Ok, gister een half uur gestuurd met 9 graden celsius en droog...dus een redelijke impressie kunnen krijgen.
De blauw/wit/rode stond klaar met abs, dtc en quickshifter.
zit positie voor grote mannen niet superruim maar wel te doen (ben zelf 1.88m).
hendels zoals koppeling en remhendel staan standaard veels te hoog, maar dat is een kwestie van afstellen.
contact aan, startknop even zoeken (apart knopke

) koppeling in, 1st gear, waarbij de koppeling zich niet echt licht laat bedienen. (tov een honda of yam/suus)
quickshifter werkt op elk toerental super, naadloos lepel je m in de volgende versnelling waarbij wel meer voetkracht nodig is als een brommert zonder quickshifter. wat ik me afvroeg is of je de quickshifter ook uit kunt zetten, dat kon ik zo snel niet vinden.
even warmdraaien, en na een km of wat even de kraan open waar bij 9000 toeren bruut de begrenzer er in hakte. (even terug gereden en gevraagd of dit klopte en inderdaad die gare inrij begrenzer zit er op)
op de begrenzer na komt het vermogen onder de 9000 tpm er vloeiend uit zonder rare dips of duwtjes in de rug waarbij de electronica van de tractioncontrol het uitstekend doet.
ik heb de rainmode geprobeerd en het vermogen is nog vloeiender (vind ik zelf erg fijn), de sport modes is gewoon volle pijp en de race stand is volle pijp met snelle reactie van de gaskleppen.
wat heel tegenstrijdig is dat je heel vroeg je gas open moet draaien om de tractioncontrol in werking te krijgen, het gaat tegen je natuur, t klopt niet....maar toch voor zo goed en kwaad het ging geprobeerd.
voor track use is de tractioncontrol fantastisch, toch vind ik dat ie nog iets teveel/te snel onderbreekt waardoor met een (standaard veer setup) de fiets van achter gaat pompen (wat een kwestie is van rebound/compressie in stellen)
t voelt zeer doordacht aan wat zeker voor beginnende rijders een livesaver zal zijn.
de race mode laat iets meer toe, wheelie hupjes van 20 cm waarbij de tractioncontrol het wel welletjes vindt en brengt het voorwiel netjes naar de grond waarbij de sport mode echt niets toe laat. (ook geen koppeling wheelies, geprobeerd en helaas).
slick mode was niet beschikbaar.
abs is voor straatuse, en de rijders die geen geld over hebben voor een VRO training

en gewoon niet optimaal kunnen remmen een absolute aanvulling op de ontrbrekende rijkwaliteiten.
de abs in sport stand geeft je wederom geen enkele ruimte tot kloten zoals een stoppie of achterwiel slip. de race stand laat meer toe, kont komt in de laatste remmeters los van het asfalt (paar cm).
rain mode heb ik niet geprobeerd met remmen.
het is wel duidelijk dat de gekozen setup voor vering voor mensen boven de 80kg veels te licht is, aanpassing van de ingaande/uitgaande demping zowel voor als achter is absolute noodzaak. ik denk zelf dat de gebruikte veren te licht zijn om een allround karakter mee te geven. de instelbare demping zal voor de gemiddelde rijder prima in orde zijn kwa bereik.
de quickshifter, wat een geile optie is dat, wat een dik sound tijdens het overschakelen, superbike/motogp nu begrijp ik het eindelijk wat een heerlijke optie!!!
geloof me de eerste paar keren dat je doet wil gebruiken draai je automatisch je gashendel open/dicht bij het omhoog drukken van het voetpadaaltje, maar geestelijk moet jezelf dwingen om de kraan open te houden....ik vertel je als je dat goed lukt is de beleving wennen maar heel dik!!
het voordeel is je trekt geen onbalans meer bij schakelen in je stuur (door opendicht reactie) je acceleratie blijft gewaarborgd waardoor de fiets veel rustiger blijft en je rondetijd al zakt op basis van je schakelmomenten want in 20ms per schakelmoment kan jij niet tegen op met gas open/dicht schakeling.
nadelen:
zijn er min puntjes, na een half uurtje rijden:
- het duidelijk aangeven of je tcs of abs uit is wordt aangegeven door lampjes en niet door tekst (is niet echt duidelijk, moet je echt weten)
- de windbescherming met basisruitje is onvoldoende (met een puig aftermarket ruitje prima op te lossen is)
- veersetup voor de niet-pedrosa's onder ons,...voor normale hollandse kerels te licht wat er voor zorgt dat de fiets onrustig wordt bij zeer sportief rijden. (is ook goed instelbaar maar je zal toch aftermarket spullen nodig hebben om het echt goed te krijgen)
- irritante 9000 toeren regel door bmw gesteld, hun bepalen dat je 1000km met die klere begrenzer moet rijden,...(anders vervalt je fabrieksgarantie). Stel nou voor dat die begrenzer er af gaat, en je jankt je blok de eerste paar tot 14.500 toeren, heeft je blok ook lekker kunnen wennen gezien die de eerste 1000km nooit boven de 9 is uitgeweest.
- comprisloze zithouding, een blade of suus is comfortabeler dus lekker toeren is het niet....alles is ge-end op blaffen.nl over het lokale dijkje.
- knipperlichtschakelaar te hoog voor je duim waardoor je de eerste paar met je tengels op de laptimer of de claxon drukt....(dit is wennen)
- weet niet of dit echt een nadeel is, maar je kan tijdens het rijden de modussen rain, sport, race niet wijzigen. je kan m wel selecteren maar je moet eerst even stil staan voordat deze geactiveerd wordt.
- aftermarket spullen makkelijk te monteren? zoals andere rempomp en bijv stalen leidingen direct naar je klauwen ipv op het abs systeem, ontregel je dan niet alles? vernaggel je dan niet bijv. je traction control?
- stuurdemper is leuk, maar zet er dan een instelbare op. deze zal weinig tot niets bijdragen vrees ik als het echt spannend wordt. een troost, een tankslapper zal je niet snel krijgen want de traction control heeft al ver van te voren in gegrepen. dus op dat vlak no worry.
Voordelen:
wat een geweldige dikke fiets is dit, niet alleen op basis van uitstraling maar de complete package, ze introduceren een brommer die maximum fun geeft voor een dagje zandvoort of assen (of andere baan).
Je valt op, mensen kijken hey wat is dat, witte brommert, en de duimpjes komen ook voorbij.
tis een fiets voor iedereen, de electronica maakt de fiets geschikt voor elke rijder. de fout kan alleen maar gemaakt worden als je je zelf overschat en te hard rijd waar het eigenlijk niet kan.
de combinatie van electronica met abs, dtc en quickshifter is als je deze fiets koopt geen optie (standaard namelijk wel) je MOET het erbij nemen, simpel as that...het geeft een extra dimentie aan het rijden.
voor de gevorderde rijders zullen op de trackdays hard aan de bak moeten met hun andere merk, want de gemiddelde rijder rijdt met electronica die goed is voor zeer snelle ronde tijden. leer je het vertrouwen weet ik zeker dat dat seconden per ronde oplevert!
rijwiel gedeelte is op een slappe vering na erg goed, de fiets laat zich goed plaatsen voor een bocht, je kijkt waar je m wil hebben en zonder slag of stoot zal de beamer volgen.
de sound is voor een standaard fiets dik in orde, lekker aanzuiggeluid en prima sound uit de standaardpijp. inmiddels heeft remus, akrapovic, laser en bos al een vervangingspot of een volledig systeem. (waarbij ik of alleen full system zou kopen of gewoon lekker standaard laten (anders zit je tijdens een trackday te kloten met geluid)
helaas de brommer nog niet echt kunnen rijden zoals het hoort, maar ik durf absoluut te stellen dat japanners zich stuk bijten op wat bmw "even" neerzet voor 20.500 euro. los van het feit dat het rete veel geld is voor een fiets met opties (wat eigenlijk geen opties zijn maar een must) is dit absoluut een nightmare voor de japanse verkopen....
de japanners komen zeker te weten volgend jaar met dezelfde opties als tractioncontrol en abs,....het wordt of we het willen of niet de standaard....mark my words...
tot zover even een half uurtje bevindingen op een rijtje...
ik weet wel wat het wordt voor seizoen 2010, als de R1 verkocht is en de wind blijft financieel in de rug komt er een Bmw,....zonder twijfel.
oja,...ik geloof dat er topics zijn dat bmw rijders alleen oude mannen zijn en nooit zwaaien, nou dat topic kan je wel sluiten, want per ingaande anno 2010 is dat nu echtwe veranderd....wat een dikke fiets!
Met dank aan
Motorhoutrust voor het rijden van hun demo zonder begeleiding