Ander motorblok in het frame: Gevolgen voor de papierwinkel?

bahco

MF veteraan
20 feb 2007
11.371
2.954
Utreg
Zo af en toe kom ik op MF en in 't eggie dingen tegen als een CB-1 met een CBR600 blok, een CBR600 met een Fireblade blok, een GSX750 met een GSX1000 blok, een FZR400 met een Thundercat blok, enzovoorts.

Ik heb hierover (uit pure nieuwsgierigheid :+) een paar vragen:

  • Zou volgens de regeltjes na een blok-transplantatie de motorfiets opnieuw gekeurd moeten worden?
  • Is het volgens de regeltjes voor een WA-verzekering nodig dit aan de verzekeringsmaatschappij te melden? 't Lijkt me logisch dat je het voor een mini-casco of allrisk verzekering moet melden.
  • Heeft er ooit iemand met zo'n fiets in de praktijk last van gehad dat hij zich niet aan deze regeltjes gehouden heeft?

Wie heeft er antwoorden? :?
 
Officieel voldoet de motor dan niet meer aan de eisen en is dus niet toegelaten voor de weg.
In de praktijk wordt hier echter bijna niet naar gekeken, de kans dat je echter bij schade problemen krijgt met de verzekeringsmij. is zeer groot.(reden tot weigering uitkering.)
 
Als aanvulling op de OP: wordt een en ander eenvoudiger als (ongeveer) hetzelfde blok in hetzelfde frame geleverd is? in dit geval cb250->cb400 met een blok van 1 generatie nieuwer, wel evenveel vermogen
 
Ik ben het gemakshalve maar vergeten te melden O-)

Je ziet er aan de buitenkant toch niets van. :+

Maar in het Cagiva Mito topic zijn er wel een paar die het voor elkaar hebben gekregen om een ander motorblok er in te lepelen en dit door de rdw keuring te krijgen.

RFast
 
Zo af en toe kom ik op MF en in 't eggie dingen tegen als een CB-1 met een CBR600 blok, een CBR600 met een Fireblade blok, een GSX750 met een GSX1000 blok, een FZR400 met een Thundercat blok, enzovoorts.

Ik heb hierover (uit pure nieuwsgierigheid :+) een paar vragen:

~
  • Zou volgens de regeltjes na een blok-transplantatie de motorfiets opnieuw gekeurd moeten worden?



  • :Y RDW regels en dat hangt automatisch aan een verzekering.


    Kijk maar naar apk koekblik.....rdw meldt de keuringsdatum/verloop.....ga je niet keuren dan ben je in principe niet verzekerd.
    (copy-paste tekst + aanpassing)
    Veel verzekeraars sluiten het niet uit.
    Maw,....wil dus zeggen dat bij ongeval/schuld, de schade toch aan de tegenpartij (in geval van een WA-claim) of aan uzelf (in geval van cascodekking) betaald zal worden.
    Dit zal zeker zo zijn als de auto(motor) wel veilig is, maar de keuringsdatum overschreden is. Is het een onveilige auto(motor) met gebreken en komt de verzekeraar daar achter, dan kan hij soms een beroep doen op een algemene uitsluiting in de polisvoorwaarden, bijvoorbeeld ‘onzorgvuldigheid’.
    Maar het is sowieso strafbaar om op de openbare weg te komen met een auto(motor) zonder een geldige APK. Het is ook verboden om met een onveilige auto(motor) te rijden. Afhankelijk van het gebrek kan er in een specifieke wet een straf op staan. En als u op die manier de verkeersveiligheid in gevaar brengt pleegt u een misdrijf met alle gevolgen van dien. Dus… (RV) ...bla bla bla etc..etc...
 
ik heb hierover vorige week met de rdw gebeld omdat ik bezig ben met een ombouw.
ik kreeg de keurmeester aan de lijn en hij zei tegen mij:
zolang je er maar een benzine blok onder hangt bestaat er geen keuring voor dus wettelijk gezien mag het.
ik vroeg nog of het soort blok dat je eronder hangt uitmaakt maar je mocht er zelfs nog een v8 in hangen theoretisch dan, zolang je het frame maar niet wijzigd.
allen kan de verzekering moeilijk gaan doen als je een ongeluk krijgt en je niet hebt gemeld dat je motor in vermogen is toegenomen.
 
dus alleen gevolgen voor de verzekeringspapieren de motorpapieren veranderen niet omdat er dus geen keuring voor bestaat
 
Zo af en toe kom ik op MF en in 't eggie dingen tegen als een CB-1 met een CBR600 blok, een CBR600 met een Fireblade blok, een GSX750 met een GSX1000 blok, een FZR400 met een Thundercat blok, enzovoorts.

Ik heb hierover (uit pure nieuwsgierigheid :+) een paar vragen:

  • Zou volgens de regeltjes na een blok-transplantatie de motorfiets opnieuw gekeurd moeten worden?
  • Is het volgens de regeltjes voor een WA-verzekering nodig dit aan de verzekeringsmaatschappij te melden? 't Lijkt me logisch dat je het voor een mini-casco of allrisk verzekering moet melden.
  • Heeft er ooit iemand met zo'n fiets in de praktijk last van gehad dat hij zich niet aan deze regeltjes gehouden heeft?

Wie heeft er antwoorden? :?

* Ja
* Ja
* Ja
* Ik ;)

Verandering aan de motor=keuren. Van andere koplamp, stuur, knippers, uitlaat tot motorblok, dat maakt niet uit. Dat we het niet doen, is een ander punt.

Een niet gekeurd nmotorvoertuig dat eigenlijk wel gekerud had moeten zijn, is niet toegelaten op de openbare weg. Dit is een uitsluiting in alle verkeersverzekeringen. Wil je iets anders, dan moet je dat dus met je verzekeraar regelen (bij enkel circuit rijden, of op eigen terrein).

Ik ken wel iemand van wie de motor in beslag is genomen. De agent in kwestie wist wel eea van motoren en vond dat het 500-tje "wel erg pittig ging"... :X Een kleine blik op het blok leverde een 750 op, en dat was niet in overeenstemming met het kenteken. Gevolg: beslag. Maar wel mogen ophalen (met boete en mijn aanhanger), ombouwen en weer laten zien. Toen pas weer kentekenbewijzen terug gekregen.

Hetzelfde soort blok ter vervanging, zal echt het grootste probleem niet zijn. Een 400 cc blok ipv 250 cc wel (de prijs van de verzekering hangt soms ook af van het aantal cc's. Geef je dit niet juist door, dan pleeg je fraude).
 
ik heb hierover vorige week met de rdw gebeld omdat ik bezig ben met een ombouw.
ik kreeg de keurmeester aan de lijn en hij zei tegen mij:
zolang je er maar een benzine blok onder hangt bestaat er geen keuring voor dus wettelijk gezien mag het.
ik vroeg nog of het soort blok dat je eronder hangt uitmaakt maar je mocht er zelfs nog een v8 in hangen theoretisch dan, zolang je het frame maar niet wijzigd.
allen kan de verzekering moeilijk gaan doen als je een ongeluk krijgt en je niet hebt gemeld dat je motor in vermogen is toegenomen.

Dat moet wat genuanceerder.

Echt niet elk motorblok dat in een frame wordt gebouwd, wordt ook goedgekeurd.

Het gaat dan misschien niet over het blok an sich, maar wel om het feit dat er een rigoreuze/structurele aanpassing aan het voertuig heeft plaatsgevonden. En dát moet gekeurd worden.

Kijk maar eens bij de import topic en keuren. Ze kijken zelfs nog naar het lichtbeeld, vering, reflector enz enz. Neem maar aan dat ze ook zullen gaan kijken naar de wijze van ombouw van het motorblok. Het moet wel goed gebeuren.

En je kenteken zal echt wel wijzigen, als er een ander aantal cc's wijzigd.
 
ik heb hierover vorige week met de rdw gebeld omdat ik bezig ben met een ombouw.
ik kreeg de keurmeester aan de lijn en hij zei tegen mij:
zolang je er maar een benzine blok onder hangt bestaat er geen keuring voor dus wettelijk gezien mag het.
ik vroeg nog of het soort blok dat je eronder hangt uitmaakt maar je mocht er zelfs nog een v8 in hangen theoretisch dan, zolang je het frame maar niet wijzigd.
allen kan de verzekering moeilijk gaan doen als je een ongeluk krijgt en je niet hebt gemeld dat je motor in vermogen is toegenomen.


Met je stom dronken kop de patatboer op de hoek gebeld voor deze info?
 
bel de rdw maar op en vraag het aan de keurmeester er bestaat geen keuring voor een ander blok ik het frame hangen zolang de constructie van het frame maar ongewijzigd blijft
 
bel de rdw maar op en vraag het aan de keurmeester er bestaat geen keuring voor een ander blok ik het frame hangen zolang de constructie van het frame maar ongewijzigd blijft
Ga ik doen!

Maar ben je mogelijk in de war met eigenbouw frames? Daarvoor gelden namelijk precies de regels die je noemt.
 
en hoe zit het dan als je je motor laat overspuiten in een andere kleur moet je dit ook laten keuren ??
of zou je dat ook gewoon door kunnen geven want opnieuw keuren alleen omdat je een ander kleurtje hebt lijkt me een beetje omslachtig
 
bel de rdw maar op en vraag het aan de keurmeester er bestaat geen keuring voor een ander blok ik het frame hangen zolang de constructie van het frame maar ongewijzigd blijft

Je hebt gelijk.




zo, hebben we dat ook weer gehad :Z

Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen: een tractorblok in een motorframe hangen, zolang ik het frame maar in tact laat. Ben ik wel wat Vmax kwijt, maar dat koppel :9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt gelijk.




zo, hebben we dat ook weer gehad :Z

Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen: een tractorblok in een motorframe hangen, zolang ik het frame maar in tact laat. Ben ik wel wat Vmax kwijt, maar dat koppel :9
wat dacht je van een V-max blok in een Virago ? _O-
 
ik heb een BMW R100 gehad in een R80 frame. let wel, BMW is net lego, alles past en is uitwisselbaar, afgezien van de dikke uitlaten en carburateurs zie je geen verschil, het frame en de remmen zijn ook hetzelfde. toen ik dat recht wilde laten zetten mocht ik naar Lelystad komen voor rij en remproeven. en jawel, drie keer afgekeurd op het geluid.
bij verandering van cilinderinhoud moet je gewoon keuren.

en ja, die RDW ambtenaar aan de telefoon was dronken.
 
en hoe zit het dan als je je motor laat overspuiten in een andere kleur moet je dit ook laten keuren ??
of zou je dat ook gewoon door kunnen geven want opnieuw keuren alleen omdat je een ander kleurtje hebt lijkt me een beetje omslachtig
De kleur van de motorfiets staat niet op het kentekenbewijs vermeld, dus je mag hem laten spuiten in de kleur die je wil, hoef je dus niet te melden, geen probleem. (gebeurt ook regelmatig)
 
Op het kenteken deel I staat:
- de cylinderinhoud
- het vermogen

Zogauw je hiervan af gaat wijken is herkeuring en een nieuw deel I nodig.

Wat wel mag is een ruilblok er in hangen omdat het motornummer niet vermeld staat.
 
Op het kenteken deel I staat:
- de cylinderinhoud
- het vermogenWat wel mag is een ruilblok er in hangen omdat het motornummer niet vermeld staat.
Vermogen staat er bij mij niet op, slaat dat niet op die 25 kW boys of is dat bij de nieuwe motoren? .Ik zie bij mijn kentekenbewijs alleen cyl.inh en aantal cylinders maar die is dan ook van 1993.
Dus het verhaal van die RDW keurmeester dat je er zo een 8 cyl blok in mag hangen en niet keuren gaat volgens mij niet op :N
Je moet die keurmeester wel de juiste vraag stellen en geen conclusies trekken uit zijn antwoord op de vraag of je een ander blok erin mag hangen. Het aantal cilinders moet wel kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
 
Laatst bewerkt:
Ga ik doen!

Maar ben je mogelijk in de war met eigenbouw frames? Daarvoor gelden namelijk precies de regels die je noemt.
Ik heb gemaild, en dit is wat de RDW zegt:

Geachte heer TijnOnlijn,

In uw e-mail vraagt u informatie over het aanbrengen van een andere motor in uw motorfiets.

Als u een ander type motor in uw motorfiets plaatst, dan hoeft u de motorfiets niet te laten keuren bij een keuringsstation van de RDW.

Als het aantal cilinders na de motorwijziging niet meer overeenkomt met de gegevens op het kentekenbewijs, dan moet de RDW het kentekenbewijs aanpassen.


Hiervoor stuurt u het volgende naar de RDW:

het originele Voertuigbewijs (deel IA) van het kentekenbewijs (als het kentekenbewijs is afgegeven vr 1 juni 2004 dan moet u het complete kentekenbewijs* opsturen)
een begeleidende brief waarin u aangeeft dat u een andere motor heeft geplaatst, met daarbij de vermelding van het aantal cilinders
Het adres is:

RDW

afdeling VRD

Postbus 30000

9640 RA te Veendam.

Ik adviseer u om de originelen aangetekend te versturen en voor uzelf kopien te maken. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. Aan de wijziging zijn geen kosten verbonden.

* Het kentekenbewijs van vr 1 juni 2004 bestaat uit:

Kentekendeel I

Kentekendeel II

Overschrijvingsbewijs/Kopie deel III

bovenstaande eisen gelden tot 29-04-2009.
Na 30-04-2009 gelden er nieuwe individuele eisen waarvan op dit moment nog niet bekend is hoe deze worden ingevuld. Ik adviseer u om de eisen via een RDW-keuringsstation aan te vragen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Om eerlijk te zijn, ik ben erg verbaasd. Niet alleen vanwege het antwoord op zich, maar ook omdat nergens gesproken wordt over grenzen aan procentuele vermogenstoename icm met een eventuele herkeuring.

Ik ga er vooralsnog wel van uit dat het erg verstandig is om aan de verzekering te laten weten dat bepaalde zaken aangepast zijn.
 
Zo af en toe kom ik op MF en in 't eggie dingen tegen als een CB-1 met een CBR600 blok, een CBR600 met een Fireblade blok, een GSX750 met een GSX1000 blok, een FZR400 met een Thundercat blok, enzovoorts.

Ik heb hierover (uit pure nieuwsgierigheid :+) een paar vragen:

  • Zou volgens de regeltjes na een blok-transplantatie de motorfiets opnieuw gekeurd moeten worden?
  • Is het volgens de regeltjes voor een WA-verzekering nodig dit aan de verzekeringsmaatschappij te melden? 't Lijkt me logisch dat je het voor een mini-casco of allrisk verzekering moet melden.
  • Heeft er ooit iemand met zo'n fiets in de praktijk last van gehad dat hij zich niet aan deze regeltjes gehouden heeft?

Wie heeft er antwoorden? :?


1) Ja. Een dergelijke modificatie vergt het noodzakelijk om een herkeuring te doen bij het RDW.
2) Het is inderdaad nodig. Als je bijvoorbeeld een 1000 blok hangt in je 600 frame en je veroorzaakt een ongeluk dan kan er bij technisch onderzoek naar voren komen dat je blok te zwaar is voor het frame. Soms zullen ze een ongeluk daaraan wijten. Daarom is het aan te raden dit door te geven.
3) Kijk maar naar de bekende televisieprogramma's daar komt het regelmatig voor met zowel motoren als auto's. In beslagname is het antwoord van de politie en daarna volgt een keuring door het RDW.
 
Al meerdere keren wordt er de laatste tijd verwezen naar dit topic... 3,5 jaar oud ondertussen.

Zijn er mensen met recente ervaring hiermee?? Is het nog steeds mogelijk en zo ja: welke eisen worden er gesteld??
 
Terug
Bovenaan Onderaan