Honda SW-T 400 2009

Zo, de eerste dag en tankvulling zit erop. Het verbruik viel me helemaal niet tegen, op het display 1 op 24 exact. Als ik het totaal gereden kilometers deel door het aantal getankte liters kom ik zelfs aan de 1 op 25,12. Ik heb gewoon vlot met het verkeer meegereden, zo'n 200 kilometer op de snelweg met een snelheid rond de 100 tot 115 km/u en de rest op provinciale wegen. De motor trekt zeer soepel op zonder ook maar te schokken of te trillen. Zo'n tweecilinder loopt gewoon heel mooi, het lijkt wel een echte motor.
Natuurlijk zijn er ook zaken, die opvallen. Zo had de Yamaha een alarmknipperlichtinstallatie en een kilometerteller, die ging oplopen bij het bereiken van de reservestand van de benzine. De Honda moet dit ontberen. Gewoon de meter in de gaten houden en dat is het. Verder is het me nog niet gelukt op- of af te stappen zonder een zwarte rubber veeg op het Tupperware achter te laten.
Onderweg kreeg ik ook al meteen een regenbui over me heen, dus de foto’s moesten even heel snel genomen worden. Betere komen wellicht nog wel een keer. Wel heb ik bij terugkomst nog even mijn “dure” koffertje met rugsteun op de kiek gezet.



P5220322.jpg


P5220327.jpg
 
Super apparaat, Jos! Daar zal je "meissie" blij mee zijn al helemaal met zo'n Goldwingzit achterop.

Dan heb je praktisch dezelfde ervaring qua gebruik als Theunie!, al is het ook nog wel wat vroeg, meestal ga je na een tijdje wat meer aan het gas schroeven(ik althans O-) ).

Ik neem aan dat je ons na een tijdje weer op de hoogte stelt. Geniet ervan zou ik zeggen, het mooie weer komt eraan!

full
 
Ik hou je op de hoogte Frank. Ook al zou het verbruik ietsje hoger worden door sneller rijden, dan nog ligt het in de zelfde orde van grootte als de Majesty. "Meissie" heeft alleen even stilstaand gezeten, maar het leek haar wel wat. In ieder geval vond ze de voetsteunen prettiger gepositioneerd.
 
Jos GP, gefeliciteerd met de nieuwe Silverwing ! *O*

Ik wens je veel fijne en veilige kilometers. :)

Verbruik lijkt inderdaad goed, net als Theunie al schreef. Hoe gedraagt de SW zich tijdens de eerste meters als je optrekt ?
 
Hoe gedraagt de SW zich tijdens de eerste meters als je optrekt ?

Het optrekken gaat meteen vanaf de eerste meter perfect. Je voelt amper een aarzeling. Ik heb nog niet zo op het toerental gelet, waarop de motor in beweging komt, maar ik dacht dat het zo rond de 2500 t/min. lag.
 
Oh, ik ontdekte nog wat. Ik mis ook een buitentemperatuurmeter, die de Yamaha wel had.
Bij het op contact zetten gaat meteen het dimlicht (één lamp) branden. De opossing van Yamaha vond ik mooier, eerst de stadslichten en vervolgens als de motor draaide ging het dimlicht aan.
 
Alvast proficiat met je nieuwe aanwinst. Wat is de hoogst mogelijke kruissnelheid met zo'n 400cc tweecilinder. Op een gegeven moment voel je toch dat hij motorisch/frame er niet mee gezind is bij een bepaalde snelheid.

Lijkt me geweldig rijden met zo'n SW. Hoeveel kg legt hij trouwens in de schaal?
 
bij men majesty ligt dit op 120-130. zal voor de sw niet veel meer of minder zijn( 2/3 regel)
mmm, niet meer, Tom?. Ik had toch eigenlijk wel verwacht dat je met 140 km/h zou kunnen kruissen met een Majesty 400. Mocht er ooit bij mij een andere scooter komen, is dat een eis die ik stel, hij moet 140 km/h kunnen kruissen. De topsnelheid vind ik dan weer nauwelijks belangrijk, eigenlijk. Het is leuk als ie hard kan maar ook gevaarlijk en verleidelijk. Accelleratie, daar kan ik niet gauw genoeg van krijgen.

Met mijn Honda houd ik ook als hoogste kruissnelheid 120 km/h aan.Waarbij ik ook nog eens héél zeker weet dat de snelheidsmeter maar erg weinig afwijkt.

Idd, hoe zit dat bij de SW 400?
 
Als je de 2/3 regel aanhoud dan zal de kruissnelheid liggen op 106,bij een topsnelheid van 160..........
gevoelsmatig denk ik aan een 130-135 op de teller.
Tellerafwijking is trouwens 5%.
 
Laatst bewerkt:
als je een motor hebt die 160 als top hebt, kan je gemakkelijk langere tijd 130-140 aan houden, maar ik heb geleerd (in mijn jongere dagen) dat je om langere tijd te rijden het beste rond de 2/3 van je rode zone rijdt met een afwisseling van 5km/u meer of minder
bij de mijne ligt het rode gebied vanaf 8250toeren en bij 120 zit ik op 5800toeren
de silverwing is iets hoogtoeriger(2 cilynder) dus weet ik niet wat de 2/3verhouding daar bij ligt
maar net zoals bij schakelfietsen is dit op te lossen door andere verhoudingen te plaatsen
bij schakelfietsen is dit andere tandwielen,bij scoots andere variator
grtz
tom
 
Beetje off topic:

Misschien een vreemde redenatie van mij: een beetje sportmotor moet ongeveer na zo'n 80.000 kilometer in de revisie. Dat is althans wat een dealer me verteld heeft. Deze motoren draaien over het algemeen zeer hoogtoerig, zeker in vergelijking tot een scooter. 7000 toeren lijkt me toch helemaal niets voor zo'n motor. Scooters draaien vaak veel minder toeren, zeker in stadse of buitenwegen, door de cvt. Daarnaast kun je ze(in warme toestand)niet onderbelasten(door de cvt), wat ook goed is voor de levensduur.

Vroeger stond in autoboekjes ook vaak de kruissnelheid vermeld. Deze lag meestal op 20 km/h onder de topsnelheid. Er waren zeer weinig bij waar dat lager bij lag, zelfs meer type's die gewoon topsnelheid mochten draaien(kruissnelheid=topsnelheid). Erg jammer dat men dat tegenwoordig niet meer vermeld, zeker bij lichte motoren lijkt me dat toch wel zinvol.

Groeten
 
Jos,kraakt bij jouw SW het windscherm ook zo als je over een oneffenheid rijd?
Hoe zit het bij jou met de turbulentie?

Theunie, ik heb nog helemaal niets gehoord, dat kraakt gelukkig. Ik hoop, dat het zo blijft. Turbulentie valt wel mee, niet meer of minder dan bij de Majesty. Ik ben dan ook niet zo groot, dus ik zit waarschijnlijk wat meer verstopt achter het scherm. Over windgeruis rond mijn helm heb ik zo mijn twijfels. Met de Majesty reed ik met een Shoei Synchrotec helm en dat voldeed prima. Je hoorde wel wat, maar het bleef binnen de perken. Met de aanschaf van de Honda heb ik ook meteen een witte Schubert C3 aangeschaft. Dat zou dan de stilste helm ter wereld zijn. Nou, daar denk ik toch anders over. Eigenlijk zou ik als vergelijk nog eens met mijn Shoei helm moeten gaan rijden om het verschil te constateren. Met de beste wil van de wereld kan ik de Schubert niet stil noemen. Over de kruissnelheid kan ik ook nog niet zoveel zeggen, ik heb nog niet harder dan 120 km/u. gereden. De Majesty vond ik tot zo'n 130 km/u. prettig rijden, hij kon best harder, maar dan kreeg je toch wel veel last van gebulder aan je hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Oh, ik ontdekte nog wat. Ik mis ook een buitentemperatuurmeter, die de Yamaha wel had.
Mijn Burgman heeft wel een thermometer, maar die is (a) zeer onnauwkeurig en (b) kan alleen afwisselend met het verbruik worden weergegeven, terwijl ik het adj-knopje om te wisselen niet onder het rijden kan bedienen.

Daarom heb ik toen ik een keer in Aken was bij Louis het volgende http://www.louis.de/_2024edc05df2cb84ce3d4597eab724c02a/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=480&wgr=347&list_total=17&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10034893 (thermometertje) gekocht (met zwarte rand en wit display).

full


Dat ding lijkt op het eerste gezicht nogal petieterig, maar hij is toch prima af te lezen. Hij wordt geleverd met klitteband bevestiging. Dat is handig wanneer je ergens moet parkeren waar "de roeivereniging st. Gappes" toevallig net aan het trainen is. ;) :+

Ik heb hem gemonteerd op het afdekplaatje voor het instrumentenpaneel, symmetrisch met het Suzuki-logo.
 
Bij het bereiken van de reservestand verdwijnt de totaal kilometerstand. Hiervoor in de plaats komt er dan een teller, die bij 0 begint en de kilometers die je op reserve rijdt begint op te tellen. Na ongeveer 40 kilometer tankte ik dan meestal en dan zat je nog net veilig.
 
Jos even over die helm, zelf heb ik de Shuberth S1, deze staat(stond) ook bekend als stilste ter wereld(oke een dik jaar terug nog). Ik ben er ook helemaal niet tevreden over. Dat ligt niet aan de helm maar ik las te laat dat Shuberth een merk is wat z'n helmen veelal toespitst op naked bikes, vol in de wind dus. Tja , dat is bij een scooter dus niet... Ga maar eens staan op je scooter(vol in de wind) dan merk je dat hij wel heel stil is.
 
OK, ik zal het eens proberen. Verder is het wel opvallend, dat als ik met het vizier open rijd en dat lukt wel tot een kilometer of 90 à 100 km/u de helm wel een stuk stiller is. Doe je vervolgens het vizier dicht, dan begint het meteen weer te bulderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan