Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Die zijtassen zijn van Motozoom, ik had ze op marktplaats voor 20 euro kunnen kopen.
Met de orginele uitlaat erop gaat het goed, omdat het hitteschild niet zo warm word. Maar met de open uitlaat eronder fikken ze meteen weg _O-
 
Inderdaad op mijn demper kan je zonder problemen een ei bakken als ik wat gereden heb :-)

Heeft er iemand ervaring met RVS remleidingen op een freewind? Ik ben aan het denken om een setje te plaatsen, maar als dat niet de moeite loont dan doe ik liever iets anders met mijn geld. Ik moet wel zeggen dat ik soms niet al teveel vertrouwen heb in de voorrem, ze voelt nogal vaag. Het is niet dat ze niet remt maar... het is een gevoel.
 
Inderdaad op mijn demper kan je zonder problemen een ei bakken als ik wat gereden heb :-)

Heeft er iemand ervaring met RVS remleidingen op een freewind? Ik ben aan het denken om een setje te plaatsen, maar als dat niet de moeite loont dan doe ik liever iets anders met mijn geld. Ik moet wel zeggen dat ik soms niet al teveel vertrouwen heb in de voorrem, ze voelt nogal vaag. Het is niet dat ze niet remt maar... het is een gevoel.
Volgens mij is rvs op de originele freewind rem volledige overkill. Afhankelijk van de leeftijd zou ik wel een keer nieuwe gewone remleidingen erop leggen, maar met zo'n klein systeem geloof ik niet dat je het verschil met rvs gaat merken. Overigens valt hij prima kneiterhard te krijgen, mits goed schoon en met nieuwe remvloeistof. Weet je zeker dat je niet daar een probleem hebt?
 
Heb je al andere remblokjes geprobeerd? Bij mijn Honda maakte dit onwijs veel verschil. Het is een goedkopere oplossing om te proberen dan die stalen remleidingen.
 
Bedankt voor de tips!

Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad de indruk heb dat de situatie er niet beter op geworden is sinds er onlangs nieuwe blokjes zijn opgegaan. Ze zijn van sintermetaal en zijn volgens mij te hard. Welke blokjes gebruiken jullie?

Ik zal de boel eerst maar eens goed schoonmaken en nieuwe olie op het systeem doen. Eens kijken of dat een verschil maakt. Ik weet wel dat ik geen wonderen moet verwachten. De freewind staat nu niet direct bekend om zijn super goede remmen :-)
 
Nou... die van mij hebben verrassend veel bite voor een enkele remschijf. Nou vermoed ik wel dat ik aan de voorkant niet het orginele remunit heb - het is namelijk van een andere fabrikant dan de remunit van de achterrem.
 
Geen goede remmen? Ik vind ze prima, goed te doseren. En in de meeste reviews uit de tijd dat de freewind werd geleverd (...) komen ook positieve commentaren op de remmerij. Simpel maar functioneel. Bovendien is het geen supersport he, maar een lief allroadje. ABS zou ik nog wel een fijn extra vinden, maar dat komt meer omdat mijn lesmotor ABS had en ik daar echt lomper mee kon remmen dan met de Freewind.
 
:^

Wie gebruiken er allemaal koffers op de Freewind? Wat voor koffers zijn dat dan en wat zijn je ervaringen ermee? Ik ben op zoek naar mooie koffers (zowel topkoffer als zijkoffers) en ben benieuwd welke goed op de Freewind passen.
 
Ik heb de hele bups van Givi. Ik heb ze niet zelf aangeschaft (eigenlijk wel, maar óp de motor ;) ).
Het past opzich prima, maar ik vind dat (voor het oog) de zijkoffers wat teveel 'buiten' de motor hangen. Het oogt niet compact en maakt de motor erg breed.
Ook voelt de freewind vooral met de zijkoffers op de snelweg met veel wind minder stabiel, maar dat hangt vast niet van het merkje af. Eventueel zijn ze te koop (incl beugels) want ik gebruik ze veel te weinig.
De topkoffer maak ik veel meer gebruik van.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb enkel de topkoffer van Givi, het grote model van 45L. Ik ben er echt heel tevreden mee. Je krijgt er erg veel in en onderweg nog geen last gehad van wind of iets dergelijks. Het ziet er alleen niet uit als ze erop staat :-) Maar dat zie je ziet als je er zelf opzit hé.
 
Zo ziet het eruit...
De koffers zijn door de vorige eigenaar nieuw aangeschaft in dit voorjaar. Een paar gebruikers sporen hebben ze wel, want hij heeft 1 keer op 1 oor gelegen met de koffers erop (als airbaggs ;) )
Ik weet niet welk model het is van Givi. Mocht je interesse hebben dan zoek ik het wel een keer op.

Aan de rechterkant zit de uitlaat onder de beugel, dus staat de koffer wat buiten de motor. Aan de linkerkant heb je dus een hele lege ruimte tussen de koffer en de motor omdat daar geen uitlaat zit.


koffers.jpg




Voor vakantie en boodschappen doen zijn de koffers hartstikke handig, maar buiten dat dus niet :') De plek waar mijn motor staat is smal (tussen paaltjes en een gracht), waardoor ik eerst de koffers eraf moet halen, en dan pas kan inparkeren. En dat ben ik dus wel eens vergeten... :') Ook waag ik me niet aan file rijden met de koffers. Vandaar gebruik ik liever de topkoffer.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij regelmatig met zulke viskoffers rond. :X
Zien er niet uit, maar zijn wel heel praktisch als je geen auto hebt.
Kwa rijgedrag heb ik er weinig last van. (je moet wel iets rustigger tussen de file door)

Ik krijg morgen een zetje Kappa 40 liter binnen.
Zo wordt ie wel heel breed, maar wel fijn met vakanties.
Ik wil namelijk zo min mogelijk op de motor knopen.

Ik zal deze week een foto met de hutkoffers maken.

Met een foto van mijn huidige kofferzetje.
full
 
Ik heb ook geen auto, vandaar dat ik een topkoffer zoek. Dit is mijn dagelijkse vervoer, en ook die van mijn vriendin :P Nu gaat alles mee in een rugzak maar dat schiet niet zo op.
Ik zit zelf te denken aan een 49 liter topkoffer, namelijk de Kappa K49. Maar ik ben bang dat die veel te groot is voor op de Freewind.

De nieuwe achterband zit er trouwens op. Heb hem gisteren even ingereden, maar moet flink wennen. De achterband die erop zat is altijd al vierkant geweest, dus hij valt nu niet zo in de bochten als eerst. Offroad is de band wel goedgekeurd ;) Voor komt er in ieder geval dezelfde op. *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook een tijdje zonder auto moeten stellen en dan is die topkoffer super. Nu is het alles de rugzak in en vervolgens gaat de rugzak in de koffer :p De mijne is wel redelijk hoekig en dat is natuurlijk ziet zo mooi, maar het lijkt me wel praktischer dan een afgerond model. Dit is em:

http://www.ruja.org/artikelbilder/GIVI_Koffer_Top_Case_Elegant_45Liter.jpg

Nu de mijne toch uit elkaar ligt heb ik ook maar een nieuwe voorband laten leggen, een Metzeler Tourance EXP. Ik ben echt benieuwd wat dat zal geven. Ik heb goede kritieken gelezen over deze band, iemand hier al ervaring mee? Als hij me bevalt dan gaat er binnenkort ook een Metzeler op achteraan. Ik kom nu van Pirelli MT80 en die hebben me nooit echt kunnen overtuigen, vooraan ging hij snel wat schuiven in de bochten en de grip achteraan bij regen was bedroevend.

Straks komen de voorpoten terug van de dealer. Normaal gezien met dikkere olie en ingekorte veren, hij zou dus wat stijver moeten veren. De dealer zei het trouwens zelf: "ja een Freewind is vooraan wel héél zacht afgeveerd" Ik verwacht wel een merkbaar verschil eigenlijk. Ik laat wel weten hoe het was.
 
Je kunt ook helemaal losgaan en zo'n aluminium setje erop kopen. Stickers van verre bestemmingen erop en er een keer tegenaan piesen en dan heb je zo een doorleefde kofferset. Met wereldreiziger appeal ;-)

Deze gasten hebben het hele spul zo op de site staan, maar gezien de prijs zou ik zelf iets lassen. E170 voor een beugeltje :-| Home | Touratech Österreich
 
Ik wou eigenlijk wel de H&B Gobi, maar ik lees eerlijk gezegd niet veel goeds over H&B en dan zijn ze ook nog absurd duur.
 
Ik heb ook geen auto, vandaar dat ik een topkoffer zoek. Dit is mijn dagelijkse vervoer, en ook die van mijn vriendin :P Nu gaat alles mee in een rugzak maar dat schiet niet zo op.
Ik zit zelf te denken aan een 49 liter topkoffer, namelijk de Kappa K49. Maar ik ben bang dat die veel te groot is voor op de Freewind.

Volgens mij heb ik ook een 49 liter koffer. Er passen twee integraalhelmen in en dan heb je aan de bovenkant nog wat ruimte over.
Tja, de charme van het aangezicht is wel redelijk in gevaar ;) Het lijkt een beetje een scootertje, met zo'n dikke koffer achterop. Maar practisch is het wel.
 
Ik wou eigenlijk wel de H&B Gobi, maar ik lees eerlijk gezegd niet veel goeds over H&B en dan zijn ze ook nog absurd duur.
Zijn dat die aluminium kisten?
Dat vind ik trouwens zó gaaf staan. Net alsof je zojuist uit de rimboe komt met je motor. :] Maar dan het liefst op een dikke twin, zoals een Varadero of een GS.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik ook een 49 liter koffer. Er passen twee integraalhelmen in en dan heb je aan de bovenkant nog wat ruimte over.
Tja, de charme van het aangezicht is wel redelijk in gevaar ;) Het lijkt een beetje een scootertje, met zo'n dikke koffer achterop. Maar practisch is het wel.

Heb je daar eigenlijk geen foto van? Met de topkoffer, ben wel benieuwd hoe erg het is ;)

Zijn dat die aluminium kisten?
Dat vind ik trouwens zó gaaf staan. Net alsof je zojuist uit de rimboe komt met je motor. :] Maar dan het liefst op een dikke twin, zoals een Varadero of een GS.

EU-HB%20Gobi%20Saddlebag.jpg

gobi__7.jpg


Ze zien er erg vet uit, maar voor de complete set met beugels ben je dan 925 euro kwijt, en dat is bijna 2/3 van wat mijn motor gekost heeft _O-
 
Laatst bewerkt:
Ja!!!! Mijn voorvorken waren gisterenavond klaar. Ik ben dan maar meteen begonnen met de montage van het geheel, na een avondje sleutelen was de Freewind terug rijklaar. Vanavond enkel nog (alle) plastic kappen aanbrengen. Nu ik toch bezig was, heb ik ook eindelijk mijn voorlicht eens aangepakt. Dat had namelijk last van het gekende freewind probleem; de spiegel zal los en heel de binnenkant lag onder het stof. Na veel prullen de behuizing netjes opgekregen en de spiegel terug vastgezet/gelijmd. Hopelijk is dat het einde van de ellende.

Gisteren ook eens even gekeken naar het effect van de andere olie en de bussen in de vork. Wat een verschil! Bij "noodstop" duikt hij bijna niet meer. Hopelijk is zijn rijgedrag nu ook wat beter, dat heb ik helaas nog niet kunnen testen. Hier in België zijn er in de streek waar ik woon namelijk veel wegen gemaakt uit beton met van de pekraden ertussen. Snelle bochten met uitgesproken pekranden vond de Freewind nooit echt leuk en ik bij gevolg ook niet. :-)

Hoewel ik de remmen heb schoon gemaakt en er andere remolie op het systeem zit, blijf ik vinden dat ze niet genoeg "bijten". Ik denk dat ik toch eens andere remblokken ga proberen. TIPS??? Welke blokjes hebben jullie steken? EBC, Lucas, ... en welk type?
 
Terug
Bovenaan Onderaan