Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

staat een hoop info in,maar om een kx250 te vergelijken met een cr 500 :?
kx250 kan ik mij prima me vermaken maar een cr 500 krijg ik niet eens aan de praat.

wel een goed initiatief,iemand die beginnen wil kan hier een hoop uit halen,al denk ik zelf niet dat je een geschikte motor kunt vinden via een verhaaltje op een forum.
mocht je willen beginnen met crossen raad ik je aan om eens naar een crossbaan te gaan en gewoon kijken en informeren bij verschillende type motoren en wat zij er voor onkosten aan hebben en waarom ze dit type motor hebben gekozen.
 
staat een hoop info in,maar om een kx250 te vergelijken met een cr 500 :?
kx250 kan ik mij prima me vermaken maar een cr 500 krijg ik niet eens aan de praat.

wel een goed initiatief,iemand die beginnen wil kan hier een hoop uit halen,al denk ik zelf niet dat je een geschikte motor kunt vinden via een verhaaltje op een forum.
mocht je willen beginnen met crossen raad ik je aan om eens naar een crossbaan te gaan en gewoon kijken en informeren bij verschillende type motoren en wat zij er voor onkosten aan hebben en waarom ze dit type motor hebben gekozen.

:? waar maak ik de vergelijking tussen een kx250 en een cr500?

De bedoeling is ook niet om een geschikte motor te vinden via een "verhaaltje op een forum". De bedoeling is om de jongens die normaliter de vraag stellen "welke motor moet ik kiezen?" te voorzien van wat info. (Kijk hier even) ;)


Naar een baan gaan om wat om ervaring te vragen is idd een goed idee, had ik er dat maar neergezet, had ik dat hele verhaal achterwege kunnen laten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het absoluut een sticky waard. :Y

Een kleine kanttekening bij 2.2 waar mijn brommer denk ik in valt. Alleen geschikt voor een rondje rond de kerk? :o

Er staat hier op het forum een bmw f650gs te koop, die 2 keer de oost europa rally en bij elkaar zo'n 10k offroad heeft gereden. BMW F650 GS Dakar in rallytrim
 
staat een hoop info in,maar om een kx250 te vergelijken met een cr 500 :?
kx250 kan ik mij prima me vermaken maar een cr 500 krijg ik niet eens aan de praat.

wel een goed initiatief,iemand die beginnen wil kan hier een hoop uit halen,al denk ik zelf niet dat je een geschikte motor kunt vinden via een verhaaltje op een forum.
mocht je willen beginnen met crossen raad ik je aan om eens naar een crossbaan te gaan en gewoon kijken en informeren bij verschillende type motoren en wat zij er voor onkosten aan hebben en waarom ze dit type motor hebben gekozen.
En als je nou een motor zoekt voor een rondje om de kerk, waar moet je dan heen gaan om info te zoeken? De kerk?
 
En als je nou een motor zoekt voor een rondje om de kerk, waar moet je dan heen gaan om info te zoeken? De kerk?

kan, aleen zijn hun openingstijden niet zo gunstig :+

voor een rondje om de kerk of ritje naar oma's huis.
meld je dan even in het toermotoren topic beginpagina van motorforum.

:W
 
Laatst bewerkt:
Hoe zo zijn die openingstijden niet zo gunstig?

Meestal kan ik in een keer doorreizen en zit ik weer vooraan in de kerk ;)

Maar goed stuk, Sticky waardig!

Misschien nog even de cross circuits erbij zetten. Zal morgen eens kijken als ik die lijst nog ergens kan vinden. Dan post ik het wel even.
 
Laatst bewerkt:
http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/KNMV_Motocross_Circuit_Informatie.pdf (We kunnen even niet verder... - KNMV)

KNMV lijst 2010
 
Daar heb je wel een punt ja, pas het aan. :Y

Ik zag dat je wat aanpassingen heb gedaan bij 2.2.

2.2 Offroad
Het segment offroad is door mij ter plekke verzonnen. Wat ik hiermee bedoel zijn de motoren die eigenlijk net overal een beetje buiten vallen. Het betreft motoren die wat tammer zijn en iets meer allround geschikt. De toepassingsgebieden overlappen elkaar min of meer. Dit betekent concessies; het zijn geen echte crossers, maar ook weer niet geschikt voor de snelweg. In offroad-trim kun je er prima mee de bossen is. Het zijn geen GP machines maar voor het lichtere offroadwerk zijn ze prima geschikt. Je zou er ook prima een offroadritje mee kunnen rijden als je niet te hoge eisen stelt. Voor de beginnende offroader zijn ze doorgaans prima geschikt. Waar zit hem het verschil in met de snelle jongens? Natuurlijk in het karakter van het blok, maar afgezien daarvan zijn ze wat zwaarder, dit om ze wat betrouwbaarder te maken (vergis je hier niet in: ook oudere offroaders kunnen je door slecht onderhoud bakken met geld kosten; je koopt hier geen zekerheid!!!). Je kunt ze vergelijken met een subaru impreza: het is geen echte (degelijke) straatauto maar ook geen echte rallywagen. Qua onderhoud moet je ook iets ruimer denken al behoeven ze ook veel onderhoud vergeleken met de gemiddelde 4-cil. Bij gebruik in het zand gaan lagers van het rijwielgedeelte (wielen, bruk, link en balhoofd), ketting/tandwielen en remmmen net zolang mee als van een competitiegerichte enduro of crosser, echter behoefd het blok wat minder onderhoud. Dit om de doodsimpele reden dat de blokken wat minder zijn “opgefokt”. Een jaarlijkse revisie is dus niet altijd vereist (afhankelijk van het aantal km’s uiteraard).
Voorbeelden hiervan zijn de Honda XR, de http://s2.bikewalls.com/pictures/Husqvarna_sm610_2005_02_1024x768.jpg (Husqvarna 610 vanaf +- ’05), de oude Kawa KLX en de ktm 690.

Niet geschikt voor de snelweg geldt niet voor mijn 650gs. Zijn top is 166 en ik kan prima meekomen met het verkeer op de snelweg.

In offroad trim kan je er de bossen mee in, is wel een beetje een understatement. Simon Pavey heeft de Dakar Rally uitgereden op een 1 cilinder bmw f650gs in offroad trim. (Race to Dakar) Dat is nu niet echt wat je noemt licht offroadwerk. 8-)

Misschien past mijn brommer dan eigenlijk beter bij 2.3, maar een bmw f650gs met 50pk kan je niet vergelijken met een bmw f800gs/ ktm adventure. Die kan je weer niet vergelijken met de bmw r1200gs of de nieuwe super tenere 1200. Je zou in 2.3 een aantal verschillende subcatagorien kunnen maken. Licht, mid, zwaar?
 
Laatst bewerkt:
Een 650gs valt ook in het allroad segment en niet in het offroad segment.
Mijn supermoto loopt ook vlot 180 en toch is hij niet voor de snelweg geschikt.

De f650gs waarmee dakar wordt gereden is verre van standaard, dat is geen vergelijking natuurlijk. De F650gs is standaard geen enduro motor.
Om nou voor iedere merk en type zo ongeveer een sub categorie aan te maken gaat me te ver. Ik had ook al in de OP aangegeven dat ik het geschreven had om de noob wat te informeren. en om duidelijk te maken dat er verschillende motoren zijn ook in de kleine wereld van offroad. Ik wist dat ik reactie's zou krijgen. Eigenlijk had ik al reacties verwacht van mensen wiens merk en type bij de voorbeelden stonden.
Pak het allemaal niet persoonlijk op. Nogmaals, het gaat er maar om om de noob wat te informeren.
 
nu post ik normaal NOOIT in andere topics (beetje eenkennig, sorry) maar HULDE aan paulus, wat een topic met VEEL en vooral GOEDE informatie! ik zit stiekum een beetje te speuren naar een crosser/enduro om een beetje te raggen en vooral een beetje te sleutelen dus dit komt eigenlijk als geroepen! enige wat ik mis: als je technisch wat minder onderlegd bent, kan je dan beter voor 2t of 4t kiezen? k heb het gevoel dat 2takt wat "vergevender" is ten opzichte van 4 takt?
 
nu post ik normaal NOOIT in andere topics (beetje eenkennig, sorry) maar HULDE aan paulus, wat een topic met VEEL en vooral GOEDE informatie! ik zit stiekum een beetje te speuren naar een crosser/enduro om een beetje te raggen en vooral een beetje te sleutelen dus dit komt eigenlijk als geroepen! enige wat ik mis: als je technisch wat minder onderlegd bent, kan je dan beter voor 2t of 4t kiezen? k heb het gevoel dat 2takt wat "vergevender" is ten opzichte van 4 takt?


Dank je voor t compliment!
In principe heb je gelijk, ik geef niet echt aan in welke situatie je welke motor moet kopen. Heb hier uiteraard wel over nagedacht en bedacht dat ik niet de keuze wil bepalen, dat moet jij aan de hand van de info zelf kunnen of in ieder geval een eindje op weg geholpen zijn.
In jouw geval weet ik het ook echt niet. Als je doorgaans 4t rijdt en je wilt leren sleutelen zou ik een 4t nemen. Als het net zozeer om het sleutelen gaat als om het rijden zou je eens kunnen denken aan een KTM LC4, een Honda XR, Yamaha XT oid.
 
Een 650gs valt ook in het allroad segment en niet in het offroad segment.
Mijn supermoto loopt ook vlot 180 en toch is hij niet voor de snelweg geschikt.

De f650gs waarmee dakar wordt gereden is verre van standaard, dat is geen vergelijking natuurlijk. De F650gs is standaard geen enduro motor.
Om nou voor iedere merk en type zo ongeveer een sub categorie aan te maken gaat me te ver. Ik had ook al in de OP aangegeven dat ik het geschreven had om de noob wat te informeren. en om duidelijk te maken dat er verschillende motoren zijn ook in de kleine wereld van offroad. Ik wist dat ik reactie's zou krijgen. Eigenlijk had ik al reacties verwacht van mensen wiens merk en type bij de voorbeelden stonden.
Pak het allemaal niet persoonlijk op. Nogmaals, het gaat er maar om om de noob wat te informeren.

Het topic heet toch hoe kies ik mijn eerste crosser/offroad/all-road? Je gaat heel diep in op crossen maar de uitleg over het all-road segment is wel een beetje karig. :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, daar heb je wel gelijk in. Zal het morgen iets uitbreiden.

edit: zal ook een stukje toevoegen over waar op te letten bij aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Jezus, heb je niet wat beters te doen... :X
Geen sociaal leven? Kun je niet uit de deur of zo? zeker been gebroken :')
Het gaat ook nergens over... niet overzichtelijk, vol spellingsfouten, leestekens ken je niet etc...




Nee hoor ;),
Erg mooi :}

:+
 
Respect! :} En dank voor dit mooie stukje info. Ondanks dat ik mn eerste motor al gekocht heb toch nog het een en ander van opgestoken. :)
 
zeer informatief! ik ben een heel stuk wijzer geworden dankzij jou!.
ik heb mezelf vandaag ook maar eens aangemeld want ik ben van plan om te gaan crossen, ik heb zelf nog nooit op een crosser gereden en heb er dan ook weinig verstand van. wel heb ik van mn 16e tot mn 18e op n schakelbrommer gereden die aardig liep dus ik kan iig alvast schakelen haha.
ik ben van plan om een ktm 125cc 2 takt aan te schaffen van 2007 of nieuwer, iemand nog tips?
dan hoor ik t heel graag! alvast bedankt!

groetjes thijs.
 
kies dan wel voor de 125 de eerste productie 144 van ktm waren niet zo best.
die van 2007 dan.
bij de 2008 zijn deze problemen opgelost.

wat heb je te besteden?
 
zoiets maar dan zonder de spikes en zonder de bescherming.
is een ktm sx 144 bj 2008.
nette motor en goed onderhouden.
laat maar weten of je het wat vind, ik kan je dan altijd een foto sturen zoals hij er nu bij staat volledig cross uitvoering.
p2130087i.jpg
 
Ik ben ook zo'n knuppel, van het hele verhaal springt dit zinnetje er natuurlijk als eerste uit:

- Een leren pak (en zweepje) is de basis voor menig sm pak.

Leuk geschreven met aandacht voor detail
 
Terug
Bovenaan Onderaan