Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.241
57
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Ha, dit topic had ik eerder moeten vinden..

Maar goed: Triumph sprint 900, bouwjaar 95-97. Allen hebben een kleppenrevisie nodig rond de 50.000 km (begrepen van de Triumph dealer)

Honda cb400n (begin jaren tachtig). Natuurlijk de kettingspanner. Maar ook de achterwielassen zijn zwak. Als die breekt moet er een nieuwe achterwiel op, en die zijn lastig te vinden.
(ach ja, brik :) )
 
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

_O- _O- _O-

Kawasaki

_O- _O- _O-

Yamaha

_O- _O- _O-

Suzuki

_O- _O- _O-

Aprilia

_O- _O- _O-

Ducati

*O* *O* *O*

niks dus 8-)


KTM

_O- _O- _O-

BMW

_O- _O- _O-

Harley Davidson

_O- _O- _O-

Buell

_O- _O- _O-

Moto Guzzi

_O- _O- _O-

Triumph

_O- _O- _O-

Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)



Keep on riding in a free world
full
 
Keep on riding in a free world [afbeelding]

Keep on dreaming :z

* Alle modellen; Het imago van het merk, dat is de grootste kwaal.
* 748/916 Modellen; Uitlopende rubber van ophanging kettingwiel achter lopen eruit. (Eens in de zoveel tijd kijken of ze "opzij" komen, zo ja, dan beslist vervangen. Eenvoudige operatie. Kinderziekte; ontwerp van bussen is verbeterd.)
* 748/916 Modellen; Slepers in de cilinderkop van sommige series hebben een slechtere chroomlaag. Bij regulier onderhoud dient dit gecontroleerd te worden en indien nodig te vervangen. Kinderziekte; de coating is verbeterd. (Gebruik dus altijd goede olie!)
* 748/916 Modellen; Expantievat van de koelvloeistof wil nog wel eens scheuren. (Eens in de tien jaar.) Vervangen is vrij eenvoudig en kost ongeveer €30,00 aan materiaal. Geen structuerele oplossing bekend.
* Monster modellen; Bij oudere modellen kunnen de brandstof niveau schakelaars het wel eens begeven. (Vervangen is eenvoudig, maar niet nodig. De kan zonder doorrijden, maar je niveau signaal doet het niet meer.)
* Remlichtschakelaar voorrem; De levensduur lijkt een jaar of tien te zijn. Vervangen is eenvoudig en kost tussen de €20,00 en €30,00 aan materiaal. Geen structurele oplossing bekend.
* Droge koppeling modellen; Het koppelingshuis en platen slaan "in" naar een tijdje van gebruik. Wanneer de speling buiten de limiet valt is vervangen wenselijk. Vervangen door bijvoorbeeld een 48-tands koppeling is aan te raden doordat de levensduur veel langer is.
* Dynamo moer; De dynamo stator wordt met een moer vast gezet. Volgens de handleiding moet dat met een likje vet en op moment gezet. Dit resulteert in een hoop ellende. Deze moer loopt gegarandeerd eraf met de gevolgen van dien. Monteer de moer daarom áltijd met borgmiddel op vetvrij schroefdraad. De echte vakman weet dit en heb je er geen omkijken naar.
* Eerdere Monster M600 serie; Lekkende voorvorkpoten doordat de keerring scheef in de poot gefreesd zit. (Productiefout.) Deze zijn bijna allemaal onder garantie vervangen, maar af en toe kom je er een tegen. Zolang er niets lekt is er niets aan de hand, anders de keerringen vervangen. Kort het veertje van de keerring in om meer klemkracht te krijgen en dan blijven de keerringen heel.
* Monsters en Supersports; Te "lichte" accu. De motor start slecht rond bij lagere accuspanning, dus zorg voor een volle accu. In de winter stallen met een druppellader bij voorkeur. (Motor rechtop wegzetten geniet de voorkeur, dan staan alle platen in de accu onder het zuur.) Te vaak starten met een lage accu spanning kan zorgen voor een "verbrandde" startmotor en een beschadigde accu.
* Alle modellen; Net als alle andere merken zijn de halfgeleiders altijd een zwak punt. Deze zitten in de spanningsregelaar welke bij vlagen kapot gaat. Wanneer een spanningsregelaar kapot is, is de spanning op de accu polen veel meer dan 14V bij het gas geven. Als dit het geval is: Vervangen. Dit resulteert in een kapotte accu. Elk jaar controleren dus! Dit geldt overigens voor álle motorfietsen van alle merken.



Om ellende te voorkomen:
- Gebruik áltijd dikke olie en van goede kwaliteit!
- Regulier onderhoud is belangrijk.
- Als je niet weet wat je doet, blijf er dan met je poten vanaf! (Niets ten nadele van Japanse motorfietsen, maar een Ducati blok is anders dan een gemiddeld Japans blok. In een Japanner, nou ja, een Japans motorblok dan, kan je zo ongeveer sla-olie gieten. Matige olie in een Ducati blok resulteert in een kapot blok... Het blok is een prima ontwerp, maar als je niet weet wat je doet maak je het stuk...)
- Als je het onderhoud/reparaties laat doen, ga naar een vakman. Ducati heeft veel specifieke kennis nodig.

Het zijn prima machines, maar weet waar je mee bezig bent.

Een klein stukje achtergrond is wellicht op zijn plaats. Naast Yamaha, Suzuki, Honda heb ik ook een Ducati Monster M600 en een 750 Supersport gehad. En momenteel is er alleen nog een Ducati 748 in de garage. Als werktuigbouwkundige in opleiding ben ik nogal mechanische georiënteerd. Karakter, geluid, passie, bla, bla, bla zeggen mij niet zoveel. Het ontwerp van de techniek des te meer. Sinds een poos ben ik contactpersoon voor technische vragen van Monster modellen. Dus komen zo ongeveer alle kwalen door het jaar heen voorbij. Vandaar dit lijstje. Voor de Ducati fans, sorry dat ik jullie uit de de droom help, maar zelfs Ducati heeft zwakke punten


:W
 
Keep on dreaming :z

* Alle modellen; Het imago van het merk, dat is de grootste kwaal.
* 748/916 Modellen; Uitlopende rubber van ophanging kettingwiel achter lopen eruit. (Eens in de zoveel tijd kijken of ze "opzij" komen, zo ja, dan beslist vervangen. Eenvoudige operatie. Kinderziekte; ontwerp van bussen is verbeterd.)
* 748/916 Modellen; Slepers in de cilinderkop van sommige series hebben een slechtere chroomlaag. Bij regulier onderhoud dient dit gecontroleerd te worden en indien nodig te vervangen. Kinderziekte; de coating is verbeterd. (Gebruik dus altijd goede olie!)

Toevoeging: vrijwel alle lopende exemplaren waar het probleem zich voordeed, zijn onder garantie gemodificeerd.

* 748/916 Modellen; Expantievat van de koelvloeistof wil nog wel eens scheuren. (Eens in de tien jaar.) Vervangen is vrij eenvoudig en kost ongeveer €30,00 aan materiaal. Geen structuerele oplossing bekend.
* Monster modellen; Bij oudere modellen kunnen de brandstof niveau schakelaars het wel eens begeven. (Vervangen is eenvoudig, maar niet nodig. De kan zonder doorrijden, maar je niveau signaal doet het niet meer.)
* Remlichtschakelaar voorrem; De levensduur lijkt een jaar of tien te zijn. Vervangen is eenvoudig en kost tussen de €20,00 en €30,00 aan materiaal. Geen structurele oplossing bekend. japans onderdeel
* Droge koppeling modellen; Het koppelingshuis en platen slaan "in" naar een tijdje van gebruik. Wanneer de speling buiten de limiet valt is vervangen wenselijk. Vervangen door bijvoorbeeld een 48-tands koppeling is aan te raden doordat de levensduur veel langer is. slijtagedeel
* Dynamo moer; De dynamo stator wordt met een moer vast gezet. Volgens de handleiding moet dat met een likje vet en op moment gezet. Dit resulteert in een hoop ellende. Deze moer loopt gegarandeerd eraf met de gevolgen van dien. Monteer de moer daarom áltijd met borgmiddel op vetvrij schroefdraad. De echte vakman weet dit en heb je er geen omkijken naar. vooral op eerste vierkleps modellen
* Eerdere Monster M600 serie; Lekkende voorvorkpoten doordat de keerring scheef in de poot gefreesd zit. (Productiefout.) Deze zijn bijna allemaal onder garantie vervangen, maar af en toe kom je er een tegen. Zolang er niets lekt is er niets aan de hand, anders de keerringen vervangen. Kort het veertje van de keerring in om meer klemkracht te krijgen en dan blijven de keerringen heel.
* Monsters en Supersports; Te "lichte" accu. De motor start slecht rond bij lagere accuspanning, dus zorg voor een volle accu. In de winter stallen met een druppellader bij voorkeur. (Motor rechtop wegzetten geniet de voorkeur, dan staan alle platen in de accu onder het zuur.) Te vaak starten met een lage accu spanning kan zorgen voor een "verbrandde" startmotor en een beschadigde accu.
* Alle modellen; Net als alle andere merken zijn de halfgeleiders altijd een zwak punt. Deze zitten in de spanningsregelaar welke bij vlagen kapot gaat. Wanneer een spanningsregelaar kapot is, is de spanning op de accu polen veel meer dan 14V bij het gas geven. Als dit het geval is: Vervangen. Dit resulteert in een kapotte accu. Elk jaar controleren dus! Dit geldt overigens voor álle motorfietsen van alle merken. japans onderdeel



Om ellende te voorkomen:
- Gebruik áltijd dikke olie en van goede kwaliteit!
- Regulier onderhoud is belangrijk.
- Als je niet weet wat je doet, blijf er dan met je poten vanaf! (Niets ten nadele van Japanse motorfietsen, maar een Ducati blok is anders dan een gemiddeld Japans blok. In een Japanner, nou ja, een Japans motorblok dan, kan je zo ongeveer sla-olie gieten. Matige olie in een Ducati blok resulteert in een kapot blok... Het blok is een prima ontwerp, maar als je niet weet wat je doet maak je het stuk...)
- Als je het onderhoud/reparaties laat doen, ga naar een vakman. Ducati heeft veel specifieke kennis nodig.

Het zijn prima machines, maar weet waar je mee bezig bent.

Een klein stukje achtergrond is wellicht op zijn plaats. Naast Yamaha, Suzuki, Honda heb ik ook een Ducati Monster M600 en een 750 Supersport gehad. En momenteel is er alleen nog een Ducati 748 in de garage. Als werktuigbouwkundige in opleiding ben ik nogal mechanische georiënteerd. Karakter, geluid, passie, bla, bla, bla zeggen mij niet zoveel. Het ontwerp van de techniek des te meer. Sinds een poos ben ik contactpersoon voor technische vragen van Monster modellen. Dus komen zo ongeveer alle kwalen door het jaar heen voorbij. Vandaar dit lijstje. Voor de Ducati fans, sorry dat ik jullie uit de de droom help, maar zelfs Ducati heeft zwakke punten


:W

Structurele klachten worden door de fabriek vergoed. Er worden zelfs nieuwe delen gegeven voor machines van inmiddels meer dan 15 jaar oud, waaronder frames en achterbruggen. Een hogere aanschafprijs is dan ook gerechtvaardigd.

Mocht ik ooit een keer van een dergelijke coulance gebruik maken, stuur ik een taart naar de fabriek. Helemaal fantastisch, voorbeeldig.
 
Keep on dreaming :z

* Alle modellen; Het imago van het merk, dat is de grootste kwaal.
* .


Het zijn prima machines, maar weet waar je mee bezig bent.



:W

Al met al... je conclusie is hoopgevend :')


Maar vindt het technisch "probleem" lijstje allerzins meevallen...

En je laat gelijk even op een rijtje zien hoe goedkoop een Ducati kan zijn...


*O*
 
Structurele klachten worden door de fabriek vergoed. Er worden zelfs nieuwe delen gegeven voor machines van inmiddels meer dan 15 jaar oud, waaronder frames en achterbruggen. Een hogere aanschafprijs is dan ook gerechtvaardigd.

Mocht ik ooit een keer van een dergelijke coulance gebruik maken, stuur ik een taart naar de fabriek. Helemaal fantastisch, voorbeeldig.

Hehe, de afhandeling is ook prima en er zijn een aantal punten waar je bij een Ducati rekening mee moet houden. Meer is het niet. Maar een enkeling, die onder andere tekst van een ander jat, weet precies genoeg informatie te geven dat het een verdraaid beeld geeft.
Als werktuigbouwkundig ingenieur is Ducati nog altijd mijn eerste keuze. Ik schroef ook aan andere merken, maar daar heb je meer gezeik mee. Een Ducati, mits deze goed onderhouden is, gaat héél lang mee. Een Japanner doet het net zo goed, maar als deze op leeftijd is begin je het te merken. Vastgerotte bouten en meer ellende. Daarnaast heeft elk model van de gemiddelde Japanse motorfiets een ander model blok in tegenstelling tot een Ducati. Da's net Meccano. :z

Maar bespaar je de moeite om een ander te overtuigen, ik noem het maar afgunst... *O*

Oh ja, welke druif heeft verzonnen om stalen pijpen onder een motorfiets te zetten?! Roestende ellende is het. Tja, een Ducati is nog niet eens zo gek met een roestvaststalen uitlaatsysteem. (Hmmm, misschien is een lijstje met pluspunten interessant...)
 
Laatst bewerkt:
Keep on dreaming :z

* Alle modellen; Het imago van het merk, dat is de grootste kwaal.
* 748/916 Modellen; Uitlopende rubber van ophanging kettingwiel achter lopen eruit. (Eens in de zoveel tijd kijken of ze "opzij" komen, zo ja, dan beslist vervangen. Eenvoudige operatie. Kinderziekte; ontwerp van bussen is verbeterd.)
* 748/916 Modellen; Slepers in de cilinderkop van sommige series hebben een slechtere chroomlaag. Bij regulier onderhoud dient dit gecontroleerd te worden en indien nodig te vervangen. Kinderziekte; de coating is verbeterd. (Gebruik dus altijd goede olie!)
* 748/916 Modellen; Expantievat van de koelvloeistof wil nog wel eens scheuren. (Eens in de tien jaar.) Vervangen is vrij eenvoudig en kost ongeveer €30,00 aan materiaal. Geen structuerele oplossing bekend.
* Monster modellen; Bij oudere modellen kunnen de brandstof niveau schakelaars het wel eens begeven. (Vervangen is eenvoudig, maar niet nodig. De kan zonder doorrijden, maar je niveau signaal doet het niet meer.)
* Remlichtschakelaar voorrem; De levensduur lijkt een jaar of tien te zijn. Vervangen is eenvoudig en kost tussen de €20,00 en €30,00 aan materiaal. Geen structurele oplossing bekend.
* Droge koppeling modellen; Het koppelingshuis en platen slaan "in" naar een tijdje van gebruik. Wanneer de speling buiten de limiet valt is vervangen wenselijk. Vervangen door bijvoorbeeld een 48-tands koppeling is aan te raden doordat de levensduur veel langer is.
* Dynamo moer; De dynamo stator wordt met een moer vast gezet. Volgens de handleiding moet dat met een likje vet en op moment gezet. Dit resulteert in een hoop ellende. Deze moer loopt gegarandeerd eraf met de gevolgen van dien. Monteer de moer daarom áltijd met borgmiddel op vetvrij schroefdraad. De echte vakman weet dit en heb je er geen omkijken naar.
* Eerdere Monster M600 serie; Lekkende voorvorkpoten doordat de keerring scheef in de poot gefreesd zit. (Productiefout.) Deze zijn bijna allemaal onder garantie vervangen, maar af en toe kom je er een tegen. Zolang er niets lekt is er niets aan de hand, anders de keerringen vervangen. Kort het veertje van de keerring in om meer klemkracht te krijgen en dan blijven de keerringen heel.
* Monsters en Supersports; Te "lichte" accu. De motor start slecht rond bij lagere accuspanning, dus zorg voor een volle accu. In de winter stallen met een druppellader bij voorkeur. (Motor rechtop wegzetten geniet de voorkeur, dan staan alle platen in de accu onder het zuur.) Te vaak starten met een lage accu spanning kan zorgen voor een "verbrandde" startmotor en een beschadigde accu.
* Alle modellen; Net als alle andere merken zijn de halfgeleiders altijd een zwak punt. Deze zitten in de spanningsregelaar welke bij vlagen kapot gaat. Wanneer een spanningsregelaar kapot is, is de spanning op de accu polen veel meer dan 14V bij het gas geven. Als dit het geval is: Vervangen. Dit resulteert in een kapotte accu. Elk jaar controleren dus! Dit geldt overigens voor álle motorfietsen van alle merken.



Om ellende te voorkomen:
- Gebruik áltijd dikke olie en van goede kwaliteit!
- Regulier onderhoud is belangrijk.
- Als je niet weet wat je doet, blijf er dan met je poten vanaf! (Niets ten nadele van Japanse motorfietsen, maar een Ducati blok is anders dan een gemiddeld Japans blok. In een Japanner, nou ja, een Japans motorblok dan, kan je zo ongeveer sla-olie gieten. Matige olie in een Ducati blok resulteert in een kapot blok... Het blok is een prima ontwerp, maar als je niet weet wat je doet maak je het stuk...)
- Als je het onderhoud/reparaties laat doen, ga naar een vakman. Ducati heeft veel specifieke kennis nodig.

Het zijn prima machines, maar weet waar je mee bezig bent.

Een klein stukje achtergrond is wellicht op zijn plaats. Naast Yamaha, Suzuki, Honda heb ik ook een Ducati Monster M600 en een 750 Supersport gehad. En momenteel is er alleen nog een Ducati 748 in de garage. Als werktuigbouwkundige in opleiding ben ik nogal mechanische georiënteerd. Karakter, geluid, passie, bla, bla, bla zeggen mij niet zoveel. Het ontwerp van de techniek des te meer. Sinds een poos ben ik contactpersoon voor technische vragen van Monster modellen. Dus komen zo ongeveer alle kwalen door het jaar heen voorbij. Vandaar dit lijstje. Voor de Ducati fans, sorry dat ik jullie uit de de droom help, maar zelfs Ducati heeft zwakke punten


:W

Oh ja, voor de volledigheid; Ondertussen ben je op 27 april 2009 afgestudeerd met een 8! Gefeliciteerd! En als ik weer eens Monster vragen heb zal ik nog even bij je aankloppen.


















En voor de rest ben ik het helemaal met je eens!
_O-
 
Laatst bewerkt:
:+ Jaja, uitlaten verbrand en toch "spontaan" gescheurde zuigers... Goed verhaal...

Waarschijnlijk 'van horen zeggen'. Er zijn mensen die hebben een oom die een buurman heeft die een collega heeft en die collega heeft een maat die een Duc heeft. Van een defecte bougie naar een compleet kapot blok in een verjaardagje of 5..... |(

Vandaag weer ff geknald, de Duc loopt probleemloos en geweldig.
 
hallo

ik heb een vraagje over een aprilla sl1000 falco
zitten daar ook nog veel gebreken aan of gewoon een goede motor

gr:fransli

Zeer degelijke fiets die falco met een werkende achterrem ook nog ! Super degelijk rotax blok . Soms wat narigheid met het display maar niet schokkend.(www.aprilia-riders.nl)
Kom ik bij de Aprilia tuono's net zoals de rsv milles geen achterrem , was voor mij reden een speed triple te kopen .
Wat BMW betreft , heb je ff het betreft de R 1200GS(adventure)
- lekkende keerringen cardan , krukas en versnellingsbak , vaak al na zo'n 30000km's
- brandstof pomp controller geeft de geest (vocht/hitte).
- een aantal gevallen een afgebroken klep van de steel , gevolg blok aan puin.
- kromme schijven

Groetjes Ad , speedtriple 1050/ R1200GSA!
 
Keep on dreaming :z


. Als werktuigbouwkundige in opleiding ben ik nogal mechanische georiënteerd. Voor de Ducati fans, sorry dat ik jullie uit de de droom help, maar zelfs Ducati heeft zwakke punten


:W

Als werktuigbouwkundige in opleiding zou je toch beter moeten weten :+

|( je bent nog in opleiding ......dus weet het nog niet ..... _O-
 
Intruders.

Bij tegen de wind in rijden waait het chroom er al af.
Standaard koppeling bij de 1400 ook te ligt, voorzien van kevlar platen lost het probleem van slippen direct op, kosten 110 dollar.

Verder geen zwakke punten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan