yamaha majesty 400

haha van die ruit had je ook aan mij kunnen vragen da s niet zo veel werk.
jammer van die handvat verwarming.
ik heb de oxfort lekker grote knop kun je met je handschoenen makelijk bedienen koste 99 euro.
ik denk dat ik wel weet welke jij hebt die van 59 euro met inderdaat hele kleine knpjes.
in iedergeval fijn dat hij het nu wel doet.
 
haha van die ruit had je ook aan mij kunnen vragen da s niet zo veel werk.
Nee, het is niet veel werk; je moet alleen even weten hoe dat schermpje er af moet zonder allerlei lipjes af te breken. Ik krijg het wel los maar het moet ook weer netjes in elkaar...

Sinds kort rijd ik met andere spiegels; ze zijn iets groter, staan iets breder en nu kan ik het verkeer achter me ook zien, toch wel handig als je een beetje agiel door het verkeer wilt bewegen. Ze zijn nog steeds iets smaller dan op de Foresight maar het is een enorme verbetering.
 
Laatst bewerkt:
... kun je een foto plaatsen van je nieuwe spiegels?..
Duurde even...

Voorlopig heb ik er gewoon de spiegels van de Foresight op gezet, ik heb immers een dubbele set en ze bevallen op die andere scooter uitermate goed. Bij de Majesty zitten de bevestigingen op het stuur iets dichter bij elkaar vandaar dat de spiegels hier iets smaller staan.

full


Er moesten wel schroefdraad verloopjes tussen van M10 naar M8; daardoor staan de spiegels wat hoger, de onderste harmonica rubbertjes passen ook niet goed.
Lijkt niet mooi maar de extra hoogte is welkom en bevalt goed.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride:
Ik ben er een maand tussenuit geweest, dus daarom misschien een wat verlate reactie.
Ik heb op zolder nog een originele (nieuwe) standaard ruit liggen. Hij is van 2004. ik weet niet of de ruiten door de jaren heen hetzelfde zijn gebleven. Ik heb bij aanschaf direct de originele hogere en bredere ruit laten monteren. Als je wil mag je hem wel overnemen.
Dan over de windgevoeligheid. Ook ik had daar altijd problemen mee. Staat je scooter wellicht ook op Dunlop banden? Bij mij is het probleem goeddeels over sinds ik een paar maanden geleden de banden heb verwisseld voor Bridgestone. Het is echt een dag en een nacht verschil.
 
Laatst bewerkt:
.... Ik heb op zolder nog een originele (nieuwe) standaard ruit liggen....
Hé Jos, of die ruit past weet ik ook niet zeker; bij mijn Majesty is de snuit toch weer anders dan bij het model ervoor maar als ie past houd ik me aanbevolen.
Op Ebay.it staat ook wel een kleinere ruit kant en klaar te koop maar die is dan meteen zo frivool vormgegeven.
Stuur me anders een PM (klik op het briefsymbooltje links) want ik kan jou niet mailen.

Deze Majesty staat op IRC banden, maar een goede tip om zodra het kan over te stappen; Bridgestone beviel mij ook altijd goed. Wie weet dat een kleinere ruit ook in de windgevoeligheid scheelt...

Ik speel nu met het idee om te experimenteren met de hoogte van het zadel. Het voorste zadel is immers verstelbaar, dus ook afneembaar. Ik overweeg dit zadel te monteren op een paar verhogers, iets meer dan een centimeter kan al een heel verschil maken lijkt me. Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
De bagagebak wordt afgesloten met een kunststof cover waar het zadel op gemonteerd zit, dat is daarop in langsrichting verstelbaar met vier bouten in sleufgaten. Het cover blijft dus gewoon afdichten, ik maak alleen wat ruimte tussen cover en zadel.
Nu moet ik dus afstandsblokjes plaatsen op de plekken waar het zadel draagt op het cover, dat is niet op de plek van de boutjes; twee van die boutjes zitten schuin gemonteerd, dat past dan natuurlijk ook niet meer. Daar moet ik nog wat op verzinnen, kan dus nog even duren.

Ik zat gewoon wat te experimenteren met een extra zitkussen op de buddyseat en dat beviel wel aardig, zodoende. Wat ik eigenlijk ook nog wil doen is de tip van Outbackjack -de rugsteun- maar dat kan nog wel eens lastig worden.

Anders dan bij bijvoorbeeld de T-max en de Atlantic staan de spiegels al op het stuur, zelf heb ik dat ook liever. Alleen zijn de standaard spiegels veel te smal, ik kan niet eens om mijn eigen schouders heen kijken vandaar dit experiment met bredere en grotere spiegels.
 
Laatst bewerkt:
Jaloers ? Neem dan ook zo'n motorjas met van die schouder beschermstukken... ;)

De Majesty doet het goed, hij heeft genoeg vermogen om ook op de snelweg lekker met het verkeer mee te rijden; ik vind hem zelfs een beetje nerveus...

Er zijn nog wat dingen waar ik aan moet wennen; de karakteristiek van de transmissie is er zo één... Net als de T-max wil ook deze Majesty veel toeren draaien, hij koppelt pas na ~ 2700 Rpm; het is daardoor lastig stapvoets te rijden omdat bij lage snelheden telkens de aandrijving wegvalt en je veel gas moet geven voor hij weer koppelt. Je rijdt dus telkens weg als iemand die niet met een koppeling kan omgaan...
Met een pas gestarte koude motor rustig wegrijden valt ook niet mee; de motor wil nauwelijks rijden onder de 4000 Rpm.
Zelf vind ik dit jammer, het doet afbreuk aan het rijcomfort en -gemak.

Van JosGP heb ik een heel nieuwe ruit gekregen (nogmaals dank :} ) en deze inmiddels een klein beetje ingekort. Hoevéél was natuurlijk de vraag... Veel hoefde er niet af, als ik mijn rug goed strekte zat ik al boven de turbulentie zodoende heb ik er in eerste instantie 7 centimeter afgehaald; de vorm van de bovenzijde heb ik gelijk gehouden en het valt dus niet eens op. Pas als de hoogte goed is ga ik de rand polijsten.

Vandaag voor het eerst gereden met de ingekorte ruit en het is inderdaad een heel stuk beter, natuurlijk is er wel windgeruis maar het harde gebulder is helemaal over en keert pas terug als ik iets in elkaar duik; dit lijkt dus goed.

Verder ben ik bezig met de zitpositie, dat is voor mij toch het grootste aandachtspunt van deze scooter. Met de ingekorte ruit kan ik iets verder voorover zitten, de zitting kon daardoor weer een gaatje naar achteren, dat geeft weer wat meer beenruimte.
Inmiddels heb ik een eerste experiment gedaan met het verhogen van het voorste zadeldeel; tussen het bagageruimdeksel en het zadel heb ik een aantal vulstukjes geplaatst en het zadel met iets langere schroeven weer vastgezet.
Het gaat in eerste instantie om plaatjes MDF van 12 mm dik op de plaatsen waar het zadel op de dekplaat steunt; niet heel veel maar het is goed merkbaar. Die paar millimeter maken een heel verschil in de zitpositie, het is nog niet optimaal maar zeker wel een verbetering; de volgende stap is nog een beetje hoger proberen.
Natuurlijk is het de bedoeling de optimale hoogte te vinden en daar een redelijk definitieve oplossing voor te verzinnen.

full


Op de foto de dekplaat met daarop een aantal (niet alle) vulplaatjes op de plaatsen waar ie het zadel draagt. Ook ter plaatse van de schroeven moeten zulke plaatjes om de ruimte in de bevestiging op te vullen.
 
Laatst bewerkt:
@hybride: dat van die toeren, daar kan ik je gelijk in geven. er komt pas schot id zaak wanneer je rond de 5000rpm zit en voor koud start moet je echt minder kunnen. zelfs die 4000rpm is maar voldoende om op het fietspad mee te kunnen. -O-
over het verhogen van het zadel: ben zelf 1.76m en ik kan niet met beide voeten plat op de grond
terwijl ik met men schoonbroers transalp dit beter kan :? (scheelt bijna 10cm in het voordeel van de majesty) komt door de breedte van het zadel. nu als je een hoger zitpositie zou hebben,denk ik wel dat dit beter voor de rug gaat zijn ivm hellingshoek van de benen.
ik heb ook nog het originele scherm van de majesty liggen en ga deze zomer toch ook eens experimenteren met het inkorten ( givi scherm staat er nu op en is te beschermend op warme dagen)
als je je zadel verhoogt hebt, heb je trouwens een grotere kofferinhoud ( bijkomend voordeel voor u ;) )
groeten
tom
 
:} Dit is iets voor mensen die een "aparte" yamaha willen. :}


Naast de Suzuki Gemma:

2831450939_099120d073.jpg


2831421433_d2ca6b91d3_o.jpg


2831451831_436ff7bd97.jpg


BlackCat_Gemma.jpg


2832288194_8cac3e89a6.jpg


In Detail:
2832288100_20dcc620d7.jpg


2831451171_1e482c32bf.jpg


2832287112_dca717c763.jpg


2832287346_55212cb9d5.jpg


2832287482_1903e4c3cc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even mijn belevenissen m.b.t. de Yamaha Majesty 400. Ik ben 3 maanden geleden overgestapt van een Virago naar de Majesty i.v.m. intersiever gebruik woon werkverkeer. Ik ben er zeer tevreden over. Voordelen vind ik het zitcomfort, weinig geluidshinder, opbergruimte. De mindere zaken het verbruik (1 op 23), de windgevoeligheid en de wat minder accelaratie. Voor de rest (if any) ben ik zeer tevreden met de overstap. Ik overweeg op korte termijn installatie handvatverwarming. Iemand ervaring mee? Tot zover.

Leendert
 
Het iets hogere verbruik is te wijten aan de koudere omstandigheden. Dit kan tot 20% verschil uitmaken. Het is al op mijn tweede motor dat ik handvatverwarming heb en zou het niet meer willen missen. Op drie januari 70 km gereden met mijn zomerhandschoentjes heerlijk.
 
hoi hybride ik heb xenon verlichting gekoch voor de burgman.
nou ga ik binnen kort een afspraak maken om het in te laten bouwen.
nou dacht/hoopte ik dat wij dit mischien wel samen konden doen aangezien jij techniche nogal onderlegt bent en we toch bij elkaar in de buurd wonen.
leggen we het gelijk vast voor het forum.
laat maar weten wat je ervan vind.
 
Laatst bewerkt:
... nou dacht/hoopte ik dat wij dit mischien wel samen konden doen....
Hallo Sossa; goed hoor, ik ga je helpen, hopelijk niet van de wal in de sloot. ;) Als je het goed vindt neem ik een fotografe mee.
Heb trouwens niet veel ervaring met xenon hoor, maar het is niet moeilijk.
Mail anders (PM) om een afspraak te maken.



Vandaag had de Majesty kuren, hij ging uit zichzelf gasgeven. Het toerental zakte niet naar de gebruikelijke 1600 Rpm maar fluctueerde met een vaste interval van een paar seconden tussen 2700 en 3000 Rpm waarbij hij dus steeds aan de koppeling stond te sjorren. Dat is geen fijne gewaarwording als je afremt voor een rotonde... Gelukkig houd ik altijd ruim afstand, nu had ik het nodig.
Op de snelweg reed ie normaal maar onderaan de afrit stond ie weer te hunten. In het dorp leek het wel of het erger werd, bij oponthoud op de weg heb ik hem moeten stilzetten. Na opnieuw starten was alles normaal, later nog een stuk mee gereden en alles was normaal.
Toch maar eens aankaarten, het is immers garantie.
 
... er komt pas schot id zaak wanneer je rond de 5000rpm zit en voor koud start moet je echt minder kunnen....
Net als in het stuurgedrag vraagt ook het gashendel om een redelijk ferme hand, het gas goed doseren om rustig te rijden vind ik nog best lastig; ik moet erg wennen aan de koppeling, vraag me af of die zich wellicht beter gedraagt met slappere koppelingsveren...
De scooter vraagt eigenlijk om wat meer gas en reageert soepeler naarmate je harder rijdt. (In mijn beleving althans...)
...als je je zadel verhoogt hebt, heb je trouwens een grotere kofferinhoud ...
Helaas, de deksel van de bagageruimte met de seal blijft gewoon op z'n plaats; ik heb alleen wat ruimte gemaakt tussen dat deksel en het zadel, daar heb je verder weinig aan.

Afgelopen dagen heb ik gereden met extra vulplaatjes waardoor het zadel dus 24 mm hoger is dan normaal, op zich zit het (voor mij) beter maar er is een nieuw probleem ontstaan. De duo heeft nu last van de hogere rand van het voorste zadel...

Ik probeer een beetje systematisch allerlei standen uit en probeer zodoende uit te vogelen welke voor mij het best werkt; volgende stap is dus toch maar terug naar 12 mm zadelverhoging en (in plaats daarvan) de achtervering een standje omhoog. Voor die vering heb ik een doorslag bij me die precies in de verstellers van de veren past, zo kan ik de veerhoogte altijd gemakkelijk aanpassen.

Al met al vrees ik dat ik niet onder de rugsteun van Outbackjack uitkom.
Weet iemand óf en wáár zoiets te koop is ? Zou een steun van een Burgman eventueel een optie zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, jij schreef dat bericht op de dag dat ik de mijne kocht. Het zal inderdaad wel aan de injectie liggen, een inputfoutje of een sofwarebug...



Nu ben ik toch wel wat verder met de afstelling van de zitpositie; de nieuwe hoogte van de ruit bevalt me zo wel, verder heb ik opnieuw een stuk schuim onder de ruit gepropt maar kleiner, het gat is nu niet helemaal dicht en dat bevalt goed. Kan helaas niet meer de reflectie onder de ruit zien om te controleren of de koplampen het doen, dat was wel gemakkelijk...

Ik stel me voor dat de gleuf onder de ruit bedoeld is om turbulentie te beperken, de lucht die onder de ruit wordt toegelaten zal vacuüm achter de ruit voorkomen en zo terugslaande wervelingen beperken. Alleen kwam er naar mijn idee te veel lucht achterlangs, dat gaf van zichzelf al een hoop lawaai; met een stukje schuim is dat beter.

Onlangs heb ik een dag zónder de ruit gereden... Het voelde meteen vertrouwd, ineens gooide ik de scooter weer op z'n kant, ging weer hurken bij verkeersdrempels; ik was weer één met de scooter, net als bij de Honda. Ik kon het verkeer om me heen weer hóren, ook het motortje kon ik horen snorren. Het beviel me wel vandaar de kortere ruit want helemaal zonder ruit kostte nogal snelheid...
 
Afgelopen week had ie het weer, het toerental zakte niet terug naar stationair maar bleef boven de 2200 Rpm hangen en hij draaide ook niet goed. Na stilzetten en opnieuw starten was het over maar toch is het vertrouwen er nu wel uit.

Vandaag ben ik eens wezen kijken bij een naburige dealer die opmerkelijk veel scooters heeft staan, ik moet immers ergens naartoe voor garantiezaken.
Wat blijkt; deze dealer wil mij niet helpen ook al heb ik gewoon fabrieksgarantie... Het schijnt nogal een dure aangelegenheid te zijn, een duur onderdeel (gasklephuis) en veel manuren die men schijnbaar niet geheel vergoed krijgt van de importeur.

Ik moest maar teruggaan naar de zaak waar ik de scooter kocht. Nu kan dat wel, maar het is 180 Km enkele reis en ik ben er gewoon een hele dag mee zoet. Ik ging er vanuit dat fabrieksgarantie bij elke merkdealer geldt, blijkbaar niet... Of ze willen er gewoon geen klant bij.
 
@hybride: leg deze klacht eens voor aan een dealer die met geen van beide te maken heeft en luister eens wat zijn oplossing zou zijn
ik ben recent van dealer veranderd en hij beweert alles dat onder garantie valt, te herstellen
wat je ook kan doen is, is de invoerder aanspreken voor tussenkomst
ik heb het geval van de hogere toeren ook nog voorgehad en nadat ik de motor had afgezet en terug gestart,was het probleem weg. dit was eenmalig dat ik dit geprobeerd heb
grtz
tom
 
Ik weet hoe dit moet voelen Hybride. om het plat te zeggen: "Het is om uw blote kl*ten van op te vreten" De garantie telt bij iedere dealer in "theorie". Maar als ze niet willen sta je er wel mooi te blinken. Om te verkopen zouden ze hemel en aarde verzetten maar als iets van hun zijde moet komen geven ze niet thuis. Klant is koning maar de dealers zijn keizer.
Zou het toch niet nalaten om de importeur daarvan op de hoogte te brengen want het is wel degemijk iets met het voertuig.

Veel succes Hybride en hou ons op de hoogte
 
Een andere dealer (derde partij) benaderen is inderdaad een goed plan, dat ga ik zeker doen. Contact met de importeur bewaar ik nog even...
 
Terug
Bovenaan Onderaan