Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Klinkt goed! Een strakkere vering rijdt op de weg vast beter, maar de vering aan de voorkant ben ik wel blij mee met offroad rijden.

Echter de vering achter vind ik veel te slap! Op ruiger terrein slaat hij er soms ook doorheen. Ik hoorde van mijn monteur dat ze iets met mijn achtervering geflikt hebben om hem te verlagen (geen idee wat, heb ook geen vergelijkingsmateriaal, maar voor een allroad vind ik hem wel erg laag idd) maar in testraporten hoor ik vaker kritiek op de achtervering.

Weet iemand of het schadelijk is voor de motor wanneer hij door de vering heen klapt? Vervelend is het wel, maar het gebeurt gelukkig niet zo vaak. Het klinkt alleen zo 'ongezond'
 
Laatst bewerkt:
De freewind is officieel van achter te verlagen. Heb ik al eens uitgevoerd voor een dame.

Zo ook de voorkant waarbij een bus verplaatst moet worden van beneden naar boven meen ik.

Je zou ook de gaffels van je linksysteem kunnen

Bij vering meten is weten.
google maar eens op ohlins offroad manual. Zie daar hoe je vering in moet stellen.
eerst meten
Eerst moet de veer passen bij je gewicht, eventueel met bagage.

Misschien is er wel een schokbreker te vinden van een ander merk die je erin kan zetten.
Belangrijk is je oog oog maat. En de gaffels.
 
Achter kun je de veer strakker zetten (moet ik nog eens doen) en de demping stugger maken. Het potje voor de demper zit links achter het plastic paneeltje, er zit zelfs een luxe rubberen dop voor de stelschroef. Als je het hele plastic ding eraf haalt kun je er met een tang bij, maar je kunt ook 'special suzuki tool 38276452346192847894ghg' gebruiken zoals in het werkplaatshandboek wordt vermeld :-)

Het voordeel van die veer strakker zetten is dat je fiets ook beter op z'n jiffy blijft staan, schijnt. Schijnt, want ik moet het nog doen. Zeker teveel aan het rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Ja die special suzuki tools zijn meestal helemaal niet zo special. :P

Over het doorslaan van de vering kan ik niet klagen. Maar ik rijd er dan ook bijna nooit offroad mee en dan nog zijn het verharde wegen met kiezels of iets dergelijks. :]

Je moet eens kijken of de veer is ingekort of het een speciale inkortingsset is. Op Ebay staan die meestal wel te koop en dan vervang je enkele onderdelen die de swingarm bevestigen met de veer. Als die bij jouw Freewind korter zijn zou het misschien kunnen dat daarom je veer helemaal toeslaat. Ik wil anders wel eens nameten hoe hoog de mijne staat. Meestal zie dat ook wel aan de fiets zelf. Het lijkt dat hij wat door zijn achterpoten gaat.
 
Ha, zoals ik het kan zien zitten er gewoon twee boutgaten op die achterveer, waarmee je 'm makkelijk kunt verhogen / verlagen. Voor kun je de kroonplaat gewoon wat laten zakken.

Inmiddels heb ik de achterveer een stuk stugger gezet en dat helpt enorm. Volgens het boekje staat 'ie origineel 13 klikjes losser dan de strakste stand, bij mij nu 5 klikjes strakker. En met mij (85kg + 10kg zooi in mijn rugzak en topkoffer) is dat al een stuk fijner :-)

Oh en je luchtfilter schoonmaken doet wonderen, ik heb het gevoel dat ik een nieuw motortje heb :]
 
Klinkt als een goede tip! Ik ga morgen eens kijken hoe dat er van dichtbij uitziet.
 
Als het goed is, stel je daar de ingaande demping mee.
Ik heb in juni met de veer ee X aantal klikjes strakker gezet.
Met hoge snelheid ging de achterband nog wel eens zig zaggen.
Dat doet ie dan een stuk minder.
 
Klinkt als een goede tip! Ik ga morgen eens kijken hoe dat er van dichtbij uitziet.

Onlangs mijn onderhoud zelf gedaan en ik verschoot me te pletter. Die luchtfilter was VUIL!!! :o Ongelofelijk. Dus maar eens grondig uitgewassen en klaar. Het maakte bij mijn Freewind ook een serieus verschil. Hij rijdt terug een stuk prettiger. :]

Vlak voor het onderhoud had ik twee keer iets raars ondervonden wat achteraf aan de vuile luchtfilter bleek te liggen. Als ik lang achter enkele auto's reed en er viel een gaatje zodat ik voorbij kon en ik ging dan vol op het gas, dan hiel hij eerst eventjes in. Net of hij zich eventjes verslikte. Dat fenomeen lag dus aan de vuile luchtfilter. Dus proper maken die handel! :Y
 
graag gedaan.

full
 
Mn Freewilly heeft samen met mn broer ook een onderhoudsbeurtje gegeven en is uitgerust met handvatverwarming en stofbalgen om de voorvorken. De luchtfilter zag er ook erg smutsj uit maar het verschonen gaf in mijn geval geen verandering in rijgedrag.
Handvatverwarming in combinatie met de handkappen is trouwens een goddelijke combinatie.
Laat de winter maar komen - ik ben er klaar voor.
 
Mn Freewilly heeft samen met mn broer ook een onderhoudsbeurtje gegeven en is uitgerust met handvatverwarming en stofbalgen om de voorvorken. De luchtfilter zag er ook erg smutsj uit maar het verschonen gaf in mijn geval geen verandering in rijgedrag.
Handvatverwarming in combinatie met de handkappen is trouwens een goddelijke combinatie.
Laat de winter maar komen - ik ben er klaar voor.

Ik ben al een tijdje aan het denken om mij ook handvatverwarming en/of handkappen aan te schaffen. Mag ik eens vragen wat jij hebt gemonteerd en of dat makkelijk zelf te doen is? :? Zijn de handkappen van Arcebis of de originele van suzuki of nog wat anders? Handvatverwarming heb ik alleen nog maar bij Hein Gericke zien staan... is die makkelijk aan te sluiten... Kom op vertellen :Y maar en een fotoke kan ook nooit kwaad :P
 
Ik heb de handkappen die orgineel bij de freewind horen. Zo te horen zitten die er bij jou er niet meer op? Ik heb gehoord dat de handkappen van de DR ook goed passen.

Die handkappen van Acrebis schijnen meer een beschermende functie te hebben bij het offroad rijden. Voor het geval dat je een boom tegenkomt en om te voorkomen dat je koppeling- of remhendel afbreekt bij een crash. Mijn broer heeft zoiets op zijn XT en die zijn aan het stuur gemonteerd met een stevige beugel zoals bij crossers.
De flappies van de freewind zijn van heel flexibel plastic en zitten aan de unit van de rem/koppelings hendel vast. Ze zijn uitsluitend om de wind weg te houden, en voor de 'avonturiers' onder ons parreren ze een enkel steentje. Maar als je ermee op je plaat gaat, gaan ze niet voorkomen dat je koppeling- of remhendel afbreekt.

De handvatverwarming heb ik bij louis.de gekocht. http://www.louis.de/_40ecfab6b40d27b56ea76a7b87c0f73aba/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=460&wgr=338&list_total=4&anzeige=0&artnr_gr=10032048 (Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit)
Maar er is nu 1 in de aanbieding voor maar 20 euro zie ik! :)

Ze bevallen erg goed! Op mn Freewilly worden ze gloeiend heet. Ze zaten eerst op mn Honda maar op die motorfiets werden ze een stuk minder warm.
Ze zijn makkelijk te monteren als je een heel klein beetje know-how hebt over elektriciteit. Ik heb ze op de stroomvoorziening van de claxon aangesloten.
Ik heb ook de gewichtjes aan het stuur weggehaald. Die zaten me in de weg als ik de smalle tuindeur bij moeders thuis doorwilde. Ik merk geen verschil in trilling in het stuur en het staat ook nog beter vind ik. Het stuur is groot zat zònder die uitstekende dempers :)
 
Laatst bewerkt:
Kickje

Wie rijdt er de winter door en doen jullie iets speciaals aan de motor zodat hij het goed overleefd?

Zelf heb ik vorig jaar de winter door gereden omdat ik geen auto had en ik heb toch vastgesteld dat strooizout (pekel) geen al te gunstig effect heeft op sommige metalen onderdelen. Met name de buisjes van de oliekoeler vonden dat niet zo tof. Is daar iets tegen te beginnen?
 
Kickje

Wie rijdt er de winter door en doen jullie iets speciaals aan de motor zodat hij het goed overleefd?

Zelf heb ik vorig jaar de winter door gereden omdat ik geen auto had en ik heb toch vastgesteld dat strooizout (pekel) geen al te gunstig effect heeft op sommige metalen onderdelen. Met name de buisjes van de oliekoeler vonden dat niet zo tof. Is daar iets tegen te beginnen?
Ik rijd in de winter door. Motor lijdt er wel een beetje onder, maar door flink te sprayen met vaseline kun je de schade wel binnen de perken houden. Verder boeit uiterlijk me niet zoveel. Eigenlijk is het vooral je ketting die er 'echt' last van heeft, voor de rest moet je 'm gewoon vet houden en na de winter goed poetsen.

Zie verder http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm voor welke middeltjes werken en welke niet :)
 
Nou, erger nog, bij mij gaat hij de hele winter buiten blijven staan, aan een paaltje :')
Ik ben dan ook benieuwd hoe hij er uit ziet na 6 maanden regen en pekel. Bij mijn honda cb450, die inmiddels ruim een jaar nonstop buiten staat, valt de schade eigenlijk erg mee.

Ik heb toen wel wat pogingen gedaan met vasaline etc maar dat geklieder is niets voor mij en ik betwijfel of het significant verschil uitmaakt.
 
Laatst bewerkt:
.

Zie verder http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm voor welke middeltjes werken en welke niet :)

Ik vind het moeilijk om er conclusies uit te trekken, tenzij ik van plan ben om plamuurmessen buiten te bewaren.
In de test wordt warmte, pekel, slijtvastheid en slagregen bij een snelheid van 150km/u niet meegerekend.
Misschien moet ik maar een testje doen door die tectylwax op de linkerkant van mijn motorfiets te spuiten, en de rechterkant onbehandeld laten :9
 
Ik vind het moeilijk om er conclusies uit te trekken, tenzij ik van plan ben om plamuurmessen buiten te bewaren.
In de test wordt warmte, pekel, slijtvastheid en slagregen bij een snelheid van 150km/u niet meegerekend.
Misschien moet ik maar een testje doen door die tectylwax op de linkerkant van mijn motorfiets te spuiten, en de rechterkant onbehandeld laten :9

_O- Zal er erg charmant uit zien, haha.
 
De mijne heeft bij de vorige eigenaar vrij lang 'buiten' gestaan - onder een afdakje. En dat zie je wel, hier en daar vliegroest. En voor de voorvorken is het niet zo goed, maar die hebben inmiddels Liefde gehad en zijn nu braaf. Net als de keringen. Komende winter ga ik het ook proberen, dat doorrijden. Het schijnt de stoere types van de poesjes te scheiden. Ben benieuwd :]
 
En voor de voorvorken is het niet zo goed, maar die hebben inmiddels Liefde gehad en zijn nu braaf. Net als de keringen.

Wat heb je er precies aangedaan? De mijne heeft ook altijd buiten gestaan namelijk.

Vorige winter heb ik met de Diversion ook doorgereden, en dat ging zonder problemen, gewoon goed kleden. (winterhandschoenen + col)
 
Over dat doorrijden... Ik vind t maar mooi klote. Het gebeurde vorige winter dan ook dagelijks dat ik met bevroren vingers van de motor afstapte en vervloekte dat ik geen autorijbewijs heb.

Het heeft ook wel wat, maar erg practisch is het niet. Als ik op een afspraak moest verschijnen, ging ik standaard een kwartier eerder weg, omdat ik er rekening mee hield dat ik eerst al die lagen kleding van me af moest pellen.
En als gitariste vervloekte ik de altijd stijve en koude vingers, waar zelfs niet mee te spelen valt als ze weer opgewarmd zijn. Als ze zó koud geweest zijn, blijven ze de hele dag stijf.

En wat is er erger dan je nog natte pak aan te moeten trekken voor de terugweg door de aanhoudende regen? Wie het weet mag het me zeggen .

Nouja, zoals jullie lezen ben ik een echte doorrijder, maar baal ik daar nogal van. |(
Toch blijf je het doen... Sinds ik de vrijheid heb van een eigen vervoersmiddel, vind ik reizen met de trein en bus zo mogelijk nog erger dan mezelf laten invriezen op een tweewieler, maar dat heeft te maken met een hardnekkige vorm van wagenziekte waar ik op de motor geen last van heb.


Maar een lichtpuntje, deze winter gaat het vast anders. Ik heb betere kleding, een betere motor met handvatverwarming en handkappen. En misschien smokkel ik ook wel af en toe door de trein te pakken :9
 
Laatst bewerkt:
Ja het fenomeen van bevroren handen ken ik maar al te goed. Vorig jaar zat ik in de periode december-januari-februari zonder auto, ik heb denk ik gedurende die ganse periode mijn handen niet meer gevoeld :+ Het was net of ze ook uit winterslaap kwamen toen de lente begon _O-

Maar wat ik persoonlijk veel erger vind, is het gebrek aan vertrouwen in de weg. Ik ben deze winter namelijk vaak thuis vertrokken dat de weg droog lag en er dus geen probleem was en onderweg dan toch ijsplekken tegen gekomen. Ik kan je verzekeren dat je je daar rot van schrikt en dan is het vertrouwen helemaal weg en dat rijdt niet echt lekker.

Vlak tegenover het huis van mijn ouders is er vorige winter trouwens een motorrijder verongelukt omwille van het ijs. Hij moest uitwijken voor een verkeersremmer (zo'n bloembak) en viel. Een auto uit de andere richting is niet meer kunnen stoppen en is er gewoon over gereden. De jonge kerel was op slag dood. '( De herdenkingsplaat staat recht tegenover het huis van mijn ouders... dus dat zit wel wat in mijn hoofd. Als er kans is op ijzel ga je mij dit jaar niet zien op de motor denk ik.
 
Ja dat gevoel ken ik. Ik ben de hele winter als een houten klaas de bochten door gegaan. Regelmatig check ik de grip door even op de achterrem te gaan staan wanneer de motor rechtgericht is.


Vorige winter heb ik 1 forse fout op mijn naam gezet - ik heb mezelf onderuit geremd op kinderkopjes. Het is een cliché, maar die dingen zijn GLAD als het nat is en er ligt nog wat oude bladeren.

Ik heb ook 1 keer de motor laten vallen op een schuine oprit waar sneeuw aangestampt was tot een dikke ijslaag. Ik gleed zelf alle kanten uit en moest mijn motor uitparkeren over die ijslaag heen. Daar ging ik dus, met motor en al.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan