BMW K1300GT

De speling bij mij is eerder 2-3 mm. Mijn GS staat ernaast : 0 mm speling....
Ik zal in het weekend nog eens aandachtig testen en bij terugkeer mijn BMW-dealer stevig aan de tand voelen.
Alvast bedankt om mee te hebben nagedacht .
Groet,
Marc
 
Zo ff dit topic nieuw leven inblazen.....

Mijn 1300 is voorzien van bandenspanningscontrole op het schermpje.
Toen ik gisteren reed zag ik d espanning staan op 2.2 voor en 2.7 achter. tijdens het rijden liep dit op naar 2.4 en 2.9
Dus ik naar de pomp. Ik besloot op te pompen naar 2.6 en 3.1 (warme banden)
Zo stel ik het app. in en ik hoor dat de banden worden opgepompt.
Wat blijkt: ik rij weg en ondanks dat er lucht bij is gekomen, lees ik 2.4 en 2.7......
Zels iets naar beneden gegaan.......
Iemand uit de 1200/1300 serie hier ervarinr mee??
 
Ik heb de RDC op mijn K1200GT gehad en ik heb het nu op de GSA. Ik deel jouw ervaringen niet en bij mij is de spanningsweergave in de display redelijk nauwkeurig. Overigens heb je wel twee faktoren die meewegen die grote onnauwkeurigheid met zich meebrengen: luchtpompen bij een benzinepomp zijn vaak zeer onnauwkeurig en warme banden geven ook een grote afwijking.

Mijn advies: koop een goede voetpomp met manometer voor thuis, zodat je
1) altijd koud de banden kunt oppompen
2) je altijd dezelfde bandenspanningsmeter gebruikt.
 
Ik heb het probleem ook op mijn R1200GS gehad in de maand juni.
Display geeft koppig aan : 2.5 V (ipv 2.6) en 2.8 A (ipv 3.0).
Mijn toenmalige BMWdealer heeft 2x de achterste sensor vervangen : geen resultaat.
Dan : de bandendruk afgelaten tot onder de 2.0 kgs, waarop de RDC toch alarm aangaf (rode knipperende driehoek).
Vervolgens weer de luchtdruk verhoogd tot 2.6 V en 3.0 A, maar display geeft opnieuw koppig aan : 2.5 V en 2.8 A.
BMW Belux (invoerder) heeft als enige suggestie : volledige reset van de software, maar dat kan je slechts een beperkt aantal keren doen (en is dus af te raden).
Begin juli 3 weken op vakantie gegaan (met K1300GT) en na terugkeer m'n GS opnieuw gestart => o, wonder : de RDC werkt weer perfect en geeft correct aan, ook wanneer bij warme banden de bandendruk lichtjes stijgt.
Moraal van het verhaal : zoals vaak bij BMW : geduld, geduld en nog eens geduld.
 
Jep, Motormaniac 58,... als je , zoals ik, oud genoeg wordt om zonder al te veel opleg eens een eerdere motorfiets in te ruilen, dan kom je wel eens in de gelegenheid om een paar extra-lettertjes van het alfabet in de garage te hebben staan... :') als je bovendien genoegen neemt met een iel boterhammetje met dun gesmeerde jam.... O-)
 
Ik ben een mazzelpik zie zowel de K1300GT en de 1200gs rijd.

Ik dàcht al dat ik dit ergens gelezen had, motormaniac58... we zullen het er dan maar op houden dat we beiden voorzien zijn van een portie goede smaak.... :] :]
 
Laatst bewerkt:
Heb sinds enige tijd Calsci scherm. Bevalt erg goed en is minder massief als de CB op mijn vorige motor (K1200GT). Ook de steun van Waypoint voor de 660 bevalt erg goed. Helaas is mijn 1300 ook getroffen door een storing: accu was erg snel leeg. Inmiddels geheel nieuwe computer gemonteerd en probleem moet nu opgelost zijn.
 
Heb sinds enige tijd Calsci scherm. Bevalt erg goed en is minder massief als de CB op mijn vorige motor (K1200GT). Ook de steun van Waypoint voor de 660 bevalt erg goed. Helaas is mijn 1300 ook getroffen door een storing: accu was erg snel leeg. Inmiddels geheel nieuwe computer gemonteerd en probleem moet nu opgelost zijn.

Ik heb, na mijn terugkeer uit Zuid-Frankrijk met mijn K1300GT, gedurende welke rit deze motor mij enkel heeft kunnen bekoren tijdens snelle doorregende autosnelwegritten (inderdaad poeierdroog gebleven)... deze motorfiets op 2 dagen tijd ingewisseld voor een splinternieuwe R1200GS Adventure.. met àlle toeters en bellen.... ZAAAALIG ! *O* *O* *O* .

Een nog betere windbescherming dan de GT, een ultrastoere uitstraling (zoals het baaske 8-) ) en wat een rijlol.... neen, sorry, voor mij hoeft de K-reeks echt niet meer...

Wellicht een goeie motorfiets maar niet voor deze jongen... so long, K-riders !

Grtz,

Marc
 
Heb dank , RWin....

Hopelijk doe ik geen depressie bij het lezen van de griezelverhalen die ongetwijfeld ook op deze sites over de Adventure te lezen zullen zijn...

Voor een paar dagen kreeg ik trouwens een mail van iemand die zijn ultraverse GSA kotsmoe was en in feite wilde ruilen met mijn zopas afgedankte K1300GS...

Voorwaar, de gustibus....

'n Goeie zaak voor BMW dat er zovele smaakverschillen zijn... maar de opluchting, die ik voelde toen ik die loodzware rijvreugdeloze GT mocht binnenrijden bij m'n dealer... wow !
 
Ik krijg al eens te horen dat ik niet spoor omdat ik de GT en de GS heb..
Zijn beiden toch toermotoren zegt men dan....

De GSA en de GS lijken wel op elkaar.. gaat daarvan nu 1 weg??
 
de logica zegt uiteraard van wel :
de GS is echter eigendom van mijn vennootschap en de GSA is persoonlijk eigendom ... bovendien wordt de GS (die slanker en 'n betere stadsmotor is) gewoon beter met het klimmen van de kilometerstand (sneller, zuiniger, geen olieverbruik en een leukere grom bij het optrekken)... ik kreeg het dan ook niet over mijn hart om 'n weg te doen.
De GSA wordt dan de lange afstand-, ultieme toer- en reismoto (o.m. zo frequent mogelijk naar Zuid-Frankrijk).

Luxeprobleem ? Reken maar !

M'n K1300GT zou in feite die taak hebben gekregen , maar slaagde daar niet in...pijnlijk detail : toen ik daarnet m'n GSA ging afhalen bij de dealer na zijn 1.000km-beurt, stond de koper van mijn GT daar al een halve dag te wachten op de reparatie van zijn (mijn) zopas aangekochte K1300GT... waar echter niets mis mee was toen ik 'm inleverde... toch vervelend ! Bleek nieuwe Zumo-cradle te zijn die valse electrische contacten doorgaf... die electronica blijft toch de Achilleshiel van BMW, niet ?
 
Oei, dat zal mijn brave koper graag horen....de man wàs reeds opgelucht toen ik hem desgevraagd de reden opgaf waarom ik mijn K1300GT met nauwelijks 5.000 km op de teller reeds wegdeed (type motorfiets ligt mij niet, ik heb liever een GS).

Uiteindelijk is zo'n reputatie toch ongelooflijk, hé... de K1200GT bestond toch reeds een aantal jaren en was NOG niet vrij van typische kwalen... dan komt zijn opvolger uit, met een quasi zelfde motor maar voorzien van zgn. "tientallen verbeteringen"... en dan krijgen we wéér een waslijst van gebreken (o.m. die fameuze "knipperlichtenschakelaar, waarvan ong. 30 % gebrekkig is, de remolie die begint te schuimen en nu dat stilvallen weer... ).... een fraaie boel !
 
Bij is de linker knipperlicht unit inmiddels vervangen. De BC deed het niet meer. Inderdaad...electronica...
En ook is er een modificatie op het potje voor de remvloeistof.

Electronicaproblemen komen wel vaker voor. Ook bij auto's. Kheb een renault megane CC en wat daaraan allemaal al niet aan stuk is gegaan.........Vooral de electronica dus....
 
Terug
Bovenaan Onderaan