How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

zo gaat het in Zwolle uiteraard ook, maar wel overal elke keer weer een nummertje trekken, je kunt na het keuren niet zomaar je spul weer bij de balie afgeven, je zult toch eerst weer nummertje moeten trekken.

idem voor douane, eerst weer nummertje trekken.

ik heb 3 keer in de rij gestaan, met 3 keer een nummertje, sorry maar zal wel aan mij liggen dat ik dat in-efficientie ten top vind.......
 
Vraagje,

Aangezien ik A beperkt -O- rij, dien ik dus 25kw te gaan rijden. Nu wil het zijn dat ik dicht bij de grens woont en overweeg om (ook) een motor te gaan importeren.

Is dit mogelijk en zo ja in welke stadia dient de begrenser ingebouwd te worden om 25 kw op kenteken te krijgen? Zijn er daarnaast nog haken en ogen waarmee rekening moet worden gehouden?
 
Je bedoeld dat het daar dus wel efficiënt gaat?

Das een groot woord, maar niet tot 3x toe een nummertje trekken :X

Vraagje,

Aangezien ik A beperkt -O- rij, dien ik dus 25kw te gaan rijden. Nu wil het zijn dat ik dicht bij de grens woont en overweeg om (ook) een motor te gaan importeren.

Is dit mogelijk en zo ja in welke stadia dient de begrenser ingebouwd te worden om 25 kw op kenteken te krijgen? Zijn er daarnaast nog haken en ogen waarmee rekening moet worden gehouden?

1e optie: Er moet op de Duitse voertuigpapieren staan dat er een typegoedkeuring is voor die motor (dus op de voertuigpapieren niet iets dat geldt voor alle motoren van dat type). En dan kan jij bij het RDW aangeven dat hij als 25kw op kenteken gezet moet worden. Hij hoeft dan nóg niet 25kw te zijn. Dat mag je ook later regelen na de invoering.
2e optie: Hij ís al 25kw op de Duitse voertuigpapieren en dit dan gewoon 1 op 1 over laten nemen. Dit zou mijn voorkeur hebben. Als het goed is kan een Duitser dit zonder kosten/al te veel problemen regelen voor je.

Bedenk alleen wel dat als je die 25kw kenmerking van je papieren af wil hebben je hem eerst moet exporten en dan weer importeren. Dan is het handiger om hem als 25kw fiets te verkopen. Dit kan nu ook anders werken omdat je nu in Lelystad motoren tot max 60kw ook zonder 2e typegoedkeuring officieel op 25kw kan laten zetten.
 
Das een groot woord, maar niet tot 3x toe een nummertje trekken :X1e optie: Er moet op de Duitse voertuigpapieren staan dat er een typegoedkeuring is voor die motor (dus op de voertuigpapieren niet iets dat geldt voor alle motoren van dat type). En dan kan jij bij het RDW aangeven dat hij als 25kw op kenteken gezet moet worden. Hij hoeft dan nóg niet 25kw te zijn. Dat mag je ook later regelen na de invoering.
2e optie: Hij ís al 25kw op de Duitse voertuigpapieren en dit dan gewoon 1 op 1 over laten nemen. Dit zou mijn voorkeur hebben. Als het goed is kan een Duitser dit zonder kosten/al te veel problemen regelen voor je.

Bedenk alleen wel dat als je die 25kw kenmerking van je papieren af wil hebben je hem eerst moet exporten en dan weer importeren. Dan is het handiger om hem als 25kw fiets te verkopen. Dit kan nu ook anders werken omdat je nu in Lelystad motoren tot max 60kw ook zonder 2e typegoedkeuring officieel op 25kw kan laten zetten.

----
Optie 1
Stelt het gaat om een zx-6r, na mij weten is er voor deze motoren in NL altijd een 2de typegoedkeuring afgegeven voor 25 kw. Ik geef bij het RDW aan dat ik hem graag 25 kw op kenteken wil hebben, zei zeggen oke!. Vermogen wordt niet gecontroleerd, want is je eigen verantwoordelijkheid?
Nu moet ik vervolgens een 25kw setje ergens scoren of dealer om hem in de praktijk ook op 25 kw te hebben, zodat het (toekomstige) verzekeringscontract wetsgeldig is?

Optie 2
Bestaat er in Duitsland dit soort beperkingingssets op motoren die orgineel meer >25kw zijn?

Voor beide opties geldt dat je de kw-beperking er alleen af kunt krijgen met exporteren en importeren?
 
----
Optie 1
Stelt het gaat om een zx-6r, na mij weten is er voor deze motoren in NL altijd een 2de typegoedkeuring afgegeven voor 25 kw. Ik geef bij het RDW aan dat ik hem graag 25 kw op kenteken wil hebben, zei zeggen oke!. Vermogen wordt niet gecontroleerd, want is je eigen verantwoordelijkheid?
Nu moet ik vervolgens een 25kw setje ergens scoren of dealer om hem in de praktijk ook op 25 kw te hebben, zodat het (toekomstige) verzekeringscontract wetsgeldig is?

Optie 2
Bestaat er in Duitsland dit soort beperkingingssets op motoren die orgineel meer >25kw zijn?

Voor beide opties geldt dat je de kw-beperking er alleen af kunt krijgen met exporteren en importeren?

Optie 1: Zover ik weet is bij ingevoerde motoren nooit de 2e typegoedkeuring genoeg. Een ingevoerde motor kan je nooit in NL op 25kw zetten of terug. Dat kan je alleen regelen tijdens het invoeren. Dus de NL goedkeuring staat hier buiten, het moet op de Duitse papieren al staan!

Optie 2: In Duitsland is volgens mij alles op 25kw te zetten. Die moeten alleen zorgen dat hij 25kw is, hoe maakt DENK IK niet uit.

Klopt, 25kw erop of eraf alleen door import-export, tenzij er nu door de nieuwe regeling met Lelystad wel iets mogelijk is maar daar weet ik helemaal niets van.
 
Verstandigst lijkt me dus de motor op "normaal" vermogen in te voeren en daarna een afspraak maken om 'm als 25kw op kenteken te krijgen. Dan is de motor dus niet "blijvend" 25kw, toch? Blij dat ik dat niet heb zeg ;).
 
Verstandigst lijkt me dus de motor op "normaal" vermogen in te voeren en daarna een afspraak maken om 'm als 25kw op kenteken te krijgen. Dan is de motor dus niet "blijvend" 25kw, toch? Blij dat ik dat niet heb zeg ;).

Die "normale" keuring in Lelystad is ook aardig aan de prijs.

Persoonlijk zou ik hem op optie 1 invoeren en dan verkopen als je zwaar mag.
 
Verstandigst lijkt me dus de motor op "normaal" vermogen in te voeren en daarna een afspraak maken om 'm als 25kw op kenteken te krijgen. Dan is de motor dus niet "blijvend" 25kw, toch? Blij dat ik dat niet heb zeg ;).

Idd dat lijkt mij ook de "mooiste" methode, maar mag dit wettelijk gezien?
De logica is namelijk zo simpel dat onze vrienden van het rijk dit wellicht niet aankunnen?

edit: normale invoer is BPM waarschijnlijk dan rond de 200 euro, tenaamstelling en kenteken verkrijgen samen 100.

En dan vervolgens bij de dealer op 25 kw regelen, door een simpel belletje naar het RDW?
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kan dus niet.

Een ingevoerde motor kan je NIET via de 2e typegoedkeuring op 25kw zetten. Dan moet je dus een afspraak maken in Lelystad om hem alsnog op 25kw te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Maareh, je kunt toch gewoon in Duitsland een motor kopen zonder dat je een rijbewijs hebt? En als je de motor dan hier in NL hebt op NL kenteken dan kun je 'm later toch gewoon op 25kw kenteken zetten. Als ik een NL motor van marktplaats koop kan ik 'm toch ook op 25 kw laten zetten en dan naar het RDW gaan met de vraag of zij hem op kenteken 25kw kunnen zetten? Moet je wel 2 keer gaan. Ik zou gewoon even bellen naar het RDW, want misschien hoeft het helemaal niet zo omslachtig.
 
Oke bij deze is me alles duidelijk geworden, heb namelijk even gebeld met RDW Veendam en vervolgens Lelystad omdat ze me daar verder konden helpen.

Ik neem even verschillende scenarios door:

1.
Kawasaki ZX-6R volvermogen Duitsland
Importeren volgens Roy's verhaal
De motorfiets is nu goedgekeurd en heeft een kenteken voor volvermogen NL
Leuk maar ik wil(/moet) 25 kw

Volgens naar de dealer om een 25 kw set in te bouwen, dit mag je overigens ook zelf doen. Ze willen alleen weten wat er mee is gebeurd om hem zo te knijpen dat hij nu minder vermogen heeft. Dit moet op een degelijk manier zijn gebeurd zonder dat de begrenzer er zo maar "uit" te zetten is.

Maak vervolgens een afspraak in LELYSTAD!!
Om de keuring van volvermogen NL naar 25kw NL te laten plaatsvinden.

Na veel telefonisch contact met de importeur en RDW blijkt dit dus toch niet te hoeven
Dit blijkt zich nog in de experimentele fase te bevinden, waarbij nu pas de eerste motor in behandeling is.
Bij deze keuring zetten ze de motorfiets op de band om het vermogen te controleren. Bij oke, krijg je een nieuw kentekenbewijs voor 25 kw.
De kosten voor deze keuring zijn nog niet bekend aangezien het nog een experiment is. De geschatte kosten, volgens de beste man, komen uit op ongeveer 200 euro dit geredeneerd naar het feit dat deze keuring zeker twee uur in beslag neemt.

Deze methode lijkt me dus niet voor alle motoren geschikt aangezien de kosten wellicht boven de baten uit zullen stijgen, zeker indien je de reis-kosten en tijden mee telt.

2.
Kawasaki ZX-6R, dit keer staat hij in Duitsland al op 25 kw.
Importeren volgens Roy's verhaal
Dit kan bij elke regulier RDW station en de kosten zijn gelijk aan de kosten voor de volvermogen motorfietsen. De keuring is namelijk gewoon 1 op 1.

3.
Suzuki motorfiets.
Blijkbaar zijn ze bij deze fabrikant zo slim geweest om alles netjes te regelen waardoor een volvermogen motorfiets uit Duitsland in een keer kan worden overgezet naar een 25 kw NL motorfiets, bij een regulier RDW station
Echter zal je dit in praktijk niet voor elkaar krijgen aangezien je hierbij de medewerking van de importeur moeten krijgen. Deze verdient hier geen geld aan en zullen dus dit ook niet gaan doen _O- :?
------
Scenario 2.
Lijkt me in dit geval dus een meest gunstige overweging.
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki is de enige die een 25KW verklaring afgeeft aan de dealer. Ik heb zelf in mei een zx6r van 2004 uit Engeland gehaald, toen ik de kentekenpapieren thusigestuurd kreeg was hij gewoon 88kw. Ben naar me dealer gegaan deze heeft me oude papieren ingenomen en kreeg van de RDW 25KW papieren opgestuurd. Heeft me niks gekost dus...
 
Kawasaki is de enige die een 25KW verklaring afgeeft aan de dealer. Ik heb zelf in mei een zx6r van 2004 uit Engeland gehaald, toen ik de kentekenpapieren thusigestuurd kreeg was hij gewoon 88kw. Ben naar me dealer gegaan deze heeft me oude papieren ingenomen en kreeg van de RDW 25KW papieren opgestuurd. Heeft me niks gekost dus...

Eerlijk gezegd begrijp ik jouw verhaal niet helemaal. :? Hoe heb je dat geregeld met het RDW dan? welke papieren heb je bij de invoer nodig gehad en waar is de vermogenstest (wel of niet) gedaan?
 
Beste Schakeldopschroef,

Zo te zien ben je op zoek naar een ZX6-r 25kw. Op dit moment staat mijn Zx6-r te koop, en hij is dus ook 25kw op kenteken. Voor een mooi bod of informatie kunt u mij altijd bellen of mailen.

Met vriendelijke groet,

Paul Otten
 
Maareh, je kunt toch gewoon in Duitsland een motor kopen zonder dat je een rijbewijs hebt? En als je de motor dan hier in NL hebt op NL kenteken dan kun je 'm later toch gewoon op 25kw kenteken zetten. Als ik een NL motor van marktplaats koop kan ik 'm toch ook op 25 kw laten zetten en dan naar het RDW gaan met de vraag of zij hem op kenteken 25kw kunnen zetten? Moet je wel 2 keer gaan. Ik zou gewoon even bellen naar het RDW, want misschien hoeft het helemaal niet zo omslachtig.

Luister nou es... een INGEVOERDE MOTOR kan niet volgens de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden. Punt. :P

Een NL MOTOR kan WEL met de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden...

Oke bij deze is me alles duidelijk geworden, heb namelijk even gebeld met RDW Veendam en vervolgens Lelystad omdat ze me daar verder konden helpen.

Ik neem even verschillende scenarios door:

1.
Kawasaki ZX-6R volvermogen Duitsland
Importeren volgens Roy's verhaal
De motorfiets is nu goedgekeurd en heeft een kenteken voor volvermogen NL
Leuk maar ik wil(/moet) 25 kw

Volgens naar de dealer om een 25 kw set in te bouwen, dit mag je overigens ook zelf doen. Ze willen alleen weten wat er mee is gebeurd om hem zo te knijpen dat hij nu minder vermogen heeft. Dit moet op een degelijk manier zijn gebeurd zonder dat de begrenzer er zo maar "uit" te zetten is.

Maak vervolgens een afspraak in LELYSTAD!!
Om de keuring van volvermogen NL naar 25kw NL te laten plaatsvinden.
Dit blijkt zich nog in de experimentele fase te bevinden, waarbij nu pas de eerste motor in behandeling is.
Bij deze keuring zetten ze de motorfiets op de band om het vermogen te controleren. Bij oke, krijg je een nieuw kentekenbewijs voor 25 kw.
De kosten voor deze keuring zijn nog niet bekend aangezien het nog een experiment is. De geschatte kosten, volgens de beste man, komen uit op ongeveer 200 euro dit geredeneerd naar het feit dat deze keuring zeker twee uur in beslag neemt.

Deze methode lijkt me dus niet voor alle motoren geschikt aangezien de kosten wellicht boven de baten uit zullen stijgen, zeker indien je de reis-kosten en tijden mee telt.

2.
Kawasaki ZX-6R, dit keer staat hij in Duitsland al op 25 kw.
Importeren volgens Roy's verhaal
Dit kan bij elke regulier RDW station en de kosten zijn gelijk aan de kosten voor de volvermogen motorfietsen. De keuring is namelijk gewoon 1 op 1.

3.
Suzuki motorfiets.
Blijkbaar zijn ze bij deze fabrikant zo slim geweest om alles netjes te regelen waardoor een volvermogen motorfiets uit Duitsland in een keer kan worden overgezet naar een 25 kw NL motorfiets, bij een regulier RDW station
Echter zal je dit in praktijk niet voor elkaar krijgen aangezien je hierbij de medewerking van de importeur moeten krijgen. Deze verdient hier geen geld aan en zullen dus dit ook niet gaan doen _O-

------
Scenario 2.
Lijkt me in dit geval dus een meest gunstige overweging.

Bij scenario 1 mag de motor geloof ik ook niet meer dan 60kw hebben om in aanmerking te komen.

Bij scenario 3 moet je me even inlichten? Bedoel je daarmee dat je die als volvermogen kan invoeren en daarna volgende de NL 2e typegoedkeuring kan omzetten? Van wie heb je dat want zover ik weet kan dat niet... gewoon niet.

Eerlijk gezegd begrijp ik jouw verhaal niet helemaal. :? Hoe heb je dat geregeld met het RDW dan? welke papieren heb je bij de invoer nodig gehad en waar is de vermogenstest (wel of niet) gedaan?

Das idd ook een ding. Ik heb hier een aantal verhalen gelezen van mensen die gewoon de papieren op konden sturen en die als 25kw terug kregen... hoe dat nu gaat of dat dat dom geluk is geweest???
 
~
Luister nou es... een INGEVOERDE MOTOR kan niet volgens de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden. Punt. :P

Een NL MOTOR kan WEL met de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden...YO YO YO, take it easy! :+
 
Laatst bewerkt:
\
Luister nou es... een INGEVOERDE MOTOR kan niet volgens de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden. Punt. :P

Een NL MOTOR kan WEL met de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden...YO YO YO, take it easy! :+


RUSTIG!! ;)
Aangezien ik deze week veel vrij ben en me beltegoed van de mobiel er nog niet door is heb ik er nog maar een paar belletjes aangewaagd, dit maal met de importeur van Kawasaki en nogmaals met het RDW,
Die Punt. van je, moet een komma worden en een dikke!!! *O* :}

Het kan dus wel en zo simpel is het!
De voorwaarden zijn de 2de typegoedkeuring en medewerking van de importeur
 
Laatst bewerkt:
HOi,

ik heb de kentekenbewijzen binnen, vrijdag betaald, donderdag in huis ;)


Kenteken MX-BT-08
Voertuigsoort motorfiets
Merk TROETSCHEL
Handelsbenaming 2X10R
Brandstof Benzine

Dat Troetsel klopt, tis een samengesteld voertuig zogenaamd, zit nieuw frame in ivm scheur en dus is het op papier geen Kawasaki meer :( (??) had die kerel bij rdw al gezegd, apart verhaal. OP duitse papieren stond ook al Troetsel, gelukkig staat er op de motor KAWASAKI ZX10-r *O*

verder klopt het typenummer niet, heb ik maar ff per mail doorgegeven.

verder blij ik WEL blij dat ik morgen me kntekenplaat kan laten drukken en zaterdagmorgen kan rijden, in de regen, maar het gaat om het idee en dat interesseert me ff niets, kijk al 2 weken naar de motor dus MOET rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Hééééééé!!! Goed bezig man! Wel raar verhaal met dat frame. Ik ben benieuwd hoe dat nu precies zit. En dat 2x10 is een type foutje geweest? Acht wat, who cares, zaterdag rijden!! Geniet er van! :P

En ik dacht trouwens dat je 'n nieuw type kenteken zou krijgen, dus met 3 cijfers, maar dat geld niet voor motoren/invoeren?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

nou op de duitse papieren stond het ook zo en daar stond op dat er een nieuw frame was, dus zal wel goed komen / zijn.

inderdaad, zaterdag echt wel rijden :) vandaag ook hele dag droog hier, dus zal vast wel een half uurtje of uurtje droogte zijn zaterdag.

De motorkentekens in deze serie zijn nog niet op, dus geen verandering.
denk dat : MZ-ZZ-99 de laatste mogelijk is in deze serie (?)
 
RUSTIG!! ;)
Aangezien ik deze week veel vrij ben en me beltegoed van de mobiel er nog niet door is heb ik er nog maar een paar belletjes aangewaagd, dit maal met de importeur van Kawasaki en nogmaals met het RDW,
Die Punt. van je, moet een komma worden en een dikke!!! *O* :}

Het kan dus wel en zo simpel is het!
De voorwaarden zijn de 2de typegoedkeuring en medewerking van de importeur

Oke dan... ben alleen bang dat er niet zoveel meewerkende importeurs zijn dan :X

Maar dan kan je ff vooruit!
 
Ik heb een pda versie van de bpm pagina gemaakt. Ik heb alleen zelf niet zo'n ding, dus als degene die er wel één hebben het eens willen proberen.
http://fastguzzi.nl/bpm/pda (BPM van motoren)
 
ik ben een paar x in A'dam geweest om te keuren.......
maandags&dinsdags zonder afspraak
hek gaat open om 8.uur en ik was er altijd ruim optijd.
zodra t kantoor open ging nummertje getrokken
motor laten keuren
na t keuren weer naar binnen nummertje trekken voor de afhandeling en wat ik dan ook meteen deed is een nummertje trekken voor de BPM(BPM afrekenen duurt wat langer).
de meeste mensen gaan eerst een nummertje trekken voor de afhandeling en na dit gedaan te hebben trekken ze pas t nummertje voor de BPM....

dit scheelt weer tijd...........ik was om 10uur weer op de zaak in schiphol rijk...
 
Nou, vanmorgen de motor laten keuren bij het RDW in Zwolle en hij is goedgekeurd. Nou ja, keuring, het chassis nummer werd gecontroleerd en wat gegevens werden in de computer ingevoerd en dat was het wel eigenlijk, 10 minuten werk. Daar eerst een uur op zitten wachten en daarna nog een uur op de duane..
Sinds vandaag helpt de douane je niet meer met de BPM aangifte (zoals ook staat in de OP). Het is dus handig om van tevoren op te zoeken wat de netto catologus prijs van je in te voeren motor is (ik heb het zelf bij Kawasaki Nederland opgevraagd). Ik zit het BPM aangifte formulier dus in te vullen vanmorgen en die knakkers achter het bureau zitten te niksen en hun koffie op te lurken.. Erg irritant. Maar goed, het is gelukt.
Gelukkig is het vandaag dus ook nog eens mooi weer en heb met een 'kleine' omweg een leuk ritje kunnen maken. Wat rijd dat ding heerlijk zeg! ;). Als het goed is aankomende vrijdag de papieren binnen, plaat laten maken en dan is ie klaar!

2dkbnd2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan