Kuryakyn Hypercharger

sleeër

MF veteraan
16 jan 2008
6.892
1
Volgens mij een redelijk populair aftermarket stukje: de Kuryakyn Hypercharger. Inmiddels al in verschillende design generaties te verkrijgen en bijbehorende kleurtjes en motiefjes.

Nu is het zo dat ik zon hypercharger wel cool vind. Echter volgens mij is het meer een gimmick dan dat het echt meer prestatie/vermogen/luchtinlaat levert. Alhoewel bij hogere cc inhouden het meer merkbaar zal zijn dan bij mijn 750 cc blokje.

Heeft er iemand ervaringen mee ? Is het merkbaar? Geluid en vermogen? HOe is het verbruik? En voor mij het belangrijkste; is er nog mee te rijden in de regen? Zowieso in ons landje met de luchtvochtigheidsgraad die wij hebben? Ik rij namelijk het hele jaar door. Dus onderhoudsgevoelig ?

Vind je het niets, wat zou anders kunnen of gewoon een beter alternatief?
We zouden hier ook een algemeen luchtinlaat huis/filter topic van kunnen maken.
 
hi

of het ding meer pit geeft bij grote zuigers dan bij kleine zuigers weet ik niet maar ik weet wel dat ik meer power voelde na het plaatsen op mijn xv1600.

nou is het wel zo dat ik in één ruk door open inlaat, open uitlaat en een grotere sproeier heb gemonteerd.
omdat, als je een open inlaat plaatst krijgt je een armer mengsel (meer lucht), dat moet gecompenseert worden (dus meer peut erbij).
en een open pijp om al het geweld niet te laten verstoppen. (meer lucht geven erin = meer lucht geven eruit, is mij altijd geleerd)

(let bij de foto even niet op de gele cirkel)

full


edit:
je had een paar specifieke vragen:
rijden in de regen: gaat prima, ik heb een paar regendagen gehad in Zweden en in Duitsland. echt de hele dag zeikregen. maar de fiets bleef gewoon gaan.
het verbruik:zoals ik al aangaf, ook een grotere sproeier plaatsen, dus hoger benzineverbruik
het geluid: omdat ik meteen ook een open uitlaat monteerde weet ik niet of het nou aan de inlaat, aan de uitlaat of aan de combi ligt. ik ben er iig zeer tevreden mee. de buren iets minder. })
 
Laatst bewerkt:
murph, wil je nou echt beweren dat een open in- en uitlaat systeem geen enkele performance verbetering geeft??

wat de vorm van het bewuste luchtfilter betreft, de klepjes enzo, ben ik het met je eens.
maar echt, met deze opstelling ben ik van de fabrieks-affe 135 Nm naar de 151 Nm gegaan.
 
Vind je het niets, wat zou anders kunnen of gewoon een beter alternatief?
We zouden hier ook een algemeen luchtinlaat huis/filter topic van kunnen maken.

Dat ding ziet er leuk uit. Iedereen is er mee onderweg, dus orgineel ben je echt niet met zoiets op je brommer. Zelf rij ik met een open K&N filter. De achterzijde van het luchtfilter huis wordt dan gedemonteerd, behalve de filter cover. In combinatie met open lawaaipijpen en chiptuning peuter je dan een paar pk's meer uit je motorblok. Je doet het niet voor de extra pk's, maar gewoon om je luchtgekoeld blok thermisch beter gezond te houden.
 
Laatst bewerkt:
Dat ding ziet er leuk uit. Iedereen is er mee onderweg, dus orgineel ben je echt niet met zoiets op je brommer. Zelf rij ik met een open K&N filter. De achterzijde van het luchtfilter huis wordt dan gedemonteerd, behalve de filter cover. In combinatie met open lawaaipijpen en chiptuning peuter je dan een paar pk's meer uit je motorblok. Je doet het niet voor de extra pk's, maar gewoon om je luchtgekoeld blok thermisch beter gezond te houden.

kijk en dat is dus waar niemand het ooit over heeft maar een heel belangrijk punt is!! *O* *O* *O* *O*

helemaal een (moderne) HD is een zelfvernietigend ding geworden.
als je geen hol geeft om meer vermogen of geluid moet je toch de " harley tax" oplossen als je lang van blok wilt genieten! :Y


ow en on topic:

zo'n hypercharger begint nu wel een beetje gewoontjes te worden vind ik..
maar ik vind ze wel mooi :Y .
als je er ooit eentje opschroefd en na veel prettige KM's wil je motor niet meer lopen..
check het vacuum slangetje wat naar het filterhuis loopt (voor de aansturing van de klepjes) je zou niet de eerste zijn die zich de schompes zoekt naar een probleem wat er niet is..
|( |( |(
 
Dat ding ziet er leuk uit. Iedereen is er mee onderweg, dus orgineel ben je echt niet met zoiets op je brommer. Zelf rij ik met een open K&N filter. De achterzijde van het luchtfilter huis wordt dan gedemonteerd, behalve de filter cover. In combinatie met open lawaaipijpen en chiptuning peuter je dan een paar pk's meer uit je motorblok. Je doet het niet voor de extra pk's, maar gewoon om je luchtgekoeld blok thermisch beter gezond te houden.

Je kunt wat makkelijker lucht aanzuigen.Hoezo heeft dat invloed op de temperatuur van je blok?
Open pijpen werken naar mijn mening in het middengebied temperatuurverhogend.
 
helemaal open pijpen zijn soms geschikt, soms niet, heeft veelal ook met de lengte te maken,
bv dragpipes zien er hartstikke leuk uit en klinken leuk (als je van teringherie houdt) ze zijn maar voor heel klein toeren bereik geschikt

Open filter heeft best wel nut!!! mits je ook dingen als uitlaat sproeiers e.d. aanpast.
en in veel gevallen als alles perfect is afgesteld kan het zomaar zijn dat je in plaat van meer peut, juist minder peut gaat verbruiken,
(mits niet extreem getuned word)
 
Je kunt wat makkelijker lucht aanzuigen.Hoezo heeft dat invloed op de temperatuur van je blok?
Open pijpen werken naar mijn mening in het middengebied temperatuurverhogend.

Je weet toch --> "ARM = WARM" :Y
Gemakshalve noem ik die lawaai pijpen dus maar even open pijpen, maar in praktijk moet je dus wel je uitlaten afstemmen op het te gebruiken luchtfilter. Dat samen met chiptuning van je HD Twincam resulteert in een iets rijker lucht/benzine mengsel met iets meer pk's tot gevolg en bij mij zelfs tot 17°C lagere olie temperatuur. En daar doe je het dus allemaal voor. ;)
 
met een dikke twin heb je toch niks aan pk's???
pk's gaan tellen bij de hoge toeren. en die worden niet gemaakt met een vette twin.

of ben ik nou verkeerd voorgelicht ......
 
Of te wel, het werkt als open filter, maar die hele werking met die klepjes is allemaal show. Die conclusie had ik ook al gemaakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meteen was verkocht toen ik ze voor het eerst zag (ik ben niet zo oud, dus nog niet zo lang geleden), maar als het alleen maar show is vind ik dat jammer. Dat je het steeds vaker ziet en het feit dat ze nu belachelijke accesoires bij verkopen (gekleurde klepjes en dergelijke), denk ik dat toch maar op zoek ga na een ander open luchtfilter.

Wat vinden jullie mooie half open/open luchtfilter ? (slechts om dit topic levend te houden)
Zelf vind ik die 360 graden ronde filters wel gaaf. Van die naar voren geplaatste punten vind ik dan weer minder.
 
Of te wel, het werkt als open filter, maar die hele werking met die klepjes is allemaal show. Die conclusie had ik ook al gemaakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meteen was verkocht toen ik ze voor het eerst zag (ik ben niet zo oud, dus nog niet zo lang geleden), maar als het alleen maar show is vind ik dat jammer. Dat je het steeds vaker ziet en het feit dat ze nu belachelijke accesoires bij verkopen (gekleurde klepjes en dergelijke), denk ik dat toch maar op zoek ga na een ander open luchtfilter.

Wat vinden jullie mooie half open/open luchtfilter ? (slechts om dit topic levend te houden)
Zelf vind ik die 360 graden ronde filters wel gaaf. Van die naar voren geplaatste punten vind ik dan weer minder.

Opzich is wat je hier zegt niet volledig waar. De Kuryakin hypercharger die we hier zien is idd puur show. Voor H-D zijn wel echte hyperchargers verkrijgbaar, wat dus niet puur show is maar voor meer PK's en NM's zorgt. Nadeel is alleen van deze dingen dat ze nogal gevoelig zijn voor weersinvloeden. De afstellingen die ideaal zijn voor 25 graden en een luchtvochtigheid van 65%, zijn onbruikbaar als het 10 graden is met een luchtvochtigheid van 85%. maw, in Nederland ben je continu aan het afstellen. Dan moet je verkassen naar een land waar het weer veel constanter is wil je er plezier van hebben. Wat betreft de luchtfilters, 360 graden rond is idd mooi, hoewel ik zelf een afwijkende vorm mooier vind, bijvoorbeeld ellipsvormig oid.
 
met een dikke twin heb je toch niks aan pk's???
pk's gaan tellen bij de hoge toeren. en die worden niet gemaakt met een vette twin.

of ben ik nou verkeerd voorgelicht ......

Opzich is dit wel waar, hoewel je meer pk's ook met een V2 het verschil merkt. De nm's koppel tellen sowieso voor een V2 het meest. Dat is ook de reden waarom luchtfilters interessant zijn voor chopperrijders. Als je namelijk alleen het uitlaatsysteem aanpast dmv een open uitlaatsysteem, krijg je iets meer pk's maar dat gaat dan ten koste van je koppel (ofwel trekkracht in de lage toeren, uitgedrukt in Nm-koppel). Maar als je ook je inlaattraject aanpast dmv grotere sproeiers/naalden en een open lucht-filter, krijg je ook meer trekkracht evenals meer pk's. Dan wort je brommert dus echt vlotter! je moet denken aan een toename van zo'n 10% als je je in- en uitlaatsysteem aanpakt. Dus nutteloos ist zeker niet...
 
smaken verschillen =)
Heb op mijn shadow nu een gesloten ovale behuizing. Vindt het er niet uitzien. Die teardrop vind ik ook lelijk. Ik moet nog maar even zien wat ik hier van ga maken.
 
Of te wel, het werkt als open filter, maar die hele werking met die klepjes is allemaal show. Die conclusie had ik ook al gemaakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meteen was verkocht toen ik ze voor het eerst zag (ik ben niet zo oud, dus nog niet zo lang geleden), maar als het alleen maar show is vind ik dat jammer. Dat je het steeds vaker ziet en het feit dat ze nu belachelijke accesoires bij verkopen (gekleurde klepjes en dergelijke), denk ik dat toch maar op zoek ga na een ander open luchtfilter.

Wat vinden jullie mooie half open/open luchtfilter ? (slechts om dit topic levend te houden)
Zelf vind ik die 360 graden ronde filters wel gaaf. Van die naar voren geplaatste punten vind ik dan weer minder.

oftewel de hypercharger levert op de XV1600 en HD( enkele carb) in combinatie met een dynojet kit echt meer vermogen en de klepjes in het filter werken op vacúúm (inlaatspruitstuk), bij gas geven gaan ze open, kan de lucht erin ;) oftewel werkt het dus toch echt en staat ook nog eens mooi voor de show.

Maar bij sommige bikes gaat dit dus niet op omdat die toch vaak 2 carbs hebben dus trek je conclusie.
 
Opzich is wat je hier zegt niet volledig waar. De Kuryakin hypercharger die we hier zien is idd puur show. Voor H-D zijn wel echte hyperchargers verkrijgbaar, wat dus niet puur show is maar voor meer PK's en NM's zorgt. Nadeel is alleen van deze dingen dat ze nogal gevoelig zijn voor weersinvloeden. De afstellingen die ideaal zijn voor 25 graden en een luchtvochtigheid van 65%, zijn onbruikbaar als het 10 graden is met een luchtvochtigheid van 85%. maw, in Nederland ben je continu aan het afstellen. Dan moet je verkassen naar een land waar het weer veel constanter is wil je er plezier van hebben. Wat betreft de luchtfilters, 360 graden rond is idd mooi, hoewel ik zelf een afwijkende vorm mooier vind, bijvoorbeeld ellipsvormig oid.

Voor de Wildstar XV1600 zijn dus ook echte hyperchargers verkrijgbaar ;) en worden dus ook met een dynojet-kit geleverd.
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan