Dick Mann replica

Als je die vorkpoten uit het T stuk haalt, heb je denk ik nog een onaardige verrassing, wat betreft roest. IK heb nog wel een cb 650 vork staan, waarvan de binnenpoten zouden moeten passen. De buitenpoten wil ik gebruiken voor mijn caferacer project. (i.v.m. betere remmen) Die mogen voor een niet al te hoog bedrag weg. (Een stuk minder als poten opnieuw laten verchromen, als dat nog mogelijk is bij je poten. En nieuwe zitten op 120 pleuro per stuk.

Mooi project en heel leerzaam voor je studenten.
 
Nap

Als het blok toch open moet,dan er gelijk maar wat verbeteringen aanbrengen
Ik zou in ieder geval adviseren om drijfstangen van een CB900 Bol d Or te monteren
Veel informatie hierover vind je op:
Satanic Mechanic
Veel onderdelen die je nodig zou kunnen hebben kun je meestal wel prijsgunstig via:
www.ebay.de aankomen
Voor het flowen van de in en uitlaat kanalen zie:
http://members.tripod.com/cb750K2/Technical/porting/Porting_the_Honda_Head.htm
Er is via ebay ook een echte race uitlaat te koop zie ebay nr 200271050474
Deze zou mooi als voorbeeld kunnen dienen om na te maken
Als je besluit om deze na te maken,mag je er ook wel een voor mij maken
Ook voor mijn buged is $399 net iets te veel
Waarschijnlijk zijn er wel meer geintresseerden
Groet en veel succes Jan

full

Nee op de foto ben ik niet maar de destijds de zeer snelle Dick Mann
 
Laatst bewerkt:
Als uitlaat had ik er een 4 in 2 op zitten en deze bouw ik zelf om naar een 4 in 4 door er andere einddempers op te zetten en de bochten op lengte te maken. Helaas hebben we hier op school niet de mogelijkheid om buis conisch te walsen in de, kleine, diameter die ik wil hebben dus daar moet nog wat op verzonnen worden. Waarschijnlijk draait het erop uit dat ik zelf een nieuwe wals moet gaan maken voor de uitlaten.

Wat betreft de motor-modificaties ben ik er nog niet uit wat ik doe.
Hier moet ik me toch eerst wat meer in inlezen en een kostenraming voor maken.

Groeten,
Nap
 
het lijkt me nogal een uitdagend project! zeker veel werk in alles uitzoeken, als ik kan helpen.....
I will follow up it close (waarschijnlijk zelfs in real-life ;-))

succes he!!
 
Als uitlaat had ik er een 4 in 2 op zitten en deze bouw ik zelf om naar een 4 in 4 door er andere einddempers op te zetten en de bochten op lengte te maken. Helaas hebben we hier op school niet de mogelijkheid om buis conisch te walsen in de, kleine, diameter die ik wil hebben dus daar moet nog wat op verzonnen worden. Waarschijnlijk draait het erop uit dat ik zelf een nieuwe wals moet gaan maken voor de uitlaten.

Wat betreft de motor-modificaties ben ik er nog niet uit wat ik doe.
Hier moet ik me toch eerst wat meer in inlezen en een kostenraming voor maken.

Groeten,
Nap

ik heb hier een simpel maar zeer effectief programmaatje om van plaat een conus te maken.

( een uitslag in plaat dus )

mocht je er belang bij hebben stuur me dan ff een mailtje.

Ik ben morgen wel weg tm de 25e.....

Mooi project !

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Nadat ik alles eigenlijk zo goed als uit elkaar had gehaald ben heb ontvet ben ik het kleine grut maar wezen inspecteren. Na heel veel zorgvuldig werk heb ik bijna alles zonder problemen uit elkaar kunnen halen. MAAR helaas, ik heb de aftap/ontluchtings bout in de schijfrem klauw afgebroken B|
Aangezien ik toch een dubbele schijfrem wil hebben moest er al 1 klauw bij, maar ben bang dat dat er nu 2 zullen worden.

Kan iemand mij vertellen wat behalve het uiterlijke verschil de verschillen zijn in prestatie tussen de oude versies en de nieuwere?

Gister avond heb ik uit ellende maar 2 uur lang boutjes gepoetst... wat een rotwerk.
Maar alles ligt nu wel thuis klaar om weer opgelapt/aangepast te worden, het mooiere werk komt er gelukkig aan *O*

Nu heb ik

@Simon
Bedankt voor het aanbod maar dit zal niet nodig zijn, het 3d tekenpakket waarmee ik werk heeft deze functie ook gelukkig.

@Vroembert
Ik denk er nog even over na, het liefst heb ik gewoon CB750 poten want volgens mij zijn deze net wat anders.

Groeten,
Nap
 
Die ontluchtingsnippels breken maar al te vaak af helaas... Zijn vaak te vast gedraaid in de alu klauw, en met wat corrosie erbij komen ze nog wat vaster... Is wel te repareren: uitboren en een draadbusje erin. Ik haal de ontluchtingsnippels bij oude klauwen er niet meer uit zonder de klauw eerst heet te stoken iig ;)

De latere K7/F1 klauwen hebben wat grotere zuigers dan de eerdere K1-6 klauwen, het uiterlijk is ook wat anders.
 
ik heb de aftap/ontluchtings bout in de schijfrem klauw afgebroken
verbaasd me niks dat je die gebroken hebt, wij hebben bij het demonteren minstens 10 schroeven/boutjes gebroken.
(ik ben de andere leerling rechts op foto)
het spul is gewoon oud en we hebben er een paar met de slag schroevendraaier los moeten halen en er 2 uit geboord die met de slag schroevendraaier ook niet lukte.

zoals mijn collega al zei vonden we aardig wat metaal deeltjes op de magneet van de drain plug en op het binnen filter.
aardig wat meer dan gewenst lijkt mij maar wie ben ik om daar wat van te zeggen.
ik heb geen idee hoeveel normaal is voor een honda van 30 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook erg benieuwd wat de staat van het motorblok is, hopelijk niet al te slecht.
Bouten die niet uit het motorblok willen (met de slagschroevendraaier) heb ik zelf helaas in het verleden maar al te vaak gehad. Wat dat betreft ben ik altijd een grote fan geweest van alles vervangen door binnenzeskant bouten, boort ook makkelijker uit.

Voor dit project wil ik zoveel mogelijk originele Honda bouten gebruiken en komen er ook weer de originele schroeven in, al dan niet verchroomd/verzinkt. Dus mocht iemand nog een handje vol thuis hebben liggen.... ;)

Voor het voorwiel zit ik nog te twijfelen wat ik doe.
De k7 heeft als naaf zo'n stervorm van binnen en de originele ziet er zo uit:
D70_moyeu_AV_4.jpg


Die hoort dan te worden aangepast tot:
D70_moyeu_AV_1.jpg


Iemand die weet van welk type deze naaf is?
Zit er ook nog verschil in de remschijven tussen de verschillende typen onderling?
Als iemand nog zo'n type naaf met wiel en schijf heeft liggen houd ik me aanbevolen.
In de toekomst moet er toch nog een Aluminium DID WM3 velg op.

Groeten,
Nap
 
Laatst bewerkt:
Die ontluchtings nippels zijn i.d.d. rotdingen. Ik heb ze zelf losgekregen, door er een (schrik niet) lichte luchtsleutel met heel weinig luchtdruk op te zetten en die een hele tijd zachtjes te laten ratelen. Na verloop van tijd kwamen ze los, alsof ze nooit vastgezeten hadden
 
Beste Mensen,

Geheel tegen mijn zin in heb ik besloten om een, het is vloeken in de kerk ik weet het, benzine kraan van een Suzuki Intruder te gebruiken. Deze komt het dichtst bij het origineel in mijn ogen. Hij heeft 2 uitgangen en deze staan haaks op de tank dus scheelt weer wat ruimte.

Het wordt dus deze, er staat wel japan op...
747995.jpg


En mocht ik later onverhoopt toch nog een originele vinden dan zal die er vast wel op passen, kan me niet voorstellen dat de hartafstand van de boutgaten anders zijn.
Dus binnenkort gaat de benzinetank het eerst onder het mes.

Groeten,
Nap
 
Ik ben ook erg benieuwd wat de staat van het motorblok is, hopelijk niet al te slecht.
Bouten die niet uit het motorblok willen (met de slagschroevendraaier) heb ik zelf helaas in het verleden maar al te vaak gehad. Wat dat betreft ben ik altijd een grote fan geweest van alles vervangen door binnenzeskant bouten, boort ook makkelijker uit.

Voor dit project wil ik zoveel mogelijk originele Honda bouten gebruiken en komen er ook weer de originele schroeven in, al dan niet verchroomd/verzinkt. Dus mocht iemand nog een handje vol thuis hebben liggen.... ;)

Voor het voorwiel zit ik nog te twijfelen wat ik doe.
De k7 heeft als naaf zo'n stervorm van binnen en de originele ziet er zo uit:
[afbeelding]

Die hoort dan te worden aangepast tot:
[afbeelding]

Iemand die weet van welk type deze naaf is?
Zit er ook nog verschil in de remschijven tussen de verschillende typen onderling?
Als iemand nog zo'n type naaf met wiel en schijf heeft liggen houd ik me aanbevolen.
In de toekomst moet er toch nog een Aluminium DID WM3 velg op.

Groeten,
Nap
pas wel op, de sterkte van die naaf hangt samen met de langs-lijnen zegmaar.. als je hem afdraait, wordt hioj minder sterk. het origineel is van magnesium.. heb ik nog liggen, maar is al wel uit 1977.. betrouwbaarheid in mijn ogen niet gegarandeerd..
Best kan je een goldwing voornaaf nemen, die zijn symetrisch (eerste type)
 
[...]

pas wel op, de sterkte van die naaf hangt samen met de langs-lijnen zegmaar.. als je hem afdraait, wordt hioj minder sterk. het origineel is van magnesium.. heb ik nog liggen, maar is al wel uit 1977.. betrouwbaarheid in mijn ogen niet gegarandeerd..
Best kan je een goldwing voornaaf nemen, die zijn symetrisch (eerste type)

Hmm, genoeg stof tot nadenken.
Ben je met de magnesium naaf bang voor haarscheurtjes? deze kan ik op school daar wel op onderzoeken met penetratie vloeistof. Ben eigenlijk wel geintresseerd in de magnesium naaf.

Groeten,
Nap
 
De sterkte invloed van de langsrillen is zeer gering. Is meer cosmetisch ivm de ribben op de remtrommels achter die een oppervlakte vergrotende werking hebben voor de warmte afvoer. Je kan ze net mooi schoondraaien, no problem.

Ben erg benieuwd naar de voortgang.

Succes.
 
Hmm, genoeg stof tot nadenken.
Ben je met de magnesium naaf bang voor haarscheurtjes? deze kan ik op school daar wel op onderzoeken met penetratie vloeistof. Ben eigenlijk wel geintresseerd in de magnesium naaf.

Groeten,
Nap
je mag hem hebben als je mijn set wielen test op haarscheurtjes test, wat denk je daarvan ? :) . maar eigenlijk moet hij door de röntgen, meen ik !
 
Laatst bewerkt:
[...]

je mag hem hebben als je mijn set wielen test op haarscheurtjes test, wat denk je daarvan ? :) . maar eigenlijk moet hij door de röntgen, meen ik !

Röntgen gaat bij ons op school niet lukken ben ik bang.
Ik zal eens rondvragen op welke manieren we hier kunnen testen op haarscheurtjes, penetrantie onderzoek hadden we wel liggen weet ik.
Mail anders maar naar handelen we het verder per mail af.

Groeten,
Nap
 
Laatst bewerkt:
Röntgen gaat bij ons op school niet lukken ben ik bang.
Ik zal eens rondvragen op welke manieren we hier kunnen testen op haarscheurtjes, penetrantie onderzoek hadden we wel liggen weet ik.
Mail anders maar naar: Nh.bollemeijer@alfa-college.nl handelen we het verder per mail af.

Groeten,
Nap
ben benieuwd ! ..hier een foto van de racer waar hij uit is gekomen,..lijkt een oudje en niks waard, maar was voorziek van allerlei moois !! (zo vond ik hem een paar jaar geleden,..stond al 15 jaar stil waarvan alleen de laatste maanden buiten)...blok was vastgelopen :( jammerlijk ! ..
full
 
Laatst bewerkt:
$711.00 hmmmmm daar kun je bijna een tweede cb750 voor kopen....
maar ja wel mooi spul.

het blok is inmiddels uit elkaar (zo'n beetje) en in verassend goede staat voor een blok van 30 jaar oud.
wel zichtbare groeven in de cilinderwand maar niet voelbaar met de nagel.

zuigertjes zien er nog best wel netjes uit.
ik zou ze er niet weer in zetten maar toch mooi om te weten.
er zit in ieder geval een gelijkmatig slijt patroon in dus dat lijkt me wel ok.

we hebben helaas geen compressie meting gedaan voordat we het blok uit elkaar haalde, achteraf wel jammer.
toen het geheel nog in elkaar zat deden cilinder 3 en 4 niks wat op zich wel gek is.
(uitlaat bochten van 3 en 4 werden niet warm, conclusie geen ontbranding)
we hebben toen alle bougies eruit gehaald en dat zag er allemaal prima uit.
we kregen bougie 3 er niet meer op een normale manier in door de constructie van het frame en hebben toen besloten maar verder te gaan met demonteren want het
moest toch uit elkaar.

(dit was het punt waar wij hadden moeten denken "hey.. vonken bougie 3 en 4 wel ?)
niet gechekt of de bougies van 3 en 4 wel vonkte (durrrrrrr :} )

het lijkt mij dat aangezien de ontstekingsvolgorde 1,3,4,2 is of 1,2,4,3 (denk ik, verbeter aub waar nodig)
dat de bobines (en daarvoor) niet het probleem kunnen zijn wanneer beide dus duidelijk werken.
eentje voor 1 en 4 en de ander 2 en 3
tenzij in allebei de bobines een van de 2 secundaire spoelen kapot is maar die kans lijkt me vrij klein (ook niet doorgemeten helaas)

het probleem is dat we maar 3 uur per week ermee bezig kunnen zijn en we
te gehaast aan het werk zijn gegaan om een beetje resultaat te krijgen.
en er is ook nog eens een vrij goede kans dat we iets simpels over het hoofd gezien hebben.
we zijn tenslotte 1e jaars studenten

maar goed we zien het wel.
 
Beste mensen,

Weer even een update.
De carburateurs laat ik maar aan me voorbij gaan, hoe mooi ook, dat gaat me teveel kosten op dit moment.

De cilinders, nog niet ontvet.
IMG_4525.jpg


IMG_4529.jpg


Hoort dit zo?
IMG_4530.jpg


Versleten onderdeel
IMG_4534.jpg


En de klapper op de vuurpijl; zoek de verschillen.
IMG_4537.jpg

IMG_4538.jpg

IMG_4539.jpg


Groeten,
Nap
 
Terug
Bovenaan Onderaan