FJ 1100 / 1200 Topic

Hoi jongens !

Ik heb een FJ 1200 op het oog van 1992 met 45000 km.
wie kan mij vertellen waar ik precies op moet letten tijdens de aanschaf ?
en wat de zwakke plekken ( nadelen ) zijn en waar ik precies rekening mee moet houden tijdens de testrit ?

Alle info is welkom ! *D
De zwakke punten van een FJ waar je op moet letten,koppelingscylinder kan lekken,zit links op je blok waar je gauw genoeg ziet of er verf afgebeten is en of de koppelingshandel niet zompig aanvoelt,originele uitlaatsysteem is van pisbakkenstaal,de collector,het gedeelte waar de bochten bij elkaar komen onder het blok en zich splitsen in de 2 uitlaatdempers,kan doorgeroest zijn,originele systeem is zeer kostbaar,zoń collector is soms nog wel te repareren maar dan moet je ḿ er eerst onderuithalen en beter bekijken,rvs 4 in 1 systemen zijn er in overvloed voor te krijgen en zitten er meestal ook wel op als het eenmaal doorgeroest is,voorvering is te licht voor het gewicht van de motor,zijn verschillende progressieve vervangingsveren voor te krijen,spiegels geven niet zoń goed zicht naar achteren,maar daar zijn ook verschillende alternatieven voor,olieverbruik is niet ongewoon,maar zolang dat niet te gek is is dat niet erg,doen ze bijna allemaal,tellers kunnen wiebelen als de vloeistof in de tellers wat minder is geworden,zullen nog wel wat puntjes zijn die ik zo gauw vergeet,maar in het algemeen is het niet zo dramatisch als het nu klinkt,zijn beresterke motoren,redelijk hufterproof,fijne motoren om afstanden mee te rijden,ga gewoon eens proefrijden dan weet je wat je hebt.
 
:o

45000km? Weet je zeker dat dat geen 145000 is? 45k is nog niet ingereden :P

Op www.fj1200.nl kan je vast wel vinden waar je op moet letten ;) In dit topic bijvoorbeeld:

zwakke punten FJ 1200 | 1991+ ;)

Alvast veel rijplezier toegewenst *O*

dat zal tog niet ? :o 45000 km, en ik vond dat al errug veel :$

als het meezit ga ik volgende week kijken en misschien kopen :)

De zwakke punten van een FJ waar je op moet letten,koppelingscylinder kan lekken,zit links op je blok waar je gauw genoeg ziet of er verf afgebeten is en of de koppelingshandel niet zompig aanvoelt,originele uitlaatsysteem is van pisbakkenstaal,de collector,het gedeelte waar de bochten bij elkaar komen onder het blok en zich splitsen in de 2 uitlaatdempers,kan doorgeroest zijn,originele systeem is zeer kostbaar,zoń collector is soms nog wel te repareren maar dan moet je ḿ er eerst onderuithalen en beter bekijken,rvs 4 in 1 systemen zijn er in overvloed voor te krijgen en zitten er meestal ook wel op als het eenmaal doorgeroest is,voorvering is te licht voor het gewicht van de motor,zijn verschillende progressieve vervangingsveren voor te krijen,spiegels geven niet zoń goed zicht naar achteren,maar daar zijn ook verschillende alternatieven voor,olieverbruik is niet ongewoon,maar zolang dat niet te gek is is dat niet erg,doen ze bijna allemaal,tellers kunnen wiebelen als de vloeistof in de tellers wat minder is geworden,zullen nog wel wat puntjes zijn die ik zo gauw vergeet,maar in het algemeen is het niet zo dramatisch als het nu klinkt,zijn beresterke motoren,redelijk hufterproof,fijne motoren om afstanden mee te rijden,ga gewoon eens proefrijden dan weet je wat je hebt.

oke, mocht de uitlaat kapot zijn dan las ik zelf wel een nieuw potje 8-)
hoe kun je merken dat je voorvering zn beste tijd heeft gehad ?
wat is een normaal olieverbruik van een FJ ?
en hoe zit het met onderdelen ? zijn die nog makkelijk te krijgen ?

bedankt voor de reactie's ! :)
 
Laatst bewerkt:
dat zal tog niet ? :o 45000 km, en ik vond dat al errug veel :$

als het meezit ga ik volgende week kijken en misschien kopen :)

45000 is bijzonder weinig, nog geen 3000km per jaar. Is voor een FJ1200-blok, zeker als deze goed onderhouden is, echt peanuts.

Vergeet naast het kijken ook niet een proefritje te maken. Naar het postkantoor of zo, kan je hem meteen overschrijven :+

zijn het geen miles dan? :P
oke, mocht de uitlaat kapot zijn dan las ik zelf wel een nieuw potje 8-)
hoe kun je merken dat je voorvering zn beste tijd heeft gehad ?
Wanneer de motor naar je smaak te veel duikt als je remt? Is bij die van mij wel zo. Heb er al wat meer olie in laten doen, maar denk toch dat er wel andere veren in gaan bij mij (mits het geld niet blijft wegstromen :/)
wat is een normaal olieverbruik van een FJ ?
Geen idee eigenlijk, ik vul gewoon bij wanneer het glaasje halfvol (of halfleeg) is. Mijn FJ geeft bij een wat lagere oliestand wel eens een brandend olielampje als je iets vlotter dan oma-achtig wegrijd bij een verkeerlicht o.i.d. Ook in wat heuvelachtig gebied (bijvoorbeeld de Eifel) wil ie in op een steile helling omhoog nog wel eens gaan branden. Volgens mij is dat een beetje een Yamaha-kwaaltje want mijn Divje had ook een oliesensor met een eigen wil. Niks om je zorgen om te maken, maar wellicht handig om te weten zodat je niet meteen in paniek raakt. Zolang je zelf maar regelmatig het peil controleert.
en hoe zit het met onderdelen ? zijn die nog makkelijk te krijgen ?
Mijn onderdelen-ervaringen tot nu toe:

- brandstofpomp: op maandag een nieuwe besteld, woensdag binnen
- revisiekitje voor koppelingscylinder (zie verhaal van VMM hierboven): gewoon bij onderhoudsbeurt gedaan door mijn motordokter
- spoilerbak/puntbak/hoejedatdingnoemt: bij motorsloop gehaald

De eerste twee onderdelen zijn wellicht niet FJ1200-specifiek dus dan ook niet al te zeldzaam. Volgens mij is er genoeg te krijgen in de handel voor de FJ's.

Banden zijn wellicht een wat ander probleem, met name achterwiel. Ik weet niet of ze allemaal een 16" achterwiel hebben, maar die van mij dus wel. Keuze hierin is redelijk beperkt. Er zijn mensen die een ander achterwiel hebben gemonteerd.
bedankt voor de reactie's ! :)
Alstu.
 
45000 is bijzonder weinig, nog geen 3000km per jaar. Is voor een FJ1200-blok, zeker als deze goed onderhouden is, echt peanuts.

Vergeet naast het kijken ook niet een proefritje te maken. Naar het postkantoor of zo, kan je hem meteen overschrijven :+

zijn het geen miles dan? :PWanneer de motor naar je smaak te veel duikt als je remt? Is bij die van mij wel zo. Heb er al wat meer olie in laten doen, maar denk toch dat er wel andere veren in gaan bij mij (mits het geld niet blijft wegstromen :/)Geen idee eigenlijk, ik vul gewoon bij wanneer het glaasje halfvol (of halfleeg) is. Mijn FJ geeft bij een wat lagere oliestand wel eens een brandend olielampje als je iets vlotter dan oma-achtig wegrijd bij een verkeerlicht o.i.d. Ook in wat heuvelachtig gebied (bijvoorbeeld de Eifel) wil ie in op een steile helling omhoog nog wel eens gaan branden. Volgens mij is dat een beetje een Yamaha-kwaaltje want mijn Divje had ook een oliesensor met een eigen wil. Niks om je zorgen om te maken, maar wellicht handig om te weten zodat je niet meteen in paniek raakt. Zolang je zelf maar regelmatig het peil controleert.Mijn onderdelen-ervaringen tot nu toe:

- brandstofpomp: op maandag een nieuwe besteld, woensdag binnen
- revisiekitje voor koppelingscylinder (zie verhaal van VMM hierboven): gewoon bij onderhoudsbeurt gedaan door mijn motordokter
- spoilerbak/puntbak/hoejedatdingnoemt: bij motorsloop gehaald

De eerste twee onderdelen zijn wellicht niet FJ1200-specifiek dus dan ook niet al te zeldzaam. Volgens mij is er genoeg te krijgen in de handel voor de FJ's.

Banden zijn wellicht een wat ander probleem, met name achterwiel. Ik weet niet of ze allemaal een 16" achterwiel hebben, maar die van mij dus wel. Keuze hierin is redelijk beperkt. Er zijn mensen die een ander achterwiel hebben gemonteerd.Alstu.
Zelfs als het mijlen zouden zijn is er nog niets aan de hand,bij de FJ club zitten er verschillende met dik een ton op de teller en die gaan nog rustig heel europa door.Is trouwnes wel aan te bevelen om betalend lid te worden van de FJ club als je zou kopen,kost je 12 euro per jaar,maar dan heb je veel meer hulp als er eens iets mocht zijn en zijn ze ook wat makkelijker met onderdelen verstrekken die sommige op het schrap hebben liggen.

Mocht er tijdens het rijden het olielampje gaan branden,dan geen paniek,is een niveausensor en geen druksensor,achtervelg is idd 16 inch wat de keuze wat beperkt maar er is nog genoeg voor te krijgen,vanaf 91 hebben ze ook ABS zoals de fiets van Fully.

Je koopt iig een heleboel motor voor een meestal hele schappelijke prijs,alleen remblokken kosten een godsvermogen :X dus meer gang houden dan remmen dan maar.
 
45000 is bijzonder weinig, nog geen 3000km per jaar. Is voor een FJ1200-blok, zeker als deze goed onderhouden is, echt peanuts.

Vergeet naast het kijken ook niet een proefritje te maken. Naar het postkantoor of zo, kan je hem meteen overschrijven :+

zijn het geen miles dan? :PWanneer de motor naar je smaak te veel duikt als je remt? Is bij die van mij wel zo. Heb er al wat meer olie in laten doen, maar denk toch dat er wel andere veren in gaan bij mij (mits het geld niet blijft wegstromen :/)Geen idee eigenlijk, ik vul gewoon bij wanneer het glaasje halfvol (of halfleeg) is. Mijn FJ geeft bij een wat lagere oliestand wel eens een brandend olielampje als je iets vlotter dan oma-achtig wegrijd bij een verkeerlicht o.i.d. Ook in wat heuvelachtig gebied (bijvoorbeeld de Eifel) wil ie in op een steile helling omhoog nog wel eens gaan branden. Volgens mij is dat een beetje een Yamaha-kwaaltje want mijn Divje had ook een oliesensor met een eigen wil. Niks om je zorgen om te maken, maar wellicht handig om te weten zodat je niet meteen in paniek raakt. Zolang je zelf maar regelmatig het peil controleert.Mijn onderdelen-ervaringen tot nu toe:

- brandstofpomp: op maandag een nieuwe besteld, woensdag binnen
- revisiekitje voor koppelingscylinder (zie verhaal van VMM hierboven): gewoon bij onderhoudsbeurt gedaan door mijn motordokter
- spoilerbak/puntbak/hoejedatdingnoemt: bij motorsloop gehaald

De eerste twee onderdelen zijn wellicht niet FJ1200-specifiek dus dan ook niet al te zeldzaam. Volgens mij is er genoeg te krijgen in de handel voor de FJ's.

Banden zijn wellicht een wat ander probleem, met name achterwiel. Ik weet niet of ze allemaal een 16" achterwiel hebben, maar die van mij dus wel. Keuze hierin is redelijk beperkt. Er zijn mensen die een ander achterwiel hebben gemonteerd.Alstu.

proefritje ga ik zekerweten maken :] ik heb deze fiets op het oog :

http://link.marktplaats.nl/213350232
 
Ziet er netjes uit,alleen wel stevig aan de prijs.
:^
Moet wel nog wat af kunnen denk ik. Wel een mooie kleurstelling, dat dan weer wel *D O-)

FYI: ik heb 2000 betaald voor de mijne. Jaartje ouder, maar wel met meer km's. Geen kofferset helaas. Heb er wel een tanktas, Haynes manual en achterband bij gekregen ;) Gekocht bij een particulier.

de kleur die in de advertentie vermeld staat klopt niet> Officieel is de naam van de kleur "wet pale brown." In de volksmond ook wel eens aangeduid als champagnekleur. Daarnaast vraag ik het me af of het zwart is of donkerblauw... Volgens mij het laatste.
 
:^
Moet wel nog wat af kunnen denk ik. Wel een mooie kleurstelling, dat dan weer wel *D O-)

FYI: ik heb 2000 betaald voor de mijne. Jaartje ouder, maar wel met meer km's. Geen kofferset helaas. Heb er wel een tanktas, Haynes manual en achterband bij gekregen ;) Gekocht bij een particulier.

de kleur die in de advertentie vermeld staat klopt niet> Officieel is de naam van de kleur "wet pale brown." In de volksmond ook wel eens aangeduid als champagnekleur. Daarnaast vraag ik het me af of het zwart is of donkerblauw... Volgens mij het laatste.

oke, dus als ik het goed begrijp is de fiets eigenlijk te duur ? ik heb geen inruil dus er gaat zowiezo iets af. maar dan nog, die 3 maanden garantie is ook niet verkeerd ? of heb ik die niet nodig ?
 
:^
Moet wel nog wat af kunnen denk ik. Wel een mooie kleurstelling, dat dan weer wel *D O-)

FYI: ik heb 2000 betaald voor de mijne. Jaartje ouder, maar wel met meer km's. Geen kofferset helaas. Heb er wel een tanktas, Haynes manual en achterband bij gekregen ;) Gekocht bij een particulier.

de kleur die in de advertentie vermeld staat klopt niet> Officieel is de naam van de kleur "wet pale brown." In de volksmond ook wel eens aangeduid als champagnekleur. Daarnaast vraag ik het me af of het zwart is of donkerblauw... Volgens mij het laatste.
De mijne zet ik binnenkort te koop voor 2000 euro,is met 3-delige kofferset,rvs 4 in 1 Lazer uitlaat en Wilbert voorveren.Ton op de teller,maar voor mensen die een FJ kennen is dat geen probleem.
 
Garantie kan opzich wel handig zijn, je weet immers maar nooit. Je betaalt daar uiteraard wel voor, maar als jij dat geen punt vindt moet je het zeker doen. Als er geen inruil plaatsvindt heb je in ieder geval ruimte voor onderhandelingen. Moet wel wat van de prijs af kunnen.

Vergeet echter ook niet dat als de motor technisch in orde is je ook een motor koopt waar je nog jaren probleemloos mee rond kan rijden. En dat is wellicht ook wat geld waard....


Vergelijk ook eens de volgende motoren met wat jij op het oog hebt:

http://link.marktplaats.nl/208546061 (Bouwjaar: 1991 Kilometerstand: 39.278 km)
vraagprijs €2250

http://link.marktplaats.nl/216630039 (Bouwjaar: 1991 Kilometerstand: 60.500 km )
vraagprijs €1850
 
oke, dus als ik het goed begrijp is de fiets eigenlijk te duur ? ik heb geen inruil dus er gaat zowiezo iets af. maar dan nog, die 3 maanden garantie is ook niet verkeerd ? of heb ik die niet nodig ?
Als ie echt supermooi is en helemaal origineel dan vragen ze er best veel geld voor ja,maar zonder inruil kan er best wat vanaf,of je de garantie nodig hebt durf ik niet te zeggen,blijft mechanisch natuurlijk,kan altijd wat kapot gaan,maar verwacht het eigenlijk niet,hooguit de bekende zwakke punten,koppelingscylinder bv,uitlaat kun je ter plekke inspecteren en die zal er na 3 maanden echt niet onderuit gerot zijn,misschien kun je een deal maken over nieuwe banden,scheelt je ook weer wat geld en kun je voorlopig weer vooruit.Test wel ff de abs,kan je alleen niet vertellen hoe dat moet,de mijne heeft dat niet,anders ff de verkoper voor laten doen.
 
Garantie kan opzich wel handig zijn, je weet immers maar nooit. Je betaalt daar uiteraard wel voor, maar als jij dat geen punt vindt moet je het zeker doen. Als er geen inruil plaatsvindt heb je in ieder geval ruimte voor onderhandelingen. Moet wel wat van de prijs af kunnen.

Vergeet echter ook niet dat als de motor technisch in orde is je ook een motor koopt waar je nog jaren probleemloos mee rond kan rijden. En dat is wellicht ook wat geld waard....


Vergelijk ook eens de volgende motoren met wat jij op het oog hebt:

http://link.marktplaats.nl/208546061 (Bouwjaar: 1991 Kilometerstand: 39.278 km)
vraagprijs €2250

http://link.marktplaats.nl/216630039 (Bouwjaar: 1991 Kilometerstand: 60.500 km )
vraagprijs €1850

oke ik heb wat om over na te denken. die van 1850 ziet er ook zeker niet verkeerd uit.
even laten bezinken dan maar :Y
 
Als ie echt supermooi is en helemaal origineel dan vragen ze er best veel geld voor ja,maar zonder inruil kan er best wat vanaf,of je de garantie nodig hebt durf ik niet te zeggen,blijft mechanisch natuurlijk,kan altijd wat kapot gaan,maar verwacht het eigenlijk niet,hooguit de bekende zwakke punten,koppelingscylinder bv,uitlaat kun je ter plekke inspecteren en die zal er na 3 maanden echt niet onderuit gerot zijn,misschien kun je een deal maken over nieuwe banden,scheelt je ook weer wat geld en kun je voorlopig weer vooruit.Test wel ff de abs,kan je alleen niet vertellen hoe dat moet,de mijne heeft dat niet,anders ff de verkoper voor laten doen.
Achterrem testen is niet zo'n punt. Gewoon pedaal intrappen en kijken of je achterwiel niet blokkeert :P Voorrem nooit getest, dus ook geen ervaring mee.
 
Achterrem testen is niet zo'n punt. Gewoon pedaal intrappen en kijken of je achterwiel niet blokkeert :P Voorrem nooit getest, dus ook geen ervaring mee.
Er schijnt een manier te zijn om het systeem te testen,maar die ken ik niet,praktijktest kon ik je ook zo vertellen,gewoon echt vol in de ankers en hopen dat het werkt :X
 
Het topic leeft weer *-*

Ik heb met de mijne weinig problemen, alleen start hij voor geen meter als het koud is. (Maar dat hoop ik op te gaan lossen met wat onderhoud). Ben nu nog aan het wachten op nieuwe bougies en een nieuwe gaskabel (gebroken).

Die van mij is van '83 met 50k op de teller, nieuwe achterband, voorband, kettingset, 4-in-1 rvs lazer, en givi 3-koffer set :) voor 850,- :+

Hij is alleen een keer gevallen dus hier en daar een scheurtje in het kuipwerk (wat wil je, 25 jaar oud!). Daarnaast is de achterveer erg zacht. De voorveer heb ik geen last van.

Maar het rijdt echt super!
 
Er schijnt een manier te zijn om het systeem te testen,maar die ken ik niet,praktijktest kon ik je ook zo vertellen,gewoon echt vol in de ankers en hopen dat het werkt :X
Ik heb 'van horen zeggen' dat je gewoon een burnout zou moeten maken. Alleen hoort dat in theorie niet werken omdat je voorrem door het ABS-systeem niet blokkeert en de motor dus gaat rijden/rollen.

Geen zin om het uit te proberen ;)
 
heeft die fiets van 1850 ook abs ? en hoe duur kost het als de abs niet functioneert ?
Zo te zien hebben beide geen ABS, gebaseerd op de belettering. Bij mij staat het nl aangeven dat de motor ABS heeft....

Wat het kost om te repareren? Geen idee, ligt aan het defect denk ik. Maar ik heb bij mijn motorzaak gehoord dat als de ABS-computer defect is het je heel veel geld gaat kosten (meer dan de motor waard is). Geen idee of zoiets ook over te zetten is van een andere motor :?
 
Zo te zien hebben beide geen ABS, gebaseerd op de belettering. Bij mij staat het nl aangeven dat de motor ABS heeft....

Wat het kost om te repareren? Geen idee, ligt aan het defect denk ik. Maar ik heb bij mijn motorzaak gehoord dat als de ABS-computer defect is het je heel veel geld gaat kosten (meer dan de motor waard is). Geen idee of zoiets ook over te zetten is van een andere motor :?

oke, ik weet voorlopig voldoende en ik heb besloten nog even te wachtten met de aanschaf van een FJ :)

allemaal hartelijk bedankt voor de informatie ! :]
 
Jeej, ik heb er ook nogsteeds 1, maar die rijdt al zeker een paar maanden niet meer. Hij start niet lekker en hij slaat steeds af :(

Ben nu aan het kijken naar het grote broertje, de FJR :]
 
Ik heb er ook nog steeds eentje *O*

Alleen wel wat troubles gehad met de vervangspiegels en er rammelt hier en daar het nodige geloof ik :$

Maar verder doet ie het nog prima ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan