Schotland op de motor [Centrale informatie]

Hmz, mijn vriendin heeft net Britse Ponden besteld bij de Rabobank, en moest voor 1 pond ongeveer 1,44 euro betalen, terwijl als je dit bij GWK laat berekenen je uitkomt op 1,08. Rekenen ze zoveel provisie of snap ik het gewoon niet? :S

Dan kan je beter daar bij de eerste de beste pinautomaat ponden halen. Wisselen bij een kantoor is vaak duurder dan de koers die bij een pinautomaat wordt berekend.
 
Hmz, mijn vriendin heeft net Britse Ponden besteld bij de Rabobank, en moest voor 1 pond ongeveer 1,44 euro betalen, terwijl als je dit bij GWK laat berekenen je uitkomt op 1,08. Rekenen ze zoveel provisie of snap ik het gewoon niet? :S

En hou er rekening mee dat je overgebleven ponden NIET terug kan brengen bij de Rabobank!!! Bestellen kan wel maar terugnemen........ ho maar :(

Haal zelf ook altijd bij GWK, daar kan je ook terugbrengen. En als je een bepaald bedrag afneemt hoef je bij inleveren ook geen provisie te betalen ;)
 
Hmz, mijn vriendin heeft net Britse Ponden besteld bij de Rabobank, en moest voor 1 pond ongeveer 1,44 euro betalen, terwijl als je dit bij GWK laat berekenen je uitkomt op 1,08. Rekenen ze zoveel provisie of snap ik het gewoon niet? :S
Je wordt genaaid en hard ook.

Gewoon pinnen voor je aan boord gaat (in euro's) en daar wisselen, ik geloof dat er 6 of 7% tussen aankoop en verkoop zat, tot een uur voor aankomt (beide richtingen) kun je wisselen. Aan boord kan je niet pinnen en in Schotland pinnen kost bij de Rabo 2 euro/keer. Een creditcard is ook handig :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, het geld is echter direct besteld en betaald. Echter, het ging om 550 euro aan ponden, niet om 450, dat is al een stuk vriendelijkere koers :) Dus ja, eigenlijk is het kwaad al geschied. Of misschien valt het mee?

Vreemd trouwens dat je het niet meer terug kan wisselen. Nou ja, dat zien we dan wel weer, anders maar een paar extra flessen whisky ;-)

Wat is trouwens jullie ervaring met 'op de bonnefooi' naar Schotland? Eenvoudig om slaapplaatsen te regelen als je daar bent? Of is dat minder eenvoudig dan ik nu denk?
 
Whisky kost in Groot Britannië alleen meer dan in Nederland... :X
Hm, dat willen we natuurlijk niet horen ;) Ik hoop stiekem dat de prijzen bij de lokale stokerijen wel meevallen, maar we zullen wel zien :)

Whisky is niet het belangrijkste, slapen wel ;) Daar ben ik even benieuwd naar. Is dat goed te doen? Op de bonnefooi?
 
De Britse overheid is nogal royaal geweest met de accijnzen op alcohol... -O-

En die accijnzen zitten er bij export niet op, dus dan is het goedkoper in Nederland. :Y
 
Bedankt voor de tips, het geld is echter direct besteld en betaald. Echter, het ging om 550 euro aan ponden, niet om 450, dat is al een stuk vriendelijkere koers :) Dus ja, eigenlijk is het kwaad al geschied. Of misschien valt het mee?

Vreemd trouwens dat je het niet meer terug kan wisselen. Nou ja, dat zien we dan wel weer, anders maar een paar extra flessen whisky ;-)
Ook op de terugweg kan je aan boord weer wisselen. Da's ideaal als je nog wat geld overhoudt terwijl je aan boord naar de kroeg gaat. (Het is echt bespottelijk duur, reken om 6/8 euro voor een simpel biertje..
Wat is trouwens jullie ervaring met 'op de bonnefooi' naar Schotland? Eenvoudig om slaapplaatsen te regelen als je daar bent? Of is dat minder eenvoudig dan ik nu denk?
Prima. Campings ga je er aan de westkust amper vinden, da's toch vooral ouwelullengebied. In de bergen is dat al stukken beter, maar ook daar zijn campings relatief dungezaaid. Ik ga al 5 jaar "op de bonnefooi" met een jeugdhostelgids en dat bevalt extreem goed, je hebt alle vrijheid, die dingen zitten meestal op de mooiste plekjes en ze zijn eigenlijk altijd de goedkoopste optie (behalve kamperen). Tevens zijn ze nooit vol, tenzij je extreem veel pech hebt (eens in de 30 keren oid)

Met kamperen moet je wel opletten. In de Alpen is grond nat als het heeft geregend en niet direct weg kan stromen. In Schotland viel me op dat grond vaak doorweekt is, ook als het al een dag droog is, ook als het behoorlijk schuin ligt. Met name bij kamperen merk je dat, het is een natte blubberzooi :+
 
Laatst bewerkt:
Ook op de terugweg kan je aan boord weer wisselen. Da's ideaal als je nog wat geld overhoudt terwijl je aan boord naar de kroeg gaat. (Het is echt bespottelijk duur, reken om 6/8 euro voor een simpel biertje..Prima. Campings ga je er aan de westkust amper vinden, da's toch vooral ouwelullengebied. In de bergen is dat al stukken beter, maar ook daar zijn campings relatief dungezaaid. Ik ga al 5 jaar "op de bonnefooi" met een jeugdhostelgids en dat bevalt extreem goed, je hebt alle vrijheid, die dingen zitten meestal op de mooiste plekjes en ze zijn eigenlijk altijd de goedkoopste optie (behalve kamperen). Tevens zijn ze nooit vol, tenzij je extreem veel pech hebt (eens in de 30 keren oid)

Met kamperen moet je wel opletten. In de Alpen is grond nat als het heeft geregend en niet direct weg kan stromen. In Schotland viel me op dat grond vaak doorweekt is, ook als het al een dag droog is, ook als het behoorlijk schuin ligt. Met name bij kamperen merk je dat, het is een natte blubberzooi :+

We zijn niet echt van plan heel veel te drinken op de boot, maar inderdaad, terugwisselen op de boot is dan wel erg handig.

Kamperen gaat het voor ons niet worden, ben ab-so-luut geen kampeermens :+ We hebben van tevoren al een aantal adresjes opgezocht met hostels, misschien is die gids toch ook wel handig. Eens kijken of we die nog gaan aanschaffen. Allemaal lekker last-minute ;) Maar goed om te weten dat slaapplaatsen vinden geen probleem is.

Bedankt voor je vlotte reacties telkens!
 
Klimaat en periode
Na uitvoerig zoeken in klimaatoverzichten e.d. lijkt mei-juni de beste periode. Niet alleen het droogste weer, maar ook relatief koel. In juli/augustus wordt je volledig vermoord door muggen (midges, middelen bij de lokale apotheek, in nederland niet te krijgen). Atlantische depressies regenen uit op de Highlands, dus als het daar slechts is naar het oosten vluchten.

Hoe is het weer daar in september/oktober (ofwel najaar)? Ik heb die klimaatoverzichten gezocht, kan ze alleen niet vinden. (waar heb jij ze gevonden?)
Ik hoop tegen die tijd mijn financiën rond te hebben om alsnog een keer die kant op te gaan, anders wordt het toch weer volgend jaar, dat zeg ik nu al 2 jaar ;) Als het weer in die periode echt zo tegenvalt, dan ga ik niet in het najaar, dan wordt het sowieso volgend jaar, denk juni.

Gr. Vier
 
Hoe is het weer daar in september/oktober (ofwel najaar)? Ik heb die klimaatoverzichten gezocht, kan ze alleen niet vinden. (waar heb jij ze gevonden?)
Ik hoop tegen die tijd mijn financiën rond te hebben om alsnog een keer die kant op te gaan, anders wordt het toch weer volgend jaar, dat zeg ik nu al 2 jaar ;) Als het weer in die periode echt zo tegenvalt, dan ga ik niet in het najaar, dan wordt het sowieso volgend jaar, denk juni.

Gr. Vier

Wat het weer betreft is Schotland behoorlijks tabiel: het regent.
Of zoals een schotse mij vertelde: "het maakt niet uit welke tijd van het jaar je naar Schotland gaat, we hebben elke maand wel 2 of 3 droge dagen".

Als ik jou was zou ik gewoon een regenpak meenemen en mijn verblijf meer plannen rond de beruchte midgets.
 
Wat het weer betreft is Schotland behoorlijks tabiel: het regent.
Of zoals een schotse mij vertelde: "het maakt niet uit welke tijd van het jaar je naar Schotland gaat, we hebben elke maand wel 2 of 3 droge dagen".

Als ik jou was zou ik gewoon een regenpak meenemen en mijn verblijf meer plannen rond de beruchte midgets.

Dus voor juni of na augustus...
Regenpak... Heb ik nog niet nodig gehad, ik heb gore-tex kleding, maar kan me voorstellen dat als je dagen achtereen in regen rijdt dit ook een keer ophoud.

Gr. vier
 
Wat het weer betreft is Schotland behoorlijks tabiel: het regent.
Of zoals een schotse mij vertelde: "het maakt niet uit welke tijd van het jaar je naar Schotland gaat, we hebben elke maand wel 2 of 3 droge dagen".

Als ik jou was zou ik gewoon een regenpak meenemen en mijn verblijf meer plannen rond de beruchte midgets.

Stel je gaat wel in het midgetseizoen omdat je geen keuze hebt (ik zit aan de bouwvak vast)

Wat is DE tip om die dingen te lijf te gaan of liever; van mn lijf te houden.

Met helm op en motorkleding aan gaan slapen?
 
Stel je gaat wel in het midgetseizoen omdat je geen keuze hebt (ik zit aan de bouwvak vast)

Wat is DE tip om die dingen te lijf te gaan of liever; van mn lijf te houden.

Met helm op en motorkleding aan gaan slapen?

Lokaal spul kopen heb ik wel eens gehoord. Werkt schijnbaar beter dan alle middeltjes die hier verkocht worden.
 
Dit heb ik van een Schot geleerd die die typische muurtjes bouwt |(
Zet een honkbalpet op trek er een nylonkous overheen :Y
En doe een shirt met lange mouwen aan of een Sweather met capouchon.
voordeel : geen midget kan door een nylonkous heen om je te bijten :X
Je kan wel gewoon je Whisky er doorheen drinken O-)
Nadeel: Je zicht wordt iets minder 8-)
En loop er geen bank of benzinestation mee in :N
Het werkt echt : Ik zat op een camping bij Loch Sunnart op een dag die ideaal was voor midgets het had eerst geregend daarna zon en het was warm en windstil , Ik zag hele families met hun eten de auto invluchten (midgets komen pas na 16.30 te voorschijn)terwijl ik rustig mijn Whisky zat te drinken na het eten }) O-)
Rook van vuur daar houden ze ook niet van. :N
Smorgens zijn ze ook nog actief tot de zon de wind of de regen ze wegjaagd :(
Danny :W :]
 
Hoe is het weer daar in september/oktober (ofwel najaar)? Ik heb die klimaatoverzichten gezocht, kan ze alleen niet vinden. (waar heb jij ze gevonden?)
Ze staan nu in de OP :)

Wat het weer betreft is Schotland behoorlijks tabiel: het regent.
Of zoals een schotse mij vertelde: "het maakt niet uit welke tijd van het jaar je naar Schotland gaat, we hebben elke maand wel 2 of 3 droge dagen".
Ach, voordeel is dat het veel buien zijn, oftewel, iedere dag regen, maar 50-80% van de tijd droog :)
Als ik jou was zou ik gewoon een regenpak meenemen en mijn verblijf meer plannen rond de beruchte midgets.
Mwoah, niet al te laat, half september ligt er in de highlands al weer ijzel e.d.
 
Schotland is fantastisch :)

Begin dit jaar stond er een kortingscode voor DFDS in de Motorplus. Ik had eind vorig jaar al geboekt, maar na wat lullen werd die 2009 kortingscode gewoon verwerkt. Scheelde 1/3 in de prijs *O*

Stuur mij maar een PM voor de juiste code! Er wordt geen controle uitgevoerd of je wel abonnee bent.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik van een Schot geleerd die die typische muurtjes bouwt |(
Zet een honkbalpet op trek er een nylonkous overheen :Y
En doe een shirt met lange mouwen aan of een Sweather met capouchon.
voordeel : geen midget kan door een nylonkous heen om je te bijten :X
Je kan wel gewoon je Whisky er doorheen drinken O-)
Nadeel: Je zicht wordt iets minder 8-)
En loop er geen bank of benzinestation mee in :N
Het werkt echt : Ik zat op een camping bij Loch Sunnart op een dag die ideaal was voor midgets het had eerst geregend daarna zon en het was warm en windstil , Ik zag hele families met hun eten de auto invluchten (midgets komen pas na 16.30 te voorschijn)terwijl ik rustig mijn Whisky zat te drinken na het eten }) O-)
Rook van vuur daar houden ze ook niet van. :N
Smorgens zijn ze ook nog actief tot de zon de wind of de regen ze wegjaagd :(
Danny :W :]

Z on kous zit natuurlijk wel straks om je neus heen, met het gevolg de je risico loopt dat de hele midgetpopulatie zich massaal op je neus stort -O- :+

Maar voor de zekerheid pak ik toch een nylon kous in :P
 
Stel je gaat wel in het midgetseizoen omdat je geen keuze hebt (ik zit aan de bouwvak vast)

Wat is DE tip om die dingen te lijf te gaan of liever; van mn lijf te houden.

Met helm op en motorkleding aan gaan slapen?

Je hebt er alleen veel last van als je gaat kamperen hoor, B&B's komen ze niet binnen! ;)
Het zijn trouwens midges, geen midgets. Midgets zijn vertically challenged people.
Gewoon lokale anti-mug kopen, da's goe poeier. Eventueel kun je voor de gelegenheid gaan roken, daar houden ze ook niet van. Niet te lang stil blijven staan in windstille, heideachtige gebieden terwijl het bewolkt is (lichtsterkte is van belang, niet tijdstip).
 
Ster : Om je neus te sparen is dat honkbalpetje de klep zorgt voor voldoende afstand naar je neus tenzij je Cyrano de Bergerac heet natuurlijk O-)
En of die beesten nu Midges/Midgets (in Scandinavië heten ze Knutjes) maakt voor de afweer geen enkele m..r uit. :N
Danny :W :]
 
Ster : Om je neus te sparen is dat honkbalpetje de klep zorgt voor voldoende afstand naar je neus tenzij je Cyrano de Bergerac heet natuurlijk O-)
En of die beesten nu Midges/Midgets (in Scandinavië heten ze Knutjes) maakt voor de afweer geen enkele m..r uit. :N
Danny :W :]

Ja maar je zal daar maar in de winkel antidwergenspray proberen te bestellen. En al krijg je dat dan, zit je nog steeds met die knutjes om je hoofd! :+
 
Ja maar je zal daar maar in de winkel antidwergenspray proberen te bestellen. En al krijg je dat dan, zit je nog steeds met die knutjes om je hoofd! :+

Oke; ik noteer midgesspray :Y Ik wil natuurlijk niet de schotse bevolking voor het hoofd stoten met de uitroeiing van hun dwergjes :+

@ ynnad; ik geloof niet dat mn gok dusdanig proporties heeft :+
 
Laatst bewerkt:
Dag oma!

Even een navigatie-vraag: ik keek vandaag op Michelinkaart 501 (Scotland, schaal 1 op 400.000) en het viel me op dat er eigenlijk maar weinig wegen zijn die echt door de Highlands etc lopen. Lijkt me wel logisch, maar toch even de vraag:
Is deze kaart gedetailleerd genoeg of heeft het zin om uit te kijken naar kaarten op schaal 1 op 200.000? Zou geen kleine leuke weggetjes willen missen omdat ze niet op de kaart staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan