Chinese motorscooters

Ahja, nog vergeten.

Ik hoor van collega motorrijders (doorrijders) soms zuchten dat hun motorfiets ondanks preventie toch aan het roesten slaat.
We leven in een consumptiemaatschappij en dan nog ééntje dat zich meer en meer gaat ontfermen over het milieu.

Kijk maar naar de lakkwaliteit en metaalkwaliteit van sommige motorblokken van pakweg 15jaar geleden. Toen werden er nog bepaalde solventen e.a. gebruikt als additief in de verven en metalen (tijdens het gietproces). Niet echt gezonde stoffen maar wel ontzettend bestendig tegen de weersinvloeden.

Ik lees hier op het forum soms ook reacties van eigenaars van Japanse motorscooters gemaakt in Italië dat deze onderhuids al wat roest vertonen en dit op jonge leeftijd.

Misschien dat ze in China nog op dat punt alles aan hun laars lappen en goede lakkwaliteit leveren.

Althans sinds de intrede van al die milieupropaganda en het verbod op sommige middelen/additieven is men nu bezig met evenwaardige additieven te zoeken/ ontwikkelen maar dan hoofdzakelijk op waterbasis. Ik moet daar dan geen tekeningetje bij maken dat het hier en daar misloopt.
 
Stel je voor : bij Hans van Wijk staat een hel rij bisan-lifan chinezen, wel 15 stuks, 150 cc en goedkoop, 1500 euro. Als je er zo veel gaat verkopen, moet hij ook dus voor de onderdeln zorgen. Al enige tijd wordt er ook zo'n ding verhuurd! Kost niet veel per dag. Zelf heb ik een koreaan, een daelim s2 125. Daar zijn er ook niet veel van. heb er pas 125 km mee gereden. Kostte maar: 1500 euro nieuw wegens: geen accu, geen garantie en eigenlijk geen dealer in nederland. Als je dus risico neemt kost het alles niet veel!
 
Dat Kymco mag leveren aan BMW zegt dan ook al genoeg over deze fabrikant.

Ik weet niet of je Kymco wel helemaal mag rekenen tot de rest van de goedkope Chinese leveranciers... Kymco zit in Taiwan, eigenlijk is het nog wel een beetje China, maar ergens ook niet ;)

Die Madass gebruikt hetzelfde blokje als de Skyteam motortjes, zie het 25kw subforum.
Ik zelf zal nooit snel Chinees gaan, behalve als het een mooie vrouw is...
 
eigenlijk geen dealer in nederland

Ik heb dat eens met een grijs geimporteerde amerikaan gehad; erg leuk totdat er onderdelen nodig waren: lange levertijden en hoge prijzen, ik begin niet meer aan een auto of motor waar moeilijk aan onderdelen te komen is.
 
ik heb proefgereden op een Baotian Ecobike 125 cc. Ik schrok me kapot. De gasreactie begint pas vanaf 4000 toeren zodat je met het gas er af in een rotonde zo om lijkt et vallen. Kon er maar niet aan wennen. Remmen redelijk. In vind zo'n scooter gewoon hardstikke gevaarlijk !

greetz, jeannot
 
Ik denk dat gasreactie niet het juiste woord is, maar ik snap wat je bedoelt. Beetje lichtere rolletjes kunnen dat wel verbeteren denk ik.


Edit: hoe zat het met de wegligging en de topsnelheid van dat ding?

Groeten, Karl
 
Laatst bewerkt:
Triest dat mensen Kymco en Sym durven te vergelijken met die Chinese rommel.
 
Triest dat mensen Kymco en Sym durven te vergelijken met die Chinese rommel.

Een jaar of 8 geleden was de reputatie van Kymco, Sym en bijvoorbeeld Hyosung er zeker wel naar! Tegenwoordig denk ik dat de Taiwanezen zeker een aantal treden boven de Chinezen staan, maar om dat dan gelijk triest te noemen...
 
Een jaar of 8 geleden was de reputatie van Kymco, Sym en bijvoorbeeld Hyosung er zeker wel naar! Tegenwoordig denk ik dat de Taiwanezen zeker een aantal treden boven de Chinezen staan, maar om dat dan gelijk triest te noemen...

Dat geldt voor Hyosung zeker, voor SYM weet ik niet maar voor Kymco zeer zeker niet.

Wij zijn acht jaar geleden begonnen met het verkopen van Kymco ( reden omdat Honda geen interesse meer had in bromfietsdealers ).
Produkten toen waren goed net zoals ze dat nu zijn, moet wel zeggen dat je duidelijk merkt welke modellen uit Taiwan komen en welke uit China ( helaas ).
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels 820 probleemloze km's met de AGM 250 en verbruik nog steeds rond de 1 op 25/26 ondanks de frieskou.
 
Hey jongens, stop maar dat negatieve gedoe over Sym.
Google maar eens effe naar Sym.
Je zal versteld staan hoeveel jaaaaaren Sym al motoren produceert, in hoeveel landen Sym een topper qua verkoop en gebruik is, enz.
Onbekend (in onze contreien) is altijd onbemind hè.
Enige tijd met iemand gesproken die al vijf jaar met z'n Sym Joyride 200 rijdt, ondertussen 30000 km heeft gedraaid zonder enige abnormale kost.
 
Hey jongens, stop maar dat negatieve gedoe over Sym.
Google maar eens effe naar Sym.
Je zal versteld staan hoeveel jaaaaaren Sym al motoren produceert, in hoeveel landen Sym een topper qua verkoop en gebruik is, enz.
Onbekend (in onze contreien) is altijd onbemind hè.
Enige tijd met iemand gesproken die al vijf jaar met z'n Sym Joyride 200 rijdt, ondertussen 30000 km heeft gedraaid zonder enige abnormale kost.

Geen negatief gedoe over Sym in dit topic hoor. Hier wordt alleen wat kennis of in sommige gevallen wat " van horen zeggen" (zoals in mijn geval, ik geef toe) gereproduceerd.

Toen ik in 2000 een 2ehands Kymco DJ bromscootertje kocht, was dat naast de Hyosung Rush het minste van het minste. Met als verschil dat de Kymco veel makkelijker veel sneller kon. Dat was althans míjn ervaring, behalve het feit dat míjn Kymcootje zo onbetrouwbaar als de griep hik (ok verzin maar wat) was.

Al die Chinese "fluscooters", zowel bromscooters als motorscooters, hebben de reputatie onbetrouwbaar te zijn. Baotian schijnt het minst onbetrouwbaar (?) te zijn. In China echter rijden er van al die merken tig rond, het zijn stuk voor stuk "grote' merken. In China.. Betekent niet per sé dat die scooters goed zijn.

Maar goed, ik kan hele verhalen neertypen, het meest benieuwd ben ik naar de "langeduurtest" van Mevin :Y De enige echte praktijkervaringsdeskunde alhier *D

Groeten, Karl
 
De esss whaaai emmm. Ik zag net een SYM VS150
in de Midsize Super Battle. Leuk filmpje ga er maar ff voor zitten!
midsize_battle-01_med_thumb.jpg

Wordt (nog?) niet geleverd in Nederland. Ik ben onder de indruk. De VS150 is de winnaar van de test. In de woorden van de verslaggever (07:05) "onder het zadel kan een hele familie kleine vietnamese kinderen wonen". Dúh!

Getest zijn:

  1. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=7 (SYM VS 150)
  2. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=6 (CPI GTR)
  3. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=5 (Yamaha BeeWee 100)
  4. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=4 (SYM Mio 100)
  5. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=3 (Yamaha Cygnus 125)
  6. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=2 (Suzuki AN125)
  7. http://thescooterreview.com/reviews/comparison-tests/382-midsize-super-battle?start=1 (Italjet Torpedo150)

<edit>Kymco was niet getest wegens gebrek aan testexemplaar</edit>
<edit2>Nog een quote uit de test over de SYM VS150:</edit2>
"I have already stated that to even make the cut for this test is a difficult thing to do, to win it a bike needs to be capable in all areas, it has to ride well, be well built, comfortable, affordable and innovative. The SYM VS150 epitomises this “hyper capable all rounder” role. It looks great, with a modern approach to styling and accoutrements such as LED head and taillights. It is fantastic to live with, making the most of its space with a double sized under seat compartment, which will take a full face… AND an open face helmet. It performs well both on road and track, in short it was a very deserving and clear cut winner on the day."
sym_vs-150_15_med.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor nog meer info over SYM kijk eens op Wikipedia. Het bedrijf heeft al een indrukwekkende track record. Motoren worden ontworpen/gebouwd in Taiwan, China, Vietnam en last but not least Japan.
 
Sym produceert al jaren motoren voor Honda. En die worden in de Sym fabrieken geassambleerd.
Dat is een goed bewaard geheim, maar soms word het tussen de regels eens toegegeven. Vooral in de informatie die Honda en Sym dealers ontvangen van het moederbedrijf.
Een Sym is dus eigenlijk een Honda, of beter nog een Honda is een Sym.

Ben ooit nog bij een Honda dealer langs geweest. Die had ook heel wat tweedehands Sym's.
Ik had nog nooit van Sym gehoord. Volgens die dealer waren ze uitermate goed en betrouwbaar en daarom gaf hij ook nog waarborg.
Natuurlijk wel, want het zijn Honda's...

Je hoeft dit natuurlijk niet te geloven. Mss betaal je liever wat meer voor een merknaam?
Dom is dat. :N
Nochtans is het net zo met dure wasmachines, TV's, computers, etc.
Die worden in dezelfde fabrieken gemaakt.
Heb ooit nog in de reclamebuissines gewerkt. Wij maakten net dezelfde reclamefolders voor de duurdere en goedkopere produkten. Alleen de logos werden veranderd en de prijzen natuurlijk. }) En dat is zeker niet alleen zo voor Aziatische merken, ook Europese merken doen het. Zo is een Philips tv, ook een Siemens of was het Samsung? :?
 
Laatst bewerkt:
Triest dat mensen Kymco en Sym durven te vergelijken met die Chinese rommel.

Dat is idd zo en het getuigd van weinig inzicht.
Dan is Honda, Yamaha, Suzuki, etc. ook allemaal Aziatische rommel?
Ik zie het verschil niet? :?
Als je een merknaam dan toch zo belangrijk vind? Haal het Sym logo er dan af en kleef er Honda Forza op. _O-
 
Als je een merknaam dan toch zo belangrijk vind?

Ik denk dat het meer om reputatie gaat dan om merknaam.
En wat Honda betreft: daar hoor je de laatste tijd toch redelijk veel klachten over, het lijkt of de beroemde kwaliteitsstandaard van weleer niet meer gehaald wordt.

Bij auto's hetzelfde; de reputatie van A-merken is in tientallen jaren zorgvuldig opgebouwd en die komt echt niet uit de lucht vallen; zelfs auto's van hetzelfde concern hebben grote verschillen, denk aan VAG [demonteer een Skoda en zie de verschillen met Audi ].
Als een produkt goedkoop moet zijn móet er ergens op bezuinigd worden, kan niet anders.
Demonteer een BMW [heb laatst met een maat een oude E21 gerestaureerd] en je staat versteld van de ongelooflijke goede, mooie afwerking zelfs op plaatsen waar je normaliter nooit komt.
Kwaliteit moet betaald worden, m.a.w. als China met een kwalitatief goed produkt komt zal de prijs een stuk hoger liggen dan nu. Logisch.

Da's echt geen kwestie van labels [merknaam] verwisselen hoor ;) .
 
Kan best maar voor de prijs van die Audi, heb je drie skoda's...
Het zal me worst wezen dat die iets minder afgewerkt is op een plaats waar ik nooit kom.
Zelf rijd ik met een Berlingo, 13 jaar oud en 268000 km, nog nooit heb ik ermee aan de kant gestaan. En hij ziet er nog prachtig uit, als hij gepoetst is weliswaar. Roest? noppes, nochtans een franse wagen.
Het is vooral psychologisch denk ik, het placebo effect.
En zolang we daarin blijven geloven, heeft de marketing gewerkt.
Maar met de huidige crisis word men steeds prijsbewuster en raakt men die veel te dure spullen aan de straatstenen niet meer kwijt. Ook al zijn de kieren maar een halve mm ipv 2 mm. Net goed.
Vroeger was een VW golf in Belgie (Vorst) gemaakt beter afgewerkt dan eentje uit Duitsland (Wolfsburg). De laspunten waren bijvoorbeeld beter en steviger afgewerkt. Vorst echter, is ondertussen niet meer. Men maakt er nu Audi's. Het personeel, de toeleveranciers, de assemblagekettingen en robots zijn nog precies dezelfde?
:Y
 
Ik denk dat het meer om reputatie gaat dan om merknaam.
En wat Honda betreft: daar hoor je de laatste tijd toch redelijk veel klachten over, het lijkt of de beroemde kwaliteitsstandaard van weleer niet meer gehaald wordt.

Bij auto's hetzelfde; de reputatie van A-merken is in tientallen jaren zorgvuldig opgebouwd en die komt echt niet uit de lucht vallen; zelfs auto's van hetzelfde concern hebben grote verschillen, denk aan VAG [demonteer een Skoda en zie de verschillen met Audi ].
Als een produkt goedkoop moet zijn móet er ergens op bezuinigd worden, kan niet anders.
Demonteer een BMW [heb laatst met een maat een oude E21 gerestaureerd] en je staat versteld van de ongelooflijke goede, mooie afwerking zelfs op plaatsen waar je normaliter nooit komt.
Kwaliteit moet betaald worden, m.a.w. als China met een kwalitatief goed produkt komt zal de prijs een stuk hoger liggen dan nu. Logisch.

Da's echt geen kwestie van labels [merknaam] verwisselen hoor ;) .

Een product kan echt wel goedkoop én goed zijn.

Chineesjes zijn nu eenmaal goed in het kopieëren.
Hier pakken ze al erg veel op.

Wat misschien beter kan, is het beschermen van de electra.

Ik heb zelf geen Chinees scootertje, maar een Pitbike met kenteken.
Een Masai 125cc, ga er van uit dat dit een Chinees is O-)

Rij er nu iets meer dan een jaar mee.
Enige min punt, heb een keer de stekkers fris moeten maken van de
electra. Dat is alles...

Rij er elke dag 2x mee, 4km voor een enkeltje.
Niet iets wat een 4t lekker vindt :N Maar altijd met 1 kick starten.
Ook een keer toen het -9 was. (ja is 1x voorgekomen :+ ) Reed normaal
zoals het hoorde.

Remmen zijn ook goed, en achter is eigenlijk iets te sterk zelfs.
Verbruik zo rond de 1:25 en een volle tank kost geen drol, 3l maar :P

Dus dit ding is best goed, ook kostte die nieuw véél minder dan een leuke
scooter. Ik maak véél wheelies met het ding, rij hem niet echt netjes warm,
en pekel is die ook niet vies van. Maar je ziet niet dat ermee door weer en wind
wordt gereden.

Dus al met al, zetten die kopieëer machienes best leuke producten op de markt :Y
 
Een product kan echt wel goedkoop én goed zijn.

Ligt aan je definitie van ''goed''; in mijn studententijd had ik een 2cv6 [de beroemde eend dus] waarmee ik met een vriendinnetje o.a naar zuid-frankrijk reed en die eend was superbetrouwbaar, simpel te repareren en had bakken vol karakter, toch zou die auto naar huidige maatstaven niet als ''goed'' of degelijk meer bestempeld worden...[en terecht natuurlijk, bij 100km/u weken de deuren naar buiten en keek je zo op de straat :') ]

Fabrikanten van merken die door de beste ingenieurs worden ontworpen zijn dan ook niet bang voor china: Lexus en BMW bijvoorbeeld zeggen dat ze in dergelijke landen nooit die kwaliteitsstandaard kunnen behalen; een goede afwerking uit zich met name na 10 jaar: rijdt 'ie dan nog zonder kraakjes, is het interieur nog als nieuw, nog steeds geen grote reparaties nodig, etc.; mijn ervaring is echt: met een klassemerk blijft alles goed en als nieuw.
Ik ken diverse mensen in mijn omgeving met een wat ouder, klein stadsautootje [Corsa,Saxo e.d] en die zijn vaak duurder uit dan ik met reparaties/onderhoud; aan mijn bmw gaat nooit iets stuk...
Mijn beste vriend rijdt al jaren zonder problemen in een belastingvrije '77 318 op gas: nog nooit aan gelast, originele motor zit er in: kwaliteit!

Verhalen als ''ik heb een indiase motor gekocht en heb al 2000km zonder problemen gereden'' maken daarom op mij geen indruk. Honda Leadjes uit '85 die nog feilloos functioneren wel.
Daarom heb ik nu ook respect voor Piaggio: mijn Hexagon is uit '96, eerste lak, álles werkt feilloos [ook de electronica], en mensen denken vaak dat 'ie nieuw is...geweldig toch. Was indertijd ook best een duur ding, maar is goed en degelijk afgewerkt en gaat dus lang mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan