Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Het is al eerder gevraagd... maar zijn er hier breva-winterrijders?
Zit te denken om mn woonwerk R1100RT eruit te doen, en een Breva lijkt me wel wat.

Mijn woon-werk afstand: zo'n 60km, waarvan veel binnendoor.
Wie heeft er al een winter mee gereden, en hoe bevalt dat qua bescherming, comfort? En natuurlijk: hoe houdt de Breva zich onder de pekel (ik ben geen poetser)
 
Het is al eerder gevraagd... maar zijn er hier breva-winterrijders?
Zit te denken om mn woonwerk R1100RT eruit te doen, en een Breva lijkt me wel wat.

Mijn woon-werk afstand: zo'n 60km, waarvan veel binnendoor.
Wie heeft er al een winter mee gereden, en hoe bevalt dat qua bescherming, comfort? En natuurlijk: hoe houdt de Breva zich onder de pekel (ik ben geen poetser)
Ik rijd ook in de winter, maar liever niet als er pekel ligt (ben ook geen poetser en heb de motor niet nodig voor woon-werkverkeer), dus aan die informatie kan ik je niet helpen.
Wat mij opvalt, is dat ik op de Breva sneller koude(re) voeten krijg dan op de viercilinder-Honda-CBF die ik hiervoor had. Tja, de warmte van de cilinders van de Guus zit ter hoogte van mijn knieën en niet bij mijn voeten (helaas... ;) ).
En ik heb ook met de handvatverwarming snel last van (hele) koude handen. Ik wil nog steeds handkappen erbij hebben. moet ik toch eens achteraan, het wordt 's morgens al weer frisser..
 
Ik rijd ook in de winter, maar liever niet als er pekel ligt (ben ook geen poetser en heb de motor niet nodig voor woon-werkverkeer), dus aan die informatie kan ik je niet helpen.
Wat mij opvalt, is dat ik op de Breva sneller koude(re) voeten krijg dan op de viercilinder-Honda-CBF die ik hiervoor had. Tja, de warmte van de cilinders van de Guus zit ter hoogte van mijn knieën en niet bij mijn voeten (helaas... ;) ).
En ik heb ook met de handvatverwarming snel last van (hele) koude handen. Ik wil nog steeds handkappen erbij hebben. moet ik toch eens achteraan, het wordt 's morgens al weer frisser..

Hmmm... dat is op zich minder...

De handvatverwarming vd bmw is best goed... In de hoogste stand moet je bijna verplicht handschoenen aan, omdat je anders je handen brandt...

En wat betreft de koude voeten... Dat is voor mij nu ook het stuk wat het eerste koud wordt op en lange rit, en dan zit je nog redelijk beschermd achter de kuip....

Toch nog even nadenken dus...
 
Ik ben wel doorrijder maar dit wordt mijn eerste winter met de Breva . Hij lijkt me niets kouder dan de Bandit 1200s die ik hier eerder voor gebruikte,...betere windbescherming!

Ook kleine 50 km enkele reis.
 
Ik ben wel doorrijder maar dit wordt mijn eerste winter met de Breva . Hij lijkt me niets kouder dan de Bandit 1200s die ik hier eerder voor gebruikte,...betere windbescherming!

Ook kleine 50 km enkele reis.

ja, maar ik ben natuurlijk die fantastische bmw gewend :+


edit: ik wacht jouw ervaringen wel af...
 
Laatst bewerkt:
ja, maar ik ben natuurlijk die fantastische bmw gewend :+


edit: ik wacht jouw ervaringen wel af...


Hehe,.ik denk dat je alleen die kuip gaat missen ;)

Eigenlijk erg goed,..een Guzzi die rijdt als een BMW maar dan Guzzi! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hehe,.ik denk dat je alleen die kuip gaat missen ;)

Eigenlijk erg goed,..een Guzzi die rijdt als een BMW maar dan Guzzi! ;)

Ja, heb wel wat guzzi gereden...

Mijn vrouw heeft een Nevada 750, ik pas daar met mijn lange stelten niet fatsoenlijk op, maar het rijdt eigenlijk best leuk. Trekt behoorlijk, heeft wel meer toeren nodig dan een 750 boxer om lekker te lopen.

Over het algemeen denk ik dat de Guzzi net even iets meer 'emotie' heeft/geeft. :]

Heb ook ooit eens proefgereden op een Breva, weet niet meer wat voor een blok eronder hing. Gaf in ieder geval een leuke grijns op mn gezicht.

Qua bescherming zou ik er zowieso op achteruit gaan. 's Winters is dat jammer, in de zomer juist niet. Heeft jouw breva handvatverwarming en abs ?
 
Hmmm... dat is op zich minder...

De handvatverwarming vd bmw is best goed... In de hoogste stand moet je bijna verplicht handschoenen aan, omdat je anders je handen brandt...

En wat betreft de koude voeten... Dat is voor mij nu ook het stuk wat het eerste koud wordt op en lange rit, en dan zit je nog redelijk beschermd achter de kuip....

Toch nog even nadenken dus...
De handvatverwarming op de Breva zorgt er wel voor dat mijn handen aan de binnenkant goed warm worden. Dat kan ik nog door mijn dikke handschoenen heen voelen. De handvatverwarming doet het dus wel goed. Maar de buitenkant van mijn handen wordt toch behoorlijk koud en dan heb ik toch "houten vingers".
Maar goed, ik ben een vrouw met de bekende vrouwenkwaal: snel koude uiteindjes.. |(
 
De handvatverwarming op de Breva zorgt er wel voor dat mijn handen aan de binnenkant goed warm worden. Dat kan ik nog door mijn dikke handschoenen heen voelen. De handvatverwarming doet het dus wel goed. Maar de buitenkant van mijn handen wordt toch behoorlijk koud en dan heb ik toch "houten vingers".
Maar goed, ik ben een vrouw met de bekende vrouwenkwaal: snel koude uiteindjes.. |(

sja... ik zei ook altijd: 'handvatverwarming is voor watjes', maar sinds ik zelf een motor "met" heb, ben ik maar watje geworden...
 
sja... ik zei ook altijd: 'handvatverwarming is voor watjes', maar sinds ik zelf een motor "met" heb, ben ik maar watje geworden...

Pas dan wel op dat je als watje niet wegwaait op de motor... :+

BTW: Hé, nog een "toeteraar! ;)
 
Ja, heb wel wat guzzi gereden...

Mijn vrouw heeft een Nevada 750, ik pas daar met mijn lange stelten niet fatsoenlijk op, maar het rijdt eigenlijk best leuk. Trekt behoorlijk, heeft wel meer toeren nodig dan een 750 boxer om lekker te lopen.

Over het algemeen denk ik dat de Guzzi net even iets meer 'emotie' heeft/geeft. :]

Heb ook ooit eens proefgereden op een Breva, weet niet meer wat voor een blok eronder hing. Gaf in ieder geval een leuke grijns op mn gezicht.

Qua bescherming zou ik er zowieso op achteruit gaan. 's Winters is dat jammer, in de zomer juist niet. Heeft jouw breva handvatverwarming en abs ?



De mijne heeft geen ABS en handvatverwarming,..abs maakt me niet zoveel uit. Die handvatverwarming wilde ik er bij de koop bijbedingen,...maar kon ze kopen voor 200euro,..stja dan maar niet. Ben trouwens niet kouwelijk,..
 
Pas dan wel op dat je als watje niet wegwaait op de motor... :+

BTW: Hé, nog een "toeteraar! ;)

Jaja... ik hou me goed vast aan de warme handvaten :9


Ik dacht al dat jij ook toeterde ;)

Offtopic: wat speel jij? ik heb jaren bugel gespeeld (8-15), ben toen overgestapt op trompet 15-24, heb een tijdje niets gedaan, en speel de laatste paar jaar besbas...
 
De mijne heeft geen ABS en handvatverwarming,..abs maakt me niet zoveel uit. Die handvatverwarming wilde ik er bij de koop bijbedingen,...maar kon ze kopen voor 200euro,..stja dan maar niet. Ben trouwens niet kouwelijk,..

Ach... ik kan ook wel tegen de kou... maar als zoiets erop zit, ga je het toch gebruiken..

ABS geef ik ook niet echt om... slechts een enkele keer voel ik de abs op mijn achterwiel ingrijpen... En zodra ik dat voel, corrigeer ik mezelf....

Zou het toch willen voor het gevoel bij een panieknoodstop, dat je jezelf dan (met name met voor) niet onderuitremt...
 
...
Offtopic: wat speel jij? ik heb jaren bugel gespeeld (8-15), ben toen overgestapt op trompet 15-24, heb een tijdje niets gedaan, en speel de laatste paar jaar besbas...
Sinds een jaar of twaalf ( :o , zo lang alweer?) speel ik trompet bij een harmonie. Nog steeds op zeer gemiddeld amateurniveau, hoor. Straks ga ik nog even toeteren met onze boerenkapel bij een buurtfeest.
In mijn jonge jaren, tot mijn 14e ongeveer, heb ik sopraan- en altblokfluit gespeeld. Niks an :r , was altijd in mijn eentje. Nu kan ik lekker met een groep mensen herrie maken, dat is veel leuker!
 
Ik weet dat het volgende helemaal niet interessant is, laat staan dat het praktische of nuttige informatie is voor velen van jullie en ook mezelf.
Afgelopen zaterdag heb ik uitgeprobeert hoe hard mijn Breva 1200 wil op top. Ik veronderstelde dat het met ca. 200 km/uur wel afgelopen zou zijn. Maar wat schetst mijn verbazing? Ik kwam tot 219 km/uur (zie foto van de boordcomputer). Ik weet het nu. Verder ook niet interessant meer.
Een kruissnelheid van zo'n 160 km/uur is goed te doen.
Iemand andere ervaringen?
[afbeelding]

Dan is de 1200 precies 10 km/u sneller dan mijn 1100... ook 1 x uitgeprobeerd en kwam tot 209 km/u top zonder scherm... goed voor de nekspieren maar heeft verder geen nut. Ga het nog een keer proberen met scherm. Net over de grens richting Goch (A57) kan ik dat even proberen zonder gevaar voor m'n rijbewijs. :]
 
Hallo allemaal,

Mijn pa is ook bezig om een hele mooie Guzzi Breva 1100 aan te schaffen, wat zijn onderhoudsgevoelige punten bij een Breva en waar moet je extra aandacht aan besteden bij deze motor?

Groeten Rob
 
Eigenlijk zijn het vrij probleemloze motors, waar je volgens mij wel een beetje op moet letten, is dat er af en toe wel eens een boutje los kan lopen... als je dit topic doorleest heb je de meeste "problemen" wel gezien.
 
En er moet wel de juiste accu in zitten,..anders start die na 2,5 maand niet meer bij de eerste koude. Zoals bij de mijne,..hadden ze bij mij bij de aflevering niet gedaan. Zat er een 12 ah accuutje in ipv de 18 ah die nodig was |( |( |(

Nu weer een nieuwe van het juiste type. :}
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rob, de Breva 1200 is voor mij een probleemloze motor. :) Als je op tijd de onderhoudsbeurten uitvoert hoef je geen problemen te verwachten. Bij mij zijn tenminste geen tussentijdse storingen opgetreden. Niet mechanisch en niet elektrisch. In het verleden is dat bij oude Guzzi's blijkbaar wel eens een probleem geweest. Het enige wat ik wel in de gaten houd is het oliepeil. Het schijnt dat de 1200 soms wat meer olie gebruikt dan de 1100, zo werd door de monteur bij mijn dealer gezegd. Op 10000 km ben ik zo'n 3/4 litertje kwijt. Dit mag je volgens mij echt onder 'normaal' verbruik rekenen.
Ik wens je pa veel plezier bij de aanschaf en meer nog bij het rijden op de Breva. Laat nog eens van je horen. En plaatjes vinden we natuurlijk altijd mooi. :]
 
Hoi Rob, de Breva 1200 is voor mij een probleemloze motor. :) Als je op tijd de onderhoudsbeurten uitvoert hoef je geen problemen te verwachten. Bij mij zijn tenminste geen tussentijdse storingen opgetreden. Niet mechanisch en niet elektrisch. In het verleden is dat bij oude Guzzi's blijkbaar wel eens een probleem geweest. Het enige wat ik wel in de gaten houd is het oliepeil. Het schijnt dat de 1200 soms wat meer olie gebruikt dan de 1100, zo werd door de monteur bij mijn dealer gezegd. Op 10000 km ben ik zo'n 3/4 litertje kwijt. Dit mag je volgens mij echt onder 'normaal' verbruik rekenen.
Ik wens je pa veel plezier bij de aanschaf en meer nog bij het rijden op de Breva. Laat nog eens van je horen. En plaatjes vinden we natuurlijk altijd mooi. :]


Waar haal je die speciale 10w60 olie om bij te vullen en welk merk ?
 
Eigenlijk zijn het vrij probleemloze motors, waar je volgens mij wel een beetje op moet letten, is dat er af en toe wel eens een boutje los kan lopen... als je dit topic doorleest heb je de meeste "problemen" wel gezien.

Oke, ik heb inderdaad nog niet echt schokkende dingen gehoord over deze motor.

En er moet wel de juiste accu in zitten,..anders start die na 2,5 maand niet meer bij de eerste koude. Zoals bij de mijne,..hadden ze bij mij bij de aflevering niet gedaan. Zat er een 12 ah accuutje in ipv de 18 ah die nodig was |( |( |(

Nu weer een nieuwe van het juiste type. :}

Oke, dus dat is wel iets om even goed op te letten,

Hoi Rob, de Breva 1200 is voor mij een probleemloze motor. :) Als je op tijd de onderhoudsbeurten uitvoert hoef je geen problemen te verwachten. Bij mij zijn tenminste geen tussentijdse storingen opgetreden. Niet mechanisch en niet elektrisch. In het verleden is dat bij oude Guzzi's blijkbaar wel eens een probleem geweest. Het enige wat ik wel in de gaten houd is het oliepeil. Het schijnt dat de 1200 soms wat meer olie gebruikt dan de 1100, zo werd door de monteur bij mijn dealer gezegd. Op 10000 km ben ik zo'n 3/4 litertje kwijt. Dit mag je volgens mij echt onder 'normaal' verbruik rekenen.
Ik wens je pa veel plezier bij de aanschaf en meer nog bij het rijden op de Breva. Laat nog eens van je horen. En plaatjes vinden we natuurlijk altijd mooi. :]

Uit dat verleden van de guzzi's komt ook mijn vraag vandaan, heb wel eens gehoord dat er aan de oudere modellen nog wel eens wat gesleuteld moet worden. Wat overigens ook niet erg is, blijft toch leuk werk ;)

Op 10000km 3/4 liter olie is inderdaad niet veel, lijkt me redelijk normaal. Bij mijn eigen motor heb ik dan inmiddels al wel een oliewissel gehad en zit je al zowat aan de 2e ;)

Als het doorgaat met de Breva dan zal ik wel wat foto's plaatsen, de motor is nu van een echte guzzi-liefhebber en ziet er puik uit *D
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je die speciale 10w60 olie om bij te vullen en welk merk ?

De olie is bij de Guzzi-dealer te koop. Merk: AGIP.
Nu moet ik erbij zeggen dat er bij de vorige beurt MOTUL gebruikt is. Nu heb ik dus sinds kort de AGIP olie. We zullen zien of hij nu nog olie verbruikt.
 
De olie is bij de Guzzi-dealer te koop. Merk: AGIP.
Nu moet ik erbij zeggen dat er bij de vorige beurt MOTUL gebruikt is. Nu heb ik dus sinds kort de AGIP olie. We zullen zien of hij nu nog olie verbruikt.


Die verkoopt alleen Motorex in 4 literverpakkking a 67.50 euro,..vandaar?
 
Die verkoopt alleen Motorex in 4 literverpakkking a 67.50 euro,..vandaar?

Weet dat hij is afgevuld met AGIP. Hebben ze op dat moment wel moeten bestellen. Heb nu nog geen losse (kleine) verpakking gekocht. Zal het t.z.t. nog eens navragen. Maar ik hoop natuurlijk dat hij nu geen olie verbruikt.
Bel anders zelf even met Motorservice Twente of een andere Guzzi-dealer. :W
 
Kijk ook maar eens op de website van Teo Lamers Nijmegen www.tlm.nl, daar staat onder webshop een subpagina beurtdelen als je je eigen onderhoud wilt doen. Voer aantal cc's en model in en je krijgt de artikelen te zien die je voor een beurt nodig hebt met prijs en wat zij op voorraad hebben. de motorolie wordt per liter verkocht voor 16,51 euro per liter (agip).
 
Terug
Bovenaan Onderaan