Kawasaki KLE (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Its alive, alive I tell you.
Hij doet het dus weer *O* . Ik heb zoals gezegd wat olie in de bougie gaten laten lopen ff starten zonder bougies, en daarna ging het allemaal vrij snel.

Zo op het eerste oog klinkt het blok goed, kan er pasmeer over zeggen als ik er daadwerkelijk op gereden heb. :).

Nu alles goed vast draaien en na lopen. Schakelpookje nog zien te fixe en ik kan weer zorgeloos rijden.
 
Goed man, Appelmoes!!!

Ik ben blij voor je, kan de KLE weer de weg op.

Heb je het blokkie ook even een lekkere beurt gegeven? Nieuwe olie, nieuwe vonkenstokjes, nokkenaskettingspanner gecheckt, koelwater en goed ontluchten etc. etc...

Ik hoop dat je hem snel weer de weg op krijgt! Dat horen we dan wel :W

Oja, even het blok behandelen als inrijden lijkt me misschien geen ongepaste voorzichtigheid, na zo'n tijd stilstaan. En wellicht even goed je olie inspecteren na de eerste KM's gezien eventuele roestafzettingen en vochtopbouw.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een KLE uit '91. Deze heeft ws nog de oude NAKS. Moet ik die nog stellen of kan ik daar niks aan doen?
 
Niemand die hier geïnteresseerd is in een Fazer 600 '01? Dan kan mijn vriendin ook een KLE500 kopen.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/252736/Te-Koop-FZS600-Fazer-bj-2001-1.html

dsc00185sv.jpg
 
Ik heb een KLE uit '91. Deze heeft ws nog de oude NAKS. Moet ik die nog stellen of kan ik daar niks aan doen?
Is er iets veranderd in de jaren dan?

Ik had ook een '91 en daar zit gewoon een spanner in met een veertje erin en een borgclipje die verspringt.

Wil je er wat aan doen? Demonteer hem en controleer hem. Lekker schoonmaken en in de nieuwe olie smeren voor je hem terug doet. Let goed op dat je hem juist spant.

Ik heb dit ook wel eens gedaan omdat het blok wat rammelde. Na dit te hebben gedaan scheelde het weer wat. Maar het blijft een Kawa.

Maar je moet wel een reden hebben om hem te demonteren. Anders lekker laten zitten.
 
Ik meen dat na '93 er een andere NAKS is gemonteerd. Ik meen dat er in eerste instantie geen automatische spanner op zat en later wel.
 
Oke,

NAKS NokkenAsKettingSpanner, ik kon hem nog niet.

zeker weten dat er twee verschillende versies zijn toegepast mogelijk wel drie.

Op de motor van Ing (1993) zat een originele (volgens mij de eerste uitvoering) toen een nieuwe gekocht voor een type uit 2000 dit geeft zeker een wereld van verschil in geluiden uit het blok,

Ik heb even niet meer voor ogen wat exact de verschillen zijn maar er zit wel degelijk verschil in.
 
Zo, weer een nieuwe KLE 500-rijder. 2 weken geleden rijbewijs gehaald (volgens sommige vanwege midlife crisis) om in de zomer op mijn NSU's te kunnen rijden, maar wilde ook iets hebben voor "door-de-weeks".

Model 1992:
KLE500_cropped.jpg


Vooralsnog geen klachten, mis alleen nog een Owners manual (digitaal). Als die er nog niet is leen ik graag een papieren versie en dan maak ik er een mooie PDF van.

Dingen die nog anders/beter mogen:
- de flexibele buizen over de voorpoten
- de verkleurde handvatkappen en bovenzijde koplamphuis; heeft iemand het goede recept voor de kleur?

De rest ga ik de komende maanden wel ontdekken.

Mvg,
Marc
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik de KLE gekocht heb woon/werk motor en er ook in de winter mee ga doorrijden, heb ik hem voorzien van handvatverwarming en een aansluiting voor een Exo2 verwarmd vest.
Op mijn R1100GS zit al zo'n aansluiting en ik had geen zin om die over te zetten. Gelukkig was er nog iemand van het GS-forum die zo'n controler over had,maar de aan/uit-knop was niet meer goed/waterdicht. Dat gat heb ik dus dichtgemaakt en de schakelaar heb ik nu in het dashboard gezet. Met de controler regel je de warmte.

Ik kan weer de winter doorrijden :)

 
Laatst bewerkt:
Ik wil bij de kleppen gaan stellen volgende week, op mijn KLE500, ik hoor er 1 duidelijk tikken.
In het wphb lees ik iets over een speciale sleutel om de inspectie luikjes uit het dynamo deksel te schroeven, heb ik die echt nodig ? (gaat het niet met iets anders ?)
Verder nog tips, do's of dont's ?
Valkuilen ?
 
Wolfdriver, bij de mijne is er niks speciaals nodig. Inspectieluikje doe ik met een muntstuk.
Voor de kleppen haal ik er wel even de olieleidingen vanaf, dat sleutelt beter. Dan gewoon een ringsleutel en een schroevendraaierke :)
Het is wel puzzelen om dat kleppendeksel ervan af te krijgen.
 
Sta ik van de week bij het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen (voor m'n werk)
wat hoor ik............de overbekende "KEVER" sound van een KLE, dus na het gedane werk
ff snel een foto geschoten.

Afb169.jpg
 
Hey Culater,

Wat leuk, dat is de mijne, ik was op bezoek bij mijn zus, die daar helaas ligt.
Waarschijnlijk staat deze er aankomende week wel weer een paar keer.

Thnx,voor de spot
 
Nog even over het kleppenstellen, ik begrijp een stuk niet van het wphb.
Op pagina 40 hebben ze het over "Valve Clearance Measuring Position" en daar staan dan 2 voor mij onbegrijpelijke diagrammen bij.
Ik snap dat de zuigers op hun TDC moeten staan en dat doe ik met de merktekens op de rotor.
Maar wat bedoelen ze in godsnaam met die 2 onderste plaatjes ?
Weet iemand wat ze bedoelen ? moet ik de plaatjes posten ?

Kloppen de volgende waarde voor een '93 model ?

Valve Clearance (when cold)
Inlet 0.13 ∼ 0.18 mm (0.0051 ∼ 0.0071 in.)
Exhaust 0.18 ∼ 0.23 mm (0.0070 ∼ 0.0090 in.)
 
Laatst bewerkt:
Speling is oke, die tekening is gewoon de stand van de tandwielen wanneer de de zuiger in onderste of bovenste dode punt staat. Gewoon een dubbele controle of zo. Als dat fout staat zou je motor trouwens niet lopen of de kleppen kapot slaan denk ik.
 
Nou, dat gaat dus niet zo lekker.
Gisteren de klepspeling gecontroleerd, alles oke, daar komt dus helaas die duidelijk tik niet vandaan.
Nieuwe olie erop, oliefilter en koelvloeistof.
Net even proef gereden, de tik is nog steeds duidelijk hoorbaar, op de achtergrond hoor ik de klepjes zachtjes mee tikken, maar die klinken goed.
De tik gaat met het toerental mee, maar boven de 2500 toeren lijkt ie minder te worden.
Ik was gestop bij een maat, om hem ook eens te laten luisteren, die vond het ook verdacht.
Toen ik weg wilde rijden bij hem en de KLE starten, deed ie ineens niet meer tikken, maar ratelen :(
Ik heb hem metteen uit gezet en ga hem morgen met een aanhanger ophalen.........
Er is nu dus iets erg fout gegaan denk ik, voordeel daarvan is dat het waarschijnlijk wat makkelijker te vinden is.
Het klinkt voor mij alsof de timing versprongen is, bij het starten, iemand dat al eens meegemaakt ?
Als ik hem open heb, dan meld ik me wel.
 
Ik roep maar eens iets gek: starterkoppeling... Zit achter je eeeuh, rechterdeksel als ik me niet vergips.

Anders: ja die distributie.. heb je de spanner nou gecheckt?
 
Achter het linkerdeksel Gieliovd, rechts zit de koppeling :)

En de startkoppeling achter het linkerdeksel zit dan nog eens achter het vliegwiel op de krukas. Hopelijk moet ik mijne ook niet weer losmaken, want hoorde pas ook nog een ongezond krakend geluid bij het starten, daarna gewoon goed lopen...
Maar blijven ratelen zal de distributieketting wel zijn die te slap hangt, maar of dat zo plotseling kan? Hopelijk komt Wolfdriver's vermoeden van een gesprongen tand niet uit :N
 
Hmm klinkt allemaal niet goed hier.

Moet ik straks mijn KLE in onderdelen an forumleden verkopen ipv in 1 geheel? :+

Nou ja, sinds de nwe remklauw voor erop zit gaat het allemaal goed hier. Afkloppen.

Ik heb nog niets anders, maar heb mijn oog al wel laten vallen op iets anders.
Maar zal het hier ook posten als het zover is.
Kan ook nog ff duren hoor.
 
hmm, Gieliovd. dat is wellicht nog niet zo gek bedacht.
Een week of 2 geleden deed ie al eens raar bij het starten, ik dacht zelf dat de startknop slecht contact maakte toen, omdat hij hem half rond gooide en toen abrupt stopte met starten (snap je het nog ?)
Na een tweede poging ging het toen goed en ik heb er verder niets achter gezocht.

Het voorheen tikkende geluid klonk aan de linker kant harder als rechts, dus dat komt i.i.g. overeen.

De nokaskettingspanner heb ik gecontroleert, die was in orde.
Bij het losdraaien van de nokaskettingspannerhuis, bleef de spanner nog zeker 1 tot 1,5 cm onder spanning.
Ik heb nog wel de oude versie denk ik, die je met een kleine schroevendraaier kan 'indraaien' bij het monteren.
Daarna gaat er een klein boutje op het uiteinde om hem olie dicht af te sluiten.
Bij het monteren zag ik dat de spanner netjes de ketting onder spanning zetten. (gezien via de schacht)

Zaterdagmiddag of Zondag ga ik hem open maken, als ik tijd heb, als ik dan iets vind laat ik het horen.
 
Als ik het goed begrijp ga je de startmotor demonteren?

Dat gaat heel gemakkelijk, alleen bij het MONTEREN moet de deksel er links af.

(zo ben ik erachter gekomen dat mijn spoel stuk was voor het te laat was)

Als je de deksel eraf haalt zorg dan dat je een beetje vloeibare pakking hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan