Schotland op de motor [Centrale informatie]

ja, deze kaart is gedetailleerd genoeg, meer is er niet, op wat ongemarkeerde semi-verharde weggetjes na :)

Wij hebben hem ook gebruikt om mee te navigeren :)
 
Dag oma!

Even een navigatie-vraag: ik keek vandaag op Michelinkaart 501 (Scotland, schaal 1 op 400.000) en het viel me op dat er eigenlijk maar weinig wegen zijn die echt door de Highlands etc lopen. Lijkt me wel logisch, maar toch even de vraag:
Is deze kaart gedetailleerd genoeg of heeft het zin om uit te kijken naar kaarten op schaal 1 op 200.000? Zou geen kleine leuke weggetjes willen missen omdat ze niet op de kaart staan.
Ik heb diverse (semi)offroad paden gepakt die op deze kaart stonden. Als je geen volledige offroadbanden en serieuze terreinervaring hebt kom je die wegenkaart niet af :)
 
En hou er rekening mee dat je overgebleven ponden NIET terug kan brengen bij de Rabobank!!! Bestellen kan wel maar terugnemen........ ho maar :(

Verschilt per vestiging, beste is om voortijd gewoon even te informeren.

Topic gebookmarked zeker een optie voor 2010
 
Ponden kun je het beste bij het GWK halen, als je ze haalt krijg je een couponnetje mee. Bij terugwisselen kun je de restanten voor nop terugwisselen naar euro's.
 
Ponden kun je het beste bij het GWK halen, als je ze haalt krijg je een couponnetje mee. Bij terugwisselen kun je de restanten voor nop terugwisselen naar euro's.
Het GWK is anders stukken ongunstiger als de wisselkoers die wij aan boord kregen. Dat scheelt ook nog 's apart langs het GWK gaan, ik kan iedereen aanraden om het gewoon aan boord te regelen :)
 
Het GWK is anders stukken ongunstiger als de wisselkoers die wij aan boord kregen. Dat scheelt ook nog 's apart langs het GWK gaan, ik kan iedereen aanraden om het gewoon aan boord te regelen :)


Hebben wij ook gedaan; was prima :Y
 
Het GWK is anders stukken ongunstiger als de wisselkoers die wij aan boord kregen. Dat scheelt ook nog 's apart langs het GWK gaan, ik kan iedereen aanraden om het gewoon aan boord te regelen :)
en na een paar biertjes en wijntjes blijven er toch niet zoveel euro's over :9
2bier en 2rode wijn 20.00euro |(
 
ik ga volgend jaar met een vriend naar schotland. Maar in hoeverre kan je eigenlijk pin gebruiken in schotland? aangezien we ook naar oa. glasgow willen en we vast wel iets willen kopen enzo is pinnen toch wel makkelijk. Natuurlijk begrijp ik dat je in de gehuchtjes neit kan pinnen enzo :P
 
ik ga volgend jaar met een vriend naar schotland. Maar in hoeverre kan je eigenlijk pin gebruiken in schotland? aangezien we ook naar oa. glasgow willen en we vast wel iets willen kopen enzo is pinnen toch wel makkelijk. Natuurlijk begrijp ik dat je in de gehuchtjes neit kan pinnen enzo :P

Ik heb in de grotere plaatsen overal pinautomaten gezien en bij de meeste pompen kon je ook prima met je visa terecht.
 
het probleem is alleen dat ik geen visa heb :+


Aha, nou ja; in de meeste plaatsen is cash goed te verkrijgen dus voor benzine een voorraadje cash mee dan.

In Callander bijvoorbeeld zaten in de hoofdstraat geloof ik wel 5 automaten.
 
:o

Ik ben druk bezig een topic voor te berijden over het reizen naar de isle of man tt, beetje hetzelfde idee.

Alstublieft
 
Laatst bewerkt:
Globaal ben ik het volgend van plan voor volgend jaar:

Met de tobbe aankomen op Newcastle en vanaf daar meteen door richting Fort William/Glen Coe. Hier een B&B nemen voor een paar dagen voor o.a. een rondje over de Isle of Skye en een paar ritten langs de westkust. Daarna vanuit Fort William verplaatsen naar Grampian Mountains (Ballater en omgeving) en daar nog een paar dagen rond touren. Op dag van aankomst hebben we de hele dag om zo'n 400 km te overbruggen. Als maximale dagafstand voor de ritten ter plekke houden we zo'n 350 aan. Ik ben nog nooit in Schotland of zelfs UK geweest maar ik denk dat deze globale planning heel reëel is of niet?
 
Globaal ben ik het volgend van plan voor volgend jaar:

Met de tobbe aankomen op Newcastle en vanaf daar meteen door richting Fort William/Glen Coe. Hier een B&B nemen voor een paar dagen voor o.a. een rondje over de Isle of Skye en een paar ritten langs de westkust. Daarna vanuit Fort William verplaatsen naar Grampian Mountains (Ballater en omgeving) en daar nog een paar dagen rond touren. Op dag van aankomst hebben we de hele dag om zo'n 400 km te overbruggen. Als maximale dagafstand voor de ritten ter plekke houden we zo'n 350 aan. Ik ben nog nooit in Schotland of zelfs UK geweest maar ik denk dat deze globale planning heel reëel is of niet?
Het lijkt mij optimistisch. Regen en smalle weggetjes beperken je snelheid aardig. Ik denk dat je in Schotland ongeveer dezelfde snelheden haalt als op Alpenpassen. 350 lijkt mij niet onmogelijk, maar wel fors als je niet continu doorknalt.
 
Globaal ben ik het volgend van plan voor volgend jaar:

Met de tobbe aankomen op Newcastle en vanaf daar meteen door richting Fort William/Glen Coe. Hier een B&B nemen voor een paar dagen voor o.a. een rondje over de Isle of Skye en een paar ritten langs de westkust. Daarna vanuit Fort William verplaatsen naar Grampian Mountains (Ballater en omgeving) en daar nog een paar dagen rond touren. Op dag van aankomst hebben we de hele dag om zo'n 400 km te overbruggen. Als maximale dagafstand voor de ritten ter plekke houden we zo'n 350 aan. Ik ben nog nooit in Schotland of zelfs UK geweest maar ik denk dat deze globale planning heel reëel is of niet?


350 is te doen, wij hebben dit jaar ook ritten van 350 km gemaakt. Maar zoals Autoreply ook al zegt; als je veel singletrack roads in je route hebt zitten haal dit de snelheid er aardig uit. Ik zou daar met het maken van je routes wel even naar kijken. Bij dit soort wegen zou ik mn routes iets korter houden.

Op de dagen dat wij 350 km reden stonden wij wel om 7 uur op en zaten om 8 uur op de motor. Dus daar moet je wel zin in hebben wil je niet heel laat in de middag of begin van de avond ergens aankomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de A1 nemen naar Endinburg daar over de fourth road bridge de M9/A9 volgen tot bij perth daar links de A85 op en deze volgen tot Tyndrum daar ff stoppen bij de Green welly shop dat is een onoficiële motorstopplaats waar 400 motoren per dag langskomen/stoppen en vandaar de A82 door Glencoe naar Fort William rijden dat red je wel voor 18.00.
En als je gaat touren vanaf Fort William zou ik daar zeker de A86 naar Dalwhinnie nemen is een mooie route met veel bochten en mooie uitzichten.
En idd bewaar de single road weggetjes voor de dagen dat je alle tijd hebt.
Danny (Scotaholic) :W :]
 
In één dag van Newcastle naar Fort william is precies wat wij ook gedaan hebben. Volgens mij waren we tussen 15:00 en 16:00 daar. Vanuit Fort William hebben we ook een dagtocht Skye gedaan, wel flinke afstand maar toch te doen. Vanuit Fort William kun je ongetwijfeld een mooie route naar Ballater rijden.
 
puik plan *D

maar dan wel met entree en een geregelde stunt-plaats en Bavaria als sponsor :/
 
Laatst bewerkt:
Leuke topic! Ik ben momenteel mijn reis voor volgend jaar aan het plannen. Aangezien ik het wel leuk vind om een bepaald thema te hebben voor mijn reizen, heb ik besloten er een Jogle van te maken: John O'Groats to Lands End (end to end dus). Eigenlijk een Schotland/Engeland reis, maar goed. Ik wil wel eventjes in Schotland verblijven.

Ik begin bovenaan, zodat ik langzaam aan naar beter weer afzak ;) Ik heb al bedacht dat ik met de veerboot van Ijmuiden naar Newcastle vaar en van daaruit naar Schotland. Een beetje een omweg pakken naar John O'Groats, zodat ik op de terugweg niet dezelfde weg pak. Van JOG op mijn gemak naar beneden afzakken. Ik hoef geen snelheidsrecords te breken; ik kan over de hele trip 3 weken doen.

Jaren geleden al een keer in Engeland geweest op de motor, maar toen was ik zo stom om te gaan kamperen. En het bleef maar regenen. Niet leuk meer...alles nat en niets droogde. Ik ga dus niet meer kamperen ;) Plan is om mei/juni te gaan, voordat de midges komen én voor de schoolvakanties. En ik ga lekker alleen op mijn bankstel. Lekker alleen genieten van het landschap en de vrijheid.
 
Leuke topic! Ik ben momenteel mijn reis voor volgend jaar aan het plannen. Aangezien ik het wel leuk vind om een bepaald thema te hebben voor mijn reizen, heb ik besloten er een Jogle van te maken: John O'Groats to Lands End (end to end dus). Eigenlijk een Schotland/Engeland reis, maar goed. Ik wil wel eventjes in Schotland verblijven.

Ik begin bovenaan, zodat ik langzaam aan naar beter weer afzak ;) Ik heb al bedacht dat ik met de veerboot van Ijmuiden naar Newcastle vaar en van daaruit naar Schotland. Een beetje een omweg pakken naar John O'Groats, zodat ik op de terugweg niet dezelfde weg pak. Van JOG op mijn gemak naar beneden afzakken. Ik hoef geen snelheidsrecords te breken; ik kan over de hele trip 3 weken doen.

Jaren geleden al een keer in Engeland geweest op de motor, maar toen was ik zo stom om te gaan kamperen. En het bleef maar regenen. Niet leuk meer...alles nat en niets droogde. Ik ga dus niet meer kamperen ;) Plan is om mei/juni te gaan, voordat de midges komen én voor de schoolvakanties. En ik ga lekker alleen op mijn bankstel. Lekker alleen genieten van het landschap en de vrijheid.
Kamperen gaat prima in die periode (hebben wij ook gedaan), zolang je met slecht weer maar de optie hebt om een jeugdhostel (neem een gids mee, zie op) of hotel te pakken. Wel zijn er opvallend weinig campings aan de oostkust en in de highlands is het aantal ook vrij laag.

Ik zou persoonlijk door de lowlands omhoog gaan en via de westkust (plus eilanden) weer naar beneden, dan heb je in beide gevallen ook nog een optie om te vluchten voor slecht weer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan