demper mogelijkheden voor een 4 takt

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.347
313
Hey,

Er waren een aantal mensen hier die een demper van een supersport hebben gemonteerd op hun offroad.
Nu weet ik dat bij een 2takt de demper niet zo heel veel uitmaakt, maar bij een 4 takt wel geloof ik.
Hebben zulke dempers nadelige gevolgen en geeft het een leuk geluid?

Ik wil graag (als de tijd rijp is) een mooi dempertje monteren op mijn ktm 620 lc4.
Omdat die dingen nieuw vrij prijzig zijn en ik niet zoveel kan missen ben ik 2de hands op zoek gegaan naar zo'n ding.
Maar een ktm 620 is al wel een paar jaartjes oud en de kans is klein om daar een demper voor te scoren die voor dit model gemaakt is.

Is bijvoorbeeld een demper voor een moderne 450cc 4t te monteren op mijn motor?
En geeft een demper van een supersport nadelige gevolgen?

Wil graag een wat mooier/dieper geluid dan de orginele demper geeft.
 
Reken maar dat er zowel bij 2t als bij 4t erg veel komt kijken bij het ontwerp van een uitlaat & demper.

En als je zomaar iets klust (of iets monteert wat niet bij het type motor past) is de kans niet gering dat je paardjes inlevert in plaats van wint :z
Behalve bij een turbofiets, dan wil je simpelweg zo min mogelijk weerstand.

Of het moet je enkel om de looks/sound gaan natuurlijk, dan boeit het geen flikker ;)
 
Laatst bewerkt:
ook een optie ? :+
full
 
Hey,

Er waren een aantal mensen hier die een demper van een supersport hebben gemonteerd op hun offroad.
Nu weet ik dat bij een 2takt de demper niet zo heel veel uitmaakt, maar bij een 4 takt wel geloof ik.
Hebben zulke dempers nadelige gevolgen en geeft het een leuk geluid?

Ik wil graag (als de tijd rijp is) een mooi dempertje monteren op mijn ktm 620 lc4.
Omdat die dingen nieuw vrij prijzig zijn en ik niet zoveel kan missen ben ik 2de hands op zoek gegaan naar zo'n ding.
Maar een ktm 620 is al wel een paar jaartjes oud en de kans is klein om daar een demper voor te scoren die voor dit model gemaakt is.

Is bijvoorbeeld een demper voor een moderne 450cc 4t te monteren op mijn motor?
En geeft een demper van een supersport nadelige gevolgen?

Wil graag een wat mooier/dieper geluid dan de orginele demper geeft.

het is mogelijk, verwacht geen plug en play. natuurlijk is een demper voor een supersport ontworpen voor een supersport, dus qua sound zou ik niet al te veel verwachten. een demper van een 450 4 takt zou kunnen, maar dan moet je nog wel een aantal dingen pasmaken. en anders ga je verder zoeken, of je wacht tot de tijd rijp is :+
 
Er zijn nog zat uitlaten voor je oude LC4 te krijgen.

Bel eens wat zaken zoals Brouwer en André eens af.
 
Ik ben ook op zoek naar een demper voor een 620 lc4..
En het allerliefst heb ik zoiets:

07HMCbikes008.jpg



Wat voor modellen die hierop lijken passen redelijk op mijn motor en waar zou zoiets te krijgen zijn.
 
De wat nieuwere 660 modellen hadden standaard dubbele dempers dus denk dat je zo een bochtenset moet bemachtigen als je dubbele dempers wilt.
 

Bedoelde het in vergelijking met een 4tact, niet zo letterlijk nemen hoor.
Dacht namelijk dat het hem bij een 2tact vooral in de voorbocht zit en bij 4t in de demper?

Er zitten een aantal flauwe reacties bij, niet iedereen rijd al lang motor en / of weet er alles van af.
In plaats van uitlachten en doei roepen kun je ook even uitleg geven, of gewoon niet reageren.
Vind dat er op dit forum veel vanuit de hoogte wordt gedaan, erg jammer.

Zitten ook nuttige reacties bij, weet nu gelukkig een beetje wat ik zal moeten zoeken.
Bedankt..
 
Laatst bewerkt:
Bij een 2-tact is de uitlaat zeer essentieel,heeft nl geen kleppen,dus het luistert veel nauwer hoeveel tegendruk deze krijgt.
Een 4-tact is door zijn kleppen minder gevoelig voor tegendruk en dus ook het type demper.
Correct me if i'm wrong ;)
 
De wat nieuwere 660 modellen hadden standaard dubbele dempers dus denk dat je zo een bochtenset moet bemachtigen als je dubbele dempers wilt.

Het gaat me niet om de dubbele demper maar om het type demper (akra)..

Wat voor types lijken hierop en zijn redelijk passend op mijn motor ?

Mvg. Jouri
 
Bij een 2-tact is de uitlaat zeer essentieel,heeft nl geen kleppen,dus het luistert veel nauwer hoeveel tegendruk deze krijgt.
Een 4-tact is door zijn kleppen minder gevoelig voor tegendruk en dus ook het type demper.
Correct me if i'm wrong ;)
Niet ter correctie, doch als aanvulling;

Bij een 4t is de lengte (en diameter) van de downpipes (bochten) tot de collector/balanspijp wel weer van belang. Deze balanspijp/collector zorgt voor een betere 'leging' van de cilinder en daardoor dus ook voor een betere vulling. De lengte van de bocht (kop tot balanspijp/collector) bepaalt het toerental waarbij dit effect het sterkst werkt en daarmee kan je de koppelkarakteristiek verschuiven :) Laat je de balanspijp weg dan lever je meestal iets aan koppel (en daarmee pk) in.

En bij 4t heb je wel ook een zekere 'tegendruk' (restrictie/weerstand) nodig. Zonder demper verbranden je uitlaatkleppen en lever je ook weer vermogen in (ook voor het verbranden al ;)).

Hoe je hieraan rekent kan ik niets over zeggen, dat is een erg complex verhaal waar ik weinig kaas van heb gegeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je een RVS of Titanium demper aanbieden van het type LC-4 640
prijzen varieren van €388 voor de ronde RVS tot € 525 voor een road legal Titanium.
 
He,

Bedankt voor je aanbod maar ik ben op zoek naar iets in een wat lagere prijsklasse.

Ik ben op zoek naar een demper van een crosser oid.
Evt. een supersport demper maar naar wat voor iets moet ik dan gaan kijken ?

Mvg. Jouri
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan