Startproblemen Virago

Hey Viragoman,

het is inderdaad zoals Biertje zegt, 'Gewoon een Optimate kopen.' Ik wist zelf niet wat het probleem was, dus heb me fiets op laten halen en laten repareren. MotoPort had er meteen maar een stekkertje op gezet en de lader bijgevoegd:

optima1.jpg


Optimate III

Het stekkertje is gewoon weggewerkt, niet zo goed te zien op foto. Het is een kabeltje met aan de ene kant het stekkertje, en aan de andere kant, 2 draadjes die je gemakkelijk kan bevestigen aan de accu. (2 van die oogjes) Bij de Optimate zit ook een kabel met een stekkertje en 2 klemmen, kan je 'em ook ergens anders voor gebruiken dan voor je fiets! Lijk wel reclamemaker ;) (kosten €62,10 |( )

stekkertje.jpg


Veel succes ermee, VMan!
 
Als je accu na 2 weken al leeg is wordt het toch hoog tijd om de accu te vervangen lijkt mij :?

Daar gaat het niet om. Die accu is niet leeg na 2 weken maar toch altijd 'wat' minder natuurlijk. Als je regelmatig rijdt heb je dat niet.
Het gaat mij er alleen over, dat als 't ie 2 of 3 weken stilstaat ik niet voor verrassingen kom te staan als ik weg wil ermee.

Ik heb gewoon zo'n kleine druppelader, werkt prima opzich. Heb de stekkertje gezien bij Louis.de ff bestellen dus.

Komt best in orde.

Viragoman
 
Sorry voor de late reactie.

Er schijnt echter toch nog een oplossing voor het 'grinding' starten van de XV920 (m81-83) te zijn.
De clip (nr9) op de as vastklemmen met een tuinslangklem (voorspanning). Vervolgens een 2e clip er omgekeerd aan vastlassen. Door de grotere wrijving tussen clip en as zal het tandwiel zich beter langs de helix afdraaien en sneller pakken op het rotor tandwiel. Het gevolg: minder 'grinding'.

ps. Ik heb deze oplossing zelf nog niet uitgeprobeerd.
anpi
 
Ik heb laatst ook een virago vx 700 gekocht met het zelfde probleem. Wanneer je'm start denk je dat je je gehele blok in de soep draait. En het is ECHT GEEN LEKKER gevoel. Dit is echter een bekend probleem bij virago blokken en volgens de Dealer kan het GEEN ENKEL kwaad.

Wanneer je het toch wil laten fixen kost dat een aardige duit. Zo'n 200 euro.

Waarom dat geld uitgeven aan een onschuldig probleem? toch.
 
Het eerder genoemde bedrijf dar die startproblemen zou moeten kunnen verhelpen heet :

Ad v/d Boomen,deze zit niet in helmond maar in nuenen op het industrieterrein.
Heb een keertje navraag gedaan,en de prijs was schrikbarend hoog,ook vertelde meneer niet wat hij precies ging doen.

Ik vond hem niet betrouwbaar overkomen,maar als andere erheen willen,heb je bij deze de naam en de plaats.

:)
 
Op dinsdag 20 januari 2004 00:52 schreef code het volgende:
Ik heb laatst ook een virago vx 700 gekocht met het zelfde probleem. Wanneer je'm start denk je dat je je gehele blok in de soep draait. En het is ECHT GEEN LEKKER gevoel. Dit is echter een bekend probleem bij virago blokken en volgens de Dealer kan het GEEN ENKEL kwaad.

Wanneer je het toch wil laten fixen kost dat een aardige duit. Zo'n 200 euro.

Waarom dat geld uitgeven aan een onschuldig probleem? toch.

Als je dat geluid nog eens hoort bedenk dan dat er een tandwiel van 400,- opgerateld word ;) .
En daarbij word het spul (tandwielen/startmotor) er op de lange duur echt niet beter van, het krijgt allemaal een stevige dosis extra slijtage mee.
 
Mijn Virago had het probleem in extreme mate daar de startmotor zelf ook al aan zijn einde was.
Het is niet leuk en nieuwe startmotoren zijn duur, zoals ik uit ervaringen van ander virago rijders lees is dat het bij meer bouwjaren voor komt dan ik dacht (idee wat een tweedehands Bulldog gaat hebben???).
Het heeft echter geen effect op de rest van het blok, en ja ook aanlopen gaat prima op en XV700L, in z'n twee zetten, lopen tot je denkt je maximale duwsnelheid bereikt te hebben, op het zadel springen en de koppeling dumpen met de choke vol open, elke motor start dan wel ;)
 
ik heb ook een virago xv 1100 van 96 en heb reeds 29600 km gereden zonder een probleem ,natuurlijk hout vasthouden wat niet is kan nog komen , mischien zijn er hier wel meer mensen met dit probleem , voor de rest wens ik je veel rijplezier groetjes
 
heeft er iemand al een gedacht aan een powe accu?zo simpel is het dus.ik rij xv 750 uit 82 zzonder start probleem,info smokehouse@ilse.nl
 
Nog even dit; Het giegeluid hoeft dus niet de startmotor te zijn. Meestal is het dus niet. Nadat de startmotoren zijn gewijzigd (1984 ofzo) is dat dus verholpen. Een powerakku of iets dergelijks is dus niet relevant. Je moet altjid een goede akku hebben, dus aan de druppelaar !

Waar het fout gaat zijn de starttandwielen. zie de tekening elders in dit topic.
Die gaan na verloop van tijd dus slijten. (zachte legering).
Als je dus veel start (korte afstanden) dan slijt het harder.
Zo heeft elk merk zijn eigenaardigheden.

de kosten om dit te repareren bedragen 83 euro. (als je zelf doet).

Bedragen van 400 euro lijken mij dus overdreven.

Zulke geruchten gaan blijkbaar een eigen leven leiden.

Viragoman.
 
Heb een Virago XV750 uit 86, en heb afgelopen tijd vergelijkbare startproblemen gehad '(

Start je'em dan hoor je alleen tikke tikke tik. Dit lag aan een lege accu, mijn accu had z'n beste tijd gehad, en een nieuwe deed wonderen :)

Soms bij het starten heb ik het probleem dat je de tandwielen hoort doordraaiien. Maar dan gewoon startknop loslaten, en nog een keer proberen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan