BMW K1300GT

Las in de test in Moto73 dat de koppeling van de nieuwe K1300GT nog steeds niet echt jofel is.
Dit zelfde heeft een vriend van me ook al ervaren toen hij een K1300GT als leenmotor mee kreeg toen zijn K1200GT naar de dealer ging omdat deze soms verhoogd in toeren bleef hangen.
Bij mijn 1200 model van 2007 is de koppeling al 4 keer vernieuwd en het is nog steeds geen fijne koppeling.

Vindt toch dat een merk als BMW zich moet schamen dat zij iets, wat al decennia lang bij alle Japanse, Italiaanse en Engelse merken nagenoeg perfect functioneert, na ruim 3 jaar nog steeds niet goed voor elkaar krijgen.

Begin die Kawasaki 1400GTR toch steeds meer te waarderen, maar vindt hem jammer genoeg niet echt mooi.
Maar soms moet je concessies doen en goede rij eigenschappen boven goede looks laten gaan.

Groeten van iemand die al jaren BMW rijdt maar zo zoetjes aan toch het vertrouwen in het merk begin te verliezen.

Ton
 
Laatst bewerkt:
Mijn koppeling is prima...
Overigens de gehele motor is prima, maar dat info knopje dat nu niet meer werkt....
electronica......pffff
 
Hoi, een bericht dat ik tegenkwam op:
http://www.motorcycle.com/news/june-2009-recall-notices-88478.html (June 2009 recall notices)

BMW is recalling 2009 K1300GT and K1300S motorcycles due to a problem with front brake hydraulics.

In certain riding conditions with high levels of vibration, the brake fluid in the front reservoir may foam, leading to reduced braking power. According to a document submitted by BMW to the NHTSA, rear brakes on the affected K1300GT and K1300S bikes do not have the same problem.

BMW has yet to provide the NHTSA with a solution to this problem. BMW also haven’t provided an estimate on the number of vehicles affected. The affected motorcycles were produced between Oct. 1 2008 and May 1, 2009.

'tis maar dat je het weet...
Jos
 
ik mag vrijdag gaan proefrijden op een gsa een rt en gt. Ben benieuwd wat ik ervan vind. Afgaande op de slechte verhalen over de gt begin ik me toch zorgen te maken.

Alleen dat slechte schakelen, ben een 10 jaar oude fazer gewend, veel slechter zal het met de kloink in z'n 1 niet worden.

Omdat ik veel file rij ben ik wat huiverig voor de rt, pan eruopean en gtr1400 omdat de spiegels 'm nogal breed maken waar de auto's dat ook zijn.

Kostenaspect is wat minder belangrijk voor mij, ik mag hem leasen.
 
ik mag vrijdag gaan proefrijden op een gsa een rt en gt. Ben benieuwd wat ik ervan vind. Afgaande op de slechte verhalen over de gt begin ik me toch zorgen te maken.

Alleen dat slechte schakelen, ben een 10 jaar oude fazer gewend, veel slechter zal het met de kloink in z'n 1 niet worden.

Omdat ik veel file rij ben ik wat huiverig voor de rt, pan eruopean en gtr1400 omdat de spiegels 'm nogal breed maken waar de auto's dat ook zijn.

Kostenaspect is wat minder belangrijk voor mij, ik mag hem leasen.

RT past prima tussen de file door hoor. Spiegels vind ik juist wel handig: Als die er doorpassen kan de rest (koffers...) dat ook.
 
ik mag vrijdag gaan proefrijden op een gsa een rt en gt. Ben benieuwd wat ik ervan vind.

Omdat ik veel file rij ben ik wat huiverig voor de rt, pan eruopean en gtr1400 omdat de spiegels 'm nogal breed maken waar de auto's dat ook zijn.
Breedte is goed mee te leven. Ik heb zelf 7 jaar lang met een K1200LT gereden, regelmatig door de file heen. De breedte is voor, t.h.v. het stuur wat makkelijker door files heen filteren is dan met een brede achterkant (koffers).

Houd iig een 'open mind' wat betreft de boxers. De trillingen en het kanteleffect wennen echt heel snel. Bij mijn GSA merk ik het al niet eens meer ;)

De RT heeft de beste bescherming tegen de elementen, maar dat werkt ook tegen je bij dagen als vandaag (weinig koeling door rijwind). De bescherming van de GSA ervaar ik als vergelijkbaar met die van de GT.

Alleen dat slechte schakelen, ben een 10 jaar oude fazer gewend, veel slechter zal het met de kloink in z'n 1 niet worden.
In z'n 1 misschien niet ....
icon_rolleyes.gif
 
RT past prima tussen de file door hoor. Spiegels vind ik juist wel handig: Als die er doorpassen kan de rest (koffers...) dat ook.

vlgs de brochures istie over de koffers toch echt breder. Maar die zal ik meestal thuis laten :X

anyway bescherming tegen de elementen is wel belangrijk. Ik ga zo'n 40k per jaar doen.

en dat schakelen? ik ben gewend om gas te houden en de koppeling maar half in te knijpen, meen gelezen te hebben dat dat een wondermiddel is om de gt soepel te laten schakelen.


owja, de gtr is inmiddels afgevallen, geen dealer in de buurt om te proberen en de accesoire lijst is wel erg kort.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, een bericht dat ik tegenkwam op:
http://www.motorcycle.com/news/june-2009-recall-notices-88478.html (June 2009 recall notices)

BMW is recalling 2009 K1300GT and K1300S motorcycles due to a problem with front brake hydraulics.

In certain riding conditions with high levels of vibration, the brake fluid in the front reservoir may foam, leading to reduced braking power. According to a document submitted by BMW to the NHTSA, rear brakes on the affected K1300GT and K1300S bikes do not have the same problem.

BMW has yet to provide the NHTSA with a solution to this problem. BMW also haven’t provided an estimate on the number of vehicles affected. The affected motorcycles were produced between Oct. 1 2008 and May 1, 2009.

'tis maar dat je het weet...
Jos

Ik heb meteen mijn dealer gemaild. Ze komen met volgende antwoord;

------------------------------------------------------------------------------------------------------
De terugroepactie van BMW betreft het vermijden van luchtintrusie in de remolie van de voorrem. Hiervoor dienen we simpelweg een paar specifiek voorgevormde moesjes in de remvloeistofreservoirs inbouwen. In ieder geval heeft deze preventieve ingreep geen invloed op eventuele fading, daar fading ontstaat door een te grote hitte-ontwikkeling op de schijven en deze zodoende dan ook niet kan afgevoerd worden. De ingreep is om te vermijden dat eventueel bij intensief gebruik er luchtbellen in de bedieningspompen zouden terecht komen met het gevolg dat het volledig remsysteem zou uitvallen vanwege onderdruk.

De modificatie is trouwens voorzien op je motor vanaf het moment dat deze binnenkomt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Het probleem is dus gekend; en al op voorhand opgelost.

P.
 
Met zoveel lease km's en filerijden zou ik de ST1300 ook een kans geven. Het ding stuurt super licht en heeft fijne spiegels. Koffers zijn netjes geintegreerd, waardoor het kontje relatief smal uitvalt. Heb er 5 fijne jaren mee rondgekacheld. Als je er niet continue > 180 mee gast, valt de mogelijk instabiliteit te verwaarlozen. Ok ja, niet onbelangrijk: aan de Japanse duurzaamheid kan BMW echt nog wel een puntje zuigen. :Y
 
Ik heb zelf ondertussen een dikke 6.000 km op de teller staan. Afgelopen 2 weekends in de Ardennen (1000 Bochten) en Eiffel gaan rijden...

Het is me al een paar keer opgevallen dat de remmen soms tekort komen... Zeker in de bergen; als er goed wordt doorgereden, en dus veel geremd... Na een tijdje fading, en enkel op te lossen door alles rustig te doen; af laten koelen; maar dan zijn ze er ook weer meteen.

Ga zien voor andere remblokken; en eventueel andere schijven.

De witte knipperlichten voor zijn ook eindelijk binnen; die ga ik vrijdag afhalen.

Ben heel tevreden van de Topcase (groot model van BMW; in het blauw laten spuiten).

Ben nog op zoek naar witte achterlichten. Dan is hij helemaal af; maar het is de hele blok vervangen; en ik weet niet of die al te krijgen zijn...

Heb pas ook oordopjes op maat laten maken; en ben daar heel tevreden van..

groet

P.
 
Die neem ik ook mee in mijn overweging. Die spiegels zijn wel fijn maar ook lastig. Verder is het jammer dat er geen cruise control, anti slip en verwarmbaar zitvlak op zit. hij is ook nogal zwaar en dat merk je met bijna stilstand/parkeren best wel.
 
Ik ben een mazzelpik zie zowel de K1300GT en de 1200gs rijd.

De GS is superwendbaar en zooo makkelijk te rijden.
De KGT is van een hele andere orde. Gaat werkelijk snoeihard. Ik heb er de hoge ruit opzitten en dat gaat redelijk ondanks mijn lengte van pakweg 2m.

Bij mij moet inmiddels wel het linkeramatuur worden vervangen omdat de infoknop niet meer werkt. Daar schijnt de nieuwe generatie 1300 's meer last van te hebben. Zowel links als rechts.

Verder inmiddels een corbin geplaatst en dat ZIT !!

Volgens mij doen beide type makkelijk de 100.000km...

Proefrijden dus !!
 
Nou ik heb proef gereden op een GSA, een RT en een GT. De GSA was heel erg wennen maar reed wel erg lekker, zelf in die enorme stortbui van vrijdag met 5cm water op de weg gaf ie mij alle vertrouwen. Daarna op de RT overgestapt, Die heb ik al heel snel weer ingeleverd. Niks voor mij. Rijdt veel de wiebelig. Die spiegels kosten mij teveel tijd, duurt tussen naar de weg kijken, spiegelen en weer naar de weg kijken een halve tot hele seconde, kostbare tijd. De cruise control werkt niet vlekkeloos
Daarna op de GT gestapt. Het stuur zag er heel erg teleurstellend uit. Allemaal heel ielig en neit bepaald 1300cc waardig. De GSA en RT voelen veel beter aan. Ook een richtingaanwijzerschakelaar die na 2500km al stuk was beloofde niet veel goeds. Rijden deed ie heel soepel,schakelen ging ook goed en de koppeling valt wel mee al geeft ie niet het gevoel dat dat je vol weg kan bij het stoplicht. Sturen gaat nauwkeurig maar als je niet goed de bocht aansnijdt bak je er verder ook weinig van. hij is wel akelig snel en smeuig. d'r was iemand in een m3 die een wedstrijdje wilde doen. :N Stof zeit gij.

Al met al vond ik de GT een beetje tegenvallen, hij mist karakter. De windbescherming vond ik ook niet goed. Veel turbulentie aan mijn hoofd. Ik heb geen zin om met ruiten te gaan lopen experimenteren. (is een leasefiets, dus best lastig uitleggen als je weer wat hebt laten veranderen) De snelheid is van dien aard dat ik bang ben dat ik binnen no time mijn rijbewijs kan inleveren.

Als laatste nog een uurtje op de GSA gereden. Het gemak waarmee die zich laat plaatsen, de vergevingsgezindheid en de rechte zit waarbij je over iedereen heen kijkt zijn doorslaggevend geweest. Het wordt dus een GSA.
 
Rijden deed ie heel soepel,schakelen ging ook goed en de koppeling valt wel mee al geeft ie niet het gevoel dat dat je vol weg kan bij het stoplicht. Sturen gaat nauwkeurig maar als je niet goed de bocht aansnijdt bak je er verder ook weinig van. hij is wel akelig snel en smeuig. d'r was iemand in een m3 die een wedstrijdje wilde doen. :N Stof zeit gij.

Ik heb totaal geen problemen met mijn koppeling, vertrek regelmatig vol gas aan de verkeerslichten; en trek hem zelfs een stuk op zijn achterwiel... Dus die koppeling houdt het wel.

Bochtenwerk is ook dik in orde.. Zit in het koppeke denk ik. Ik heb beide steps al vlot geschuurd in de bochten... Verkeerd aansnijden; is gewoon bijwerken; gas erop; en doorgaan...

Ik rijd ook op een FireBlade, en mijn vrienden zeggen me dat ik mijn GT als een Blade rij... Nou, dan zal het wel lukken denk ik hoor...

groet

P.
 
Ik ben zopas met m'n K1300GT in Zuid-Frankrijk aangekomen. Had 1.800 km op teller bij vertrek en nu, na een paar langere ritten met duo, een goede 3.700 km.
Ik hoor echter wel degelijk een hoog gierend geluid vanaf +/- 3.500 toeren en ik word een beetje akelig van de klappen in de transmissie (met gas op en af : flinke reacties in de aandrijflijn die me mechanisch wat pijn doen).
Ik lees hier echter op het forum dat dit typische K1200GT -kwaaltjes WAREN die met de 1300-versie zouden verholpen zijn...

Heeft er iemand met een K1300GT eenzelfde ervaringen ?

Mijn R1200GS rijdt alleszins STUKKEN soepeler en smeuiiger...

Dank voor jullie berichtjes.

Marc


Als je een nieuwe neemt realiseer dan dat het overzetten van een topkoffer icm nieuw slot niet meer gaat. Mijn dealer heeft al 2 nieuwe kado moeten geven waaronder aan mij. Slot kan er nu kennelijk nog maar 1 keer in. Dus bij inruil de topkoffer mee en korting op de nieuwe vragen.

Mij bevalt de 1300 goed. Moet nog wel de 1000 beurt hebben en dan zou schakelen nog wat stiller moeten kunnen (opschakelen is nu al veel beter). Soepeler blok, klappen in transmissie zijn weg, nieuwe knoppen indeling is m.i. ergonomischer en sturen gaat lichter.
Wil wel andere ruit. Na mijn omgeruilde CB (dikkere), die goed beviel maar groot was (+4 en +3) de Wunderlich overwogen maar vanwege de verschillende negatieve reacties neem ik deze toch maar niet (te weinig verbetering, niet steil genoeg) en ga voor de Calsci XL.

Ben benieuwd.
 
Mijn GT maakt ook veel geluid bij vooral het terugschakelen. Ik moet ook wat harder tegen de pook drukken om op te schakelen. Als boter gaat het niet bepaald zoasl dit wel op de GS het geval is.

Een gierend geluid hoor ik niet. Is dit echt een " fout" geluid of gewoon een lekkere sound die het blok produceert zodraai je de hogere toeren zoekt...?
 
Dank voor je reactie.
Het is niet de lekkere inlaat"grol" die je vanaf ong. 5000 toeren krijgt, maar een wat vervelend zeurderig hoog geluid alsof er iets niet helemaal goed geolied ronddraait.
Ik had voorheen een hoogtoerige YAMAHA R1- 4cylinder en die produceerde dit geluid helemaal niet.Zouden de tevens door mij opgemerkte "snokken" in de aandrijflijn trouwens de beruchte "cardan"reacties zijn ?
Als ik het achterwiel bij het poetsen heen en weer beweeg "voel" ik ook dat er wat speling op de cardan zit (wat niet het geval iis op m'n GS)... Zucht... ik heb helemaal geen zin in een GT-lijdensweg bij de BMW-dealer...
 
Ik neem aan dat als je speling op het achterwiel zegt, dat je bedoelt een speling links/rechts tov de lengterichting?? Pak je dan je achterwiel achterop en voorop of boven/onder ??
Als er speling zit, kan dat het gierende geluid veroorzaken of ligt het aan bepaalde toerentallen. Want dan zit het in het blok.
 
Neen, als ik het achterwiel een stukje vooruit- en achteruitdraai , dan "voel" ik dat de cardanas meedraait, maar telkens slechts na een korte aarzeling (speling). Het gierende geluid is echter toerentalgebonden en niet aan snelheid. Ik lees echter overal dat de "1300" niet meer de kwalen heeft van de K1200GT (brute koppeling, gierend motorgeluid en bruuske reacties in de aandrijftrein)... maar mijn exemplaar (februari 2009) heeft deze kwalen allemaal wél... en dat verontrust mij, niettegenstaande de onmiskenbare kwaliteiten van de motorfiets (snelheid, comfort, afwerking)...

In feite diende mijn K13OOGT mijn YAMAHA R1 te vervangen (dezelfde verscheurende acceleratie, maar wel mét comfort).... alleen was die R1 een volstrekt probeemloze, typische Japanse motor ,terwijl ik met mijn BMWmotorfietsen steeds kleinere of grotere technische problemen heb gehad...

Hopelijk begint met deze GT niet een nieuwe lijdensweg...
 
Ik heb zojuist even de speling op het achterwiel gevoeld. Het is echt mininimaal. Ik denk hooguit 1 milimeter heen en weer voordat de cardanas meegaat..

Het gierende geluid wat je noemt is voor mij niet herkenbaar. Als je het ook stilstaand hoort zit het dus echt in je blok/bak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan