BMW K1300GT

PVerspeek

MF'er
21 mrt 2003
160
3
Vorselaar - Belgium
Ik ben op zoek naar een nieuwe motor. Wil eens iets totaal anders dan wat ik nu heb (Honda FireBlade) en aangezien ik tegenwoordig al eens vaker wat langer weg wil gaan; en die FireBlade dan echt wel vermoeiend is; dat ik aan een toermotor.

Na een hoop gelezen te hebben; lijkt de BMW me ideaal. Er is nu een nieuw model; de K1300GT. Ik zou deze willen gaan bekijken binnenkort bij de dealer; en eens een testrit nemen. Ik zou zowieso de full-option bestellen.

Nu, zijn er hier al mensen met ervaringen?

Ik zou graag wat meer erover horen.

thanks

Pascal
 
Ik ben sinds kort in het bezit van de 1300gt.
Fijne motor met zeer sterk blok. Kijk eens in de laatste "motor". Staat een vergelijkingstest tussen de yamaha FJR , kawa 1400 GTR en de BMW K1300gt.
Ga vooral lekker proefrijden


 
Kan het magazine "Motor" in Belgie niet vinden. Kan iemand de vergelijkingstest scannen en het me doorsturen aub ? Ben nieuwsgierig want tot op heden nog geen enkele deftige test van de GT teruggevonden.
 
Beslissing is vanmorgen gevallen, vond hem goed rijden. Had niet alle opties; maar dat zal wel in orde zijn. Het wordt de K1300GT FO.

Binnen 14 dagen heb ik hem al... whoehooo
thanks voor de reacties
P.
 
Hallo ik rijd zelf nog op een K75rt maar op de beurs ben ik ff op de K1300GT gaan zitten en dat beviel prima dus als ik ga vervangen weet ik al welke het wordt. :Y
Maar wat ik wil weten hoe is dat esa systeem werkt het goed heb je er echt wat aan en dat antislip/wheely systeem werkt dat ook goed ?
Of is het overbodige luxe. O-)
Danny :W :]
 
Hallo ik rijd zelf nog op een K75rt maar op de beurs ben ik ff op de K1300GT gaan zitten en dat beviel prima dus als ik ga vervangen weet ik al welke het wordt. :Y
Maar wat ik wil weten hoe is dat esa systeem werkt het goed heb je er echt wat aan en dat antislip/wheely systeem werkt dat ook goed ?
Of is het overbodige luxe. O-)
Danny :W :]

Ik heb het op de boxer zitten en.... Tot nu toe 1 keer inschakelt gehad (ESA ASC)... ABS misbruik ik met VEEL meer regelmaat ;) - in de winter althans.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat ik wil weten hoe is dat esa systeem werkt het goed heb je er echt wat aan en dat antislip/wheely systeem werkt dat ook goed ?
Of is het overbodige luxe. O-)
Danny :W :]
ESA kent 3 standen veervoorspanning: 1 helmpje = solo, 1 helmpje + 1 koffer = solo + bagage en 2 helmpjes = + duo + bagage. Deze standen zijn in te schakelen bij draaiende motor en stilstaand. Deze zul je doorgaans niet zo vaak verstellen. Daarnaast kent het ESA 3 standen demping: comfort = zacht, normaal en sport = hard. Kom je bij een stuk slecht wegdek, dan schakel je snel naar de comfort stand. Voor lekkere bochten zet je 'm doorgaans in de sport-stand.


En wat betreft het ASC, dat is net als ABS, overbodig tot je het één keer nodig hebt. Dan heeft het zich al terug verdiend. Zeker met een motor met dit vermogen is ASC een goede extra veiligheid. Ik heb het een keer in werking gehad bij plots accelereren op de snelweg bij regen om een aanrijding te voorkomen. Een knipperend lampje verraadde de werking ervan, voor de rest bleef de motor retestrak op de weg. Wie weet wat er gebeurd zou zijn als het achterwiel weg zou slippen....
 
Ik heb de Full Option genomen. Dus veiligheidspakket; en dat ander; met de Xenon etc. Dan de verhoogde voorruit. Dan apart nog nieuwe Garmin GPS; en een grote topkoffer. En dan nog eens gaan zien voor nieuwe helmen; pak; ... Ook allemaal van BMW, want dat ziet er wel heel degelijk uit. Ben ook zeer geïnteresseerd in het nieuwe BlauweTanden communicatie ding van BMW.
 
Ik heb de Full Option genomen. Dus veiligheidspakket; en dat ander; met de Xenon etc. Dan de verhoogde voorruit. Dan apart nog nieuwe Garmin GPS; en een grote topkoffer. En dan nog eens gaan zien voor nieuwe helmen; pak; ... Ook allemaal van BMW, want dat ziet er wel heel degelijk uit. Ben ook zeer geïnteresseerd in het nieuwe BlauweTanden communicatie ding van BMW.
Gefeliciteerd! Alvast veel veilige kilometers toegewenst.

Betreft de Garmin Gps en de BMW BT (WCS2): check eerst even of deze compatibel zijn. Dat voorkomt later teleurstellingen. Garmin GPS: Zumo550 of 660? De 550 heeft iig geen stereo BT, dus muziek (MP3) is dan van matige (mono) kwaliteit.
 
Uiteraard de nieuwe Zumo660 :) Heeft er hier al iemand ervaring met die BMW BT (WCS2)??

Het systeem en de brochure zien er prachtig uit, maar wat met de realiteit. :=)

groet
P.
 
En heeft er al iemand die nieuwe systeemhelm van BMW geprobeerd? Is dat echt zo goed? Ik ben een Suomy gewoon voor op de Blade.
Ik heb 'm even opgehad bij de dealer. Momenteel heb ik de Systeem V, en die sluit iets lager aan in de nek. De VI heeft, zo zegt de dealer, een iets sportievere snit. Hij voelt ook iets lichter aan dan de V (verschil is ca. 100 gr.). Dat zonneviziertje is wel ideaal, die kan zo laag worden gezet dat je ong. 1 cm ruimte hebt voor neus en mond (voor de frisse lucht) zodat je geen last hebt van extra schittering onder het viziertje door.

Ik heb er niet mee gereden, maar men zegt dat deze stiller is dan de V.

Overigens, het is en blijft een systeemhelm, dwz dat een goede integraalhelm altijd stiller is vanwege het ontbreken van kieren van het kinstuk.

Aangezien mijn Systeem V nog vrij nieuw is, zal het nog wel even duren voor ik een VI-je zal overwegen....
 
Mijn integraal is redelijk luidruchtig. Nu, ik ga altijd gewoon oorstopjes indoen, kwestie van de hoge dB te killen.

maar toch bedankt voor de info
 
Vergeet niet, de ene helm is de andere niet, dus als jij een luidruchtige helm hebt, is de systeemhelm niet per definitie luidruchtiger. Daarnaast, pasvorm is ook erg belangrijk bij comfort en, niet in de laatste plaats, het geluid dat geproduceerd wordt! Een matig passende helm zal altijd meer herrie aan de oren geven.

Mijn advies: passen en proefrijden.
 
Hoi P.

Ik ben de mijne nog aan het inrrijden. Dus geen ervaring met het ABS en ASC.
Mijn ervaring met het ESA is dat het verschil tussen comfort en normaal kleiner is dan tussen normaal en sportief. Bij sportief wordt de motor lekker kort geveerd. Comfortabel had ik iets meer comfort van verwacht. Alles functioneert prima.

Wat betreft de helm:
Overweeg ook de Schubert C3. Is ook een systeemhelm met ingebouwd zonnevizier. Dit merk heeft wel de reputatie van de stilste helm.
 
Zo de 1e 1100 km staan erop.
dinsdag afspraakje voor de 1000km beurt.

Schakelen gaat al stuk beter hoewel de kloink bij terug schakelen wel blijft.

Vanaf nu mag ie boven de 5k toeren...... :]
 
Vandaag bij een km stand van 1100 km de 1e beurt.

De jiffy moest worden gedemonteerd om het oliefilter te kunnen verwisselen.
De uitlaat en het achterwiel moesten worden verwijderd om de cardanolie te vernieuwen.
Al met al heeft het 2 uren geduurd deze 1000km beurt.

Verder 100% synthetische olie erin....zeker vanwege de hoge toerentallen....

Complimenten voor Harry Meyer en met name Vincent die de beurt uitvoerde hoe alles is gegaan en ik even mocht meekijken.

En nu: :]
 
En ik heb hem sinds deze avond... Degelijke uitleg gehad van de dealer, en dan naar huis gereden. Zalige rit. Ik ben super tevreden. Ook de kleur is 200% ok. Hij past perfect naast de FireBlade, eigenlijk bijna hetzelfde blauw.

Zodra ik terug een camera heb (ga een nieuwe SLR bestellen) ga ik fotootjes maken van de 2. :)

P.
 
Ga de mijne deze week ophalen. Full options, magnesium beige, Metzeler banden.
Had de 1200 in okt ingeleverd en heb nu toch wel erg zin om weer te gaan rijden op de nieuwe.
 
Dan krijg je dezelfde uitvoering als ik heb.
Ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen...
Hoop dat je je ervaringen wilt delen.

Tijdens het inrijden viel het mij op dat het opschakelen steeds beter ging maar het terugschakelen een stevige druk op het pedaal vroeg en gepaard ging met de redelijke kloink..

Na de 1e beurt zit er nu vol synthetische olie in en gaat dat beter...
 
Vol synthetische olie is niet goed; vanwege de natte koppeling. Je gaat hiermee je olie verbranden. Mijn dealer zei me dat hij gewoon minerale olie steekt. Zou beter zijn.

P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan