Het zoveelste Suzuki Savage topic..

@kleineken: Hey, erg bedankt voor het verhaal en de foto's, ergens was ik al even aan het dromen van zo een reis maar ik dacht steeds dat de Savage daar niet echt geschikt/zwaar genoeg voor was. Maar nu jij zegt dat het wel gaat! Echt fantastisch! Hoeveel heb je in totaal ongeveer gereden? En nooit pech gehad? Dus het is toch een betrouwbare motor? En zat je vriendin achterop de hele tijd? Ik vind het trouwens erg mooie fotos! En tof om eens te zien hoe je die bagage er allemaal opkrijgt :-).



tijdens die reis hebben we ongeveer 4000km gereden en het vrouwtje zat idd heel de tijd achterop en we hebben nooit pech gehad.

als je wil kan je er gemakkelijk meer reizen naar het zuiden en ik raad het je zeker aan want het is gewoon pure fun met zo een 1cilindertje rond te trekken ;)

ben zelfs met een kawasaki el 250 naar het zuiden en pyreneeen gereden maar toen wel zonder vrouwtje.

2wegfvr.jpg
 
Inderdaad, met forward controls zet je bij een Savage de pedalen een centimeter of 5 tot 10 naar voren. Een fabriekssetje is niet moeilijk te installeren, dat is een kwestie van de oude stepjes loshalen en de nieuwe er op schroeven. Maar, fabriekssetjes zijn niet goedkoop, sommige gaan over de 200 euro.

Ik begrijp dat je het een verrassing wil houden. Toch wil ik je het advies geven om zoonlief een testritje aan te bieden. De Savage is erg laag en het grote "probleem" met chopperrijden is de onderrug. Forward controls verergeren dit probleem alleen maar.

Als je ook naar toerfietsen en sportfietsen kijkt, zie je dat bij dat soort fietsen vrijwel nooit achterover gezeten wordt, men zit voorover. En, met de stepjes veel dichter bij het zadel dan bij choppers.

Waarom geef je zoonlief niet een setje marktplaatsfoto's van paar motoren die binnen jouw budget vallen? Dan kunnen jullie een paar proefritjes maken en even rondneuzen wat wel bevalt. Lekker vader-zoon shoppen.....

Ja denk dat het inderdaad wel gewoon de beste manier is.
Ik dacht alleen, hij gaat binnekort voor zijn motorrijbewijs. Daarna gaat hij 2 maanden weg voor zijn studie naar spanje, dus ik dacht een mooie verassing voor als hij terug is. Maar dat zal niet gebeuren dan haha.
Ben zelf ook 1,98. Als ik nou zelf even wat test ritjes doe, en het werkt voor mij zal het voor hem ook wel werken. Hij wil geen sport model, hij wil echt richting een chopper. Dat praat ik verder ook niet uit hem.
Ik moet dus nog even zien wat ik ga doen, liefst hou ik het een verassing maar als het niet kan dan is het niet anders.

Zijn er geen andere leuke choppertjes die 25kw zijn, leuk geprijsd en met een leuke prijs? Reken max 3000 ong, ben niet rijk en heb nu 2000 gespaart voor deze motor maar iets meer is niet zon heel probleem.
Zat ook al naar een honda rebel,magna of een shadow te kijken. De magna & shadows zijn wat teveel cc's, maar zou ik dat niet kunnen laten terugvoeren?

En @ de topic starter, hoop niet dat je het erg vind dat ik in je topic loop te posten. Als dat wel zo is zeg het maar even en dan maak ik wel een ander topic aan.
 
Laatst bewerkt:
Hey Dzan, Die savage ziet er nog wel ok uit zo op de foto. Natuurlijk kan je je niet laten leiden door enkel de foto en moet je alles van kortbij kunnen bekijken. De prijs is alleszins niet overdreven.
De savage die wij hebben omgebouwd had ook voldoende km, ik weet enkel niet meer exact hoeveel. Ik zal het eens nakijken als ik thuis ben.

Als je in de buurt van Aalst woont, moet je zeker eens gaan kijken op de retro moto beurs in Wieze. Daar kan je allerlei leuke en goedkope onderdelen vinden, die mits een beetje handigheid een uniek exemplaar van je moto kunnen maken. Zelf hebben we op die beurs een achterlichtje en het stuur gekocht. Op zo'n ruilbeurzen kan je echt koopjes doen!
 
@DaBeerMan,

Heel veel Japanse fietsen zijn erg klein. Als je een keer op een Europese of Amerikaanse fiets hebt gereden, valt het je echt op.

Maar, ik ben zelf 1m83 en ik kan prima op de Savage rijden. Alleen zijn lange toertochten niet mogelijk omdat ik rugpatiënt ben (auto-ongeluk, ruggewervels beschadigd).
Hoe een motor zit en rijdt is heel afhankelijk van degene die rijdt. Mijn vrouw bijvoorbeeld rijdt liever niet op een Savage.

Het budget moet imho voor een Japanse chopper wel voldoende zijn. Er is een behoorlijk aanbod op marktplaats met dat budget. Voor een HD (sportster) is het wel wat weinig, maar een Moto Guzzi moet wel lukken.

Ik weet alleen niet welke fietsen allemaal binnen de 25 Kw regeling vallen. En, heel vaak kan een fiets met te veel vermogen wel iets teruggetuned worden.
 
Ja zit een beetje rond te kijken op marktplaats, en een Super Magna ziet er wel wat groter uit.
Een harley word het niet, zoiets kan ik niet eens voor mezelf betalen. Laat staan als kado.
Ik heb ongeveer 2000 euro gespaard, en wil best iets meer uitgeven als ik voor die prijs een leuke fiets kan krijgen voor die jongen.
Heb even voor Moto Guzzi gekeken op marktplaats, en voor onder de 5000 euro krijg je niet zo heel veel moois. Logische wel, maar de enige chopper achtige fiets die ik zag was ook aardig klein. In de advertentie stond ook dat de motor niet echt geschikt voor lange mensen omdat t een hele lage fiets was. Weet je toevallig nog wat andere merken die ook leuk geprijsde "choppertjes" maken?
 
Weet je toevallig nog wat andere merken die ook leuk geprijsde "choppertjes" maken?

Vrijwel ieder merk heeft wel een chopper in het assortiment. Ik zou ook de Yamaha Virago eens bekijken, hoewel die te veel vermogen heeft.

Ik ben toch bang dat je niet gaat slagen met een verrassing. Van de Virago bijvoorbeeld weet ik dat veel chopperrijders liever GEEN Virago willen hebben, vooral omdat die zo'n hoog kloongehalte heeft. De Kawasaki Vulcan is ook een wat grotere fiets, maar ook die kent het probleem van te veel vermogen.
 
Is het een groot probleem om zon ding 25kw te maken? Ik keek naar wat vulcans, en die zijn redelijk goedkoop. Dan zou ik eventueel nog wat geld over hebben om wat dingetjes erbij te kopen ofzo.
 
@ dabeerman

Het terug laten voeren van een motor is goed mogelijk. Voor een aantal choppers is mogelijk terug te bouwen op kentekenbewijs (wat wettelijk verplicht is), maar dat is voor lang niet alle mogelijk. Dit houd namelijk in dat het motorblok word geknepen tot 25 kW en dat het kentekenbewijs wordt opgestuurd naar RDW, samen met een vermogensuitdraai (tenzij dit door een RDW-erkend bedrijf is gedaan: dan zonder vermogensuitdraai) en dan krijg je een nieuw kenteken waar op staat dat deze motor 25 kW is.

Als het niet mogelijk is om de motor op kentekenbewijs terug te voeren is er nog geen man over boord. Dan kan de motor terug gebouwd worden, en als de motorzaak die dit gedaan heeft daar dan een verklaring van uitschrijft dat ze dit gedaan hebben kun je de motor gewoon verzekeren als zijnde 25 kW. Als je deze verklaring ook tijdens het rijden bij je hebt word dat eigenlijk altijd geaccepteerd door de politie, tenzij ze duidelijk kunnen bewijzen dat je motorfiets overduidelijk meer kW's heeft als toegestaan.

Kortom, eigenlijk is alles terug te voeren, en kun je ook met je 18 jaar overal op rijden. Het enige wat je je moet afvragen is of je dat ook wilt met iedere motorfiets. Een Yamaha XV 1900 weegt ook zo'n 320 kg, en rijd dus waardeloos als je deze terugbouwt naar 25 kw. Dit is dus wel mogelijk, maar niet wenselijk. Als je een goede dealer in de buurt hebt moet je dus voor je de motorfiets koopt even controleren of zij die ook kunnen terugbouwen (anders is het zonde geld), maar 9 van de 10x is dit mogelijk. Ik heb ook vrienden die nog 25kw rijden. De een rijd op een 650cc Dragstar, een op een 750cc Shadow, en een op een 600cc Shadow. Alle drie niet op kenteken teruggebouwd, maar in praktijk, en volgens dealerverklaring dus wel.
 
Oh kijk, dat is nieuws waar ik dan wel blij van word. Dan kan ik meteen een leuk brommertje voor die jongen halen waar die na 2 jaar ook nog wat aan heeft.
Gaaf! Bedankt! Dus eigenlijks moet ik gewoon een motor halen die niet al teveel cc's heeft en niet teveel weegt, en dan zit 't wel goed? En met al teveel cc's bedoel ik ong 1000. Is dat goed? Als max?
 
ik zou zelf iets minder als max aan houden. Een 800 is echt wel een max denk ik. Een motorblok met meer cc's rijd teruggeknepen niet echt lekker meer. Een teruggeknepen motorblok van 1000cc trekt vaak minder lekker weg als eentje van 750cc b.v. Bij een 750cc merk je het namelijk alleen in het topvermogen en veel minder in de trekkracht in de lage toeren. Bij een 1000cc zul je dat bij beide merken.

Misschien moet je ook eens zoeken op www.motoroccasion.nl, een site waar alleen motorfietsen van dealers op worden aangeboden. Ook daar kun je misschien wel wat vinden voor je zoon. Ik weet iig van de Intruder 800 dat die wel redelijk mooi is qua uiterlijk en prijs, qua maat weet ik alleen niet oftie daar redelijk op kan zitten. Zijn iig wel redelijk veel aftermarket-opleukproducten voor te krijgen...Ook de Yamaha XVS 650 is wel een hele mooie fiets die goed terug te bouwen is, en wel redelijk pittig rijd voor een 650cc blokje. Misschien zittie alleen net boven wat jij kwijt wil. Maarja je weet het: iedereen staat te lullen over een kredietcrisis waar ik nog geen klote van merk, dus je kan wel proberen daar een paar honderd piek vanaf te lullen....
 
Maarja je weet het: iedereen staat te lullen over een kredietcrisis waar ik nog geen klote van merk, dus je kan wel proberen daar een paar honderd piek vanaf te lullen....
De autohandel heeft nu al flink last van de kredietcrisis. Ik denk dat de motorfietshandel het komende voorjaar de eerste klappen gaat krijgen (als er niemand voor een ander fietsje in de showroom staat).

Mijn kristallen bol is sinds het vierde kwartaal 2008 ook flink wazig.....
Dat schijnt het beleggings-kristal-virus te zijn.
 
ik zou zelf iets minder als max aan houden. Een 800 is echt wel een max denk ik. Een motorblok met meer cc's rijd teruggeknepen niet echt lekker meer. Een teruggeknepen motorblok van 1000cc trekt vaak minder lekker weg als eentje van 750cc b.v. Bij een 750cc merk je het namelijk alleen in het topvermogen en veel minder in de trekkracht in de lage toeren. Bij een 1000cc zul je dat bij beide merken.

Misschien moet je ook eens zoeken op www.motoroccasion.nl, een site waar alleen motorfietsen van dealers op worden aangeboden. Ook daar kun je misschien wel wat vinden voor je zoon. Ik weet iig van de Intruder 800 dat die wel redelijk mooi is qua uiterlijk en prijs, qua maat weet ik alleen niet oftie daar redelijk op kan zitten. Zijn iig wel redelijk veel aftermarket-opleukproducten voor te krijgen...Ook de Yamaha XVS 650 is wel een hele mooie fiets die goed terug te bouwen is, en wel redelijk pittig rijd voor een 650cc blokje. Misschien zittie alleen net boven wat jij kwijt wil. Maarja je weet het: iedereen staat te lullen over een kredietcrisis waar ik nog geen klote van merk, dus je kan wel proberen daar een paar honderd piek vanaf te lullen....

Zon Dragster gaat het niet worden haha, veel geld heb ik niet. Wou eerst voor rond de 1000-1500 euro een motortje zoeken. Na veel gezeur bij mijn vrouw heb ik het tot 2000 kunnen krijgen, doe niet moeilijk over een paar honderd euro meer. Als het echt een gaaf ding ga ik mischien ook wel tot de 3000. Maar daar houdt het dan wel mee op, het moet wel leuk blijven en een eerste motor hoeft niet perfect te zijn.
Bedankt voor die site! Staat aardig wat op, en veel is ook leuk geprijsd!

Dan heb ik nog een vraagje, maakt het veel uit of ik bij een particulier haal of bij een dealer?
Is het bijvoorbeeld zeker als je bij een dealer haalt dat de motor 100% goed is? Dus geen versleten onderdelen ofzo die gewoon snel verkocht word voordat ie helemaal kapot is.
 
ligt er wel aan wat voor dealer je heen gaat. Bij de grotere bedrijven zit je vaak wel goed. Die moeten (en helemaal met de aankomende kredietcrisis) hun naam hoog houden, anders kakt die verkoop helemaal in. De dingen waar ik op let als ik naar een motorhandel ga is of ze:
1 een werkplaats hebben, zo niet peins ik er niet over, draai ik gelijk om en ga huiswaarts
2 een BOVAG-lidmaatschap hebben. Zegt vrijwel altijd iets over de kwaliteit van wat ze verkopen
3 een RDW-erkend bedrijf zijn. Altijd handig als je een motorfiets wil laten terugbouwen bijvoorbeeld, of met de tenaamstelling van de fiets. Dit zit bij de meeste bedrijven wel goed.

Dit zijn wel de eerste 3 kenmerken waaraan je een redelijk bedrijf kunt herkennen, voldoen ze niet aan een van deze drie, kom ik er niet.

Voordeel is bij een dealer ook dat je vrijwel altijd 3 maanden tot 6 maanden garantie krijgt, dan vallen de eerste gebreken wel op, en kost het je meestal geen geld.

Nadeel van een particulier vind ik dat je nooit weet wat voor vlees je in de kuip hebt, of het moet een bekende zijn. Het kan prima zijn wattie verkoopt, of het is teringzooi. Je moet soms ook nog een kenner zijn wil je de zooi van de goeien kunnen onderscheiden...
 
Ja echt technisch ben ik niet kwa motoren, heb zelf jaren geen motor meer gereden. Wil binnekort wel weer, maar tuf eerst wel wat op de motor voor mijn zoon als hij nog weg is voor zijn studie. Dan kan ik even een beetje kijken wat ik zelf wil namelijk.
Maar denk dat ik inderdaad gewoon maar via een dealer haal, is denk ik wel het meest verstandigst voor nu.
En dan nog iets. ( ja sorry, ik blijf doorgaan haha. )
Ik zie ook redelijk wat motors staan op die site, die geen garantie hebben. Doen ze dat met zin omdat de motor niet helemaal in orde is? Of is er een andere reden voor?
 
Ik zie ook redelijk wat motors staan op die site, die geen garantie hebben. Doen ze dat met zin omdat de motor niet helemaal in orde is? Of is er een andere reden voor?
Officieel: Nee, die motoren zijn zo goedkoop, daar kunnen ze geen garantie op geven.
Mijn mening: Die zijn meer voor "de handige doehetzelver". Een vakman ziet echt wel hoe groot de kans is dat een motor heel blijft.

En zeg nu zelf: juist die garantie is de reden om bij een vakman te gaan shoppen. Particulier betaal je veel minder, maar dan heb je hogo garantie.





hogo garantie: hoek om, garantie over.
 
Ok, nou bedankt! Moet maar even zien wat ik ga doen dan, het maakt me in principe niet zo heel veel uit. Is trouwens het terugvoeren naar 25 kw van een motor duur?
 
kostte mij toendertijd 250 euro ongeveer, maar ik had m teruggebouwd op kenteken, en das iets duurder. Vrienden hebben niet teruggebouwd op kenteken, wel teruggebouwd, kostte ongeveer 150/170 euro.
 
Even voor de beleefdheid:
Ik lees dit alles nog hoor :-) Al mijn vragen zijn beantwoord en ik vind zeker niet erg dat je in dit topic verder gaat. Bedankt nog eens iedereen.

En: Ikzelf vind het een beetje zonde een zwaardere motor terug te zetten naar 25kW... ze kosten meer dan eentje die 25kW is en je moet er maar 2 jaar mee..
 
Oh ok, 250 euro valt reuze mee. Bedankt!

En @ Dzan, hoezo vind je het zonde? Kijk ik koop deze motor voor mijn zoon, en als ik eentje koop boven de 25kw heeft hij er na de eerste 2 jaar ook nog plezier aan. Ik weet namelijk 99% zeker dat hij van de motor een rat gaat maken, dus de waarde gaat zowiezo een stuk naar beneden. Dus eerst een 25kw kopen en over 2 jaartjes weer verkopen vind ik een beetje jammer dan. Omdat een ratbike nooit zoveel waard is als een compleet originele standaard fiets. Nu kan hij dus gewoon verder tuffen op dat ding, en gewoon na 2 jaar op vol vermogen gaan rijden.
 
Even voor de beleefdheid:
Ik lees dit alles nog hoor :-) Al mijn vragen zijn beantwoord en ik vind zeker niet erg dat je in dit topic verder gaat. Bedankt nog eens iedereen.

En: Ikzelf vind het een beetje zonde een zwaardere motor terug te zetten naar 25kW... ze kosten meer dan eentje die 25kW is en je moet er maar 2 jaar mee..

ben ik wel een beetje met je eens, het enige probleem aan een fiets van 25 kW is dat deze vrijwel altijd te klein zijn voor mensen van 1.95m b.v. Daarom zou je een grotere fiets beter terug kunnen bouwen...
 
Inderdaad, met forward controls zet je bij een Savage de pedalen een centimeter of 5 tot 10 naar voren. Een fabriekssetje is niet moeilijk te installeren, dat is een kwestie van de oude stepjes loshalen en de nieuwe er op schroeven. Maar, fabriekssetjes zijn niet goedkoop, sommige gaan over de 200 euro.

Ik begrijp dat je het een verrassing wil houden. Toch wil ik je het advies geven om zoonlief een testritje aan te bieden. De Savage is erg laag en het grote "probleem" met chopperrijden is de onderrug. Forward controls verergeren dit probleem alleen maar.

Als je ook naar toerfietsen en sportfietsen kijkt, zie je dat bij dat soort fietsen vrijwel nooit achterover gezeten wordt, men zit voorover. En, met de stepjes veel dichter bij het zadel dan bij choppers.

Waarom geef je zoonlief niet een setje marktplaatsfoto's van paar motoren die binnen jouw budget vallen? Dan kunnen jullie een paar proefritjes maken en even rondneuzen wat wel bevalt. Lekker vader-zoon shoppen.....


knappe jongen die zo'n setje nieuw voor minder dan 200 euro kan bemachtigen... :( of ik heb in mijn Savagetijd het nodige gemist...


ik heb geen zin om alles na te lezen, dus bij deze mijn toevoegingen:

- de ketting moet elke 30.000 vervangen worden zoals je zelf al had gelezen. Doe je dit niet, loopt de boel stuk. Er is maar één manier om dit te controleren en dat is: rechter voetsteun los, uitlaat eraf, olie eruit en carterdeksel los. Dan kun je zien hoe het er voor staat. Voor 230 euro kan ik je aan een complete kit helpen om je distributieketting te vervangen (zit alles in, van ketting en spanner tot olie en borgplaatjes, incl. montagehandleiding).

- de aandrijfriem moet elke 40.000km vervangen worden. Ik heb drie Savage's gehad waarbij de band eraan ging, elke keer keurig op ongeveer 40.000km, dus let hier ook op. Deze aandrijfband kost origineel Suzuki ongeveer 250 euro.

- Voor iemand van jouw lengte en gewicht zal Savage rijden geen probleem zijn. Ik ben 1.85m en 65 kg (titanium botten, licht maar sterk), mijn Savage's deden altijd ruim boven de 150 met mij erop. Gaat prima. Aanrader: een breed stuur, voor de relaxtere zit, met her originele stuur erop zit je zo raar met je ellebogen naar binnen

- een Savage als 25kW motor is heerlijk. Het is de grootste (652cc!) motor die je mag rijden zonder te hoeven knijpen, een geknepen motor rijdt gewoon k*t (GS500, Dragstar 650, etc. gehad) en een 125 of 250cc is òf 2takt òf komt vermogen en koppel tekort. Vergeet niet dat de Savage meer dan 50Nm koppel heeft, meer dan veel twee- en viercilinders hebben!
Je moet alleen op drie dingen letten: voldoende olie (nieuw, fabrieksaf, verbruikt de Savage 0,5 liter op 2500km, dat wordt alleen maar meer), goede distributieketting+spanner, solenoid goed afgesteld.

Betreft de tweede 25kW vraag; een leuk alternatief is de GS500. Hebben wat problemen in de cilinderkop (verschuivende nokkenassen die geshimd moeten worden) maar zijn wel grappig om mee rond te rijden. Enig groot nadeel; het heeft een ketting... B| :N

Overigens snap ik niet het nut van een extra topic... hier hebben we Onderhoud Suzuki Savage voor :)
 
Oh ok, 250 euro valt reuze mee. Bedankt!

En @ Dzan, hoezo vind je het zonde? Kijk ik koop deze motor voor mijn zoon, en als ik eentje koop boven de 25kw heeft hij er na de eerste 2 jaar ook nog plezier aan. Ik weet namelijk 99% zeker dat hij van de motor een rat gaat maken, dus de waarde gaat zowiezo een stuk naar beneden. Dus eerst een 25kw kopen en over 2 jaartjes weer verkopen vind ik een beetje jammer dan. Omdat een ratbike nooit zoveel waard is als een compleet originele standaard fiets. Nu kan hij dus gewoon verder tuffen op dat ding, en gewoon na 2 jaar op vol vermogen gaan rijden.


Is een Honda CB350F niets voor hem?
 
en met weinig moeite maak je je Savage compleet anders:

bikepics-1482733-full.jpg

bikepics-1482912-full.jpg

bikepics-1482909-full.jpg


totale verbouwingskosten:
- 115 euro lak
- 50 euro olie, bougie, etc.
- 15 euro handvatten
- 37,50 achterlicht
en ongeveer een week werk :+

Totaal dus ongeveer 220 euro
 
Laatst bewerkt:
FF inhaken. Ik overweeg ook om een savage te kopen. De standaard savages die je nu veel tegenkomt hebben oerlelijke zadels (incl buddy seat enz) en het stuur is ook niet om aan te zien.
Sus wat Salvagpielk heeft ziet er beter uit. I het eenvodig om zadel en een stuur te vervangen (neem als voorbeeld de foto`s hierboven?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan