Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Honda XR 250 t/m 650cc Topic Part 4

Dit onderwerp is gesloten.

Pagina's:
«
»

Reg. datum:
25 okt. 2002
quote:
Ilja schreef op 10 maart 2010 @ 23:03:
Zo.. weer wat wijzer. Ik ben erachter waardoor de asjes zwaar lopen denk ik. De tweede versnelling (op de countershaft/ voortandwielas) is in het midden blauw geworden van het aanlopen. Dit is het tandwiel wat het dichtste bij het voortandwiel zit.

Daardoor is het tandwiel waarschijnlijk vervormd/groter geworden o.i.d, en klemt het zich tegen het tandwiel van de tweede versnelling op de main shaft (koppelingsas) wanneer de twee blokhelften tegen elkaar worden gedrukt.

Als ik de assen monteer zonder dit tandwiel lopen ze prima los. Met dit tandwiel superstroef.

De as is ter plaatse van het tandwiel ook blauw, en het busje ook.

Zie pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb zo'n vermoeden dat er bij jouw van 2 versnellingsbakken 1 is gemaakt. Ik heb zelf 2 bakken liggen, 1 uit '89 en 1 uit '90.

Van deze twee bakken wil ik dus één bak maken, maar ik heb dus waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij wanneer ik de boel opbouw uit 2 verschillende bakken, de boel past niet. Dat lag volgens mij aan dat ene tandwiel. Wanneer ik dat tandwiel omwissel is er geen probleem meer.

Draaien de assen wel goed als je de assen maar in één carterhelft kant plaatst? Want dat doen ze bij mij dus niet.

Op het ook lijken de tandwielen precies hetzelfde, maar er zit dus wel verschil in. Ik zal binnenkort wel eens kijken waar de verschillen precies inzitten.

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
Spidi Gonzalez schreef op 11 maart 2010 @ 12:48:

[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat er bij jouw van 2 versnellingsbakken 1 is gemaakt. Ik heb zelf 2 bakken liggen, 1 uit '89 en 1 uit '90.

Van deze twee bakken wil ik dus één bak maken, maar ik heb dus waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij wanneer ik de boel opbouw uit 2 verschillende bakken, de boel past niet. Dat lag volgens mij aan dat ene tandwiel. Wanneer ik dat tandwiel omwissel is er geen probleem meer.

Draaien de assen wel goed als je de assen maar in één carterhelft kant plaatst? Want dat doen ze bij mij dus niet.

Op het ook lijken de tandwielen precies hetzelfde, maar er zit dus wel verschil in. Ik zal binnenkort wel eens kijken waar de verschillen precies inzitten.

Verrek! Dat zal het zijn!
Heb het even nagetrokken, en deze tandwielen zijn in de jaren 87,88 en 89 verschillend. De rest van de jaren zijn ze hetzelfde geloof ik!

Vond het al sterk dat die tandwielen ZO erg vervormd zouden zijn door de warmte...maar ik dacht dat ze altijd hetzelfde waren..

Het is dus zaak dat je deze twee tandwielen uit hetzelfde bouwjaar koopt! (het tandwiel op de counter- en de mainshaft)

Nu nog een setje zien te vinden... Heb jij niet toevallig een setje over? O-)

Reg. datum:
25 okt. 2002
Ik heb waarschijnlijk nog wel een setje over van een blok uit 1990, maar ik wil eerst zeker weten dat ik mijn eigen blok goed in elkaar kan zetten voordat ik spullen ga verkopen :) .

Zal even kijken of ik zaterdag tijd heb om eea uit te zoeken.

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
Spidi Gonzalez schreef op 11 maart 2010 @ 17:27:
Ik heb waarschijnlijk nog wel een setje over van een blok uit 1990, maar ik wil eerst zeker weten dat ik mijn eigen blok goed in elkaar kan zetten voordat ik spullen ga verkopen :) .

Zal even kijken of ik zaterdag tijd heb om eea uit te zoeken.

Top! Bedankt! :)

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
ff geknuffelt met een auto

http://i67.servimg.com/u/f67/14/97/06/64/107_0711.jpg
http://i67.servimg.com/u/f67/14/97/06/64/107_0712.jpg

:X
''Life Is Short......Ride Hard!''

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Jezus, das nog best hard gegaan... Hoe krijg je dat voor elkaar?

Wtf, is ie gewoon bij het balhoofd afgeknapt? :X :X Met jou zelf wel alles oke?
Makrolon wijzigde dit bericht op vrijdag 12 maart 2010 00:54 (40%)
Een Uvex helm: Om er voor te zorgen dat je niet net zon rotkop als Thijs krijgt bij een crash.

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Neh, das niet jouw xr he?
Een Uvex helm: Om er voor te zorgen dat je niet net zon rotkop als Thijs krijgt bij een crash.

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
lol nee joh
ik heb toch nr 3 voorop + lampbeschermer en kleine knippers

deze xr had 796km op de klok toen die een koekblik ging kussen

http://hondaxr650r.forumm...3/new-member-ash-t919.htm
''Life Is Short......Ride Hard!''

CR500R SM - XR600R - CB500 :)

Reg. datum:
08 okt. 2005
Nette radiatortjes nog! :)
-= '91 ZXR750R -- '91 CR500 SM -- -91 XR600R -- '98 CB500 L :) =-

Onmeunig knap'n

Reg. datum:
22 jun. 2002
Ik heb een originele XL250 1990 waarvan ook de tellerunit origineel is.
Nu zijn de contact sleutels kwijt. Als ik de bekabeling losgooi van dit contact slot. Dan behoort de motor toch te lopen?
Gas hoal'n!

Reg. datum:
13 okt. 2004
quote:
barry86 schreef op 12 maart 2010 @ 10:31:
Nu zijn de contact sleutels kwijt. Als ik de bekabeling losgooi van dit contact slot. Dan behoort de motor toch te lopen?

Een contactslot verbindt en verbreekt draden.
Om af te leggen heb je nog de extra draaiknop, dus de zwart witte kan je gewoon aftapen.
Voor de rest is het gewoon de rode aan de zwarte verbinden als ik me niet vergis.
Sleutel kost ook niet zo veel trouwens, kan dikwijls nog in een brommerwinkel als je je papieren meedoet.
U heeft een SM ? Ik heb een XL !

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
barry86 schreef op 12 maart 2010 @ 10:31:

Bij brommers is dat altijd wel zo. Omdat in het contact de signaaldraad word doorverbonden met massa. Ontstekingssysteem van een xl is wel het aardig het zelfde als die van een brommer, dus ik zou zeggen van wel...

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Ik had trouwens speling tussen het lager en het wiel van mn supermoto voorwiel. Dat heb ik vakkundig verholpen door er een oude 0.05 voelermaat tussen te drukken en het lager er toen ingeslagen *O*

Pre90 Re(ge)lnicht

Reg. datum:
19 jun. 2007
quote:
Makrolon schreef op 12 maart 2010 @ 11:14:
Ik had trouwens speling tussen het lager en het wiel van mn supermoto voorwiel. Dat heb ik vakkundig verholpen door er een oude 0.05 voelermaat tussen te drukken en het lager er toen ingeslagen *O*

Ze moeten jou niet aan vliegtuigen laten sleutelen
:X :X
http://www.pre90mx.nl Hét MF pre90 Motorcrossteam

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
El Snorro schreef op 12 maart 2010 @ 11:23:

[...]

Ze moeten jou niet aan vliegtuigen laten sleutelen
:X :X

Dat lijkt me inderdaad geen goed idee nee :+ Maare, wat is er ontzettend onverstandig en onveilig enzo aan mijn oplossing dan?

Michiel 1995 XR600R

Reg. datum:
24 nov. 2009
Moge mannen,

Eindelijk, mijn xr blok gaat dit weekend weer in elkaar. Vrouwtje is heel het weekend pleite met de kleine dus dat wordt stereo op tien in de garage en een kratje pils om te kunnen zitten tijdens 't sleutelen!! ;)

Nog ff een vraagje, bij m'n oude landrover is het heel normaal om nieuwe pakkingen eerst week te maken met warme motorolie. Zo worden ze lekker soepel en lekt het spul na montage niet meer. Moet je dit bij een xr carterpakking bijv ook doen?

Moet nog wel wachten op nieuw spoeldraad want bij de eerste poging om de ontstekingsspoel te wikkelen bleef de multimeter staan op 45 Ohm. Beetje dunner draad dus gaan gebruiken. Starten doet ie dus pas, helaas, later....

Volle gaas!!

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
rikco schreef op 11 maart 2010 @ 23:03:
ff geknuffelt met een auto

:X

Nondepiekes, dat frame is 'gewoon' gebroken?

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
mvdlans schreef op 12 maart 2010 @ 12:06:
Moge mannen,

Blabla..

Nog ff een vraagje, bij m'n oude landrover is het heel normaal om nieuwe pakkingen eerst week te maken met warme motorolie. Zo worden ze lekker soepel en lekt het spul na montage niet meer. Moet je dit bij een xr carterpakking bijv ook doen?

Blublu....

Volgens het werkplaatshandboek is het aan te raden het oppervlak van de carters te voorzien van een DUN laagje vloeibare pakking. En dan gewoon de papieren pakking zo uit de verpakking ertussen... Zelf ben ik geen fan van vloeibare pakking, mn zeefjes zaten ermee vol toen ik em kocht... B| .

Het is handig om de pakking een beetje naar de buitenkant van de randen te smeren, zodat er zo min mogelijk het blok in wordt geperst...

Probeer wel ff zonder vloeibare pakking of je bak schakelt en alles soepel loopt!
Heb mijn blok ook in elkaar geschroeft van de week, en toen liepen de assen niet goed (door verkeerd tandwiel door vorige eigenaar)

Dus nu moet ik eigenlijk weer een nieuwe carterpakking kopen.. :(
Ilja wijzigde dit bericht op vrijdag 12 maart 2010 15:19 (6%)

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Ja Ilja, Maar als je zonder middenpakking je blok test op schakelen dal hij dit niet doen wss, omdat de ruimte van de pakking nodig is om de assen vrij te laten draaien. Zonder pakking klem je de assen vast in je blok.

Doet me opeens aan iets anders denken! Ik kan me herinneren dat martijntje dit probleem ook had met een goedkope pakkingset uit Ebay. Middencarterpakking was niet dik genoeg. Is dit het probleem bij jouw blok ook niet Ilja?
Makrolon wijzigde dit bericht op vrijdag 12 maart 2010 12:26 (34%)

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
Makrolon schreef op 12 maart 2010 @ 12:25:
Ja Ilja, Maar als je zonder middenpakking je blok test op schakelen dal hij dit niet doen wss, omdat de ruimte van de pakking nodig is om de assen vrij te laten draaien. Zonder pakking klem je de assen vast in je blok.

Ik bedoelde met pakking, zonder vloeibare pakking. :)

Maar opzich schakelt ie ook zonder volgens mij. De assen hebben (althans bij mij) toch wel een beetje axiale speling. (je kunt ze in lengterichting een beetje verschuiven)

Reg. datum:
13 okt. 2004
quote:
Makrolon schreef op 12 maart 2010 @ 11:38:

[...]

Dat lijkt me inderdaad geen goed idee nee :+ Maare, wat is er ontzettend onverstandig en onveilig enzo aan mijn oplossing dan?

je wiel gaat een beetje excentrisch lopen zodat je lager het telkens op hetzelfde punt hard te verduren krijgt.
Aan een wiel zou ik niet te veel prutsen, je hebt ze alletwee nodig.
U heeft een SM ? Ik heb een XL !

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
hondaxl schreef op 12 maart 2010 @ 12:28:

[...]

je wiel gaat een beetje excentrisch lopen zodat je lager het telkens op hetzelfde punt hard te verduren krijgt.
Aan een wiel zou ik niet te veel prutsen, je hebt ze alletwee nodig.

Nou, het wiel gaat 0,05 mm scheef staan. Maar als ik er niets tussen doe zit er speling op en dan gaat ie wel excentrisch lopen imo. En uitkotteren en een bus in het wiel word een dure hobby. Dit leek mij de beste oplossing. Maar als iemand een betere niet al te dure oplossing heeft hoor ik het heel graag!
Oja, het wiel draait gewoon soepel. Waar ik uithaal dat de extra kracht die op het lager komt wel mee valt. Anders zou het wiel stroef draaien.
Makrolon wijzigde dit bericht op vrijdag 12 maart 2010 12:40 (10%)

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
Ilja schreef op 12 maart 2010 @ 12:26:

[...]

Ik bedoelde met pakking, zonder vloeibare pakking. :)

Maar opzich schakelt ie ook zonder volgens mij. De assen hebben (althans bij mij) toch wel een beetje axiale speling. (je kunt ze in lengterichting een beetje verschuiven)

Hm ok. T leek mij wel een plausibele verklaring. :P

Reg. datum:
08 okt. 2005
Beetje vloeibare pakking werkt geweldig, alleen wordt het helaas vaak grof misbruikt :( Ik vind persoonlijk ook niets irritanter dan dikke randen van die zooi die overal tussenuitkomt, daar kan ik echt kippevel van krijgen, brrrrr

Wat ik zelf doe is spaarzaam wat druppels verspreid over de papieren pakking aanbrengen en dan tussen twee vingers over de hele papieren pakking verdelen, uitmasseren zeg maar. Zo krijg je een heel dun laagje wat perfect hecht en dicht.

Reg. datum:
08 okt. 2005
Yes, pakkingset binnen, nu snel de dikke Wiseco erop :)

Vraag: kun je de kop en cylinder verwijderen met het blok nog in het frame? Vorige keer heb ik het hele blok eruit gehaald, maar vraag me af of dat noodzakelijk is?

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True