VFR als trekker

er wordt voor de opel speedster een band gemaakt van 175/17.
die past ook op een motorvelg.

:} :} :}

Gaan we proberen. vraag is alleen, hoe groot wordt mijn totale diameter incl band. Is nu 62cm. Ik vraag het wel even na bij de plaatselijke bandenboer.
 
Hey Jan w. Je bouwproject VFR/ezs gaat helemaal goedkomen.
Greetz Sidebiker

Ah Vincent.. jij ook op het forum jongen. Ik kon het zien aan je wel 1 geposte berichten haha. Ach, groeit met de tijd wel hoor. Die combinatie van jou stuurt in ieder geval perfect!

Heb op dit moment niet veel te melden, omdat ik na de vakantie pas kan bekijken of het rond komt met EZS. Zo gauw het bakkie er is komt de fotostroom wel op gang.

Jullie kennen vast allemaal deze site? http://home.hccnet.nl/wilma.roger/index1.htm

Ik heb Roger gevraagd wat hij vond van het aanbouwen van een zijspan aan een alu frame en hij zag het wel zitten. Wel vond hij het verstandig het hulpframe door te laten lopen tot onder het balhoofd en inbouwen van de onderste lagerschaal.
 
Laatst bewerkt:
Welkom *O*

Ik zie hier gebeuren dat JanFillem een hele nieuwe subgroep binnen brengt. :Y
Da's mooi. 8-) Hoe meer ervaringen/verhalen des te interessanter. *D
 
Laatst bewerkt:
Yo Roest'n..

Tja, begint er op te lijken he.. Ik ben op dit moment druk zoekende op internet naar meer motoren waar bij een alu frame een zijspan wordt aangebouwd. In de meeste gevallen wordt inderdaad het balhoofd verlengd en aan het subframe vastgelast. We komen er wel...
 
Hey JW,

Misschien moet je eens kijken bij Ruko, dit is een duitse zijspanbouwer, zag vorig jaar in oostenrijk een Aprillia rsv mille met een Ruko bak gemonteerd.
De mille heeft ook een alu. frame volgens mij moet je naar gespanne.de en dan ff naar de links, staat Ruko vast bij.
 
Jullie kennen vast allemaal deze site? http://home.hccnet.nl/wilma.roger/index1.htm

Ik heb Roger gevraagd wat hij vond van het aanbouwen van een zijspan aan een alu frame en hij zag het wel zitten. Wel vond hij het verstandig het hulpframe door te laten lopen tot onder het balhoofd en inbouwen van de onderste lagerschaal.

zolang je hem niet aan Kawa bouwt zal het wel gaan met een alu frame, daar scheuren de frames zelfs bij sologebruik.
full


Honda is vaak wel wat degelijker gebouwd maar een stuk zwaarder, is waar je voor kiest.
 
ik heb bij techniek wel vaker gescheurde frames bij solofietsen gezien.
inderdaad, voornamelijk kawa.
volgens mij moet je een aluminium frame helemaal niet belasten.
je moet dan dus helemaal geen hulpframe maken maar een frame dat alle zijspankrachten opneemt.
zoals EML dat gedaan heeft met de zzr1200: een lange swing arm vanaf de achterbruglagering en met fusee besturing.
anders zou ik zoveel mogelijk het motorblok belasten.
 
En als dit al bij een Kawa kan, moet het bij een VFR zeker kunnen. Ik heb de heren al gemaild voor info. Ik kan na een jaartje rijden altijd nog voor zo'n dure EZS vork kiezen. Voor mij is het belangrijker om te weten dat het balhoofd met wat aanpassingen sterk genoeg is.

full
 
Dat is wel een gave combi! :Y

:N :N
stel je eens voor hoe dat ding er van voren uitziet.
hij is breder dan mijn combi met tweepersoonsbak.
de motor is helemaal standaard.
ik zou er voor geen goud mee gaan rijden, volgens mij is het ding meer voor de show gemaakt.

ik ben benieuwd wat voor info ze hebben, het lijkt een knutselwerkje dat heel mooi gespoten is.
 
Is gewoon 'n Velorex-bak, past qua vormgeving (nogal kalssiek) niet echt bij zo'n Ninja naar mijn smaak. Wel mooi opgelost met het spuitwerk overigens.
 
en dat is echt geen origineel velorex framepje zo te zien, daar is flink aan gesleuteld.

motor lijkt me op een subframepje na helemaal orig.
 
Laatst bewerkt:
:N :N
stel je eens voor hoe dat ding er van voren uitziet.
hij is breder dan mijn combi met tweepersoonsbak.
de motor is helemaal standaard.
ik zou er voor geen goud mee gaan rijden, volgens mij is het ding meer voor de show gemaakt.

ik ben benieuwd wat voor info ze hebben, het lijkt een knutselwerkje dat heel mooi gespoten is.
Khad het puur over de looks, technisch valt er wel eea op aan te merken.
 
Khad het puur over de looks, technisch valt er wel eea op aan te merken.
Ik dus ook. Die bak is leuk geverfd en dat maakt nog iets goed, maar die Velorex-bak past er qua stijl niet bij (dat spatbord overigens ook niet) en ik vraag me inderdaad ook af wat er groter is, de wielbasis van de fiets of de spoorbreedte van het span. :?

Zeker in dit laatste geval (spoorbreedte > wielbasis) zou ik er niet op willen rijden...
 
Laatst bewerkt:
Kom op jongens, de info is inderdaad binnen en er is al meer dan 22000 mijl mee gereden door deze bouwer. Het is een zijspanzaak in canada en deze mensen hebben knowhow genoeg. Hij rijdt er zelfs 180km/h mee en dat gaat heel goed.

Het is inderdaad ook niet mijn combinatie qua smaak, maar die verschillen nu eenmaal. De Ralley is een stuk smaller en mijn combinatie zal dus ook niet zo breed worden.

Sportfietsen hebben af-fabriek al een kortere naloop dan andere motoren dus zo beroerd stuurt het helemaal niet. Maar ook daar zijn simpele oplossingen voor.

Ook nog even een piccie van hoe ik het subrame aan het VFR frame ga knopen. Dit is een bestaand voorbeeld uitgevoerd bij een CBR1100XX frame zonder naafbesturing. Het balhoofd is verlengd en de krachten worden dus beter verdeeld. Er rijden genoeg van dit soort combinaties rond en dat gaat heel goed.

full


Zo zie je maar.. er is hoop... O-) O-)
 
Laatst bewerkt:
da's een mooie foto van die naloopverkorting.
ik had het daar laatst nog over met mzintruder, hij is een schwabel aan het maken.
dit vind ik simpeler.
 
da's een mooie foto van die naloopverkorting.
ik had het daar laatst nog over met mzintruder, hij is een schwabel aan het maken.
dit vind ik simpeler.

Ja, alleen blijf je wel zitten met het probleem dat zo'n vork niet is gemaakt voor zijspan gebruik. Lekke keringen e.d..
 
nee, dat valt reuze mee.
minder naloop is ook minder torsie.
met een fatsoenlijke vorkbrug blijven je keeringen best lang heel.

Kijk, das goed om te weten. We kijken wel hoe lang dat goed gaat. Sowieso een jaar neem ik aan. De vork van de VFR is een vrij stevig exemplaar volgens mij.

Thanks Halflive :}
 
Sportfietsen hebben af-fabriek al een kortere naloop dan andere motoren dus zo beroerd stuurt het helemaal niet. Maar ook daar zijn simpele oplossingen voor:

Heb er inmiddels een paar duizend km op zitten met mijn kombi, en het gaat zelfs met originele voorvork best wel vind ik zelf (bochies zijn net wat zwaarder natuurlijk, maar is best te doen)

[afbeelding]

Zo zie je maar.. er is hoop... O-) O-)

kreatieve oplossing zo :P
 
Laatst bewerkt:
Kom op jongens, de info is inderdaad binnen en er is al meer dan 22000 mijl mee gereden door deze bouwer. Het is een zijspanzaak in canada en deze mensen hebben knowhow genoeg. Hij rijdt er zelfs 180km/h mee en dat gaat heel goed.
Valt mee dan, zo op de foto lijkt hij in nogal kort en breed en dat lijk me niet zo fijn sturen, vooral met accelereren en remmen. Maar misschien geeft die foto ook wel 'n beetje een vertekend beeld.
Sportfietsen hebben af-fabriek al een kortere naloop dan andere motoren dus zo beroerd stuurt het helemaal niet. Maar ook daar zijn simpele oplossingen voor:

[afbeelding]
Leuk!

Wellicht niet super-elegant, maar zo te zien wel degelijk en het zal het stuurgedrag zeker goed doen. En de gemiddelde schommelarm-constructie ziet er nog veel lomper uit.
Ook nog even een piccie van hoe ik het subrame aan het VFR frame ga knopen. Dit is een bestaand voorbeeld uitgevoerd bij een CBR1100XX frame zonder naafbesturing. Het balhoofd is verlengd en de krachten worden dus beter verdeeld. Er rijden genoeg van dit soort combinaties rond en dat gaat heel goed.

[afbeelding]

Zo zie je maar.. er is hoop... O-) O-)
Ook netjes, als je zo het balhoofd weet te verstevigen (hoe gaat de voorvork nog passen trouwens?) en die dwarsbalk aan beide zijden aan het alu frame bevestigt en de boel wordt verstijfd met die lengte-buis, ziet het er behoorlijk solide uit.

Ik ben benieuwd naar het resultaat, heb nog nooit 'n VFR met bakkie zien rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan