Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Over rotondes en XF650's gesproken - vinden jullie niet dat de 1e en de 2e versnelling tever uit elkaar liggen? Bij die kleine stadsrotondes moet ik iedere keer toch terugschakelen naar de 1 omdat hij het in de 2 niet red, maar hij voelt dan nogal nerveus aan.
 
Ja! Dat vind ik het grootste nadeel van de Freewind.
Kleine rotondes rijd ik nu gewoon in z'n 2 met licht slippende koppeling :')

En Pooh!, bedankt voor de tips! :)
 
Laatst bewerkt:
Ietsjes tempo erbij en je red het wel :] Ik rij idd ook wel eens met slippende koppeling, maar zo heb ik het ook geleerd op de rijles.. Verder is het wel een heel leuk plan om een leuk toertje te maken met de freewind, en de Eiffel is dichtbij..
 
Kort maar krachtig vraagje: Weet iemand wat de Freewind nieuw heeft gekost rond 1998??
 
Gisteren voetstepje van mezelf en m'n passagier aan de grond gereden.
Het word toch maar eens tijd dat ik wat meer langs de motor ga hangen om hem wat rechter door de bocht te zetten _O-
 
Gisteren voetstepje van mezelf en m'n passagier aan de grond gereden.
Het word toch maar eens tijd dat ik wat meer langs de motor ga hangen om hem wat rechter door de bocht te zetten _O-
Op een freewind het stepje van de passagier aan de grond? Dat is wel een heel creatieve manier om te zeggen dat je onderuit gegaan bent... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde dus de voet, en niet de voetsteun, foutje..

Maar ik ben echt niet onderuit gegaan ;)
Ik reed met mijn vriendin achterop, en we gingen een strakke rechterbocht door met zo'n 60km/u.
Opeens schraapt mijn voetsteun (al 1x eerder gehad), maar krijg daarna ook een stomp van m'n vriendin dat haar voet de grond raakte. _O-

Nog iets meer dan een week en dan gaan we de bergen in *O*
Ik heb voor 20 euro zadeltassen gescoort op marktplaats, kwamen gisteren binnen, dus die zitten er nu ook op *O*
 
Ik bedoelde dus de voet, en niet de voetsteun, foutje..

Maar ik ben echt niet onderuit gegaan ;)
Ik reed met mijn vriendin achterop, en we gingen een strakke rechterbocht door met zo'n 60km/u.
Opeens schraapt mijn voetsteun (al 1x eerder gehad), maar krijg daarna ook een stomp van m'n vriendin dat haar voet de grond raakte. _O-
Ze moet ook niet als een eend op de motor gaan zitten. Stepjes van de passagier krijg je echt niet aan de grond, volgens mij.

Maar ze kan nog beter zelf rijden natuurlijk :P

Wat betreft bochtentechniek: Op de freewind heb ik ook vaak de neiging om 'm af te schuinen (motorcross-stijl) en zelf rechtop te blijven zitten, ook in bochten waar ik eigenlijk de motor meer rechtop moet houden. Wat bij mij heel goed werkt is doelbewust voor de bocht iets gaan verzitten naar de binnenkant toe. Daardoor dwing je jezelf om 'ernaast' te gaan hangen, wat je bij echt snelle bochten eigenlijk vanzelf doet. Ernaast is een groot woord, het gaat er alleen om dat je je eigen zwaartepunt aan de binnenkant van de bocht hebt, ten opzichte van het zwaartepunt van de motor. Motorcrossstijl is dat precies andersom. Je hoeft niet als een aap te gaan hangen, het is geen poser-racer, een paar centimeter is vaak genoeg voor 't juiste gevoel.

Nog iets meer dan een week en dan gaan we de bergen in *O*
Ik heb voor 20 euro zadeltassen gescoort op marktplaats, kwamen gisteren binnen, dus die zitten er nu ook op *O*
Goed bezig. Ik moet nog 3 weken wachten op de bergen... ;(
 
Laatst bewerkt:
Mooie topic! was zelf ook lang op zoek naar een freewind, uiteindelijk een gevonden binnen mijn kleine studenten budget, maar met 91dkm toch iets te veel km-ers, ben toevallig gister een dr650rse uit 1995 met 38dkm tegengekomen, die ik wel kon betalen, rijdt ook heerlijk zeker met de produro lazer :D maar denk dat ik ooit nog wel de overstap maar naar de xf650.

greets
 
Die van mij heeft nu 85k en rijd nog goed.. *O*
Toch veel plezier met de dr, is ook niks mis mee ;)

Wel een vraagje aan de Freewind rijders, hoe zit jullie uitlaat vast aan de demper? Want daar lekt die van mij wat denk ik (als ik start komt er rook daar vandaan).

Verder vraag ik me af of die rook normaal is, wanneer hij koud is rookt hij sinds een paar weken flink (blauwige rook), eerst was het soms wel/soms niet, maar nu iedere dag. Kan het misschien door het warme weer komen?
Als de motor warm is, is het helemaal weg.
 
Weet je zeker dat je geen BMW met een boxermotor hebt? Ik zag laatst een heel dure wegrijden, met een pluim erachteraan waar ik een hartverzakking van kreeg. Maar dat was 'normaal' omdat de motor een nachtje stil had gestaan. Dan zakt de olie aan 1 kant langs de zuigerveren ofzo..

Ik zou niet weten hoe het kan trouwens - misschien worden je zuigerveren iets ouder? Hopelijk weten de experts hier het wel.
 
~
Ik reed met mijn vriendin achterop, en we gingen een strakke rechterbocht door met zo'n 60km/u.
Opeens schraapt mijn voetsteun (al 1x eerder gehad), maar krijg daarna ook een stomp van m'n vriendin dat haar voet de grond raakte. _O-




Dat is mij met een bocht naar links gelukt.
Ik kreeg een tik op mijn helm. :] _O-

Een motor kan platter dan je denkt.

Let er wel op dat je de tenen goed op je stepje hebt.
dat is beter voor de levensduur van je laarzen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Die van mij heeft nu 85k en rijd nog goed.. *O*
Toch veel plezier met de dr, is ook niks mis mee ;)

Wel een vraagje aan de Freewind rijders, hoe zit jullie uitlaat vast aan de demper? Want daar lekt die van mij wat denk ik (als ik start komt er rook daar vandaan).

Verder vraag ik me af of die rook normaal is, wanneer hij koud is rookt hij sinds een paar weken flink (blauwige rook), eerst was het soms wel/soms niet, maar nu iedere dag. Kan het misschien door het warme weer komen?
Als de motor warm is, is het helemaal weg.


Jaja haha.... :')




Ik zag laatst ook 1 met 95k tekoop staan. Toch zou ik er nooit aan beginnen. Ik rij zelf al zeker 20k per jaar, en na de 100k gaat het vast hard achteruit met zo'n bike. En zo niet - dan is hij na een paar jaar alsnog totaal onverkoopbaar.
 
Laatst bewerkt:
Krijgen jullie het voor elkaar om een wheelie te trekken met de Freewind?
Het schijnt goed mogelijk te zijn, maar ik krijg het er niet uit.
 
Ze gaan niet zo makkelijk op het achterwiel als bijv. supermotards met krachtige blokken erin (waar je op het gas al gaat). Meestal gewoon terugschakelen en het gas er goed op. Of andere tandwielen monteren, maar dat verandert het hele rijgedrag wat betreft toerental.
 
Het is me wel een paar keer gelukt bij flink optrekken, 1x met inhalen van een auto, 1x bij de bocht de rotonde uit, en 1x met flink optrekken met mijn vriendin achterop.

Dus het is op zich wel mogelijk.. *O*
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer heeft hem vandaag toch wel goed op het achterwiel gekregen zonder gebruikt van de koppeling :)
Na een paar keer oefenen wipte bij mij het voorwiel 2 hele centimeters van het asfalt.

Nog een beetje oefenen dus :)
 
Vandaag een nieuwe achterband besteld, het is de Scorpion Trail geworden. *O*
Hopen dat het een beetje lekker rijd.
 
Cool, laat maar weten hoe het bevalt!

Ik heb laatst een Continental ContiEscape besteld voor de voorkant. Het is een iets groffer bandje, in de hoop dat het offroad rijden er een beetje mee te doen is.

Mijn achterband heeft nog ruim voldoende profiel en is niet uitgedroogd, maar wel heel erg vierkant gereden. De stuureigenschappen vind ik momenteel prima, dus ik rij er komende winter nog mee door, maar met de tijd moet daar ook maar nieuw rubber onder.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nieuwsgierig zat, die BT45's slijten inmiddels wel wat (maar ja, ze houden het vast nog wel 5000 km vol.. ) maar een setje ferme noppen is natuurlijk veel leuker. Bij Heidenau zag ik leuke bandjes, de K60 'snow'. Met een zachtere compound voor in de winter. En aangezien ik door wil rijden in het winterseizoen lijkt me dat wel wat. Ik heb nog een paar maanden de tijd om die BT's af te rijden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan