rvs+staal lassen hoe?

mento

MF veteraan
29 apr 2007
3.767
0
Purmerend
Hallo ik heb effe een vraag, ben bezig om een ander uitlaatje onder mijn cb-1 te meubelen, zoals jullie weten is deze in 1 geheel.
Nu had ik nog een rvs bocht liggen, en die pas gemaakt tot ik me af ging vragen of het wel mogelijk was om rvs op staal te lassen.
Ik ben zelf in het bezit van een Mig lasapparaat maar gaat dit werken?
Ik weet dat je overgangs electrodes hebt maar ja om daar nu je uitlaat mee te gaan bakken zie ik niet echt zitten. :N

B.v.d voor de reacties
 
Heb ik ook vaker gedaan en nog nooit problemen mee gehad.
Nu moet ik wél zeggen dat ik dit niet doe bij zeer belangrijke bevestigingen, dan moet het toch echt wel allemaal behoorlijk bij elkaar passen.
 
Oke bedankt voor de reacties, dus met mig gaat het wel *O*
Ik ken niemand met een tig apparaat dus dat gaat hem niet worden, en de uitlaat word daarna toch mat zwart gespoten dus dan wer ik die lasjes wel netjes weg.
Het is ook maar een stukje van een centimeter of 15 wat er op moet hier komt dan weer een slip-on demper overheen, er komen dus niet echt veel krachten op.




@Hessel: heb ook wel een electrode apparaat alleen om daar nu je uitlaat mee te gaan lassen :? lijkt het mij niet echt netter op worden.
 
ben werktuigbouwer...dus volgens de boekjes moet ik weten waar ik het over heb :P

rvs op staal lassen KAN wel...maar na een bepaalde tijd zal je hier roest gaan odervinden (hier is niets aan te doen aangezien eht hier om roest gaat wat te maken heeft met de "edelheid" van het materiaal)...
nu weet ik niet hoe lang dit volhouden moet (wanneer je over een paar jaar toch een andere motor ophaalt zou het me niet zoveel uitmaken (zo'n vaart zal het niet lopen)

het is echter wel vrij lastig om twee verschillende materialen aan mekaar te lassen, dus wanneer je geen natuurtalentje bent zou ik er niet aan beginnen en ipv lassen, knellen in overweging nemen (rubberen hoesje ertussen en dit probleem met roest doet zich niet voor)..

anyway succes :D
 
ben werktuigbouwer...dus volgens de boekjes moet ik weten waar ik het over heb :P

rvs op staal lassen KAN wel...maar na een bepaalde tijd zal je hier roest gaan odervinden (hier is niets aan te doen aangezien eht hier om roest gaat wat te maken heeft met de "edelheid" van het materiaal)...
nu weet ik niet hoe lang dit volhouden moet (wanneer je over een paar jaar toch een andere motor ophaalt zou het me niet zoveel uitmaken (zo'n vaart zal het niet lopen)

het is echter wel vrij lastig om twee verschillende materialen aan mekaar te lassen, dus wanneer je geen natuurtalentje bent zou ik er niet aan beginnen en ipv lassen, knellen in overweging nemen (rubberen hoesje ertussen en dit probleem met roest doet zich niet voor)..

anyway succes :D

Je zal theoretisch uiteraard wel gelijk hebben maar in de praktijk valt het allemaal wel mee,gewoon een overgangsdraad gebruiken,geen probleem.
Zolang het geen constructies zijn waar veel krachten op komen,zou het niet met frame's en bruggen doen. :N
 
Oke bedankt voor de reacties, dus met mig gaat het wel *O*
Ik ken niemand met een tig apparaat dus dat gaat hem niet worden, en de uitlaat word daarna toch mat zwart gespoten dus dan wer ik die lasjes wel netjes weg.
Het is ook maar een stukje van een centimeter of 15 wat er op moet hier komt dan weer een slip-on demper overheen, er komen dus niet echt veel krachten op.




@Hessel: heb ook wel een electrode apparaat alleen om daar nu je uitlaat mee te gaan lassen :? lijkt het mij niet echt netter op worden.

Elektrode kan je heel netjes lassen , het vergt wat meer oefening, alleen is elektrode lassen niet heel erg geschikt voor dun materiaal.....
 
Nog bedankt voor de reacties, maar het is gelukt heb het zelf effe gedaan en moet zeggen dat het redelijk gelukt is.
Nog effe de lamellenschijf erover een laagje matzwarte lak en klaar.
full
 
Je kunt het eventueel ook hardsolderen.
Met een goede hobbybrander wil dat best!
Ik heb zelf een aantal keren RVS aan staal gelast en dat gaat gewoon goed, met een MIG apparaat en gewoon staaldraad, met RVS draad wil niet..


laat ik nou afgelopen week ongeveer 40 meter rvs railing/ stoot rand op een stalen schip hebben gelast met rvs draad.
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet gelezen wat hij zei ofzo? Dat wil niet! Je hebt het dus vast gedroomd ofzo...



















:+

IDD sommige mensen zijn zo eigenwijs, dat je er moedeloos van wordt!!!
Er wordt toch duidelijk gezegd dat dat niet wil, en wat doen ze????? Toch aan elkaar braaien, net of ze alles beter weten....Nou kan ik hier wel roepen dat je met aludraad de boel ook niet aan elkaar krijgt, zul je zien dat er morgen weer een is die RVS met ALU aan elkaar bakt

Nou ja dan moet ie het maar zelf weten
 
rvs en staal aan elkaar lassen wil prima met 304 rvs draad

wij hebben komplete silowanden bekleed met rvs plaat en dan praat je toch wel over
192 m2
dat is 15 jaar geleden en dat spul zit er nog steeds in

de silo is van staal voor de goede orde, dus staal en rvs aan elkaar lassen is prima te doen
 
Ik heb hier laatst nog in een stel afsluiters (1100mm doorlaat) RVS ringen laten lassen, afsluiterhuis is van gietijzer, ging prima. Wel electrode. Je krijgt waarschijnlijk wel last van spanningscorrosie helemaal icm met zoutwater.

Maar ik denk dat dat bij je uitlaat wel mee valt. Misschien een beetje onder invloed van pekel, maar ik denk dat dat te verwaarlozen is.

Voor de rest moet je er wel mee uitkijken, staal/rvs is een gevaarlijke combi. Is bij een scouting groep wel eens gebeurt dat die nieuwe RVS zwaardkasten in hun vletjes hebben laten lassen. Eerste keer in brak water en het was niet meer te houden, rotte gewoon finaal weg bij de las.

Groetjes GJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan