Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Baalen van die Glijer Swiss. Gelukkig nog goed afgelopen, ( op die enkel van je vriendin na dan)

Als ik zo naar m'n eigen Freewind kijk heeft ie ook wel is een schuivertje gemaakt..
Links op het stuur: de 'P' van Pass is afgeschuurd tot 'Ass' en de spiegels vertonen ook wel enige schraap praktijken.
Zelf nog niet onderuit gegaan *O* Op het neerleggen van m'n lesmotor tijdens AVB na dan :$
 
Ja... je hebt gelijk. :Y
Haar rechter laars heeft een kromme zool.
Dus die doet het niet meer.

Klemzitten tussen motor en asfalt is niet goed voor het menselijke lichaam. -O-


Als je een vrouw blij wil maken, dan moet je schoenen (of in dit geval motorlaarzen) voor haar kopen. *O*
 
Sow. Vanavond de soes wat liefde gegeven. De kering van een van de voorpoten was geploft, lekkere zooi in de garage. En meteen een nieuwe ketting en olie+filter. De kering vervangen was nog het meeste werk, wat een geklooi is dat zeg. Vork uitbouwen, openschroeven en dan vooral die inbusbout onderin de poot, waar je 'special tool G' voor nodig hebt volgens het handboek. Dop 24 had bij mij precies de goede buitenmaat 8-) Als je het handig doet hoeft die niet eens los, en wurm je de oude kering er zo tussenuit.

Uiteindelijk was het wel duidelijk waarom de kering lek was gegaan, de buis was helemaal gepit door roest etc. Die heb ik nu glad gemaakt met een borsteltje op de boor, maar echt goed is 'ie natuurlijk niet meer. Iemand tips over hoe je dit de voorvork langer goed kunt houden?

Bij de keringen had ik ook wat dikkere vorkolie gehaald, sae30 ipv sae15 die er normaal in gaat. En nu rijdt het wel een stuk stugger, vooralsnog bevalt het goed. :]
 
Voor de liefhebber staat er nu een mooi uitlaatje op ebay:

http://cgi.ebay.nl/Scarico-moto-GPR-per-Suzuki-FREEWIND-650-in-inox_W0QQitemZ120366321212QQcmdZViewItemQQptZRicambi_e_Accessori_Moto?hash=item1c06644e3c&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12|66%3A2|39%3A1|72%3A1399|293%3A5|294%3A50 (klik)

Ik ben zelf nog altijd op zoek naar een achterspatbord voor de soes. -O-
 
Laatst bewerkt:
Vooruit! Wie heeft er allemaal een? En waarom besloot je er een te kopen? En wat vind je er van? Of waarom heb je'm weer weggedaan?


Jawel, ook ik heb er 1!

Reden waarom ik hem gekocht heb?

Alleen voor even op vakantie te gaan omdat mijn kawasaki kapot is.
De prijs was aantrekkelijk en ik ben gewend om met een 1 cilinder 650 te rijden.
Voor de eerste keer in de bergen wilde ik toch iets vergelijkbaars hebben.
En het is me vrij goed bevallen, wendbare motor en verdomd zuunig!

Reden voor verkoop...

Mijn kawa wordt binnenkort gemaakt en de freewind zal de deur uitmoeten.
Ondertussen staat hij te koop, maar ik heb er in de korte tijd wel veel plezier mee gehad.
 
Ik ga donderdag een Freewind bezichtigen. Ik zag er 1 tekoop staan voor 1750eu met 30.000 op de teller. Het klonk als een goed onderhouden, probleemloze motorfiets.

Ik was eigenlijk op zoek naar een Transalp oid, maar vind de XT660 van mn broer ook het einde. Het lijkt erop dat de Freewind er kwa mogelijkheiden en capaciteiten wat tussenin zit.


Ik ben zo opgewonden als een klein kind in de snoepwinkel!!!! *O*
 
Ik ga donderdag een Freewind bezichtigen. Ik zag er 1 tekoop staan voor 1750eu met 30.000 op de teller. Het klonk als een goed onderhouden, probleemloze motorfiets.

Ik was eigenlijk op zoek naar een Transalp oid, maar vind de XT660 van mn broer ook het einde. Het lijkt erop dat de Freewind er kwa mogelijkheiden en capaciteiten wat tussenin zit.


Ik ben zo opgewonden als een klein kind in de snoepwinkel!!!! *O*

En hoe is het afgelopen? :)
Was het iets?
 
Inmiddels alweer drie dagen in mijn bezit!!

Tjonge wat een kadotje van een motor. Ik heb kwa 1-cilinders alleen ervaring met een yamaha XT660 en met dit in mn achterhoofd was ik een beetje bang dat de Freewind te weinig geschikt zou zijn voor lange afstanden en snelwegen.

Maar dat bleek niet gegrond - de windbescherming vind ik zeker voldoende en hij is verrassend stabiel! Tot de 150 km/u is het heel goed te doen. En wat is de bediening heerlijk soepel!

Ik moet nog een beetje aan het bokkige karakter wennen, ik kom per ongeluk in een bocht nog wel eens onder de 3000 toeren terecht en daar is het niet goed toefen ;) Maar de meeste KM's heb ik gemaakt op een zeer milde twin die vanuit stilstand in de derde versnelling nog weg te rijden is, dus het is een kwestie van wennen.

Binnenkort geef ik me op voor een cursus offroad rijden voor all-road motorfietsen.
Heerlijke fun-fiets en nog practisch ook!
 
Boven de 150 is er bij mij weinig meer over :-) Maar het zijn fijne fietsjes. Ik heb een hoger windschermpje, en dat suist nogal. Als iemand een standaard scherm heeft liggen dan hoor ik dat graag.

Die cursus klinkt wel tof, waar ga je die doen? Ik rij elke dag met mijn Freewind naar het werk, en ik wil de grenzen van de motor wel eens op een iets relaxtere manier leren kennen :-)
 
Weet iemand of dit een verhoogd of origineel schermpje is?

full


Wanneer ik namelijk met een duo rijd komt er heel veel druk op mijn helm en zit ik constant met mijn hoofd te wiebelen hierdoor _O-
Weet iemand hier een oplossing voor? Zou ik dan een hoger of lager scherm nodig hebben?

En nog een vraagje, wat voor banden (+ bandenspanning) rijd de rest hier? Ik rijd nu zelf op Bridgestone BT45's, maar mijn achterband begint langzaam op te raken, en ik ben dus wel op zoek naar een nieuwe achterband.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een hoog scherm. En dat gewiebel heb ik soms ook - hangt af van je zitpositie. Als je een lager scherm neemt krijg je als het goed is wel meer wind op je lijf.
 
Ok, ik denk dat ik het dan maar zo laat, heel misschien koop ik nog ooit zo'n variostuk voor bovenop de ruit.

Ik heb vanochtend even flinke research gedaan, en ik denk dat mijn nieuwe bandjes de Pirelli Scorpion Trail worden, dan vervang ik maar meteen voor + achter.
De reviews voor deze band zijn erg goed, enige minpunt is slijtage (wat ik op internet lees) maar dat is vooral op grote logge adventure motoren.

Het is ook een erg mooie band :9~

367414796_UhGQs-M.jpg
 
Stoer :-) Ik heb ook van die BT45 bandjes erop zoals jij nu hebt, en op zich bevallen die goed. Minder grip op van die pijlen dan mijn lesmotor, maar verder wil het wel. Heb je nog overwogen om van die nep-noppenbanden erop te zetten, zoals 'ie origineel is?
 
Ik reed (met een DR dan wel eens waar) met Bridgestone Trailwing 102 + 152. Kan je een beetje zien als 80% road en 20% offroad gebruik. Erg veel grip op de weg, met of zonder regen. Geen last van pijlen/bitumen etc. op de weg. Ze zijn vervangen voor Battlewing 501/502's geloof ik. Met die laatste dan weer geen ervaring.

Ik vind BT45's en soortgelijke banden er niet uitzien onder een Freewind... ik had er eerst Metzeler ME33 banden onder zitten,wat een ramp. Volgens mij vergelijkbaar met de BT45.
Maar BT45's zijn in principe niet slecht, ik had die weer onder m'n GS500 en GSX600F.
 
Dat klinkt goed. Ik rij zat, dus die bandjes mogen met een paar maanden wel vervangen. Hoeveel km kon jij ermee rijden? Want inderdaad - ik vind een band met iets meer nopjes ook een stuk mooier :]
 
Boven de 150 is er bij mij weinig meer over :-) Maar het zijn fijne fietsjes. Ik heb een hoger windschermpje, en dat suist nogal. Als iemand een standaard scherm heeft liggen dan hoor ik dat graag.

Die cursus klinkt wel tof, waar ga je die doen? Ik rij elke dag met mijn Freewind naar het werk, en ik wil de grenzen van de motor wel eens op een iets relaxtere manier leren kennen :-)

Die van mij wil na een tijdje planken ook maar 160 ofzo, maar tot de 150 vind ik het in ieder geval relaxt genoeg om zo een stuk door te rijden. De windbescherming is voldoende om het een uurtje of twee zo vol te houden. Voordeel - want ik rij vaak lange stukken :)

Die cursus ga ik doen bij Freebike in Landgraaf. Ik ken de instructeur via mijn broer en hij heeft voor een project van de politie (desert cops) dezelfde trainingen gehad. Schijnt garand te staan voor een hoop fun, krassen, blauweplekken en leedvermaak.


Hey vraagje - mijn freewind zuipt nogal. 1/15 op de snelweg en 1/17 provinciaal. Hebben jullie ook een soortgelijk verbruik?
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik zit meestal tussen de 1:20 - 1:25, dus iets klopt niet.

Heeft er iemand nog tips voor een vakantie met de Freewind, ik ga over 2 weken naar Valkenburg en daarna naar de Eiffel, maar heb nog geen ervaring met het rijden in de bergen.
 
Hey vraagje - mijn freewind zuipt nogal. 1/15 op de snelweg en 1/17 provinciaal. Hebben jullie ook een soortgelijk verbruik?
Dat is wel heel hoog. Met veel korte ritjes bij ijskoud weer wil ik heel soms wel onder de 1:20 uitkomen, maar dat is zeldzaam. Gebruikelijk bij mij is 1:20 in de stad, 1:22 met lange afstanden of snelweg (veel 100/110, weinig boven 130).
 
Heeft er iemand nog tips voor een vakantie met de Freewind, ik ga over 2 weken naar Valkenburg en daarna naar de Eiffel, maar heb nog geen ervaring met het rijden in de bergen.
Rustig aan doen. Gewoon lekker op je gemak bochtjes pakken, tempo komt vanzelf. Als een gek alle bochten induiken gaat je in de bergen problemen opleveren, soms knijpt een bocht ineens wel heel erg, je hebt vaak erg slecht zicht, soms ligt er ineens grind, staat er een beest midden op de weg, etc.

Verder vond ik een Garmin ideaal! Kortste route, geen snelwegen, geen zandpaden, leuk punt uitzoeken, en rijden maar. Geen gepiel met kaarten, geen gezoek in dorpjes naar de juiste uitvalsweg.

Wat betreft de freewind: geen problemen mee gehad, ook niet in de Alpen. Geen echt specifieke tips dus. Let er wel op dat je maar een heel kleine voorrem hebt, dus desnoods in z'n 1 van de berg af, maar niet remmen, anders doet hij halverwege niks meer.
 
Hoe bedoel je dat?
Remmen op de motor. Als je rem te warm wordt, gaat hij 'faden', en op den duur doet hij helemaal niets meer. Als je op een steile helling naar beneden gaat, moet je je niet laten verleiden om te remmen, maar gewoon in een lagere versnelling gaan rijden, en hooguit nu en dan bijremmen als je al in z'n 1 zit. Zeker als je een enkele remschijf met een kleine remtang hebt, zoals op de freewind. Met 2 knotsen van remschijven voor zou je wat meer marge hebben.

Nuttige site: Tips voor Motorrijden in de Bergen
 
Maar is remmen op de motor terwijl je bergaf gaat niet juist gevaarlijk, ik kan me voorstellen dat er erg weinig grip op het achterwiel is door het naar beneden gaan. Van mijn oud-instructeur had ik juist de tip gekregen niet de achterrem + motorrem te gebruiken, omdat je dan juist snel de kans hebt te slippen.
 
Maar is remmen op de motor terwijl je bergaf gaat niet juist gevaarlijk, ik kan me voorstellen dat er erg weinig grip op het achterwiel is door het naar beneden gaan. Van mijn oud-instructeur had ik juist de tip gekregen niet de achterrem + motorrem te gebruiken, omdat je dan juist snel de kans hebt te slippen.
Bergaf moet je van je achterrem afblijven, dat klopt. Remmen op de motor is al zwaar genoeg voor je achterband, zodra je dan je rem aanraakt blokkeert hij meteen (en gaat dan heel snel je voorwiel proberen in te halen, omdat je niet alleen je snelheid mee hebt, maar ook de zwaartekracht!). Maar met alleen je motorrem krijg je niet zo heel snel een blokkerend wiel, daar heb ik in elk geval geen last van gehad, en heb toch heel wat steile hellingen gehad. Terwijl ik bij terugschakelen (van 4 naar 2 bij rotonde bubeko bijv.) wel vaak m'n achterwiel aan 't slippen krijg.

Kortom: met beetje gevoel en zonder achterrem moet 't lukken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan