Bochtenwerk op een Honda Shadow

Mike1234

Rookie
12 sep 2008
3
0
Heeft iemand nog wat goeie tips voor bochtenwerk op een Honda Shadow 750. In de bochten heb ik steeds het idee om te vallen, en moet je voortdurend met je stuur korrigeren. Lukt gewoon niet om een vaste lijn aan te houden. Ook aansnijden van bochten gaat niet echt soepel.

Kortom, prachtige motor maar bochtenwerk na 3 maanden lukt nog niet echt.

Graag wat tips ... ;)
 
shadow 750c2/Ace?

Kom je daar uberhaupt de bochten mee door ? Op buiten wegen kom ik daar bijna niet door, tenzij ik heel erg langzaam ga. Op verharde (auto) wegen wel. Flink aansnijden en afschuinen. Met zo'n breed stuur is dat goed te doen. Je moet als het ware door de bochten glijden. Voor de wat scherpere bochten op wat smallere wegen: tegensturen. Dat is zeg maar net als je op de weg wilt keren dat je eerst de andere kant op gaat. Bijvoorbeeld je wilt rechts afslaan. Dan duw je eerst met je rechterhand het stuur van je af. De motor wil dan rechts omvallen, vervolgens stuur je meteen door naar rechts. Dit is voor mij de methode om door 30 km zones te komen.
 
Betreft het hier misschien een wat oudere Shadow?

Zijn de banden niet gewoon plat afgesleten? Dan krijg je ook wel eens dat gevoel van in de bochten 'vallen' omdat je wiel(-en) niet meer mooi rond zijn.

Een Shadow stuurt natuurlijk niet zo scherp als een Fazer })
 
Enige ervaring met een Shadow was met een 1100 uit '87.
Het enige wat in de weg zat bij bochies rijden waren de stepjes die al vrij snel aan de grond zaten.

:)
 
Nee ik heb geen 750/acer maar een VT 700c uit 1985.

Vreemd is ook dat ik erg veel last heb van sporen en pijlen op de weg. Maar ook als ik over een pijl (links/rechtsaf) of strepen op de weg rij, merk je dat onmiddelijk. Dan wordt je gewoon 10 a 20 cm opzij gezet, en moet je korrigeren.

Vroeger reed ik op een Honda 650 Nighthawk, en die had al die problemen niet.
 
Nee ik heb geen 750/acer maar een VT 700c uit 1985.

Vreemd is ook dat ik erg veel last heb van sporen en pijlen op de weg. Maar ook als ik over een pijl (links/rechtsaf) of strepen op de weg rij, merk je dat onmiddelijk. Dan wordt je gewoon 10 a 20 cm opzij gezet, en moet je korrigeren.

Vroeger reed ik op een Honda 650 Nighthawk, en die had al die problemen niet.

Ha, dacht even dat ik je kende, maar de Mike die ik ken heeft nog maar net z'n RBW, dus die zal 'vroeger' geen Nighthawk gehad hebben.

Bandjes zijn nog goed/rond dan?
Hoe zijn je balhoofdlagers? Geen speling oid?

Ik heb eens een tijdje een V30 magna gehad, die reed ook niet echt super. Haalde later een zijkapje weg en zat er een grote 'deuk' in het frame, was schadefiets. Dus die stond niet echt recht meer. :( -O- :/
 
Laatst bewerkt:
Er zijn inderdaad wel een aantal dingen nog te checken:
1) speling op balhoofdslagers
2) speling op de wiellagers zelf
3) bandenspanning
4) Bandenvorm
5) is de vering nog goed

Let wel: fouten in de weg blijf je voelen, maar het zou je niet echt "weg" moeten zetten.

Probeer ook eens een stukje zonder handen uit te laten rollen: wat doet je motor? Blijft hij relatief rechtdoor gaan? Dan zou je frame nog OK moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
10, 20 cm opzij worden gedrukt is niet goed. Er moet hier wat meer aan de hand zijn. Of je hebt zulke harde banden dat je echt alles voelt.
 
hee bekend verhaal,
inhalen en over strepen rijden wordt gelijk gestraft.

Maar om op Boos en de rest te reageren voor mijn brommer geldt:
1 nieuwe banden
2 vering is prima
3 balhoofdlagers geen speling
4 banden spanning okee
5 wiellagers goed

ik heb zelfs al een kneedown gedaan op mijn magna (was eng),maar geen problemen
ik kan zonder handen rijden brommer gaat gewoon rechtdoor
Het vt700c frame is toch gelijk aan een magna van dat bouwjaar?

Maar meer mensen hebben last van het gooi opzij gevoel, kwestie van oefenen denk ik
ik rij nog niet zo lang, voor mij is het allemaal nog vrij nieuw
 
Laatst bewerkt:
Nette bandjes toch :Y
full
 
Klinkt mij ook bekend.
rij al een paar jaar een vt700c uit 85 en zeker in het begin had ik het gevoel om te vallen in bochten en vooral op rotondes.
Is een kwestie van wennen en blijven uitproberen hoe ver je kan gaan, je valt niet zomaar om is mijn ervaring.
Bochtenwerk is gewoon niet z'n sterkste punt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan