VFR als trekker

je moet geen stomp boortje hebben maar een boortje met een stompe snijhoek.
er zijn zelfs speciale boortjes voor in de handel, deze lijken een beetje op een houtboor met een pikkie als center.
het boren gaat altijd wel goed, het gevaarlijkst is het moment dat de laatste braam er nog zit, dan kan je happen en een enorme barst maken -O-

ik moet zo af en toe een plexiglas lens boren met een stuk of 40 6mm gaatjes, ik ben enigszins ervaren die lens kost 750 euro en ik heb er in de loop van de jaren wel een paar verknoeit :X
 
Laatst bewerkt:
je moet geen stomp boortje hebben maar een boortje met een stompe snijhoek.
er zijn zelfs speciale boortjes voor in de handel, deze lijken een beetje op een houtboor met een pikkie als center.

Deze speciale boortjes kosten bijna net zoveel als een gewoon boortje

Als je dan met zoeen boortje boort op een stevig ondergrond is het appel eitje
 
Heb je nog een mailadres van die kerel?

Ja zeker. Alleen jammer is dat het een maand duurde voor ik hem had. Dat maakte niet zoveel uit, maar er zat geen stofkapje op. Het is alweer 3 weken geleden dat P.K. uit Hilversum zou kijken of hij die had en zou hem toesturen. Daar heb ik ook alweer achteraan gemaild maar nog niets gehoord :?

Zeg het maar, wil je het mailadres nog?
;)
 
Ja zeker. Alleen jammer is dat het een maand duurde voor ik hem had. Dat maakte niet zoveel uit, maar er zat geen stofkapje op. Het is alweer 3 weken geleden dat P.K. uit Hilversum zou kijken of hij die had en zou hem toesturen. Daar heb ik ook alweer achteraan gemaild maar nog niets gehoord :?

Zeg het maar, wil je het mailadres nog?
;)

Ik heb mijn klauw ook van hem.
Hij heeft drie keer gezegd dat de klauw verstuurd was. Toen ik nog maar eens mailde waar die klauw bleef, had zijn vriendin hem verstuurd. Toen ik vorige week vrijdag mailde dat marktplaats adviseerd om aangifte te doen bij oplichting, en ik PK verteld heb dat ik dat afgelopen vrijdag ook beslist zou doen kwam de klauw alsnog. Hij sputterde flink tegen, maar de 31-1 (zaterdag) was de klauw gepost. Wie is er dan eerlijk??

Dat de klauw te klein is kan hij ook niets aan doen. Hij heeft verteld dat de klauw gebruiksklaar was. Dat is de klauw ook , maar ook hier was er een stofkap kapot.
 
Vandaag het afgelaste verbindingsstuk voor onder de motor terug gekregen

full


hier komt nog een plaat voor langs die tot achter de kuip loopt en daar over gaat in een buis.
Voor het gemak weer even een vorm geknipt:

full


Het is de zicht kant van de motor en het is de bedoeling om het originele frame zo mooi mogelijk te laten doorlopen in het hulpframe. Het oog wil ook wat natuurlijk..

Verder ben ik eens even aan het passen geslagen. Heb het wiel even gemonteerd en het frame naast de motor gezet op 400mm voorloop. Dit om eens even een indruk te kunnen krijgen hoe de schoorstangen komen te zitten. Nou zo dus:

full


de bevestiging van het hulpframe aan de binnenkant wordt door twee punten gezekerd.
Hier even een concept foto van de bedoeling:

full


En verder nog wat plaatjes:

full

full

full


Gereedschap en medicijnen...

full


Wordt uiteraard vervolgd.. Nu eerst maar eens even een biertje in de MC en auwehoeren over dit soort zaken.
 
hoge uitlaat? tussen span en fiets? als je een beetje om je pasagiers geeft ga je daar eens over nadenken; zolang je rijdt gaat het prima; maar als je voor het stoplicht staat met een lekker windje van achter waait het zo de bak in...........
uitlaat dus lager of naar de andere kant........
demper tussen bak en motor veroorzaakt overigens ook behoorlijk wat herrie in het span afhankelijk van de uitlaat

just my two cents
 
Die hoek van de voorste schoorstang staat naar mijn gevoel niet helemaal " lekker" volgens mij bestaat de kans dast er bij te veel druk hij breekt onderaan bij het frame.
Daarnaast lijkt mij dat het frame erg ver van de fiets staat. Maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn.

Het hele project ziet er verder erg mooi uit. Die velg en dat bandje zijn erg mooi
 
Laatst bewerkt:
Die hoek van de voorste schoorstang staat naar mijn gevoel niet helemaal " lekker" volgens mij bestaat de kans dast er bij te veel druk hij breekt onderaan bij het frame.
Daarnaast lijkt mij dat het frame erg ver van de fiets staat. Maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn.

Het hele project ziet er verder erg mooi uit. Die velg en dat bandje zijn erg mooi

ja dat is mijn mening ook , het span staat veeeel te ver van de motor , de onderste steunen zijn bijna 50 cm lang. :?
 
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken. Maar deze opstelling gaat niet werken.

1) Hij breekt echt snel af van je fiets.
2) dit rijd voor geen meter. Het zijspan staat echt veeel te ver van je fiets. Die onderste kogelbevestigingen moeten minimaal 50 cm meer naar je motor. Toch nog eens ff naar je opstelling kijken.
 
ja dat is mijn mening ook , het span staat veeeel te ver van de motor , de onderste steunen zijn bijna 50 cm lang. :?

dat was mijn eerste gedachte ook, dat ie veel te ver weg stond...

echter, denk er eens de bak op... en het kuipwerk van de motor weer eraan...
hij moet ook dan nog wel zijn been kwijt kunnen..
dus misschien kan het echt niet veel dichter... is voor ons moeilijk te oordelen denk ik.
 
Ik denk dat het wel mee valt. Wat is de spoorbreedte? Als ik de binnenste langsligger vergelijk met de foto van mijn Kompakt, dan zag je die bij mij ook niet meer als de bak er op zit
full
 
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken. Maar deze opstelling gaat niet werken.

1) Hij breekt echt snel af van je fiets.
2) dit rijd voor geen meter. Het zijspan staat echt veeel te ver van je fiets. Die onderste kogelbevestigingen moeten minimaal 50 cm meer naar je motor. Toch nog eens ff naar je opstelling kijken.

waarom rijd het voor geen meter als de bak ver van de fiets staat?
Is bij een 1,5 of 2 persoons zijspan toch ook?

Bij de mijne staat de bak er ook ver vanaf omdat ik dan wat meer beenruimte heb.
 
Ik denk dat het wel mee valt. Wat is de spoorbreedte? Als ik de binnenste langsligger vergelijk met de foto van mijn Kompakt, dan zag je die bij mij ook niet meer als de bak er op zit[afbeelding]
ik spreek niet van de langsligger maar van de onderste steunen , de bak komt niet in de buurt van de steunen of anders lopen de bovenste trekkers door de bak....
Bij jou zie ik de onderste /achterste steun op ongeveer 20 cm van de motor , lijkt bij de TS een beetje meer :?
 
Pfoe wat een reacties.

Ik ben ook niet echt aan het meten geslagen hoor. De voorloop staat wel op 400mm en de afstand vanaf de motor heb ik gewoon even gegokt. Als ik dichter bij de motor kom komen de schoorstangen bijna recht omhoog te staan.

De VFR heeft idd een brede kuip en daar zit ook nog een spiegel op. De ruit van de zijspan zal daar ook nog bij langs moeten kunnen. Ik wil de zijspan zo compact mogelijk aan de motor zetten en zal dus nog wel bekijken hoe dat het beste uitkomt. Hoe verder van de motor af hoe groter de driehoek wordt en dus meer kracht kan opvangen.

Komt allemaal wel goed ;)
 
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken. Maar deze opstelling gaat niet werken.

1) Hij breekt echt snel af van je fiets.
2) dit rijd voor geen meter. Het zijspan staat echt veeel te ver van je fiets. Die onderste kogelbevestigingen moeten minimaal 50 cm meer naar je motor. Toch nog eens ff naar je opstelling kijken.

Wat je op de foto ziet zijn geen kogelbevestigingen. Hier komen de bogen in die vervolgens weer aan de motor komen. Daar zal ik even een foto van maken omdat je dan beter begrijpt wat ik bedoel.
 
ik zou ook proberen de combinatie zo smal mogelijk te bouwen. gewoon omdat het lekker stuurt. afbreken zal het zeker niet, daarvoor is de constructie veel te lomp. het streven is ook een gelijkbenige driehoek te maken met de schoorstangen, als je te dichtbij komt gaat dat niet. dan is het mooier om de schoorstangen naar beneden te verplaatsen.
maar wat je ook doet het is nu al veel en veel sterker als noodzakelijk.
 
Pfoe wat een reacties.

Ik ben ook niet echt aan het meten geslagen hoor. De voorloop staat wel op 400mm en de afstand vanaf de motor heb ik gewoon even gegokt. Als ik dichter bij de motor kom komen de schoorstangen bijna recht omhoog te staan.

Hoe verder van de motor af hoe groter de driehoek wordt en dus meer kracht kan opvangen.

Komt allemaal wel goed ;)

mochten de schoorstannen te recht naar omhoog gaan kan je er boven voor ze aan het koppelstuk vastzitten een knikje geven ( zoals een omgekeerde j ), word ook veel gedaan en maakt het allemaal een beetje sterker ;)

Maar het is toch allemaal mooi hoor :9~
 
Door de schoorstangen te buigen wordt het niet sterker. Het is alleen soms handiger voor bevestiging van stuurdemper of het creeren van ruimte voor je been. In theorie worden de schoorstangen er alleen maar zwakker van. Maar ik ben het eens met Halflive dat dat door de overmaat geen enkel probleem is.

Ik ben even wezen kijken en wat blijkt, JanFillems zat erg dicht bij de werkelijkheid. Als de bijgeleverde aanbouwdelen zo kort mogelijk worden gebruikt is de opstelling van de gister geplaatste foto de juiste. Hier even een foto van de aansluiting die ik voor het gemak even op de grond heb gelegd.

full


De spoorbreedte gemeten van buitenkant motorband en buitenkant zijspanband is 139cm. Dit komt natuurlijk ook omdat er redelijk brede banden worden toegepast. 175 op de motor en 185 op het span.

dus Marcos en Bert111: :W :W

Grapje natuurlijk, het is ook een vertekend beeld omdat de bak en de kuip er niet op zitten. Je zult zien dat het er heel compact uitziet als het klaar is. Compacter zelfs als de oude kwastert kombi omdat die motor veel smaller is.
 
Het is naar mijn mening geen wet om hem aan de voorste schoorstang te zetten. Zoals je kan zien op de foto is het lastig hem te monteren aan de onderste kroonplaat vanwege de kuip.

full


Op marktplaats staat een leuk dempertje maar ben totaal niet op de hoogte van de zwaarte en of instelbaarheid er van. Zat gewoon eens te zoeken. Advertentienr. 218590131
 
Terug
Bovenaan Onderaan