tunen yamaha majesty 400

pe1ngg

Rookie
7 aug 2009
27
0
Hallo,

Ik heb een majesty 400 uit 2005, hiervoor had ik een honda dylan.
Wat mij opvalt is dat het wegtrekken van 0-40 behoorlijk langzaam is, daarna pakt die het wel op, zekker met een duopassagier gaat er tijd overheen, zeker vergeleken met de Dylan.
Heeft iemand hier een oplossing voor, of een bedrijf waar dit getuned kan worden.
Ik heb begrepen dat het een bekende kwaal is en dat het bij de nieuwste niet meer voorkomt.

Verder zoek ik nog een ruggesteun voor deze motorscooter.

Alvast bedankt.

Groeten Kees
 
Hey Kees,

hier zul je niet echt een antwoord krijgen op je vragen ;)
blader Motor Forum ff door...

dit is namelijk het voorstel gedeelte *D
dus stel je ook nog ff voor...



maaruh:


090724%20-%20Welkom%20MF.gif


:W

 
Kees: Sommigen zetten er een andere variator op. Dan maaktie meer toeren=meer vermogen op het achterwiel. En misschien een keer het luchtfilter reinigen? Tunen... zou ik niet doen met een majesty. Zonde geld.
 
Gewoon het gebruikelijke vario, rolletjes, trekveertjes verhaal las je het mij vraagt
 
Mijn ervaring is dezelfde; de Majesty kan vanaf stilstand gewoon niet wegkomen, je moet heel veel gas geven voor de koppeling begint aan te grijpen en je voor je gevoel maar zeer moeizaam wegtrekt. Het voelt alsof je in de derde versnelling probeert op te trekken met veel gas een een zwaar slippende koppeling. Er komt ook weinig koppel op het achterwiel, je bent daardoor niet wendbaar tenzij je echt heel veel gas geeft (5000 + Rpm) maar dat is zo irritant...
Als ie eenmaal rijdt is er weinig aan de hand; zo boven 30 Km/h rijdt ie prima, trekt dan ook lekker van onderuit zoals ik dat graag zie.

Ik heb de acceleratie van de nieuwe 400 cc Majesty 2008 vergeleken met die van mijn 10 jaar oude 250 cc Honda FES; de eerste paar meter is er nog niet zoveel verschil, daarna loopt de Honda bruut weg van de Yamaha; de Majesty maakt ondanks 150 cc extra geen schijn van kans.

Bij tussenacceleraties merk je ook duidelijk verschil, bij plotseling gasgeven spint de Honda lekker op en spurt er vandoor; de Yamaha moet het meer hebben van z'n koppel want de transmissie helpt niet echt; die is veel minder alert.

Mijn indruk is dat er met een andere koppeling veel te winnen is, deze koppelt gewoon veel te laat. De 2009 versie heeft een nieuwe koppeling en die schijnt veel beter weg te trekken.
Verder is de transmissie niet erg bij de les, dat is wellicht te verhelpen met een andere vario al krijgt ie daarmee wel een ander karakter....

Het is er nog niet van gekomen maar het plan is om de nieuwe Majesty 2009 te proberen en daarvan alle nieuwe onderdelen van de koppeling te bestellen en die in mijn eigen Majesty te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de acceleratie van de nieuwe 400 cc Majesty 2008 vergeleken met die van mijn 10 jaar oude 250 cc Honda FES; de eerste paar meter is er nog niet zoveel verschil, daarna loopt de Honda bruut weg van de Yamaha; de Majesty maakt ondanks 150 cc extra geen schijn van kans.

Mijn indruk is dat er met een andere koppeling veel te winnen is, deze koppelt gewoon veel te laat. De 2009 versie heeft een nieuwe koppeling en die schijnt veel beter weg te trekken.
Verder is de transmissie niet erg bij de les, dat is wellicht te verhelpen met een andere vario al krijgt ie daarmee wel een ander karakter....

Het is er nog niet van gekomen maar het plan is om de nieuwe Majesty 2009 te proberen en daarvan alle nieuwe onderdelen van de koppeling te bestellen en die in mijn eigen Majesty te vervangen.

Eigenlijk klopt het gewoon niet, een oude honda 250 die sneller is dan de majesty 400. Mijn majesty 250 was tot de 60 km/h gewoon even snel pakte misschien nog wel sneller op. Daarboven wint de 400 het.

Ik ga informeren bij de dealer of ze rollen en koppeling aan kunnen laten passen. Gewoon tuning parts van Malossy of polini ofzo. Het verbruik maakt me weinig uit, ik wil wel de garantie blijven behouden.

volgende vond ik op battlescooter:

The scooter pictured in this article is a 400cc Yamaha Majesty (YP400). In stock form it had eight 15gram roller weights. The acceleration seemed uneven and slow. It did the quarter mile in 17.03 seconds and 0 to 60mph in 9.74. We installed eight 10gram weights and pulled off a 16.01 second quarter mile and 0 to 60 in 7.37 seconds. Our quarter mile speed climbed about 10mph! However, the 60 foot and 300 foot times were about 2/10 of a second slower than stock. From 600 feet and on the 10gram weights caught up and passed the stockers. In the end we used a combo of four 10gram with four 13gram rollers. The result was faster acceleration across the board and a 9/10th’s faster quarter mile speed. All of our numbers were downloaded from a GPS calibrated Data logger. The runs were made in the same direction and on the same straight track minutes apart. The best run of three was used for each example. With the stock weights the Majesty had a hard time hitting 70mph in the quarter mile and with the eight 10gram rollers it hit 78.8mph!

Toch een flinke winst met alleen aanpassing van de rollen. Wat doet de majesty als ook de racekoppeling erin gaat?
 
misschien heb je hier wat aan een andere uitlaat /demper

Ik vond mijn mp3 400 ook langzaam bij bepaalde snelheden en vooral als je in de 60zone een trekker voor je had met tegenliggers dan was de snelheid weg en dan duurde het weer een poosje voor dat je weer snelheid had

Maar met deze uitlaat is dat over en wat ik lees, wat men wint, met een Variator "J costa" dan heb ik ongeveer het zelfde bereikt met een 2de hands z.g.a.n RVS leo Vinci 4road uitlaat

er zit geen katalisator in dus iets meer geluid en een pk of 2 a 3 meer

en het is makkelijker te monteren dan een variator

De uitlaat kwam van een Xevo 450 af en ik mocht eerst passen en testen, verder heb ik hittebestendig verband om mijn uitlaatpijp, door dat verband paste de demper precies, en volgens de kenners zou dat verband ook meer pk's opleveren, hij liep inderdaad 7 km harder na het aanbrengen, en ik heb ergens gelezen dat tot 200km per uur 1 pk 7 kilometer opleverd hier na heb ik de demper aangeschaft en ik ben er echt te vreden over de accelleratie en het bezineverbruik is met een paar tienden naar beneden gegaan ipv 1 op 25 1 op 24.6 ( bij normaal gebruik)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan