Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

dodemansknop vraagje

Pagina's:
  1. 1

Reg. datum:
25 jun. 2003
Ik heb op vehikel een gashandle met dodemansknop gekocht van een voor mij onbekend japans merk.
Vreemd is dat de dodemansknop niet het contact onderbreekt, maar maakt, bij inschakeling (zie schets)

knop.JPG

Ik heb een motor (z650) met conventionele contact punten en dacht slim te zijn door met de knop beide 'grounds' op de bobines met de knop door te verbinden.
Wanneer de knop ingeschakeld wordt zou in theorie het onderbreken (dus vonken van de bougies) van de contactpunten teniet gedaan moeten worden.

Helaas vonken de bougies dan op een willekeurig tijdstip.
Zal wel iets met de condensatoren en draadweerstanden te maken hebben denk ik.

Heeft iemand een oplossing voor zo'n dodemansknop, of kan ik dit alleen maar oplossen met een relais.

O ja ik heb een volledige draadboom voor de motor zelf inelkaar gestoken passend op ondermeer deze schakelaar, andere schakelaas is eigenlijk geen optie.

Reg. datum:
13 mei. 2003
Hi
Je zal toch wel een draad van het contact slot kunnen nemen en die onderbreken.
Je moet dan wel het dekseltje van de knop omdraaien of het binnen werk omzetten.
Als dat niet kan zou ik met een relais werken.
Als je de kabelboom zelf hebt gemaakt zou je dit toch ook aan kunnen?!

Succes

DrRossi

rip Amy

Reg. datum:
15 feb. 2003
zo gaat mijn Vespa ook uit.

gewoon een flip-flop, of een relaitje wat nc is

Banned

Reg. datum:
31 mrt. 2003
Functie:
Banned
laat hem gewoon de hoofdstroom van de accu uitschakelen.......

Reg. datum:
23 mrt. 2003
Het is gebruikelijk dat een dodemansknop geen contact verbreekt, maar juist maakt. De dodemansknop sluit het ontstekings systeem kort. Pas bij de "nieuwere motoren met electronische ontstekingen, onderbreekt de dodemansknop de stroomvoorziening naar de ontsteking.

Reg. datum:
25 jun. 2003
Hoe moet ik het ontstekings systeem dan kort sluiten.
Volgens mij doe ik dit (zie mijn eerst verhaal)
Maar de bougies vonken dan volgens mij op willekeurige volgorde.
(heb het nog niet gestest op een lopende motor)

Misschien heeft iemand een schema'tje hiervan.

Reg. datum:
13 mei. 2003
Je moet de spanning naar de bobine onderbreken.
als deze geen stroom krijgt is er geen probleem.
Vaak doe je dat via je contactslot.

Succes

DrRossi

Yammie R1 '01

Reg. datum:
17 mrt. 2003
Misschien een te simpele gedachte, maar waarom promoot je de uit-stand van de schakelaar niet gewoon tot aan-stand? En omgekeerd.
Ervaring... krijg je altijd pas vlak nadat je het 't hardst nodig hebt.

Reg. datum:
25 jun. 2003
quote:
Op woensdag 07 april 2004 11:48 schreef Xenon het volgende:
Misschien een te simpele gedachte, maar waarom promoot je de uit-stand van de schakelaar niet gewoon tot aan-stand? En omgekeerd.

dodemansknop heeft 3 standen, als je hem omgekeerd gebruikt heb je 2 standen waarin de motor blijft lopen. dit geeft in paniek bij anderen misschien verwarring.

Reg. datum:
06 mei. 2003
quote:
Op woensdag 07 april 2004 09:38 schreef z716F1 het volgende:
Ik heb op vehikel een gashandle met dodemansknop gekocht van een voor mij onbekend japans merk.
Vreemd is dat de dodemansknop niet het contact onderbreekt, maar maakt, bij inschakeling (zie schets)

(Afbeelding)

Ik heb een motor (z650) met conventionele contact punten en dacht slim te zijn door met de knop beide 'grounds' op de bobines met de knop door te verbinden.
Wanneer de knop ingeschakeld wordt zou in theorie het onderbreken (dus vonken van de bougies) van de contactpunten teniet gedaan moeten worden.

Helaas vonken de bougies dan op een willekeurig tijdstip.
Zal wel iets met de condensatoren en draadweerstanden te maken hebben denk ik.

Heeft iemand een oplossing voor zo'n dodemansknop, of kan ik dit alleen maar oplossen met een relais.

O ja ik heb een volledige draadboom voor de motor zelf inelkaar gestoken passend op ondermeer deze schakelaar, andere schakelaas is eigenlijk geen optie.

Vreemde constructie, ik heb net bij honda schema's gekeken en die onderbreken toch echt de voedingspanning naar de bobines. In jouw situatie probeer je dus de contactpunten in een gesloten situatie te verkrijgen. Als je de stuurdraad van de contactpunt naar de bobine, bij de bobine aftakt en rechstreeks aan de aarde legt dan mag ie niet meer vonken. Dat is dan wat jij doet met de dodemansknop. Echter dit kan natuurlijk maar met 1 bobine tegelijk want als je beide aansluit aan elkaar dan krijg je dat de bobines 2 x zoveel gaan vonken dan normaal.

Je zult inderdaad een relais moeten gaan gebruiken, die dan zijn stuurstroom van de dodomansknop krijgt, waarnij 2 afzondelijke contacten de ontseking kortsluiten.
BackFire wijzigde dit bericht op woensdag 07 april 2004 12:32 (100%)
Eigenaar van een ander soort boxer, cb250 1973, cb400f 1976, cb350f, gsx750f 1995

GS850 Turbo & GSX1400

Reg. datum:
05 dec. 2001
quote:
Op woensdag 07 april 2004 11:05 schreef z716F1 het volgende:
Hoe moet ik het ontstekings systeem dan kort sluiten.
Volgens mij doe ik dit (zie mijn eerst verhaal)
Maar de bougies vonken dan volgens mij op willekeurige volgorde.
(heb het nog niet gestest op een lopende motor)

Misschien heeft iemand een schema'tje hiervan.

Gewoon parallel aan de contactpunten zetten. Dan overbrug je de contactpunten en blijft er een stroom door lopen. Bij het in- of uitschakelen (weet niet meer welke) vonkt het inderdaad (ligt er aan welk contactpuntje openstaat).
koekblik, tupperwarefiets, naked, brik, Turbobrik!

Yammie R1 '01

Reg. datum:
17 mrt. 2003
quote:
Op woensdag 07 april 2004 12:16 schreef z716F1 het volgende:
[...]

dodemansknop heeft 3 standen, als je hem omgekeerd gebruikt heb je 2 standen waarin de motor blijft lopen. dit geeft in paniek bij anderen misschien verwarring.

Drie standen :? Wow! Moet wel van een Engelse motor met rechts stuur :+ afkomen.

:P

[small] * Xenon kan je vandaag beter niet serieus nemen B| . Skoezzie :) [/small]
Ervaring... krijg je altijd pas vlak nadat je het 't hardst nodig hebt.

Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True