yamaha majesty 400

Beste mensen,

Ik ben since deze week ook in het bezit van een masjesty 400 ook uit 2007 en ABS in de kleur zwart.
Na 12000 km heeft mijn Burgman 200 plaats gemaakt voor de YP 400.
Deze heeft 16.000 km gelopen.
Voor aflevering heeft hij zn 20,000 km beurt gehad dus ook gelijk de riem vervangen.
Nu even wachten tot de sneeuw weer weg is.

Groet,

chengeve

Gefeliciteerd met je aankoop Chris; zelf geef ik er momenteel ook even de voorkeur aan om onder deze omstandigheden niet te rijden. Maar zodra het weer kan ga ik de weg weer op. Van het weekend eens even kijken voor een paar verwarmde handschoenen.

Gr. John
 
Vorige week heb ik dan eindelijk de Oxford handvatverwarmingsset vervangen door eentje van Daytona. (dank je Outbackjack voor de tip! Ik kocht er twee voor grofweg de prijs van één)

De Oxford werkt op zich wel maar hij is door de tiptoetsjes slecht te bedienen met winterhandschoenen en hij gaat om de haverklap zomaar uit, dat merk je pas als je ineens koude handen krijgt en dan is het te laat...

De Daytona doet dat gelukkig niet maar die mag volgens de gebruiksaanwijzing slechts een minuut op stand "start" staan omdat ie anders schijnbaar stuk gaat, alleen voel ik hem dan nog niet... Langer blijkt tot nu toe gelukkig ook geen probleem; de techniek is er voor de mens en niet andersom.
...en volgens mij moet die riem bij 24.000 km vervangen worden en de kleppen worden gesteld...
Volgens mijn boekje moet de riem met ongeveer 20.000 Km worden vervangen; dan gaat de indicatie "V belt" in het dashboard knipperen...
De kleppen hoeven pas bij 40.000 Km te worden gecontroleerd/ gesteld.
...Ga jij het zelf doen of waar laat je het monteren? ga je expirimenteren met rollen, of heb je al een juiste setting gevonden via het net. ben erg benieuwd...
Ik ben van plan alles zelf te doen, doe ik met de Honda ook. De garantie is er toch bijna af.
Experimenteren met rollen gaat niet bij een J. Costa; die heeft geen rollen maar stiften...
Maar ik zal verslag doen hoe het bevalt; alleen nog even geduld want de variator was niet op voorraad en moet nog uit het buitenland komen.
... Na 12000 km heeft mijn Burgman 200 plaats gemaakt voor de YP 400.
Deze heeft 16.000 km gelopen...
Gefeliciteerd ! Zomaar een verdubbeling van de cilinderinhoud... Veel plezier met de grote Majesty !
 
Laatst bewerkt:
Vorige week heb ik dan eindelijk de Oxford handvatverwarmingsset vervangen door eentje van Daytona. (dank je Outbackjack voor de tip! Ik kocht er twee voor grofweg de prijs van één)

De Oxford werkt op zich wel maar hij is door de tiptoetsjes slecht te bedienen met winterhandschoenen en hij gaat om de haverklap zomaar uit, dat merk je pas als je ineens koude handen krijgt en dan is het te laat...

De Daytona doet dat gelukkig niet maar die mag volgens de gebruiksaanwijzing slechts een minuut op stand "start" staan omdat ie anders schijnbaar stuk gaat, alleen voel ik hem dan nog niet... Langer blijkt tot nu toe gelukkig ook geen probleem; de techniek is er voor de mens en niet andersom.
Voor de regeling zou je even kunnen kijken op www.siekla.de. In de online-shop dan GHZ-1 V100-E checken (39,95 incl. verzendkosten). Dat is volgens mij de beste keuze en die laat zich erg mooi inbouwen. Ik heb zelf de drukknopjes. Dat is nog wat netter, maar achteraf de meerprijs niet waard. Met de combi siekla + daytona heb je volgens mij een veel fraaiere handvatverwarmingsset dan alle standaard oplossingen en dat ruim onder de 100 euro.

(Voor de JCosta heb ik begrepen dat wisselen van de gewichten geen zin heeft, omdat die altijd al geoptimaliseerd zijn voor het betreffende model)

@chenvege: heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!
 
Laatst bewerkt:
@chengeve: gefeliciteerd met de aanschaf van de Majesty, veel plezier ermee.
 
Laatst bewerkt:
Hybride, zijn er echt geen andere gewichten te bestellen voor de J Costa?
Vast wel, anders kun je natuurlijk altijd nog zelf aan het experimenteren slaan door de stiften uit te draaien of juist op te vullen met metaal.

Vooralsnog ben ik dat niet van plan; ik verwacht dat deze set gewoon goed is afgeregeld voor deze scooter... Maar dat verwachtte ik van de originele variator ook...
...Voor de regeling zou je even kunnen kijken op www.siekla.de...
Dank je voor de tip; deze is inderdaad mooi in te bouwen met die aparte potmeter. Toch zie ik het nog even aan; het is nu natuurlijk redelijk koud en dit gaat op zich wel.
 
Nog steeds niet... De bestelling van de riem heb ik al moeten herbevestigen omdat ie drie weken oud is, de variator is nog een week eerder besteld.

Ach; kerst, oud en nieuw, kerstvakantie en winterweer, alles zit er tussen. Is niet erg maar langzamerhand ben ik wel heel benieuwd.
Als het zover is zal ik mijn bevindingen hier wel posten.
 
Hallo,

Even een reactie over het verbruik.
Dit ligt op 1:20 vind ik vrij hoog
Heb een beurt uit laten voeren bij Hans van Wijk, daar is o.a de luchtfilter vervangen.
Helaas het verbruik ligt nog steeds op 1 op 20 balen.
Het is een yamaha majesty 400 uit 2005

Groeten
Kees
 
Beste mensen,

Onder mijn yp 400 zitten IRC banden..ik kan deze niet echt beoordelen nog gezien de huidige weeromstandig heden.

Wat voor banden gebruiken jullie onder de yp 400 en wat zijn de eventuele ervaringen??

Ik hoor het graag....


Chengeve
 
...Helaas het verbruik ligt nog steeds op 1 op 20 balen.
Het is een yamaha majesty 400 uit 2005...
Ik lees het hier meer, de versie uit 2005 e.o. gebruikt duidelijk meer dan die daarna.

Nu moet ik er wel bij aantekenen dat ik met deze winterse temperaturen met mijn 2008 versie ook niet meer in de buurt van de 1 op 28 kom; precies verbruik weet ik niet omdat ik hem tussentijds met een vaatje heb bijgevuld maar zelfs met grofweg een litertje extra ging de brandstofindicatie al eerder knipperen dan normaal....
In deze periode kun je er niet alles van zeggen.

...Wat voor banden gebruiken jullie onder de yp 400 en wat zijn de eventuele ervaringen??...
Ik heb net afgelopen week nieuwe Bridgestone's besteld; zal blij zijn als ze er op zitten...
Na dik 22.000 Km is de originele IRC achterband aan vervanging toe, de voorband kan nog wel 10.000 Km. Toch ga ik die ook vervangen want het vertrouwen was nooit goed en is de laatste tijd echt helemaal weg.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wel vreemd, want technisch zijn er volgens mij niet veel verschillen en zou het verbruik ook niet elkaar moeten ontlopen, die 1 op 20 is ook wat ik van de zomer verbruikt, dus dat zal het niet zijn, waarschijnlijk moet ik ermee leren leven.

Groeten Kees
 
Na dik 22.000 Km is de originele IRC achterband aan vervanging toe, .....


Dat ga je straks niet meer halen denk met de JCosta variator. :+

Eigenlijk wel vreemd, want technisch zijn er volgens mij niet veel verschillen en zou het verbruik ook niet elkaar moeten ontlopen, die 1 op 20 is ook wat ik van de zomer verbruikt, dus dat zal het niet zijn, waarschijnlijk moet ik ermee leren leven.

Groeten Kees

Het verschil zal waarschijlijk wel aan motormanagement software liggen. Met deze lage temperaturen verbruiken alle motoren meer brandstof. Als je kleine stukjes rijdt, dan merk je het helemaal.


gr dimitri
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dimitri,

Is het dan niet mogelijk om software van de 2008 serie in die van mij te plaatsen?
Of denk ik te simpel.

grt kees
 
Hoi Dimitri,

Is het dan niet mogelijk om software van de 2008 serie in die van mij te plaatsen?
Of denk ik te simpel.

grt kees


Zoals ik aangaf is dat mijn vermoeden. Of er bedrijven zijn die het aan kunnen passen weet ik niet. Je zou eens aan een dealer kunnen vragen waarom jouw 2005 versie 1 op 20 verbruikt, of dat normaal is, vragen wat het verschil is met de latere yp400 en of er iets aan te doen is.

Fabrikanten staan de laatste jaren steeds meer onder druk om de emissie te verlagen. Software verbetering levert daar een grote bijdrage aan. Motormanagement software lijkt mij om die reden een logische verklaring voor het hogere verbruik van oudere modellen.

Bij auto's lees je veel over chiptuning, vermogens winst en lager brandstofverbuik. Vooral turbo motoren winnen veel. Zo ging mijn VW 1.8T van 150 naar een krappe 200 pk. Das best leuk, maar als je de 200 pk gaat gebruiken wordt die niet zuiniger.
 
Hallo, heb sinds een aantal maanden een majesty 400 uit 2005 met maar 5000 km op de teller, zelf heb ik er 1200 van gereden.

Wat mij wel tegenvalt is het verbruik, ik zie op het forum een diversiteit aan verbruiksgegevens, maar zit zelf steeds rond de 1 op 22, wat ik ook probeer.

Probeer niet vol weg te trekken bij de stoplichten (ahum tenminste niet altijd) gebruik hem voor woonwerk dat 11 km ver is en grotendeels provinciale weg niet harder dan 100km per uur.

Zou de majesty misschien afgesteld moeten worden, met koude start slaat hij ook niet in 1 keer aan maar pas bij de tweede poging, wie o wie weet raad.
Hallo,

Even een reactie over het verbruik.
Dit ligt op 1:20 vind ik vrij hoog
Het w/w rit van 11 km is naar mijns inziens aan de korte kant, om het gehele systeem in de ideale stand te krijgen. M.a.w. als je machine net op temp. begint te/is (ge)komen heb je je bestemming al bereikt.

Die 2 km per liter verschil is zoals is aangegeven te wijten aan de buitentemperatuur.
 
Mijn achterband was aan vervanging toe, van de voorband schreef ik dat ie nog wel 10.000 mee zou kunnen en dat leek op sommige plaatsen ook zo alleen was die slijtage heel erg onregelmatig, ernstige cupping. Dat zag ik pas goed toen ie er af was...
Daar ben ik nu van af want er zitten nieuwe banden op, tweemaal Bridgestone Hoop. De eerste honderd kilometer is altijd eng en vanmiddag was het niet echt weer om kneedown te gaan maar toch reed het al merkbaar beter.

Verder heb ik de andere vario geïnstalleerd, noodgedwongen met de oude riem omdat de nieuwe er net als de filters nog steeds niet is.
Er moet een boel los maar het is eenvoudig te doen. De constructie van de transmissie is degelijk, zowel de krukas als de koppelingsas hebben een extra (derde) lager dat afsteunt in het aluminium transmissie deksel. Dezelfde constructie als bij de SH300i, ook met "O" ringetjes om de lagerbus.

full


De primaire vario is op zich droog, anders dan bij de YP250 -die van een vetpot is voorzien- maar gelijk aan mijn eigen FES250; dus gewoon droge rollen en die gleden slecht de laatste tijd... Nu zit daar een mooie J.Costa...

Heel mooi gemaakt maar toch jammer is dat de secundaire vario ook van lichtmetaal is gegoten; die gaat op den duur dus groeven en zal net als de voorste vario een keer vervangen moeten worden. Met staal heb je daar geen last van....

Vandaag voor het eerst met de J.Costa gereden en ondanks dat ie nog moet inlopen is het een enorme verbetering. Zat ik me voorheen te ergeren omdat ie niet weg kon komen en enorm ging trillen, nu spint het toerental lekker op en je ziet de snelheidsmeter direct volgen.

Nu past de karakteristiek van de motor bij die van de vario en die van de koppeling.
De toerentallen zijn niet eens veel anders dan voorheen maar de vario past zich veel beter aan.
Gold eerst de typering "niet vooruit te branden", nu is het gewoon een vlotte scooter. Niet dat ie ineens licht is, hij voelt wel lichtvoetiger en dat maakt hem veel wendbaarder. Je kunt nu fatsoenlijk een bocht nemen op het gas, hij is veel beter de doseren.


full


De vario's; boven de originele, onder de J.Costa.

Merk op dat de originele splines heeft in de rugplaat zodat ook de verstelbare schijf actief wordt aangedreven.
De J.Costa helft van de vario heeft geen enkele aandrijving, hij draait vrij om de glijbus. De riem wordt dus maar aan één zijde aangedreven... Is dat niet vreemd ?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Heb het al eerder gemeld, ik overweeg dit dus ook. Jou eerste indruk heeft mij zo goed als overtuigd. Ben zeer benieuwd naar je volgende ervaringen als hij meer is ingelopen.

Waar heb je hem besteld? Nieuw Vennep?
 
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting Hybride; evenals Emtwee hou ik dit topic voorlopig in de gaten en ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen.
Zoals ik voorheen al meldde stoort mij het rijgedrag van mijn YP400 (nog) niet, maar het is altijd goed te weten dat daar (indien nodig) een oplossing is.
Overigens staat mijn Majesty thans op ca. 8000 km en moet hij zijn eerste verjaardag nog vieren.

Gr. John
 
Laatst bewerkt:
@Hybride: straks ga je ons nog vertellen, dat je het toch wel een fijne scooter vindt.
Nee hoor, zonder gekheid, heel leuk te horen, dat het karakter van de motor zo verandert door de montage van de J.Costa. Ik heb het nooit zo in die mate ondervonden, maar als ik de Majesty nog zou hebben, dan zou ik denk ook hiertoe zijn overgegaan.
En die Bridgestones? Wacht maar even tot het eerste slijtlaagje er na 100 kilometer af is, dan zul je eens zien hoeveel beter dat rijdt. Op de Honda bevallen ze me ook prima.
 
@Hybride: Ik heb nog niet veel ervaring met de huidig vario gezien de weersomstandig heden.
Ik volg dan ook met veel belangstelling jou ervaringen.

Ik zal bij droger weer ook eens kijken hoe mijn IRC banden zich gedragen.anders zullen ze helaas een voortijdige dood sterven
 
@Hybride: veel plezier met je JCosta. Het wordt eigenlijk wel eens tijd voor een JCosta-sneurdag, he: allerlei uitdagingen verzinnen om de puber inside weer helemaal tot leven te wekken?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan