2008 Yamaha XT660Z Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hee Vonkenboer,

Leuk dat je hier even een postje achterlaat. Was echt een geslaagde eurotoer en zo'n sv gaat echt als de donder. Soms zou ik willen dat ik er nog 1 had.

Vandaag de offroadcursus van freebike gedaan dat was echt genieten. Begonnen in de beginnersgroep na een half uur gepromoveerd naar de wat gevorderden. Het was wel zwaar want het heeft zo ongeveer de hele dag geregend. Ik heb veel dingen geleerd vooral op snelheid in het zand sturen. De pirelli mt21 waren perfect. Ik heb ze met 1.2 bar gereden want het was immers een zandgroeve met heel veel mul nat zand. Op het laatst de motor nog een keer plat gelegd op een minicrossbaantje. Jammer dat het net op een grind stuk was dus weer wat krassen erbij ( op de valbeugel maar daar is ie ook voor gemaakt dus ik moet niet zeuren). Heel veel in de eerste versnelling gereden omdat ie in de 2 te weinig power had in het zand. Dus misschien toch maar eens een ander voortandwiel steken.
 
Zo, ook weer thuis.
Man wat een dag! Ben redelijk gaar! Was toch voor mij 520km vandaag, nieuw persoonlijk record. *O*

Patrick, het was een toprit! :Y Zeeland is erg mooi iid, en ook geschikt voor een all-road.
Dat paadje met die smalle brug, en eerst zowat door de bossage....hulde!! Lekker veel grindpaden en boeren weggetjes. :]

Patrick, bedankt man voor de leuke rit. :} :}
En alle andere Teneristen, het was weer uitermate gezellie!
Ja, was weer geslaagd!!!!!!

@ Titbird: Bedankt voor de foto's!! Ze zijn cool! Heb weer een nieuwe atavar. 8-)

Atenoje!...Ben nu zo doof als een kwartel....lijkt wel of ik bij een concert van Slayer, en daarna naar een gabberfeest ben geweest.......pffff, niet best. Tijd voor oordoppen. :Y

O ja, en ik heb vandaag geleerd dat ik met 3 vellen pleepapier me aars kan afvegen.......tering.
Zit je lekker te kleien bij het Shellstation A4...geef je een slinger aan het wc-papierapparaat, komen er 2 schamele velletjes uit.....operdepop!.....GOOOODSAMME....da's ZEKER niet genoeg......met 1 velletje van de grond (na grondige inspectie, en
was echt schoon :+ ) toch gelukt. Tactisch vegen....
En die tip van Salami met dat vloeitje....BAH! _O-

Gr. Johan.

Jongens, graag gedaan.
Heb zelf ook een geweldige dag gehad.
Alles zat dan ook erg mee, het weer was goed, gezellige mensen en een prachtige route!! :]

VERSLAG TENERE MOSSEL TOER 2009

Om 11.00 uur kwam ik aan in Hoogerheide waar Titbird al lekker op het terras zat te wachten. Mij bij hem gevoegd waar we even hebben moeten wachten op de mannen van de noordelijke provincie ;)

TMT001.jpg


Ik wilde al gaan bellen toen Titbird me wees en we het geroffel van de Tenere brigade hoorde. De parkeerplaats voor het cafe werd al gevuld door de Teneristen. Na kennis gemaakt te hebben zijn we met z'n allen lekker op het terras gaan zitten waar we ons tegoed deden aan koffie met appelgebak.

TMT003.jpg


Als ware proffesionals werden de motoren gestald, zien jullie ook dat (bijna) alle kleuren waren vertegenwoordigd. Dit gaf dan ook een mooi schouwspel :Y

Omstreeks 12.30 uur zijn we vertrokken naar Zeeland. Gelijk werd een grindpad meegenomen en reden we binnendoor Zeeland binnen. De zon scheen en de temperatuur was perfect. Toen we in Zeeland waren deden we gelijk een rondje crossterrein, dit is een natuurgebied waar een baan is aangelegd voor motoren.

Vervolgens zijn we de zak van Zuid Beveland ingereden alwaar we een diversiteit van bochtige dijkjes en mooie grind- en graspaden namen. Iedereen kwam aan zijn trekken.
Vervolgens werd het om 13.30 uur tijd om te lunchen. We streken neer bij een prachtige basiliek die nu intrede had gedaan als restaurant. De motoren konden weer goed geparkeerd worden.

TMT007.jpg


We konden door het weer heerlijk buiten zitten en hebben lekker wat gegeten en gedronken. Iedereen had tijd om even te komen en te praten over de prachtige omgeving.

TMT006.jpg


Toen we klaar waren hebben we de Mossel toer vervolgd. Titbird moest helaas afhaken vanwege een blessure. We hebben hem richting de snelweg gebracht. Waarna we het mooiste deel van de route kregen, dit was bijna continue grindpaden en zelfs een stuk single track met een houten bruggetje. Dit waande de meesten van ons in een andere wereld. 8-) :]

TMT004.jpg


Hierop vervolgde wij onze weg in de richting van Yerseke voor het diner. Heerlijke slibtongetjes met toebehoren :9~
We konden allemaal terug kijken op een geslaagde Tenere Mossel Toer 2009, gezien de reacties voor herhaling vatbaar. Volgende keer op een andere locatie :)

TMT005.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Patrick, leuke reportage van de TMT, bedankt!

@Salami, fijn dat je een leeg slangetje hebt, ik maakte me er erg zorgen om.

@Johan, ik heb je een privébericht gestuurd met mijn adres; met m'n stomme kop die prachtig hand ingekleurde IJZR stickters bij de Basiliek laten liggen.
 
Vanavond de tenere eens wat beter bekeken na zo'n stoeipartij in de zandgroeve. Laten we zeggen dat hij er niet mooier op wordt. Het spatbord zit onder de krassen van de valpartijen. Zo ook de linker valblokken en de valbeugel roest nu al (ook links dus). Gelukkig had ik nog een busje zilverkleurige hammerite dus de valbeugel lijkt nu al weer redelijk. Oh ja m'n linker handkap is ook "gemangeld" maar dit was zo'n cheap ass v-strom geval dus dat maakt me niet zoveel uit.

Het luchtfilter heeft ook gedaan waar hij voor gemaakt is ==> filteren. Hij zat goed vol met zand.

Al met al erg gaaf.............. maar niet elke week.
 
Nou heren let op!

Na uitvoerende windtunneltesten en langdurig experimenteren is dan nu eindelijk de oplossing bedacht voor het gebulder achter de ruit en de windstroom door het gat rond de voorvork!

De WindKAM™

Ik vond een stuk vogel-invlieg-afscherming (vogelkam?) dat gebruikt wordt om de invliegopeningen onder de dakpannen af te schermen:

P1020874.JPG


het is van flexibel kunsstof met a.d. achterzijde een dubbelzijdige plakstrip.

P1020875.JPG


Hier heb ik twee stukken van op lengte geknipt en ben toen gaan experimenteren, eerst de strippen onderaan geplaatst:

P1020879.JPG


P1020880.JPG


P1020881.JPG


P1020882.JPG


Toen een testritje gemaakt......hmmmm.... hielp wel wat, maar niet opzienbarend veel.

Na nog een vruchteloze poging (WindKam verticaal a.d. voorzijde geplakt) heb ik 'm a.d. bovenzijde van gat rond de voorvork geplaatst:

P1020883.JPG


P1020884.JPG


P1020885.JPG


.... EN DAT HELPT!

Beter kun je het niet krijgen! Niet met deze ruit. De luchtstroom vanaf onderen tegen je borst en onderzijde v.d. helm is verdwenen. Als je je hand boven de WindKam houdt, voel je nog wel een luchtstroom, maar die is werkelijk niet de helft van wat het zonder windkam is!

Het bulderende windgebeuk is verdwenen!!

Amazing!

HJ
 
Laatst bewerkt:
Beter kun je het niet krijgen! Niet met deze ruit. De luchtstroom vanaf onderen tegen je borst en onderzijde v.d. helm is verdwenen. Als je je hand boven de WindKam houdt, voel je nog wel een luchtstroom, maar die is werkelijk niet de helft van wat het zonder windkam is!

Het bulderende windgebeuk is verdwenen!!

Amazing!

HJ

En er is een Williewortel op het forum geboren ;) Ik heb er zelf (verhoogde ruit wellicht
ander effect?) geen last van, maar vind het prachtig zoals je hebt geexpirimenteerd *D .
Ben benieuwd of de vogelstopper wordt overgenomen.
gr
walrenshi
 
Ik had er zelf ook niet echt last (rijd altijd met oordoppen in) van en ook nooit echt opgemerkt totdat men op dit forum (en ook bv xt660.com) er over begon.

Ik denk dat als je dit spul probeert, dat je zult merken dat het een stuk rustiger achter de ruit wordt (vanaf 90-100km/u).

HJ
 
Ik had er zelf ook niet echt last (rijd altijd met oordoppen in) van en ook nooit echt opgemerkt totdat men op dit forum (en ook bv xt660.com) er over begon.

Ik denk dat als je dit spul probeert, dat je zult merken dat het een stuk rustiger achter de ruit wordt (vanaf 90-100km/u).

HJ
Ik zal kijken wat de andere Tenereers doen en hoe zij het ervaren, dan probeer ik ook gewoon.
Het verstoort de luchtstroom / gebulder, daar zit wat in. Straks leest Yamaha het en gaan ze het als accessoires leveren })
 
Ik had er zelf ook niet echt last (rijd altijd met oordoppen in) van en ook nooit echt opgemerkt totdat men op dit forum (en ook bv xt660.com) er over begon.

Ik denk dat als je dit spul probeert, dat je zult merken dat het een stuk rustiger achter de ruit wordt (vanaf 90-100km/u).

HJ
*O* :} hulde hoe verzin je het! Maar de hamvraag is waar haal haal je die "amazing discovery"?
 
Nou inderdaad, geweldige uitvinding HJ! *O*
Waar haal je die dingen? Lijkt me ook wel wat.

Ik merk als ik wat hoger zit dat het ook een stuk minder is.....en dan met deze oplossing erbij.....interesting!


Gr. Johan.
 
Mooie locatie man!!
Dat was de off-road training in landgraaf toch?

En hoe bevallen de MT21 trouwens?


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
2 meter besteld bij pcf holland! *O* *O*

Met weerbestendig dubbelzijdig tape blijft het wel zitten denk? Dat spul plakt erg goed (die zwarte rol...ben het merk even kwijt).



Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
We horen wel of het bevalt ;)
Zou mooi zijn.

Staat nog mooi ook op een zwarte uitvoering 8-)
Ik ga het toch ook proberen.

De windkam, hoe verzin je het :}

Biking: hoe was die all road training in Landgraaf??.
Bij mij stroomde de benzine er niet uit toen ik om lag :?
Is het wel te doen met een zware all road motor??.
 
Laatst bewerkt:
We horen wel of het bevalt ;)
Zou mooi zijn.

Staat nog mooi ook op een zwarte uitvoering 8-)
Ik ga het toch ook proberen.

De windkam, hoe verzin je het :}

Biking: hoe was die all road training in Landgraaf??.
Bij mij stroomde de benzine er niet uit toen ik om lag :?
Is het wel te doen met een zware all road motor??.

Op zich is het te doen met een tenere (maar dan wel met echte noppen banden, geen tkc 80 of zo). Er deden zelfs gs-en mee. Bepaalde oefeningen gaan wat moeilijker met onze motor. Zoals bergaf door de mulle zand dan graaft het voorwiel zich redelijk snel in maar voor de rest is het leuk en juist een overwinning als het ook met een tenere gaat. Je moet je er wel bij neerleggen dat hij er niet mooier op wordt.
 
Laatst bewerkt:
Geniaal die Windkam!!! ik ga het morgen halen en knutselen!!!! Ik heb mega last van de trilingen en gebulder.... super. Ik ben van plan Akrapovic te bestellen. Wel duur iemand ervaring met een ander merk?
 
hjr1100r,

Dat spul wat jij bedoeld heet officieel "vogelschroot", volgens mij die jij hebt gebruikt is van het merk Ubbink.Ik verkoop het zelf, dus van het weekend ga ik experimenteren.Bedankt voor de tip!!!

Spasticus,
 
HJ, ik zou maar snel octrooi gaan aanvragen op de WindKAM™! :Y




Mike, look what I've got here, it's the WindKAM™! It's for the new Yamaha Tenere, and it's working excellent....AMAZING!!!!!!! :+
Picture%20101.png

...anders pikt Mike 'm straks nog...
 
HJ, ik zou maar snel octrooi gaan aanvragen op de WindKAM™! :Y




Mike, look what I've got here, it's the WindKAM™! It's for the new Yamaha Tenere, and it's working excellent....AMAZING!!!!!!! :+
[afbeelding]
...anders pikt Mike 'm straks nog...

Jij blijft een grappenmaker Johan :+

Ik heb trouwens net de route nog even gereden. En nog wat stukjes gevonden in de omgeving. Het blijft gaaf, het is een zogenaamd heggengebied, daarlangs lopen de bloemendijken. Het is een supergebied, we gaan nog een all road route maken voor dat gebied voor de GPS. :Y
 

deze kleur vind ik zo gaaf!

Ik heb getwijfeld bij de Tenere. Ik vind een Allroad gewoon fijn rijden door de houding, de hoogte en het koppel wat ze meestal hebben, en ik heb >20000km een Yamaha SZR660 gereden (met het zelfde blok dus) en kon daar aardig mee lezen en schrijven.

Er zijn er van jullie die er in zand nog echt goed mee gaan!
Gaaf...

Een jong gebruikte is er (nog) niet particulier, dus zal wat langer moeten wachten denk ik. de Tenere zal een 2e motor worden voor mij, maar vermaak me nog prima op mijn "straatmotor"

ik geloof dat er niet een tenere rijder is die er echt niet tevreden over is (misschien het matige vermogen?)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan