VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook de drie bouten die de starkoppeling en tandwiel bij elkaar houden willen wel eens loslopen. Maar dan loopt ie continu te tikken als het blok draait. De motor wilde toch niet rond begreep ik uit zijn verhaal.....

Weerstandsmeting gaat niet echt lukken, maar mocht je wat meten: Het verschil tussen accuspanning en de spanning op de startmotor zal denk ik al genoeg zeggen
Elke verbinding en aansluiting in een elektrisch circuit is een stroomovergang en
heeft een weerstand. Wanneer een draad, verbinding of schakelaar niet goed is, ondervindt de stroom op die plek een te grote weerstand die er niet mag zijn. Dit kan een storing betekenen.

Voorbeeld: (U=IxR Wet van Ohm)
Accuspanning tijdens starten: US = 10 V.
Weerstand in het startrelais: R = 0,2 Ω. (dit lijkt heel weinig)
Gemeten startstroom: IS = 15 A.
De spanning over de contacten in het relais is:
UR = 15 x 0,2 = 3 V.
De spanning over de startmotor is:
UM = US - UR
UM = 10 – 3= 7V. Startprobleem.


Dus spanning over de accu en spanning over het relais, of de uiteindelijke spanning die de startmotor krijgt.. Bij een slechte accu heb je bovendien de kans dat de contacten van het startrelais snel in branden..

Die techniek ook he, als je er rustig over nadenkt ben je net een chirurg als monteur :P
Ben wel benieuwd wat Ruud nu gemeten heeft.

@ikkie het verversen van de rem- en koppelingsvloeistof kan nooit kwaad, remvloeistof trekt vocht en vocht in je remsysteem is geen pluspunt. (gemiddeld zeggen ze om de 2 jaar verversen)
 
Laatst bewerkt:
morgenavond in plaats van vanavond ga ik alles wat hier voorheen is aangegeven uitvoeren en dan laat ik het weten wat mijn bevindingen zijn
alvast bedankt voor alle tips
 
vanavond eens even lekker wezen meten, hieronder de gemeten waardes.
voor de start gemeten waarde op de accu 13,2V met licht aan 11,9V
met contact aan 13V
tijdens het starten zakt het ongeveer naar 9,8V
voor het startrelay 9,8V erna 9,8V op de startmotor 9,8V tijdens het starten
tijdens het lopen van de motor circa 14V
gemeten weestand met het contact aan vanaf de accu ten opzichte van het blok 2 ohm tov de startmotor 1,8ohm
met het contact uit tov het blok 0,1 ohm en tov de startmotor 0,1 ohm
(helaas heb ik niks kunnen meten als de storing zich wel voordoet zal je altijd net zien)
verders zijn mij geen vreemde geluiden opgevallen als de motor loopt
 
Laatst bewerkt:
vanavond eens even lekker wezen meten, hieronder de gemeten waardes.
voor de start gemeten waarde op de accu 13,2V met licht aan 11,9V
met contact aan 13V
tijdens het starten zakt het ongeveer naar 9,8V
voor het startrelay 9,8V erna 9,8V op de startmotor 9,8V tijdens het starten
tijdens het lopen van de motor circa 14V
gemeten weestand met het contact aan vanaf de accu ten opzichte van het blok 2 ohm tov de startmotor 1,8ohm
met het contact uit tov het blok 0,1 ohm en tov de startmotor 0,1 ohm
(helaas heb ik niks kunnen meten als de storing zich niet voordoet zal je altijd net zien)
verders zijn mij geen vreemde geluiden opgevallen als de motor loopt

de 9,8 volt vind ik niet echt hoog, probeer dit nog eens te meten als de storing zich weer voor doet.
Kijk ook uit met weerstandmetingen als er een stroom op die componenten loopt, de gemiddelde mutlimeter is beveiligd tot max 10 amp.
Wil je weten of er een slecht contact is "belast", ga je het spanningverschil meten over de componenten.
In de auto wereld noemen we dat de V4 meting, die luid v4 bronspanning=v3 spanning gebruiker+v2 spanning minkant+spanning pluskant

De V-tjes zijn spanningverschillen, voorbeeld: als je aan het begin van de min kabel de rode pen van de multimeterzet en de zwarte aan de andere kant van de kabel.
Moet je als het goed is 0 volt meten, meet je hier wel iets is dat verlies.
Dit kun je bij alle componenten doen, zodat als je alle verschillen optelt je weer de bronspanning moet krijgen.
ook dit heeft weer met de wet van ohm te maken.
als dit niet duidelijk is stuur even een pm met je mail adres, dan zal ik een v4 formatje naar je toesturen. mocht ik er eentje tegen komen probeer ik hem te posten.
 
@ruud: mocht je ergens te hoge verschillen meten zijn dat dus "spannings verliezen" en zul je daar de oorzaak van je probleem moeten vinden.
Maar is alles bijelkaar opgeteld de bronspanning en is deze te laag(heeft dutchy eerder al gepost) is je accu slecht/gaar......
 
Laatst bewerkt:
ik zal eens nagaan of alle verbindingen goed zijn en weerstanden meten van diverse kabels
en een andere accu er tussen zetten
wat ik wel vreemd vind is de weerstand van de - met contact aan en met contact uit.
maar eerst ga ik choke kabel vervangen de carburateurs eruit halen daar deze als ik de benzine kraan open laat staan alles eruit gooit op de grond en daar hoort de benzine niet
ik zag al een mooie topic over het reinigen en eruit halen van de carbs
als ik weer wat gegevens heb kom ik hier op terug
het houd je wel bezig een oud beessie
 
maar eerst ga ik choke kabel vervangen de carburateurs eruit halen daar deze als ik de benzine kraan open laat staan alles eruit gooit op de grond en daar hoort de benzine niet


Ik denk dat we hiermee het misterie grotendeels opgelost hebben....

Als een V4 zijn benzine via de overstort wegdumpt, of te wel de carbs lopen over, dan zie je dat als laatste er onder uit sijpelt..

Maar

Door de hoek van de carbs loopt de benzine van de lekkende carburateur in de cylinder..
Lucht met benzine vermengd kun je wel samenpersen. Benzine als vloeistof niet. En hierdoor wil het blok niet rond. Carbs repareren, bougies eruit en even de cylinders droogstarten --->

Controleer ook even het oliepeil (Zal wel te hoog zijn). Ruik ook aan de olie. Zal wel stinken naar benzine. Als dit zo is, ook even de olie verversen. Olie smeert, olie vermengd met benzine totaal niet en met veel schade aan de lagers in het blok tot gevolg..
 
Laatst bewerkt:
Dutchy en Woutje
bedankt ik hoop dat hiermee het euvel is opgelost ik ga de carbs uit elkaar halen en schoonmaken
nou zag ik een andere topic van je over carbs hoe heb jij die zo mooi schoon gekregen
 
Ik denk dat we hiermee het misterie grotendeels opgelost hebben....

Als een V4 zijn benzine via de overstort wegdumpt, of te wel de carbs lopen over, dan zie je dat als laatste er onder uit sijpelt..

Maar

Door de hoek van de carbs loopt de benzine van de lekkende carburateur in de cylinder..
Lucht met benzine vermengd kun je wel samenpersen. Benzine als vloeistof niet. En hierdoor wil het blok niet rond. Carbs repareren, bougies eruit en even de cylinders droogstarten --->

dit zou ook het start probleem kunnen zijn, ik hoop het niet want "waterslag" ,in dit geval benzineslag is niet goed voor je lagers en drijfstang. (dit is wel worstcase!)
maar zal wel niet, dan had je dat wel gehoord bij het starten.
 
Als hier de goeroes zitten heb ik een vraag. Die aansteker aansluiting op mn sabre links onder de zijkap is dat voor de acculader ?????
 
Laatst bewerkt:
Hey Woutje. Gaat die de deur uit. NAh dan hoop ik dat die VFR snel in de garage mag staan. En opschieten met die racer, begin van het jaar maar eens een circuitdagje gaan prikken. Misschien wilt Raymond ook mee(st)rijden met de VFR. Ben zelf zwaar aan Frankrijk aan het denken en er dan twee dagen van te maken, dat compenseerd het reizen weer een beetje. En anders een dagje op Zolder rondrijden. Hoop dat ik mijn sleutelhok snel heb staan en aan de slag kan gaan.

Moet ook nog een motor rijdend hebben eind april want dan moet ik met een deel supersports en BMW GS'en naar het Swarzwald. Dus of ik daarvoor een VF opbouw of ga kijken voor iets anders ben ik nog niet helemaal overuit. Misschien een VFR rc24, weer er een te staan voor €750,- maar die moet ook nog opgebouwd worden. Tsja allemaal keuzes :z
 
Als hier de goeroes zitten heb ik een vraag. Die aansteker aansluiting op mn sabre links onder de zijkap is dat voor de acculader ?????

Nee, dit is voor de "Foil Cable" of te wel de anti diefstal kabel met het alarm kastje...

In het kastje gaat een zwikkie batterijen..
 
Laatst bewerkt:
Dutchy en Woutje
bedankt ik hoop dat hiermee het euvel is opgelost ik ga de carbs uit elkaar halen en schoonmaken
nou zag ik een andere topic van je over carbs hoe heb jij die zo mooi schoon gekregen

Ultrasoon gereinigd... Doet wonderen. Zowel binnen als buiten.. Geen onderdelen verwisselen van de ene carb naar de andere.

Vergeet niet je blokolie te controleren of ie naar benzine stinkt....
 
Laatst bewerkt:
Ultrasoon gereinigd... Doet wonderen. Zowel binnen als buiten.. Geen onderdelen verwisselen van de ene carb naar de andere.

Vergeet niet je blokolie te controleren of ie naar benzine stinkt....

haha
ik had de carb uit elkaar en netjes op werkbank in volgorde gestald had onze zoon het ludieke idee dat zijn fiets ook maar wat aan gedaan moest worden heeft ie alles van de carbs op 1 hoop gedaan zit er bepaalde logica in om hem weer in elkaar te zetten
en als ik hier klaar mee ben gaat zowiezo alle olie eruit en vers filter erin.
en dat ultrasoon reinigen dat kan je laten doen of doe je datzelf
gr.Ruud
 
Hey Woutje. Gaat die de deur uit. NAh dan hoop ik dat die VFR snel in de garage mag staan. En opschieten met die racer, begin van het jaar maar eens een circuitdagje gaan prikken. Misschien wilt Raymond ook mee(st)rijden met de VFR. Ben zelf zwaar aan Frankrijk aan het denken en er dan twee dagen van te maken, dat compenseerd het reizen weer een beetje. En anders een dagje op Zolder rondrijden. Hoop dat ik mijn sleutelhok snel heb staan en aan de slag kan gaan.

Moet ook nog een motor rijdend hebben eind april want dan moet ik met een deel supersports en BMW GS'en naar het Swarzwald. Dus of ik daarvoor een VF opbouw of ga kijken voor iets anders ben ik nog niet helemaal overuit. Misschien een VFR rc24, weer er een te staan voor €750,- maar die moet ook nog opgebouwd worden. Tsja allemaal keuzes :z

volgend jaar gaat het niet worden, nu het racer budget aan een vfr besteed moet worden.
En mij huis wordt volgend jaar een bouwput,ongeveer het zelfde als bij jou thuis, dus daar gaat al mijn tijd.....
Maar hij hangt nog steeds in de primer, in mijn kelder. al wel met cbr achterbrug.
Ik heb hem afgelopen zondag wel even stiekem laten zien aan een mede MF'er.
Maar een dagje zolder, kan ook met de viffer }) :9 ....... dus ik hou me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
Ah okay.

Ik heb zelf al wat lopen zoeken naar wat eventueel te gaan doen. Wil misschien begin juni naar Frankrijk. Twee dagen rijden voor €185, dat spreekt me wel aan. Zolder wil ik ook nog wel doen. Hebben nog een paar maanden om te plannen. Nog meer mensen hier die een dagje het circuit opgaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan