Burgman 200

foo

MF'er
18 mrt 2008
58
0
Hoi,
Sinds enkele maanden rij ik een Suzuki Burgman 200. Ik moet zeggen dat het een ontzettend fijne scooter is met een prima wegligging. Hij gebruikt 1 op 30 en is zeer comfortabel. Ik heb de hele winter (nou ja, winter?) doorgereden.
Zijn er nog meer gebruikers met dit model???
Graag enige reacties.

Foo
:W

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo Foo,


Ik rijd momenteel een Honda Nighthawk. Mijn partner rijdt niet graag mee (wind, herrie etc), daarom wil ik een motorscooter kopen, liefst een Burgman 200. Kan jij, of een andere Burgmanrijder, mij laten weten hoe de zit is voor de duopassagier?


Marcel
 
Ik rijd ook Burgman 200 en inderdaad hij rijd makkelijk. Ik heb vanaf november dagelijks woon werk gereden en mijn verbuik ligt ergens tussen de 1 op 24 en 28.
Toevallig heb ik afgelopen weekend nog met duo passagier gereden. Mijn passagier heeft geen ervaring met andere motoren maar was wel positief.
Ikzelf vond er weinig verschil temerken aan de wegligging en stuurgedrag van de scooter. Hij is wat minder snel weg. Op de top is niets te merken.
Ik heb ook snelweg gereden met duopassagier. Alleen stukken waar je max 100 mag. Dat doe ik zo wie zo alleen maar. Plaatsen waar de auto's 120 mogen vind ik niet fijn. Maar dat is persoonlijk heb ik gemerkt want er zijn wel andere motorrijders die lekker rustig met 100 door tuffen terwijl ze door van alles en nog wat worden ingehaalt.
 
Hallo Maurizzzzzz,

Rijd jouw Burgman probleemloos 120, ondanks dat je dat liever niet doet? Ik wil hem namelijk ook eens per week voor woon-werkverkeer gebruiken, en dat is toch zo'n 170 kilometer heen en weer. Een enkeling adviseert gelijk de Burgman 400 te nemen, maar dat is en gelijk een hoop geld meer, en een grotere scooter en een hoger benzineverbruik. Als die 200 voldoende presteert houd ik het daarbij.

Marcel
 
Hoi,
Mijn Burgman 200 rijd op de teller 135 tot 140 km/u. In de praktijk is de top zeker 125 km/u lijkt me. Zelfs op de autobaan kun je goed met het verkeer mee.
Foo
 
Laatst bewerkt:
Hallo Maurizzzzzz,

Rijd jouw Burgman probleemloos 120, ondanks dat je dat liever niet doet? Ik wil hem namelijk ook eens per week voor woon-werkverkeer gebruiken, en dat is toch zo'n 170 kilometer heen en weer. Een enkeling adviseert gelijk de Burgman 400 te nemen, maar dat is en gelijk een hoop geld meer, en een grotere scooter en een hoger benzineverbruik. Als die 200 voldoende presteert houd ik het daarbij.

Marcel
Markoen,

Die 120 is met GPS gemeten, op de teller staat wel iets van 135 ofzo. En dan is dat echt de max. Je kan dus niemand voorbij als het een traject is waar je 120 mag. Op de stukken waar je 100 mag rijd het prima er is nog voldoende gas over om er even langs te gaan.
Het verbruik waar hier op het forum over wordt gespeculeerd zal echt een stuk slechter zijn met deze snelheden. Ik kan het goed merken wanneer ik lange stukken snelweg heb gereden. En ik vind 20 kilometer op de snelweg al best lang. Op een 200 zal je dus ook niet zo'n best verbruik hebben net als de 400 waar meer snelweg mee wordt gereden. Naar mijn mening is de 400 beter voor afstanden die jij wilt rijden.
Als je de overweging wilt maken tussen 200 en 400 denk dan ook aan onderhoud. Vergelijk de intervallen en bedenk zelf ook dat de 400 makkelijk 120 rijd en dan niet het uiterste eruit perst.
 
Ik wil hem namelijk ook eens per week voor woon-werkverkeer gebruiken, en dat is toch zo'n 170 kilometer heen en weer. Een enkeling adviseert gelijk de Burgman 400 te nemen, maar dat is en gelijk een hoop geld meer, en een grotere scooter en een hoger benzineverbruik. Als die 200 voldoende presteert houd ik het daarbij.

Marcel

Marcel, als je woonwerk 170 km is, dan zit daar vast en zeker een flink stuk snelweg bij. En in dat geval is de 400 wel een stuk prettiger om op te rijden. Vooral het inhalen gaat met een 400 heel vlot, ook als het een 120km/u weg is, of als je veel tegenwind hebt. Dat geeft een stuk actieve veiligheid. Tel daar bij op dat de 400 gewoon een heel goede wegligging heeft, en dan wordt de keuze wel een stuk makkelijker.
Het verbruik valt heel erg mee, ik rij zelf 1 op 24 gemiddeld, en dat is met veel stukken snelweg.

Mijn collega met een BMW R1150RT vond het maar niks, zo'n scooter, totdat bleek dat ik hem gewoon bij kon houden op de snelweg (140km/u en harder), sindsdien hoor ik hem niet meer minachtend over die 'nepmotor'...
Met een 200 was dat natuurlijk niet gelukt.
 
Mijn collega met een BMW R1150RT vond het maar niks, zo'n scooter, totdat bleek dat ik hem gewoon bij kon houden op de snelweg (140km/u en harder), sindsdien hoor ik hem niet meer minachtend over die 'nepmotor'...
Met een 200 was dat natuurlijk niet gelukt.

:Y Yep for sure. Maar in het drukke verkeer en stoplichten is de 200 met zijn 35 kilo en 12,5 cm wielbasis minder, weer in voordeel.
 
:Y Yep for sure. Maar in het drukke verkeer en stoplichten is de 200 met zijn 35 kilo en 12,5 cm wielbasis minder, weer in voordeel.


:} :} :} juist...................en dat is waar hij ideaal voor is, en toch hoef je de autoweg niet te schuwen. Dat je dan wat aangepaster moet rijden, logisch.
Maar wanneer je niet vaak de autoweg op hoeft, is de 200 perfect.
Ik rijdt een 125 cc (200cc was helaas niet in het blauw..... :P ), en in het campingseizoen rij ik regelmatig autoweg.
Als je weet wat je kunt, pas je je daarop aan.
Ik heb er nooit geen probleem mee gehad.
Tuf dan rustig 100, hoef ook niet perse in te halen, en kom er dan even goed op een veilige manier.
Maar eerlijk is eerlijk, als ik de 125 niet tegen zo'n scherpe aanbieding had gekregen, dan was me de 400 euro extra voor de 200cc ook waard geweest. *D
 
Hallo,

sinds gisteren ben ik ook in het bezit van een burgman 200. hij heeft nog maar zeer weinig km gemaakt; ben het nog aan het inrijden dwz volgens de handleiding de eerste 800 km half gas en daarmee niet hoger uitkomen dat 70 /80 km/u. mijn ervaringen tot nu toe: zeer comfortabel, als ik niet beter wist zou ik denken dat ik over de weg aan het zweven was. ondanks de bulky uiterlijk toch verrassend snel accelereren binnen no time was ik weg. omdat de burgman bijna muisstil is, is snelheidsgevoel weg.
ik twijfelde tussen kymco people s 300 en de burgman 200. de oudere broers van de burgie (400 en 650) waren niet aan de orde wegens (voor mij ) de hoge prijzen. bij de 200 twijfelde omtrent het vermogen. De people s 300 heeft 70 pk meer en zou in principe zeer goed mee kunnen komen op de snelweg. De burgman is praktischer qua opbergruimte(immens!!) dit in tegenstelling tot de people S. als het kan wil ik liever geen topkoffer meezeulen.

uiteindelijk werd het toch de burgman omdat ik meer waarde hecht aan de praktische kanten dan het extra vermogen van de people s. Wat het vermogen betreft als het idd waar is dat de Burgman op de teller bijna 140km\u gaat, dan vindt ik dat acceptabel. mijn eerste auto was een zeer oude polo die met moeite de 140 km haalde en daarmee lukte het ook op de autoweg. kwestie van rijstijl aanpassen en boven de 100 km/u rijden vindt ik persoonlijk niet comfortabel. dit is mijn persoonlijke mening.
Wat mij ook over de streep heeft getrokken wat betreft de aanschaf van de Burgie is een youtube filmpje van een koppel die op vakantie gingen van zuid frankrijk naar spanje met een zwaarbepakte burgman 200.

Foo nog vele veilige km toegewenst en zal mijn ervaringen in de loop der tijd posten!!!

Hoi!!
 
Ik vind het een aantrekkelijke, mooie ms maar jammer dat 'ie net wat minder pk's heeft dan de concurrentie waardoor het op de snelweg nét aan is waar bijv. de X-max wel makkelijk meekomt.
De windbescherming van de Burgman lijkt me daarentegen weer beter.
 
Leuk die verschillende reacties op de motorscooter. *O*

Toen ik er nog geen had ging ik ook te rade bij de ms-rijders op deze site. Veel adviezen gehad waarvan ik er ook meenam in mijn uiteindelijke keuze. Wel of geen zware ms, of juist een lichte? Veel snelweg of juist niet? Ik ben er middenin gaan zitten. De 400 typen en zwaarder waren sowieso te duur voor mij en de ms'ers rond de 125 leken mij, omdat ik veel snelweg rijd, te licht. :Y Als voorwaarde stelde ik wel dat de ms probleemloos 110 moest kunnen halen, al was het maar om (veilig) vrachtwagens in te kunnen halen.

Veel is afhankelijk van je eigen rijstijl en wat je van een ms verwacht. :] Mijn insteek was een lekker rustig sturende machine met een laag verbuik en een comfortabele zit. Vooral omdat de kans dat mijn partner dan eens meerijd groter is.

Dat het toch een SYM GTS 250i werd in plaats van de Burgman 200 had simpelweg te maken met de mazzel dat ik tegen een aanbieding aanliep: een 1 jaar oude ms met 750 km op de teller en € 1.000 onder de nieuwwaarde (waardoor die goedkoper werd dan de B200). Voor de vorige eigenaar was de 250i te licht! Tot nu toe heb ik daar geen euro spijt van.

Bijkomstig geluk was dat de SYM net iets meer vermogen heeft dan de Burgman 200 en tweedehands was de SYM net iets goedkoper dan een nieuwe Burgman 200. Nu zijn ze het gat tussen de 200/250 en de 400/500 ms'ers met 300 cc versies aan het dichten. Ook SYM brengt nu zo'n "zwaardere" versie.

Op mijn 250i kan ik probleemloos constant vol gas rijden. Hij is gewoon afgeknepen tot ongeveer 8300 tpm, dus je rijdt 'm niet kapot. Eind juni ben ik ermee naar Normandie geweest (samen met 5 motorrijders) en dat deed ie probleemloos. Gewoon voldoende vermogen. Natuurlijk ben je op de snelweg geen partij voor de motorrijders, die moeten zich gewoon aan je aanpassen. Maar op alle andere wegen, vooral op bergwegen, doe je helemaal niets onder voor een motorrijder. In haarspeldbochten liet ik menige motorrijder het nakijken. Je kunt makkelijk stapvoets rijden en hoeft niet te schakelen: heerlijk. Bovendien zit je aanmerkelijk comfortabeler! Wel verbruikt mijn SYM op topsnelheid 1: 25, maar dat zal voor de Burgman 200 niet anders zijn! Rijd je zo rond de 110, dan haalt ie gewoon rond de 1:29. En alleen binnenwegen? Dan haal je 1:32.

Zo heeft elke ms wel zijn voor- en nadelen. De Burgman 200 lijkt mij zonder meer een goede keus. En als ik 'm vergelijk met mijn SYM, kan die Burgman 200 volgens mij zonder problemen grote toertochten aan. Ik heb wel eens een reisverslag gelezen van een Burgman 125 rijder die er samen met zijn partner heel Europa mee doorkruiste!

Veel plezier met je Burgman. :]


Marcel :W
 
Laatst bewerkt:
oh en wellicht ten overvloede, ik had het over die 70 pk meer van de people s 300; dat had 70cc moeten staan....oeps :$
 
Mede burgman rijders het spijt me te moeten mededelen dat ik mijn Burgman 200 ga verkopen.
Niet omdat ik er geen plezier van heb of dat hij tegenvalt ik ga voor lange tijd naar het buitenland en kan hem daarom niet meer gebruiken.
Er staat nu ruim 8000 kilometer op de teller. Hij is April 2007 voor het eerst op kenteken gezet.
Eind januari 2009 wil ik hem kwijt.
 
Alfathull bedankt,

kwam ik ook later achter. ben redelijk nieuw en moet nog de mogelijkheden leren kennen en Mauriezzzz als ik dit eerder had geweten........
Succes met je reis!
 
Hoi Foo (en andere Burgman rijders),

inmiddels heb ik ongeveer 800 km op de teller en ik heb binnen die km af en toe de 120km/u aangetikt ivm het inrijden. afgelopen week was ik heel erg benieuwd naar de topsnelheid en tot mijn verbazing kwam ik niet verder dan de 120km/u! die naald ging niet verder!!
heeft het te maken dat de Burgie nog ingereden moet worden, wat ik mij heel goed kan voorstellen of is het iets anders? andere factoren die ik verder kan bedenken is de harde tegenwind van vandaag..
Wat zijn jullie ervaringen bij het inrijden van de burgman 200?
 
Wacht nog even rustig af.
Test het nog eens paar keer uit, bij andere weersomstandigheden en op andere wegen.
 
@ scootfan.
Met mijn 125 cc versie heb ik binnen 200 km de 125 km/h aangetikt.
Toen hij goed warmgereden was, heb ik kortstondig de top geprobeerd.
Maar zoals vermeld, als het erg winderig was bij jou test, dan zou het kunnen *D
 
@ MauRIZZZZ

Wat jammer dat je die vertrouwde Burgie moet wegdoen.
Welke kleur had je nog eens ?
Weet evt. een geïnteresseerde......... :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan