cursus zijspanrijden

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
268
11
Bij de aanschaf van mijn GL1000 met EML span heb ik er ook kopijen van een naslagwerkje uitgegeven door zijspanclub het derde wiel bijgekregen.

heb het onlangs terug gevonden en nu blijkt dat het een zeer nuttig document kan zijn voor zowel zijspanrijders als bouwers.

het eerste deel gaat over zijspantechniek en -theorie en is denk ik geschreven door Ed Pols.

het tweede deel gaat over rijtechniek en hoe je die kunt aanleren en/of ontwikkelen.

het derde deel gaat over wettelijke eisen en dateert van rond begin de jaren 90 dus wel verouderd.

het laatste deel is een handleiding bij zijspanmontage met nuttige tips.

heb dit allemaal ingescand en via OCR in een PDF documentje gegoten.

is eer een mogelijkheid om dit ergens op dit forum kwijt te raken ? is ongeveer iets van een 800kB groot.

heb ook nog een tabel waarin een verband wordt gelegd met problemen met het span en de mogelijke oplossingen. zal dit al eens proberen in te scannen als JPG en hieraan te koppelen.

full


linkje: zijspanrijden.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mail het even naar mij toe, dan probeer ik het als een linkje in dit topic te zetten :)
 
Goed initiatief! wellicht tijd ook voor een aanvulling.
de inzichten zijn wel iets veranderd in de loop der jaren, denk aan minder vlucht, grotere voorloop, autobanden enzovoort.
 
Dat wordt allemaal in het theoretisch gedeelte behandeld. ik kan aan de reacties op sommige onderwerpen op het forum wel zien dat het eigenlijk nog redelijk bij de tijd is.

zal het naar Kofferrek doorsturen en dan kan iedereen het eens bekijken.
 
Kofferrek,

heb je mijn mailtje met PDF file al aangekregen ?
 
Mooi, erg handig boekje *O*

zelf kies ik voor iets meer voorloop (35 a 40cm), iets minder naloop van voorwiel en geen vlucht.
 
Met een ding ben ik het niet eens.
Als er meer gewicht in het zijspan zit dat het dan eerder omhoog komt in een bocht.

Mijn ervaring is als dat het zijspan sneller omhoog komt als er niemand in zit. Of als er een passagier achter op het duozadel zit.

Alles draait om het de plaats en de hoogte van het zwaartepunt. Hoe centraler en hoe lager hoe beter dat is voor de stabiliteit in een (*rechter) bocht.



*Als het zijspan tenminste rechts zit zoals bij de meeste europese motoren.
 
Met een ding ben ik het niet eens.
Als er meer gewicht in het zijspan zit dat het dan eerder omhoog komt in een bocht.

Mijn ervaring is als dat het zijspan sneller omhoog komt als er niemand in zit. Of als er een passagier achter op het duozadel zit.

Alles draait om het de plaats en de hoogte van het zwaartepunt. Hoe centraler en hoe lager hoe beter dat is voor de stabiliteit in een (*rechter) bocht.


*Als het zijspan tenminste rechts zit zoals bij de meeste europese motoren.


waar lees jij dat :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan