgermodel gelukkig. Al is een ritje Odoornerveen-Parijs-Odoornerveen mischien iets teveel gevraagd. :N Omdat ik dus even wachten moet voor ik serieus verder kan (swingarm/achterbrug gedoe) vandaag even alles stralen en polijsten. Zal vanavond weer wat plaatjes maken en hier plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan