Easy rider / chopper bouwpakket?

Het lijkt me sterk dat je voor die $12.000,= klaar bent. Als je gelijkwaardige pakketten in europa koopt, zit je zomaar op €20.000,=. Wat je laat zien op de eerste foto is in ieder geval niet te koop voor die $12.000,=. Was het maar waar, dan had ik er al 2 besteld!
Als je alles nieuw wilt, ben je voor een beetje flink blok al zo €5-6.000,= kwijt, moet je dan nog eens kijken wat er dan nog bij komt. Aandrijving, frame, velgen etc etc etc etc.
In Europa worden complete pakketten geleverd door cce.
Kijk hier eens http://www.customchromeeurope.com/e/html/bikes/ateup.htm
Staat meteen een filmpje over het zelf opbouwen van die kits.

In nederland kun je voor frames ook terecht bij http://www.vgmotorcycle.nl/indexnl.htm


Misschien even ter aanvulling voor lezers die verder nog onbekend zijn in de chopperbouw.

Ik krijg wel eens vragen hoe het kan dat een chopper die zo kaal is, zo duur moet zijn? Het antwoord is dat choppers meestal in enkelstuk producties worden gemaakt, er is bijna geen chopper gelijk. Bij het bouwen van een chopper komt vrezelijk veel traditioneel handwerk bij te kijken. Handmatig plaatwerken met een hamerset, tos en aambeeld en een "engels wiel" ziet men eigelijk alleen nog maar in de chopperbouw. Ook de frames worden in slechts kleine series gemaakt. Tanks worden vaak nog autogeen gelast. Als met al uitgestorven vakken die nog door een enkele vakman wordt gebezigd.

De enige manier om een chopper betaalbaar te houden is dus zelf maken, omdat men dan de vele uren handwerk niet hoeft te betalen.
 
Hé Ron,

je wilt iets "unieks", maar je gaat een hapklaar bouwpakketje kopen? Is het al bij je opgekomen dat waarschijnlijk dan alleen de kleur van de verf anders wordt dan al die andere bouwpakketten die verkocht zijn?


Als je echts iets unieks wilt gaan doen, zul je het toch echt zelf moeten maken. Dat kun je doen op de manier zoals eerder is besproken ('echt' zelf maken met een Engels wiel, dure freesbanken etc), maar als je een budget hebt van € 12.000, zou ik een fijne 2'e hands basisfiets kopen, en deze (al dan niet met aftermarkt meuk van Zodiak, CCE of Motorcycle Storehouse oid) opbouwen naar je eigen smaak.

Dan heb je straks ECHT iets unieks.............. althans een unieke combinatie van spulletjes.

Zo doe ik dat al jaren; eerst met een tweetal jappen (DR-500 & GSX-1100), en nu met een yank(FLT, een soort verhuiswagen/imitatie Goldwing). Reslutaat; uniek, op maat gesneden en budgetair behapbaar.

sux6
 
12000 $?Wake up and smell the coffee.Blok 5000 a6000. euro.Frame 2000 eoro.Aandrijving 2000 euro.Bak dikke 2000 eoro.Wiele... Oeps geld op.
 
Volgens mij kost zo'n pakketje 18k euri. Exclusief belastingen dan. De BTW komt er dus nog bij. BPM vraag ik me af, ik denk het niet want je koopt alleen maar onderdelen. Als dat zo is dan heb je voor 21k een supermooi ding. Weliswaar niet helemaal uniek maar wel behoorlijke exclusief en je hebt ook nog de lol van het bouwen. Een standaard softtail kost volgens mij ook al zoiets....
 
Whahaha L&L ???
Begin dan maar je beurs open te rukken...hahahaha.
12.000euro zei je ??? Ja duhhh
Ennuh....ik ken je niet maar koop maar een framepje met een achterbrug en probeer daar maar eens een bak in te krijgen met de wielen en belt of ketting...wel in lijn...klinkt simpel...Als je dat niet kan....niet beginnen. Denk ik.
En voor 12.000 euro....kan je beter een lowbudgetbike gaan bouwen. Frame met kenteken blok en bak....Polijsten poedercoaten chromen een hoop laswerk en elende.
L&L hahaha...moet er nog steeds om lachen...sorry heur...
Maar denk maar niet dat alles zo past...zo simpel is het...hahaha..
Sorry...doe ik het weer..

Succes..........grinzzzzzzzz 8-)
 
Ik wil je mijn motor ook wel tot het laatste schroefje gedemonteerd verkopen voor 12.000 euro, dan heb je ook en bouwpakket :+
En omdat ik de slechtste niet ben krijg je er nog werkplaathandboeken en microfiches bij, kun je moi zien hoe hij in elkaar moet.
 

De op de link afgebeelde motoren komen van west coast choppers, oftewel Jesse James. Ik denk dat je die $12.000,= alleen al betaald voor het feit dat die motoren van hem afkomstig zouden zijn, daarnaast zul je nog wel een leuk bedrag voor de onderdelen moeten neerleggen.
Hetzelfde geldt voor die kits van CCE, die zijn ontworpen door Kodlin. Die voelt zich helemaal een koning en wil daarvoor ook betaald worden. :Z
 
Wel Ron1978, uit jouw tekst lees ik al dat je wel graag wilt, maar er niet echt veel verstand van/kijk op hebt, anders had je wel geweten waar je moet zijn. Vroeger ook modelletjes in elkaar gelijmd, zeker?
Maar als je toch een one-off-bike wilt, ga dan eens praten met de mannen van SPS in Geertruidenberg; die maken dus alles desnoods zelf. Maar denk nooit dat je een unieke fiets voor dat beetje geld kunt (laten) maken. En zoals gezegd: het hoeft niet persé obv een HD-blok en bak te zijn. TR1: geweldig blok, XS650 idem.
 
Wat kunnen sommige van jullie redelijk arrogant doen...

Ik heb zelf vroeger (16 jaar) een kever omgebouwd tot Baja,.. en ik wist toen net toen ik begon hoe een schroevendraaier werkte, dus lijkt me sterk dat hij als automonteur niet een custom hd in mekaar krijgt.. Je hoeft er echt niet briljant voor te zijn,..

Volgens mij is het gewoon een kwestie van doen en lef, de rest leer je onder weg wel, de makkelijke of de moeilijke manier..
 
dat is waar maar voor 12k bouw je echt niets, dat kost een blok en bak alleen al.......

Das ook waar,.. tenminste niet als je dure blinkede onderdelen gaat kopen.

Ik had het ook meer over de zwaar ontmoedigende reacties, in de trand van "Dat kende gij niet, dat ken alleen ikke." Mischien vatte ik het ook wel verkeerd op...

Anyway, wat een vriend van mij gedaan had, die had een half afgebouwde HD opgekocht voor 5000 euro. De motor was van iemand geweest die geen tijd/geld/energie meer had. Hij heeft erzelf nog wat geld ingestopt en rijdt nu een helemooie klassieke harley.... mischien is dat een optie ? Zoeken naar een goedkope halfafgebouwde donor fiets ?
 
Ow....maar het is niet van dat ken alleen ikke....!!!!
Tis net wat je zelf nu zegt...je kunt dat jong toch niet om te tuin leiden en zeggen dat het gaat voor 12.000 euro...En hij mag toch wel weten waar hij tegenaan KAN lopen...Een tweedehandse kopen is een betere optie jah...
Begin met een XS van Yamaha....ofzoiets of een tweedehands mooie fiets...
En verbouw dat ding...kan je alvast rijden...

Ik ben thuis in dat soort gein en ik heb mijn fiets ook zelf gebouwd..
en da was geen meevaller dat zeg ik je...maar alles kan geleerd worden...maar niet aan iedereen. Grinzzzzzzzzzz
Ik weet wat je kan tegen komen...en meerdere hier lees ik.
Maar een auto repareren moet je aan mij niet overlaten.... :?
Dus....niet negatiev bedoeld voor Ron1978....kzou nie durven hahahaha 8-)
 
Zat net noch eens door een ouwe motorcycle storehouse te bladeren.Da's gewoon lache joh als je die prijze ziet.Pak eens een leuk vet gefreesd achterwieltje;2000 euro.Voorwieltje ook zo iets.Drie billet remklauwen2000 euro.Forward controls beginnen bij 1100 euro;het leukere spul dan voor op zo'n yuppefiets.Noemen ze niet voor niets zo want yuppen zijn de enige die ze kunnen betalen.Ik zou een ouwe softail van 15 jaar kopen voor 10000 euro.Met zo'n frame kun je heel leuke dingen doen .
Groeten
 
Heeee Alf.....

Das toch ook lachen....het gaat nergens meer over..Zoals je al zegt..das niet weg gelegd voor een gewone werkmens. Maar inderdaad een leuk softailframe of een oude WLA....leuk om een bobber te bouwen..Heb je toch een mooie fiets.
Maar al dat aftermarket spul is duur...en het past vaak niet eens meteen.
Maar het moet ook niet te makkelijk gaan he ?
Een beetje inspanning zou wel leuk zijn.
8-)
 
Das ook waar,.. tenminste niet als je dure blinkede onderdelen gaat kopen.

Ik had het ook meer over de zwaar ontmoedigende reacties, in de trand van "Dat kende gij niet, dat ken alleen ikke." Mischien vatte ik het ook wel verkeerd op...

Anyway, wat een vriend van mij gedaan had, die had een half afgebouwde HD opgekocht voor 5000 euro. De motor was van iemand geweest die geen tijd/geld/energie meer had. Hij heeft erzelf nog wat geld ingestopt en rijdt nu een helemooie klassieke harley.... mischien is dat een optie ? Zoeken naar een goedkope halfafgebouwde donor fiets ?

Dit is wat ik ook heb gedaan. Ik kocht een reeds verbouwde Yamaha TR-1 met een startprobleem. Na info bleek dat de TR-1 niet het beruchte XV920 probleem in het blok heeft. Na info bij de eigenaar bleek dus dat de startmotor het blok niet goed rond kreeg terwijl de motor bij aanduwen goed loopt. Dat risico durfde ik voor 350 euro wel te nemen. Nu de steeksleutels er op zijn geweest blijkt dat de koolborsels schoon versleten waren. Tja, dan verliest de startmotor dik 60% van zijn vermogen dat bij een 1000cc twin goed merkbaar is. Zeker als de accu ook al niet meer zo joepie is. 34 euro aan koolborstels en 40 euro aan een nieuwe accu en het probleem is opgelost.

full

Hier ben ik mee gestart.

Een chopper maken hoeft niet duur te zijn, maar je moet dan wel veel zelf kunnen doen en over gereedschap beschikken. In onderdelen kopen wordt inderdaad een zeer dure grap, vaak ook vanwege het merkje wat er op staat. Maar een chopper maken kan heel erg low budget zijn. Het zal dan in ogen van velen niet het "echte" werk zijn, maar om daar maar eens op de manier van de uitvinders van de chopper (Hells Angels)te reageren: wat kan mij dat nou verrotten? Het "echte" werk is ook niet volledig zelf maken, maar een bestaande fiets van alles strippen wat niet nodig is om te kunnen rijden. (chopper - to chop = afhakken) Dus jammer genoeg voor alle "fine parts" freaks, dat dure aftermarket spul is mooi, maar strikt genomen geen choppen. De Geschiedenis van de Hells Angels stamt uit de oorlog (303 low-level bomber squadron "Hells Angels"). Ze kochten oude legermotoren die waren afgeschaft na de oorlog en zeer goedkoop waren en stripten die van al het onnodige. Hier is vele jaren later de design chopper en productie chopper uit ontstaan.

Als automonteur zal Ron het wel opredden, als je maar lang genoeg met techniek omsleuteld ontdek je vanzelf dat het feitelijk allemaal hetzelfde is.

Maar zelfbouwen of sterk aanpassen van bestaande onderdelen vereist wel meer als sleutelen alleen. Dan moet je kunnen metaalbewerken, maar ook dat is natuurlijk te leren. In mijn reacties hier ben ik tot mijn grote schande in 1 opzicht grof nalatig geweest. Ik heb vaker motoren gemaakt, onder andere een rallymotor die aan veel en veel strengere eisen moet voldoen dan een chopper die alleen maar mooi moet zijn, en ook nog eens uit het veel moeilijker lasbare aluminium wordt gemaakt. Hierdoor en ook door jaren van motorcross heb ik door die jaren heen een zeer goed gevulde gereedschapskist, een kleine draaibank, perslucht, electrisch handgereedschap, tos en hamerset en een goede plaats waar ik mag lassen op co2 en tig gebied. Dat ben ik vergeten te vermelden. Als ron dat ook allemaal zou moeten kopen dan is het wat het totale kostenplaatje betreft lood om oud ijzer.

Ron moet voor zichzelf op een rij zetten wat het budget is, welk gereedschap hij heeft of over kan beschikken (leen, huur of bij de baas), en welke vaardigheden hij heeft of wil leren. Deze combinatie bepaald of het voor hem haalbaar is of niet.
 
Yoooo Johny...
Petje af....voor jou..dat bedoel ik nou...jij hebt toch een fiets die jezelf leuk vind en je weet waar het over gaat. Dat bedoel ik met lowbudget en tevreden zijn. Het begin is er........Toch ?
Ciao Vlowtail.... 8-)
 
Waar is de topicstarter gebleven? Is'ie al zo druk aan het bouwen??
Even serieus: ik ben wel benieuwd hoe hij er nu tegenaan kijkt, na alle goedbedoelde adviezen.........
 
Terug
Bovenaan Onderaan