Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uitlaatsysteem er af gehad vandaag en flink onderhanden gehad, zie hier het resultaat:
gepolijste-bochten_XJ600_1.jpg
gepolijste-bochten_XJ600_3.jpg
gepolijste-bochten_XJ600_9.jpg

Eerst met Scotch-brite en BelGom (ja daar is ie weer :} )
Daarna met een doek met , ja hoor, Belgom de glans weer terug brengen.

Weet je nog hoe het eruit zag voordien ? Zo dus:
bochten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bensi:
Het gaat wel ok met me hoor ;) Ik had alleen gehoopt na aankoop gewoon even 2 a 3 weken zonder problemen te kunnen rijden om ervaring op te doen voor m'n (gedeeltelijke motor-) vakantie.
Lastige is dat ik geen camera heb, anders had ik alles allang ondersteund met foto's :) Anyway, morgen heb ik hopelijk meer tijd om te kijken waar de rook vandaan komt en om te kijken of de schroef goed vast zit.

Dat poetsen van je is echt verdomd goed gelukt :) Ik zag toevallig dat ze bij Motoport ook die Belgom flesjes hebben! Na de vakantie ga ik daar ook maar eens wat tijd in steken, je motor ziet'r echt ontzettend goed uit zo!
 
Is dat moeilijk om die uitlaatbochten te demonteren? Ik wil ze namelijk ook gaan poetsen maar om een paar uur op de grond te liggen is ook niet echt wat...
 
En stomtoevallig kwam ik erachter dat ik niet alleen RVS dempers heb maar dat ook de uitlaatbochten RVS zijn.
Ik heb vandaag jouw voorbeeld gevolgd *O*
Magneetje op m'n uitlaatbochten: plakt niet. RVS dus.
Toen maar eens met Staal-fix aan de gang gegaan, gevolgd door een beetje WD-40 voor de glans.

Foto's:
Voor het poetsen van de uitlaatbochten (foto genomen na m'n vorige was/poetsbeurt):
w1qqag.jpg

Resultaat van het poetsen:
wmeb8i.jpg

fcmp0y.jpg

Wel een hoop werk, veel punten zijn erg lastig te bereiken, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat! Als het nu niet meteen weer smerig is doe ik het wellicht nog eens :+

Edit @Bensi: Ik zie nu jouw resultaat hierboven: alles d'r afhalen durfde ik niet, dus gewoon een paar uur op m'n knietjes, met steeds een reepje poetsdoek d'r tussendoor.
Enig idee hoe BelGom zich verhoudt tot Staal-fix? Ik moest namelijk wel flink hard poetsen...

Helaas heb ik ook wat roest aan m'n uitlaatsysteem. De uitlaat/dempers zijn in februari 2005 vervangen, en de linker overgang van uitlaatbochten naar demper roest:
Links:
14l6dzn.jpg

Ter vergelijking rechts:
mtmdjm.jpg


Vervangen lijkt me niet zinnig zolang-ie niet helemaal door is, en omdat dit deel zit vastgelast aan de RVS bochten, wordt dat een duur geintje.
Olie/vet tegen het roesten verdampt zodra de uitlaat heet wordt.
Kaalmaken en hittebestendige verf d'r op lijkt me lastig vanwege de moeilijke bereikbaarheid.
Wat kan ik hier nou het beste mee doen? Ik heb ook geen idee hoe dik dit deel is, m.a.w. of-ie zo nog een paar jaar meegaat.
 
Laatst bewerkt:
Is dat moeilijk om die uitlaatbochten te demonteren? Ik wil ze namelijk ook gaan poetsen maar om een paar uur op de grond te liggen is ook niet echt wat...
Ik heb RVS bochten en dempers van JAMA maar ik neem aan dat de bevestiging, dus ook de demontage, hetzelfde is. En dan is het demonteren een fluitje van een eurocent. Nog geen half uur werk. Dus doen lijkt mij :W
 
Ik heb vandaag jouw voorbeeld gevolgd *O*
Magneetje op m'n uitlaatbochten: plakt niet. RVS dus.
Toen maar eens met Staal-fix aan de gang gegaan, gevolgd door een beetje WD-40 voor de glans.

Edit @Bensi: Ik zie nu jouw resultaat hierboven: alles d'r afhalen durfde ik niet, dus gewoon een paar uur op m'n knietjes, met steeds een reepje poetsdoek d'r tussendoor.

Helaas heb ik ook wat roest aan m'n uitlaatsysteem. De uitlaat/dempers zijn in februari 2005 vervangen, en de rechter overgang van uitlaatbochten naar demper roest:
Rechts:
[afbeelding]
Ter vergelijking links:
[afbeelding]
Vervangen lijkt me niet zinnig zolang-ie niet helemaal door is, en omdat dit deel zit vastgelast aan de RVS bochten, wordt dat een duur geintje.
Olie/vet tegen het roesten verdampt zodra de uitlaat heet wordt.
Kaalmaken en hittebestendige verf d'r op lijkt me lastig vanwege de moeilijke bereikbaarheid.
Wat kan ik hier nou het beste mee doen? Ik heb ook geen idee hoe dit dit deel is, m.a.w. of-ie zo nog een paar jaar meegaat.

Je bochten zien er weer uit als nieuw ... prachtig.
Vreemd dat dat verbindingsstuk zo roest als het RVS is, dat is tenminste bij mij ook RVS en is dus niet roestig maar ook alleen maar die grijs / bruine aanslag.
Ik zou het hele zaakje gewoon eronder uit halen is echt maar een half uurtje werk, heel eenvoudig. Dan kun je overal goed bij om er mee te doen wat jou het beste lijkt.

En een nieuwe set RVS bochten valt ook wel mee, eerder in dit topic is daar over gesproken, die zijn in Engeland te bestellen voor €105 excl. verz. kosten

Zie vorig topic over RVS bochten uit de UK
 
Laatst bewerkt:
Remco:
Goede tip van dat magneetje, zat al te denken hoe ik er achter kon komen welk materiaal het was. Soms moet je niet te moeilijk denken, blijkt maar weer :D
 
Vreemd dat dat verbindingsstuk zo roest als het RVS is, dat is tenminste bij mij ook RVS en is dus niet roestig maar ook alleen maar die grijs / bruine aanslag.
Dat is gewoon ijzer. Rare keuze, RVS bochten met een aangelast ijzeren pijpje, en vervolgens weer ijzeren dempers.

Ik zou het hele zaakje gewoon eronder uit halen is echt maar een half uurtje werk, heel eenvoudig. Dan kun je overal goed bij om er mee te doen wat jou het beste lijkt.
Laat je de dempers dan wel zitten, of haal je alles los met demper aan de bochten en al?

En een nieuwe set RVS bochten valt ook wel mee, eerder in dit topic is daar over gesproken, die zijn in Engeland te bestellen voor €105 excl. verz. kosten
Jaaa dan heb ik voor niets liggen poetsen -O- :+
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon ijzer. Rare keuze, RVS bochten met een aangelast ijzeren pijpje, en vervolgens weer ijzeren dempers.Laat je de dempers dan wel zitten, of haal je alles los met demper aan de bochten en al?Jaaa dan heb ik voor niets liggen poetsen -O- :+
Ik had eerst alleen de bochten eronderuit gehaald, maar later toch ook de dempers om die dunnere pijp naar de bochten ook even te kunnen doen. Maar je kunt ook de dempers en de bochten aan elkaar laten zitten en de hele zaak in één keer eronderuit halen maar dat is wat onhandelbaarder met poetsen.

En inderdaad heel vreemd dat de bochten wel en de verbinding, die notabene vast zit aan de bochten weer geen RVS is. Bij mij is het echt van voor naar achter RVS.
 
@ Remco en Bensi, dat ziet er inderdaad wel heel erg goed uit! Ze lijken wel weer nieuw, joh! Nu moet ik natuurlijk ook even van mn poetskant laten zien en m'n best gaan doen aankomende zondag (of heeft 1 van jullie er nog geen genoeg van om zich even op mijn uitlaatje uit te leven??) :P Kunnen er daarna ook ff mooie poser pics geschoten worden *O*
 
@ Remco en Bensi, dat ziet er inderdaad wel heel erg goed uit! Ze lijken wel weer nieuw, joh! Nu moet ik natuurlijk ook even van mn poetskant laten zien en m'n best gaan doen aankomende zondag (of heeft 1 van jullie er nog geen genoeg van om zich even op mijn uitlaatje uit te leven??) :P Kunnen er daarna ook ff mooie poser pics geschoten worden *O*
Nou, ik heb voorlopig ff genoeg gepoetst ..... :W Succes zondag, het is zeker de moeite waard.
 
Jah mijn toerental is dus veel hoger als ik even stil sta tijdens het rijden bij een stoplicht ofzo, als ik heel effe stil sta blijft ie meestal op 2500 hangen ofzo.
En Jasperrrrrr ik had dat ook met mn vorige motor toen bleek dat de carborateurs vies waren, dan moet je eerst even zo een flesie halen wat je in je tank moet doen en de boel een beetje door spoelt dat hielp bij mij
 
Jah mijn toerental is dus veel hoger als ik even stil sta tijdens het rijden bij een stoplicht ofzo, als ik heel effe stil sta blijft ie meestal op 2500 hangen ofzo.
Op de eerste plaats stelt men het stationair toerental in bij een warm gereden motor, maar mocht dit startproblemen opleveren, dan is het de hoogste tijd om eens de carburateurs te controleren, chokekabel enz. ;)
 
:?
Moet ik er snel wat aan doen of bedoel je dat als je choke blijft hangen je er snel wat aan moet doen?
Nog een kleine toevoeging aan mijn laatste bericht:

Als de chokekabel blijft hangen dan krijgt de cilinder (waarschijnlijk allemaal), een te rijk gasmengsel wat het beschermende olielaagje op de cilinderwanden oplost en daardoor voor extra slijtage kan zorgen aan die cilinderwanden, ;)

wat in het ergste geval voor een vastloper kan zorgen. -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het de chokekabel is want ik heb even geprobeert om mijn choke aan te zetten en dan word het NOG meer, als ik de choke dan weer terug duw gaatie weer terug naar 2000 ofzo
 
Ik denk niet dat het de chokekabel is want ik heb even geprobeert om mijn choke aan te zetten en dan word het NOG meer, als ik de choke dan weer terug duw gaatie weer terug naar 2000 ofzo
Je buren zijn je dankbaar op dit tijdstip :+
Met choke kom ik tot 3500 toeren stationair....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan