Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

Lang leve de modulaire remklauwbouw *O* Waren de schijven voor en achter al het zelfde laken een schijf, voor de klauwtjes geldt hetzelfde. Enkel de plaats van ontluchtingsnippel en slangaansluiting bepalen links of rechts. Het inwendige is identiek. Op die manier heb ik van 5 klauwen (riante onderdelenvoorraad :P ) 3 knappe kunnen samenstellen, zonder dat er revisiekitjes aan te pas moesten komen. Het hele spul ligt nu bij te komen van de spuitbeurt :9 Van een mede MF-er nog een tip gekregen. Op deze site, volledig gericht op de XS650, zijn heel veel boutjes/nippeltjes/rubbertjes etc nieuw te bestellen. De 400 deelt veel spul met de 650 dus ik heb al een beetje gewinkeld daar. Nieuwe boutjes zijn toch een beetje de kers op de appelmoes, niet?
full
 
Hornix:"Uhh dokter, is het normaal dat ik opgewonden raak van fraaie motoronderdelen?"
Pil:"Tja, als we het over een fraaie Raask remschakelset hebben, dan is dat volslagen begrijpelijk".
Hornix:"Mag ik dan ff de tissues?" :P
full

Damn :9~
 
We schrijven december '08. Om m'n ZRX1100 qua mods nu eindelijk eens wat rust te geven èn om mijn drang tot sleutelen te bevredigen heb ik een '77-er Yamaha XS400 2A2 aangeschaft. Met een M-stuurtje vond ik 'm gelijk al leuk, verder gaf het ranke uiterlijk, strakke tankvorm en de overzichtelijke (lees simpele) techniek de doorslag om deze fiets tot mijn eerste sleutelproject te kronen. Wil er een soort cafe-achtig ding van maken (cliché, ik weet het :P ).

hee . leuk , zo'n ding heb ik als eerste motor gehad, nog ruim anderhalf ton mee gereden....
misschien een goed idee om het frame her en der wat te verstevigen , en de achterbrug van een extra beugel te voorzien? ik heb er twee gehad , en als je een beetje gaat sturen gaan ze best griezelig slingeren.
op zich niet zo vreemd , ze komen uit de tijd dat ze in japan best goede blokken konden maken , alleen de frames waren wat minder......
succes met je project....
 
hee . leuk , zo'n ding heb ik als eerste motor gehad, nog ruim anderhalf ton mee gereden....
misschien een goed idee om het frame her en der wat te verstevigen , en de achterbrug van een extra beugel te voorzien? ik heb er twee gehad , en als je een beetje gaat sturen gaan ze best griezelig slingeren.
op zich niet zo vreemd , ze komen uit de tijd dat ze in japan best goede blokken konden maken , alleen de frames waren wat minder......
succes met je project....
Mmm, het is er nu een beetje laat voor, frame & achterbrug staan strak in de poedercoat. Maar 1,5 ton km's...dat geeft de burger moed! :}
 
Mmm, het is er nu een beetje laat voor, frame & achterbrug staan strak in de poedercoat. Maar 1,5 ton km's...dat geeft de burger moed! :}

Nou ja , dan maar knieen goed tegen de tank , en lekker laten slingeren.
dat hebben hele generaties motorrijders voor jou ook gedaan :]
Als je op tijd de nokkenasketting ( en spanner) vervangt zijn het aardig onverwoestbare blokjes.
na anderhalf ton had ik het onderblok nog nooit open gehad.
 
De XS is ook bedoeld voor de slingerwegen :P ;)

Vandaag weer een beetje geklust. 2 stukjes rvs pijp 38x2 op maat gezaagd en vervolgens tot bling 8-) gepolijst. Vallen nu mooi over de roestpitjesvork heen.
full
 
Vervolgens het lampenoortje erop en dan de clipon en de kroonplaat:
full

Dus, als jullie het niet doorvertellen weet niemand dat het optisch bedrog is O-)

het goede nieuws: de Jupiler is op :r
het goede nieuws: m'n gabber HJ ligt weer in de koelkast :9
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je die maat pijp???

Overigens: ziet er goed uit! :}

:W
Ha Gijs, thanx :W
Die pijp heb ik hier gekocht. Kan je ook als paticulier voor het kleinere werk terecht. Ik weet niet hoeveel je nodig hebt Gijs. Ik heb verschillende afmetingen laten zagen omdat ik niet wist hoe hoog ik de koplamporen wilde hebben. Ik heb nu nog bijvoorbeeld 2x 155mm liggen. Het ziet er uit als steigerpijp en ik had er een beetje een hard hoofd in maar met wat verschillende korrels schuurpapier en een polijstschijf op de boormasjien is het toch flink gaan glimmen. Als je interesse hebt stuur ik het wel naar je op. kan ik je mooi het hemd van het lijf vragen als ik 'r ff niet uitkom met de XS ;)
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je die maat pijp???

Overigens: ziet er goed uit! :}

:W

Vaak kan je ook wel bij een plaatselijk konstructie bedrijfje terecht voor dat soort spullen.

Ziet er inderdaad netjes uit. net als de rest trouwens.
Nog een vraagje, wat is de breedte van het frame ten hoogte van de voorste tank bevestigings punten en op 63cm.
Ik verklap niet te veel maar er komt weer een project aan waar ik waarschijnlijk al een leuke tank voor heb liggen.

gr,
Nils
 
Vaak kan je ook wel bij een plaatselijk konstructie bedrijfje terecht voor dat soort spullen.

Ziet er inderdaad netjes uit. net als de rest trouwens.
Nog een vraagje, wat is de breedte van het frame ten hoogte van de voorste tank bevestigings punten en op 63cm.
Ik verklap niet te veel maar er komt weer een project aan waar ik waarschijnlijk al een leuke tank voor heb liggen.

gr,
Nils
full

Vooraan zit je op 10 cm tussen de m.o.m. horizontale buizen (er loopt ook nog een buis omhoog naar het balhoofd, die is 5 cm dik). Achter kom ik na 63 cm halverwege het zitje uit, daar is de breedte 20cm.
 
Dank!! Mijn vorkpoten zijn 34 mm doorsnee, dus moet ik ff gaan shoppen. Heb maar 2x 2cm lengte nodig.

:W
 
Dank!! Mijn vorkpoten zijn 34 mm doorsnee, dus moet ik ff gaan shoppen. Heb maar 2x 2cm lengte nodig.

:W
Komt goed Gijs. Binnendiam is 34mm dus op papier zou het moeten passen. Maar 2 cm valt ook wel uit te vijlen. Ik stuur je wel 2 van die busjes op. Heb je een mailtje gestuurd.
 
Oke, moet hier op komen onder de lamporen:
full


Sorry voor het vervuilen van je topic :$
 
Absoluut geen vervuiling Gijs :N

Old meets new...
full

Old fashioned 1zuiger schuifklauwtjes, hightech stalen remleidingen van een R1 en een 14mm rempomp van een R6. Dus het blijft een Yamaha *D
Rempomp vanwege de hoek van de clipons. Het (vaste) reservoir van de originele pomp kwam onder een te scherpe hoek te staan. De R6-pomp heeft een extern potje (waar nog een subtiel alu aftermarkedexemplaartje voor gaat komen) dus de hoek speelt geen rol meer. De verkoper had ook nog het koppelingshendel dus ik ben helemaal in stijl. Vond de koplamphoogte zoals gister iets teveel van het goede, had ook geen ruimte om de remslangen vast te maken aan de pomp, het koplampoor zat in de weg. Die gepolijste rvs busjes op 2,5cm doorgezaagd, koplamp zakt dus 2,5 cm en nu past alles.
 
[afbeelding]
Vooraan zit je op 10 cm tussen de m.o.m. horizontale buizen (er loopt ook nog een buis omhoog naar het balhoofd, die is 5 cm dik). Achter kom ik na 63 cm halverwege het zitje uit, daar is de breedte 20cm.

Bedankt voor het opmeten, de tank die ik heb zou moeten passen. Over een paar weekjes meer.

gr,
nils
 
Bedankt voor het opmeten, de tank die ik heb zou moeten passen. Over een paar weekjes meer.

gr,
nils
Ben benieuwd Nils :Y

Op het ontluchten na is de hele remmerij klaar. Leidinkje achter was ook perfect op maat, ik had die dag een staatslot moeten kopen denk ik achteraf |(
full

ff nog een lijntje uitgooien wbt de koplamp. Ben wel enthousiast over het huidige model, maar niet over de staat -O- het huis is op diverse plaatsen gebarsten, het glas heeft een paar diepe krassen en het chroom is ook niet meer top. In het huis staat de code Stanley 001-1711 Japan YHA 137. De lamp is in rubber opgehangen aan de zijkant, in het huis zitten vierkante gaten waar het busje/rubber doorheen gaat. Iemand zoiets nog liggen :?
Next step...het blok kuisen en erin lepelen, wordt vervolgd :W
 
Joe heef meel! :W

(We hebben het dan over een doorsnede van 18 cm!)

:W
 
Laatst bewerkt:
Remt dat een beetje met die 14mm pomp?
Geen idee, moet de boel nog ff ontluchten. dan kan ik wel wat zeggen op het gevoel in de hendel. Maar hoe de uiteindelijke remkracht is, dat weten we hopenlijk in 2010 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan