Race academy 2009 Alès Zuid Frankrijk

Wij zijn inmiddels ook alweer een paar dagen thuis.. dit keer de reis wel gehaald zonder inbraak :)
Ik heb echt een super week gehad! Nooit gedacht dat het zo goed zou gaan, keuze voor wat ik volgend jaar ga doen is er wel een stuk moeilijker door geworden. Nog maar een keer bedankt voor alle felicitaties!

Zoals jullie vast gezien hebben heeft m'n vader de hele week foto's gemaakt, denk dat er van iedereen wel eentje bij zit. De derde dag is 'ie ook nog een sessie met Ad Kievit de baan op geweest, zijn erg mooie foto's geworden.
Dag 1:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EEPRO6GG
Dag 2:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IBGFBULS
Dag 3:
http://www.mijnalbum.nl/Album=38KVEM8R
Ik heb ze geupload in wat kleiner formaat, anders had het veel te lang geduurd voor alles klaar was. Als je een foto in origineel formaat wil hebben moet je even een mailtje sturen naar mijn adres (staat in profiel) met de link naar de foto('s) die je wil hebben. Wel voor donderdag, anders duurt het ongeveer een week voor je antwoord krijgt. Van donderdag tot dinsdag zit ik namelijk in het zonnige Valencia, en jullie weten ongetwijfeld allemaal wat er dan te doen is.. 8-)

We hebben ook heel wat filmpjes, maar die moet ik nog wat bewerken voor ik ze upload dus dat duurt nog even.


Oh, en speciaal voor Mathijs (maar stiekem ook voor mij natuurlijk O-))
Foto-Z4O8PXGL.jpg
 
Dan zal ik ook eens mijn mooiste actiefoto van vorige week posten *D












09RA5-3257-131.jpg


:+ Het was gezellig dames en heren :W Volgend jaar ben ik er zeker weer bij :Y
 
Laatst bewerkt:
Dan zal ik ook eens mijn mooiste actiefoto van vorige week posten *D












[afbeelding]

:+ Het was gezellig dames en heren :W Volgend jaar ben ik er zeker weer bij :Y
De mooiste actiefoto van jou is niet op de gevoelige plaat vastgelegd :N De mooiste actiefoto van jou was tijdens de crash met de step _O-
 
Iedereen weer lekker genoten zie ik ;)
Absoluut maatje :)
Ben nu een verslag aan het schrijven. Zodra die klaar is zal ik hem hier ook posten :)
Adje en z'n collega hebben in ieder geval weer goed hun best gedaan met foto's schieten :}

:X Damn wat vloog ik die pitbox uit zeg :( Gelukkig hebben maar een man of drie die crash gezien O-)
_O- _O-
 
Laatst bewerkt:



Zondag 24 oktober
Om 15.30 uur was ik bij Frank Gielis (Soup) aangekomen. We zouden om 16.00 uur vertrekken. Nadat we de spullen van Frank hadden ingeladen, gingen we nog even snel boodschappen doen bij de plaatselijke supermarkt welke op zondag was geopend. Nadat we broodjes, beleg en frisdrank hadden ingeslagen, konden we onze 1140 kilometer durende reis naar Alès starten.

Heerlijk relaxed met zo’n 85 km/u vertrokken we richting Alès. Om 22.00 uur waren we aangekomen in Luxemburg, waar we direct de auto en jerrycans vol hebben gegooid. Voor 84 liter waren we €76,- kwijt. Niet duur dus! Voor een liter diesel betaalde je geloof ik €0,86.

Om 22.45 uur kwamen we in Frankrijk aan. Lekker rustig op de weg, we zagen helemaal niemand namelijk. Rond de klok van 2.00 uur hebben we een parkeerplaats opgezocht om een half uurtje te slapen. Zodoende konden we daarna in colonne met Ruud, Tamara en Mathijs rijden. Zij zaten een kleine 45 minuten achter ons vanwege een file bij Luik.

Van slapen kwam vrij weinig, Frank had iets te veel energydrank op geloof ik.... :+
Na ongeveer 40 minuutjes kwamen Ruud, Tamara en Mathijs aan. We hebben de auto volgegooid en zijn weer verder gereden.
Omstreeks 6.00 uur hadden Frank en ik het wel gehad en besloten om een parkeerplaats op te zoeken om even de oogjes dicht te doen. ’s Nachts rijden zonder dat er andere mensen op de weg zijn, is best wel zwaar!

Om 8.00 uur werden we wakker van de wekker en konden we onze weg vervolgen. We zaten zo’n 50 kilometer voor Lyon, dus zouden we midden in de spits in Lyon zitten. Dat klopte ook wel, bij Lyon hebben we dik een kwartier in de file gestaan...

Rond half 1 kwamen Frank en ik aan in het warme Alès. Het was 24 graden met een strak blauwe lucht boven ons. Heerlijk! Op het circuit waren wat Fransen aan het trainen / vrij rijden. Ondertussen gingen we ons tentenkamp opzetten, zodat we dat al gehad hadden.



Nadat alles op z’n plek stond ging ik nog even m’n motor klaarmaken. Verse remblokken erin, ketting insmeren, kuipen poetsen, etc. etc.

’s Avonds hadden we de inschrijving en technische keuring van de motoren.
Na dit gedaan te hebben gingen we naar de gite toe. Hier genoten we met z’n allen van wat hapjes en drankjes. Uiteraard gingen we vroeg naar bed, want moe waren we allemaal van zo’n lange reis!


Dag 1, 26 oktober.
’s Ochtends om 7.00 uur stond het ontbijt alweer klaar, dus dat betekende om 6.00 uur eruit om te douchen en aan te kleden.

Om half 8 waren we op het circuit, waar we werden opgevangen door Jan van Gorp. We kregen een briefing omtrent deze 3 dagen en wat we hiervan mochten verwachten.
De instructeurs gingen ondertussen de baan op, om een kwartiertje de baan te verkennen.
Toen ze terugkwamen zouden de cursisten met hun instructeur een fotosessie hebben. Hierdoor konden de instructeurs alvast inzicht krijgen in de techniek van hun cursist.

Bocht 10


Mijn instructeur – Mario van Vossel – wist al hoe ik reed en had daarom een andere oefening voor mij. Pylonen uitzetten op de baan. Dit had ik nog nooit gedaan en was dus benieuwd! Dit leek me niet zo heel moeilijk, daar ik best nette lijnen rijd. Echter, hier had ik me vies op verkeken! Man, dit is moeilijk! Op de baan heb je veel minder inzicht op instuurpunten, apexen etc....



Nadat we de pylonen op de baan naar onze mening goed hadden neergezet gingen we terug naar de paddock. De motor gepakt en klaargemaakt voor de 1e sessie. Hier viel ons al direct in het 1e rondje op dat er een aantal pylonen niet goed stonden. Veel pylonen op de instuurpunten stonden te vroeg, waardoor de apexen te vroeg lagen voor de pylon. Een aantal stonden er wel heel goed, maar meer gericht op race lijnen dan op ronde lijnen...

In de 1e sessie hebben Mario en ik lekker rustig aan gedaan om de baan weer wat te verkennen. Deze was nog koud op sommige stukken, daar er een gedeelte nog in de schaduw van de bomen lag. Verradelijk dus! Deze 1e sessie kreeg ik van Mario de opdracht om goed op m’n zithouding te letten: Goed ernaast hangen en bovenlichaam laag houden. Na afloop van de sessie kreeg ik van Mario wat tips. Hij kon natuurlijk perfect zien hoe ik het deed.



Rob Mulder had de pylonen na de 1e sessie veranderd en goed gezet. Dit leek er een stuk meer op, hahaha!

In sessie 2 gingen Mario en ik werken aan m’n instuursnelheid. Bewust langer wachten met insturen, waardoor je het steeds sneller moet doen. Dit ging lekker en Mario had weinig commentaar erop. Nog wat tips waardoor het nog sneller kan en we gingen alweer voor de 3e sessie de baan op.

Topoverleg tussen de Belgen Mario en Villard.


De 3e sessie gingen we werken aan remmend insturen. Dit deden we ook de 4e en 5e sessie. Het viel Mario op dat ik erg ronde lijnen reed. Iets wat er natuurlijk wel mooi uit ziet, maar in een race is ieder gaatje van 20 centimeter voldoende om iemand te passeren. Daar moest ik dus ‘vanaf’ en meer de racelijn kunnen toepassen. Dit hebben we dus de 4e en 5e sessie als extra leerpunt toegepast.

Hieronder zie je Mario en mij in bocht 5. Een lastige linker doordraaier met hoogte verschil. Insturen omlaag en uitkomen omhoog.



Mario had een Suzuki GSX-R 1000 meegekregen. Een goede motor, zou je denken... Niets is minder waar. Mario draaide in iedere sessie z’n achterbanden aan gort. Hoe dat kwam? Een achterveer die niet helemaal 100% was, waardoor de motorfiets alleen maar aan het deinen was in de bochten. En natuurlijk helemaal bij het uitaccelereren van een bocht met zo’n dikke 1000cc machine!



Hieronder Mario en ik op dag 1 in bocht 5.


En hier alleen :]


We besloten het tempo in sessie 5 wat naar beneden te halen, waardoor we extra veel aandacht konden vestigen op de punten waar ik moeite mee had.
Bij het uitkomen van bocht 3 merkte ik dat de voorkant van de motor graag omhoog wilde, door de andere vertanding en de toegepaste techniek bij het uitkomen van een bocht. Dit resulteerde in een aantal zeer leuke plaatjes, zoals je hieronder kunt zien.











Na deze 1e inspannende, enerverende en leerzame dag kregen we in het leslokaal nog een debriefing van Jan van Gorp. Iedereen was erg enthousiast over de 1e dag en de geleerde zaken en keek vol verwachting uit naar de 2e dag. Wat zou deze dag ons brengen?



Rond 19.00 uur vertrokken we richting de gite, waar de eigenaar voor ons ging koken. Een heerlijke kip-maaltijd met rijst en een kiche van spinazie stond op ons te wachten. Super! De nodige (alcoholische) versnaperingen gingen in hoog tempo naar binnen, het was gezellig! Onder het genot van de gitaar van André Ottenvanger werd er luidkeels meegezongen... Gezellig!



Dag 2
’s Ochtends eerst om 8.00 uur de briefing van Jan van Gorp in het leslokaal. Om 9.00 uur gingen we de baan weer op. Wederom samen met Mario, die voor de gelegenheid slicks eronder had gegooid.

Het tempo weer lekker rustig opvoeren, de baan was natuurlijk nog niet geheel opgewarmd. ’s Ochtends toen we op het circuit aankwamen om half 8 was het 6 graden. Best wel koud dus... om 9 uur was het alweer 14 graden en niet veel later werd de grens van 20 graden weer bereikt. Heerlijk weer om ons op het circuit te vermaken!



In de ochtend ben ik met Mario veel bezig geweest met het hard en remmend insturen van een bocht op een racelijn. Dit ging op den duur steeds beter! Tevens lette ik hierbij goed op m’n zithouding (laag). Dit resulteerde in constante rondetijden die laag in de 1.25 lagen. Dit was een safe tempo voor Mario en mij. Harder kon absoluut, maar dat zou het leerproces niet gaan versnellen.



Na de middag ben ik met Peter Verhoeve gaan rijden. Dit omdat Peter wellicht andere zaken zou zien aan mijn rijstijl, welke ik dan weer kan verbeteren.
Met Peter heb ik afgesproken om goed te letten op mijn bovenlichaam in de bochten. Deze was naar mijn mening niet voldoende naar beneden. Na een 2 sessies gereden te hebben gaf ook Peter aan dat hem hier niets aan op viel.
En wat gaan we dan doen? Juist, weer goed letten op het harder en vroeger insturen en daarbij flink remmen....



Tijdens de baandemonstratie van instructeurs, welke werd gehouden in bocht 8, viel me op dat Arno van Doorn een superlijn pakte in bocht 8. Deze zag er enorm snel, soepel en vloeiend uit. Dit wil ik ook...!
Terug op de paddock heb ik Arno aangesproken en gevraagd of hij met mij een 1:1 sessie wil rijden na de reguliere sessies. Dit leek hem een goed plan.



Om 17.10 gingen we de baan op voor een sessie van 15 tot 20 minuten, afhankelijk van wanneer het helemaal donker zou zijn. Echter, bij bocht 5 ging het al mis.... we waren nog bezig met de outlap, toen het voorwiel van Arno wegschoof.... ’t Tempo was echt heel rustig, maar op de één of andere manier toch te hard voor de koude voorband. Arno lag al onder hellingshoek, dus zelf had ‘ie gelukkig niets. Z’n motor had enkel een beetje kuipschade en een stepje dat was afgebroken. Dit was nog te herstellen gelukkig!



’s Avonds hebben we dit onder het genot van een (aantal) biertje(s) maar even goed gemaakt .
Frank zou om 0.00 uur jarig zijn en zodoende besloten Mario, Frank en ik om dit eens goed te gaan vieren in de stad! Om 2.30 uur waren we weer terug in de gite, alwaar Mario alle alcoholische versnaperingen weer achterstevoren eruit gooide. “Iets” te veel gedronken geloof ik, hahahaha!



Dag 3
’s Ochtends bij het ontbijt was ik wonder boven wonder behoorlijk vrolijk. Ik had er zin in!! De 3e dag alweer! Jammer, ik wilde graag nog wel een dagje (of 3) blijven...



Vandaag stond in het teken van herhaling en het goed uitvoeren van de geleerde zaken. Tevens was er in de middag een licentie-oefening. 2 proefstarts met 2 aan 2 en 2 startsimulaties met een vol startveld. Daar had ik vooral zin in! De starts van afgelopen seizoen in de Cup waren allemaal goed gelukt en ik had altijd wel een paar plaatsen gewonnen met de start.

Dit keer mocht ik vanaf Pole Position vertrekken, daar ik de snelste tijd had neergezet van de cursisten. Gaaf, heb ik dat in ieder geval al een keer meegemaakt hahaha!
De proefstarts gingen goed. Ik reed samen met RuudS, welke dit voor het eerst deed.

De spanning steeg voor de proefstarts. Een opstelronde, een warm-up lap en daarna de start.... rustig komen we aanrijden op start-finish, waarna we ons allen gaan opstellen voor de startsimulatie.

Rob Mulder staat voor het gehele startveld met een rode vlag en vertrekt zodra iedereen op zijn / haar plaats staat. Zodra Rob is weggelopen zal Frank tussen de 2 en 5 seconden de vlag zwaaien voor de start. Rob loopt naar de zijkant van de baan, ik begin met tellen.... 21, 22,.... Go!! En weg zijn we!



Als eerste duik ik de eerste bocht in en ga ik alvast goed zitten voor de 2e bocht. Bocht 2 uit kwam m’n voorwiel – zoals gewoonlijk daar – weer eens los en kwam pas bij het knikje tussen 2 en 3 weer aan de grond. Gaaf! Bocht 3, remmend insturen en de racelijn houden. Ik had Mario nog verwacht aan de binnenkant, maar dat viel nog reuze mee... later op de onboardbeelden van Villard zou blijken dat de voorsprong die ik had redelijk groot was op de nummer 2 en 3.



De 2e start was aansluitend aan de 1e start. We stelden ons allemaal weer op. Wederom stond ik dus op Pole Position. Naast mij stond Mathijs (Kawasaki Zx6-R) en daarnaast stond Mario van Vossel (GSX-R 1000). Rob liep met de rode vlag naar de zijkant van het startveld. Toerenteller op 8.000 rpm...Ik begon wederom met tellen....21, 22.... 23, 24.... Go!!! Damn, wat wachtte Frank lang zeg! Ik was weer goed uit de startblokken. Een identieke situatie als bij de 1e startsimulatie.



Bij binnenkomst werden we allemaal opgewacht door de instructeurs die niet meededen aan de startproef. Zij waren met toeters, bellen, slingers, vlaggen etc. aan het zwaaien. Helemaal super!!

Een geslaagde 3-daagse cursus, waarin we gigantisch veel hebben geleerd en een berg aan ervaring hebben opgedaan. Ik ben benieuwd naar m’n progressie op bijvoorbeeld een circuit als Assen. Helaas moeten we daarvoor nog een kleine 4 á 5 maanden wachten...


Hieronder nog wat willekeurige foto's :)

Ik geef Ruud nog wat tips. Starten in 3e versnelling, af laten slaan, halve minuut wachten en dan starten :+


Instructies van Villard. Ik moest winnen van hem 8-)


Hier met Peter Verhoeve bocht 4 in :]










Gegroet en tot volgend seizoen :)
 
Laatst bewerkt:
Ales was voor mij ook weer geslaagd.
het ging me niet echt makkelijk af op de zx6r , dat is een redelijke understatment :)
iig heb ik het mogen afronden met de licentie op zak en heel wat ervaringen rijker.

volgend jaar ga ik maar eens wat circuitdagen boeken om de boel eens te verkennen en hopelijk als alles goed gaat het jaar erna eens gaan wat wedstrijden mee pikken.

@soup , ik dat dat die wakeupcall van mij bij je pitt-boss dixie ook wel een leuk fotomomentje was:)
iets met wennen aan "omgekeerd schakelen"

topoverleg: waaschijnlijk ging het over bier
Foto-HEXYKQLR-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ales was voor mij ook weer geslaagd.
het ging me niet echt makkelijk af op de zx6r , dat is een redelijke understatment :)
iig heb ik het mogen afronden met de licentie op zak en heel wat ervaringen rijker.

volgend jaar ga ik maar eens wat circuitdagen boeken om de boel eens te verkennen en hopelijk als alles goed gaat het jaar erna eens gaan wat wedstrijden mee pikken.

@soup , ik dat dat die wakeupcall van mij bij je pitt-boss dixie ook wel een leuk fotomomentje was:)
iets met wennen aan "omgekeerd schakelen"

topoverleg: waaschijnlijk ging het over bier
[afbeelding]


bekend beeld trouwens op de achtergrond mark duwend met de mv :+
 
@ DanielV: Best verhaal!

Volgend jaar ook van plan om naar Ales te gaan... heb d'r nu al zin in :P
Verwacht er veel van te leren.

Mooie foto, jammer dat je d'r niet alleen op staat:
1257168815-139.jpg
 
Mooi verslag Daniel.

Reed Arno op de motor van Svetti?
Ja, dat was de oude fiets van Svetti :) Echt een geweldig mooie machine :9~
Mailtje naar Ad is ook de deur uit, dus binnenkort maar eens wat origineel-formaat en kwaliteit foto's plaatsen 8-)
 
kim heet ineens Claudia ??[afbeelding]


Hoi Andre,

Eeehhh, ja, eh... Hoe zal ik 't zeggen. We dachten zoiets van "Goh, er staat helemaal geen naam op die kuip. Da's jammer. Zullen we even in orde maken. Hoe heet die snelle meid ook alweer? Oh, wacht even, ik heb ooit bij SBS een verslag gezien van de EK pocketbikes. Even zoeken... ah, gevonden, zie je wel, ze heet Claudia."

gr, Alex

PS: Je moet wat met je vrije tijd 's avonds in de paddock :-))
 
Terug
Bovenaan Onderaan