(bijna) nieuwe accu Yuasa YB12A-A

Status
Niet open voor verdere reacties.
9 jun 2005
43
2
Verkoop (tijdelijk?) stop gezet. Eerst de staat van de accu herzien.



Yuasa YB12A-A

Ik heb een tweede hands accu te koop. Deze is amper gebruikt. Ik heb mijn niet werkende Honda Magna VF500C V30 1985 er mee proberen te laten lopen, maar na een paar dagen heb ik de motor naar de sloop gebracht :( . Met een relatief nieuwe accu in de hand. De accu heeft amper kilometers gelopen, nog geen 10. Ik heb het demi water eruit gehaald.

De accu komt met boekje en doos. De afmetingen zijn: L x B x H (cm), 13,2 x 7,8 x 16. Deze maten zijn met de hand opgemeten.



Ik woon in Enschede; ophalen mag. Verzendskosten zijn €6,20.

Als de afbeelding niet goed laden, dan browser verversen (CTRL + F5). ImageShack (afbeelding website) heeft wel eens weergavekeuren.
 
Laatst bewerkt:
Er is demi (gedestilleerd? gedeminiraliseerd?) water in gedaan tijdens aankoop in de motorzaak. Natuurlijk verzuurt dit.

Om een accu niet leeg te laten staan, omdat dit slecht is, heb ik het zuur (water) er uit gehaald en opgeslagen.
 
en dat had je nu juist niet moeten doen.............
ik denk dat ie nu in de kliko kan.
en het water verzuurt niet maar er gaat zuur in, het water verdampt
 
Laatst bewerkt:
p zaterdag 14 december 2002 22:23 schreef F@zertje het volgende:
[...]


Je vult een nieuwe accu met accuzuur met een soortelijke massa van 1.28.
Die laat je een uurtje staan en je hebt een bijna volledig geladen accu .
Als een accu ontladen is zit er bijna gewoon water in ,vandaar dat een ontladen accu ook snel bevriest (water he :) )
Bijvullen doe je met Gedestilleerd of gedemineraliseerd water omdat alleen het water verdampt en dat moet je bij vullen .
Ook nooit Gedestilleerd of gedemineraliseerd water bijvullen voor dat je gaat laden!, het vloeistofpeil in je accu stijgt als je accu bijna vol is door gasvorming,
hierdoor kan er zuur uitgeperst worden.
Alleen als je een geladen accu hebtlaten omvallen moet je bijvullen met zuur.
 
en dat had je nu juist niet moeten doen.............
ik denk dat ie nu in de kliko kan.
Ik dacht juist dat ik 'm zou sparen door het water weg te halen. Met schade en schande wordt men wijs... :Y Jammer is het wel. '(

@Roger Remschijf. Erg bedankt voor je complete antwoord. Ik ben er wijzer door geworden.

en wat wil je voor deze hebben? :)
Nieuw kostte die €50. Wat de huidige staat van kwaliteit is, is mij nu onbekend. Ik denk dat ik 'm eerst zelf even test om te weten wat voor een vlees ik nu in de kuip heb.

Ik denk dat ik demi water koop, bijvul en aan de lader leg. Om te kijken wat de kwaliteit is; onbelast, belast en lange duur onbelast.

Eerst de accu volledig ontladen, dán het water aftappen. Dan lijkt mij het geen kwaad te kunnen. De platen zijn dan niet elektrisch geladen en kan er geen sulfide ontstaan. Klopt mijn theorie Roger Remschijf?

Wat is beter: gedemineraliseerd water of gedestilleerd water?
 
Laatst bewerkt:
@Roger Remschijf. Ik zie nu pas dat jou tekst geciteerd was.
ja klopt :) had het even hier op het forum verder onderzocht (want ik was wel degelijk geintereseerd in je accu, maar weet er ook niet zo heel veel van stroom, accu's en +/-)

Wel goed & tof dat je eerst op onderzoek uitgaat :} hou ons op de hoogte svp !
 
Wel goed & tof dat je eerst op onderzoek uitgaat :}
:+
hou ons op de hoogte svp !
Hierbij. Het heeft even op zich laten wachten.

Ik weet nu niet of ik 'm moet bijvullen met accuzuur of gedeminiraliseerd water. That's the question.

Mijn idee/theorie.

Accuzuur = zwavelzuur + H20

Dit weet ik zeker. Ik heb wat basis chemische kennis en heb hier artikelen over gelezen. O.a. op Wikipedia.

gedeminiraliseerd water = H20

Gedeminiraliseerd water stel ik even gelijk aan H20.

Ik weet niet of ik nu alleen H20 eruit heb gehaald, of accuzuur. Als de accu ongeladen was, dan het eerste. Bij een geladen accu het tweede. Ik weet niet zeker wat de toestand van de accu was, toen ik het zuur aftapte. Vermoedelijk geladen.

1. Wat gebeurd er als ik accuzuur erin stop, als ik er alleen H20 uit gehaald heb? Heb ik dan een schadelijk overschot aan zwavelzuur?
2. Wat gebeurd er als ik H20 erin stop, terwijl ik er accuzuur eruit heb gehaald. Heb ik dan een schadelijk tekort aan zwavelzuur?

Het beste lijkt me het oude accuzuur er weer terug in te stoppen. Helaas is de accu en zijn zuur gescheiden door 60 kilometertjes. :(

Mijn voorliefde voor chemie (van de middelbare school) komt een beetje naar boven. :+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan