File rijden wordt gedoogd, want het is eigenlijk verboden

Dat inhalen in de file (al langer) toegestaan is snap ik. Dat je sinds 1991 op dezelfde rijstrook mag inhalen snap ik ook. De redenatie dat men DENKT/VERMOED dat het toestaan van file rijden door motoren op basis van ALLEEN AL deze regels is toegestaan snap ik ook wel, maar ik ben dus niet overtuigd dat dat ook echt zo is. Enkel en alleen vaker uitleggen en herhalen zal dit denk ik niet veranderen, maar ik zal er eens een nachtje over gaan slapen :)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij in het dagelijks leven ook nogal moeilijk te overtuigen bent.....

Ik probeer het nog één keer:
er zijn GEEN REGELS, er is GEEN WETGEVING die het inhalen op dezelfde rijstrook VERBIEDEN. Dat betekent automatisch dat het is TOEGESTAAN. Niet gedoogd, niet geregeld, nee, TOEGESTAAN.

Dat denkt of vermoedt niemand hier, dat IS zo. De basis daarvoor is de wet zélf, die aangeeft dat geen feit strafbaar is (ofwel verboden) als de wet dat feit niet noemt.
De wet zegt daar het volgende over: "Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling. Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast".
Dit stukje heb ik uit het hoofd opgeschreven. Was namelijk één van de eerste wetsartikelen die ik zo'n 35 jaar geleden uit het hoofd moest leren, omdat het zo enorm belangrijk was......
 
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij in het dagelijks leven ook nogal moeilijk te overtuigen bent.....

Dat denkt of vermoedt niemand hier, dat IS zo. De basis daarvoor is de wet zélf, die aangeeft dat geen feit strafbaar is (ofwel verboden) als de wet dat feit niet noemt.
De wet zegt daar het volgende over: "Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling. Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit is begaan, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast".
Dit stukje heb ik uit het hoofd opgeschreven. Was namelijk één van de eerste wetsartikelen die ik zo'n 35 jaar geleden uit het hoofd moest leren, omdat het zo enorm belangrijk was......

Wat JanB noemt is het legaliteitsbeginsel.
Zou wat zijn als alles wat wél toegestaan is in de wet zou moeten komen te staan: het is toegestaan te zwaaien naar de buurman, je mag levensmiddelen kopen in de supermarkt...

Iedereen zou het legaliteitsbeginsel inmiddels wel een keer in zijn hoofd moeten hebben denk ik zo... |(
Tuxracer, als je door JanB nog niet overtuigd bent, dan vrees ik dat je ook niet overtuigd gaat raken... Verdiep je eens in hoe de wetgeving in elkaar steekt zou ik zeggen.
 
OK, we zijn weer wakker.

Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik denk dat jullie inderdaad toch wel gelijk hebben. Dat inhalen op dezelfde rijstrook sinds 1991 is toegestaan, en dat filerijden met de motor sinds 1991 ook is toegestaan doet inderdaad vermoeden dat het een het gevolg is van het ander. Ik vind het nog steeds jammer dat nergens glashard is te vinden dat het inderdaad alleen vanwege deze reden zo is, maar zolang ik ook niet ergens kan vinden dat het niet zo is ben ik bereid te geloven dat het wel zo is.


Jullie hebben mij overtuigd *O*
Sorry voor de overlast :$
 
Ja, volgens de redenatie van veel mensen hier zou dat zo zijn, maar is dat ook echt zo ?
Mijn probleem is namelijk dat behalve hier op MF er niemand is die dat OOK zegt.
Hierdoor heb ik de indruk dat dat wel eens iets ZOU KUNNEN ZIJN dat hier is uitgevonden en vervolgens alleen hier als waarheid is rond gaan zingen...
Nogmaals, kan best zijn dat het zo is, maar WAAR STAAT HET DAN ?
No offence verder :)

Waar het staat?
Zoals JanB hier vlak boven al aan gaf, in een wet die niets met verkeer te maken heeft. Namelijk de Nederlandse Grondwet, art. 16 om precies te zijn:
Grondwet art. 16
Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.

Dus juist omdat net NERGENS staat vernoemd, is het toegestaan.
Niet door "ons"(MF) verzonnen, maar door de wetgever niet verboden. Sterker nog, ze hadden het verboden, en hebben besloten om het wettelijk weer toe te staan.
En door het hele artikel te schrappen, en niet enkel het artikel uit te breiden met een uitzondering voor motorfietsen, is het in theorie dus ook voor auto's toegestaan. De reden dat daar niemand zich druk om maakt, of het nergens genoemd word, is het feit dat dat ook niet echt lekker gaat werken, als er tijdens de file 3 rijen auto's gaan staan op 2 rijstroken. Al zou het wettelijk wel toegestaan zijn. (Zolang je uiteraard niemand hinderd en/of in gevaar brengt, want art. 5 WVW blijft uiteraard te allen tijde van toepassing)



* Edit *
Laat maar, ik was dus gewoon te laat... :+ Je was al overtuigd...
Heb ik dus best lang over gedaan om te posten... :$ Toen ik begon stond het er nog niet...
 
Laatst bewerkt:
OK, we zijn weer wakker.
Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik denk dat jullie inderdaad toch wel gelijk hebben. Dat inhalen op dezelfde rijstrook sinds 1991 is toegestaan, en dat filerijden met de motor sinds 1991 ook is toegestaan doet inderdaad vermoeden dat het een het gevolg is van het ander. Ik vind het nog steeds jammer dat nergens glashard is te vinden dat het inderdaad alleen vanwege deze reden zo is, maar zolang ik ook niet ergens kan vinden dat het niet zo is ben ik bereid te geloven dat het wel zo is.
Jullie hebben mij overtuigd *O*
Sorry voor de overlast :$

Je "denkt" en je "bent bereid"???? :X

Het IS glashard te vinden, in de wet, zoals ik al heb opgelepeld...... De quote van de site van Verkeer en Waterstaat lijkt me overigens ook redelijk hard te noemen.....
Als je dát allemaal nog maar nét genoeg vindt, dan ben je er volgens mij ook niet van te overtuigen dat de aarde rond is.....

Filerijden met de motor is overigens al véél langer toegestaan.......
 
Dit topic is weer een fraaie verhandeling geworden. En met RESULTAAT. *O*
Nu nog de ijdele hoop dat al die sufferds met die andere boekjes en websites eens hun teksten gaan aanpassen. :?

Een voorzichtig slotje :+ , of zouden we nog meer MF-ers kunnen overtuigen van de correcte uitleg van de wet? 8-)
 
Dit topic is weer een fraaie verhandeling geworden. En met RESULTAAT. *O*
Nu nog de ijdele hoop dat al die sufferds met die andere boekjes en websites eens hun teksten gaan aanpassen. :?

Een voorzichtig slotje :+ , of zouden we nog meer MF-ers kunnen overtuigen van de correcte uitleg van de wet? 8-)

Nee hoor. Ik durf je te wedden dat binnen enkele weken op z'n laatst de opmerking over "gedogen" weer binnen komt rollen....... |( |( |(
 
Nee hoor. Ik durf je te wedden dat binnen enkele weken op z'n laatst de opmerking over "gedogen" weer binnen komt rollen....... |( |( |(

Jij bent een rasoptimist _O-

Ik zeg: in het eerstvolgende topic waarin filerijden ter sprake komt, is het direct weer mis B|

En dat is dan op een motorforum. Je kunt het de rest van Nederland toch nauwlijks kwalijk nemen dat ze niet weten hoe de vork in de steel zit ;( Als de overheid hier nu eens een kleine campagne aan zou wijden. Wat spotjes op TV, wat borden langs de kant van de weg. Hoeft geen jaren te duren...
Dan weten mensen dat ze motorrijders tussen de file kunnen verwachten, dat het legaal is en dat ze dus geacht worden hun rijgedrag hierop af te stemmen. Spiegelen in de file bij veranderen van rijstrook bijvoorbeeld.
Ik denk dat dit meer rendement oplevert dan de hele 'Rijd met je hart'-campagne...
 
[me="JAMF"]is vorige week nog aan de kant gezet door zo'n wit-rood-blauwe - [/me]
dat was omdat ik een ietsje rap :X door de stilstaande file boenderde.

Maar die bromsnor had 't ook over gedogen

kreeg geen boete overigens, zelfs geen art 5.

[me="JAMF"]denkt: :Z bromsnor[/me]
 
[me="JAMF"]is vorige week nog aan de kant gezet door zo'n wit-rood-blauwe - [/me]
dat was omdat ik een ietsje rap :X door de stilstaande file boenderde.

Maar die bromsnor had 't ook over gedogen

kreeg geen boete overigens, zelfs geen art 5.

[me="JAMF"]denkt: :Z bromsnor[/me]
Volgende keer gewoon naar dit topic verwijzen ;)
 
instructiefilmpjes maken :+
Ondanks de :+ vind ik het eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee.
Kunnen zowel de motorrijders als de automobiloten zien wat de bedoeling is.

Mooi spotje voor Postbus 51, BodW.
Vrees dat we het voor ome Koos en krullebol wel een paar keer extra moeten laten zien :Y :+
 
Dit is een oud onderwerp, maar ik heb nieuws. Ik heb begin oktober naar het Ministerie van Verkeer en waterstaat (via Postbus 51) het volgende gestuurd:

Op de site van Het Ministerie van Verkeer en waterstaat staat op de pagina over Motoren bij vraag
en antwoord (http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/motor/vraag_en_antwoord/i
ndex.aspx#v6
) een fout: in de inleidende tekst:

"Mag ik met de motor tussen de file door rijden?
U heeft als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto’s, maar het expliciete
verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. U wordt als motorrijder GEDOOGD. Daarbij is het van
belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie. Lees meer hierover op de pagina over
filerijden. "

Gedoogd is hier niet het juiste woord. Volgens het Ministerie van Justitie is de betekenis van
gedogen:
"Gedogen is het niet optreden tegen een overtreding van een wettelijke regel, terwijl dat wel zou
kunnen (de overheid moet bijvoorbeeld op de hoogte zijn van de overtreding) en mogen (de overheid
moet ook de bevoegdheid hebben om tegen een overtreding op te treden). Gedogen moet niet worden
verward met het geven van toestemming voor een overtreding. De enige boodschap die een gedogende
overheid afgeeft, is: "Ik weet dat je in overtreding bent, maar ik zal daartegen (voorlopig) niet
optreden." Het juist wel optreden tegen regelovertredingen wordt handhaving genoemd. Handhaven en
gedogen zijn als het ware elkaars tegenpolen."

Met de motor door de file is niet verboden, er valt dus niets te "gedogen". Het kan in strijd zijn
met artikel 5 als je anderen onnodig hindert of in gevaar brengt. Dat is dan ook de grondslag die
de politie gebruikt als er onverantwoord door de file gereden wordt. Een motorrijder heeft geen
recht om door de file te rijden, anderen mogen hem echter ook niet onnodig hinderen (artikel 5).

In de toelichtende tekst (Lees meer...) worcdt het woord gedogen niet gebruikt.

Kunt u de tekst aanpassen, want het in discussies nogal eens wordt aangehaald. De helft van de
bestuurders denkt nu nog steeds dat het eigenlijk niet mag en dus gedoogd wordt, terwijl de andere
helft weet dat het is toegestaan, zolang je je maar verantwoord gedraagt. Duidelijkheid is voor
iedereen goed. De overheid heeft daarin als wetgever een belangrijke taak. Mijn verzoek is dan ook
de tekst aan te passen en misschien wel expliciet te melden dat er geen sprake is van gedogen, maar
van toegestaan onder de normale eisen die aan iedere verkeersdeelnemer in alle situaties worden
gevraagd middels artikel 5.


Dit is de reactie:
U heeft gelijk. Het woord gedogen is hier niet juist. De hele zin "U wordt als motorrijder gedoogd" kan komen te vervallen.
Ik heb onze internetredactie gevraagd de informatie op onze internetsite aan te passen.



Toch mooi na 2 weken actie van onze overheid *O* en weer een stukje meer duidelijkheid. :)
 
Laatst bewerkt:
check inderdaad de file gedragscode...

tot 40 km/h mag je meerijden tussen de files door met een maximaal verschil van 10 km/h.

dit doe je natuurlijk voor je eigen veiligheid en als je de gedragscode goed toepast zal geen1 oom agent er iets van zeggen.

zoals ze bij je rij examen en je rij lessen zeiden...
gebruik de motor zijn acceleratiesnelheid en wendbaarheid om jezelf in veiligheid te brengen...
 
'File rijden gedoogd?' > 'File rijden wordt gedoogd, want het is eigenlijk verboden'


})
 
'File rijden gedoogd?' > 'File rijden wordt gedoogd, want het is eigenlijk verboden'


})
Zit je nou te stangen of heb je het verkeerd begrepen Martell?
Er is dus eindelijk uitsluitsel dat het juist NIET gedoogd wordt omdat het niet verboden is :X
 
Zit je nou te stangen of heb je het verkeerd begrepen Martell?
Er is dus eindelijk uitsluitsel dat het juist NIET gedoogd wordt omdat het niet verboden is :X
Ik denk het tweede. Volgens mij wordt het nl. enkel gedoogd. je mag nl. niet rechts inhalen.
 

:^ 2

full
 
@Ferrekau: In de file mag je wel rechts inhalen. Zou een groot probleem worden voor iedereen op de rechterbaan |( .

RVV Artikel 13
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

q.e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan