Yamaha XS 400 Café Racer

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

Ik ben Renaat, en ik heb deze zomer een eerste motoproject gekocht:
24or7rp.jpg

Hij heeft geen papieren, maar het motorblok is net en droog, en de wielen, voorvork, ... zijn in goede staat.
2exqwx4.jpg

Deze heeft waarschijnlijk lang buiten gestaan onder een afdak, het motorblok is ferm aangetast, en het lekt als een zeef. Maarrr, deze heeft wèl papieren, en een beter kader vind ik.
Ik heb er ook nog 2 XS 250 motorblokken bijgekocht. Niet echt in nette staat, maar nu heb ik wisselstukken genoeg voor het motorblok.

Het is niet zo origineel, maar ik ga er een Caféracer van maken. Mijn pa heeft 3 Ducati-Caféracers staan, en die heb ik al altijd mooi gevonden. En aangezien Ducati toch net buiten mijn prijsklasse valt, doe ik het dus met een Yamaha. Ik heb een autorijbewijs, maar nog geen motorijbewijs. Ik heb wel al enkele km's gereden met de Ducati Monster en de 350 Desmo van mijn pa op een privéstukje weg, en die laatste caféracerhouding bevalt me wel meer dan de Monster.

Ik studeer voor Industrieel Ingenieur in Gent, dus ik kan enkel in de weekends een héél klein beetje werken aan mijn moto's, gelukkig komt de paasvakantie er aan, en de zomervakantie nadert ook vlug. Ik heb niet echt een deadline, maar ik zou graag tegen september kunnen rijden met mijn XS.

Ik zal dus proberen om elk weekend toch iets te doen in mijn garage, en het dan ook te posten in dit topic.

mvg,

Renaat

P.S. Leuk detail: ik heb op mijn 17de deze Yamaha XS 400 KART gemaakt. Ik ben dus al vertrouwd met het motorblok e.d. Ook de bedrading zal geen probleem vormen, aangezien ik de kabelboom voor mijn kart opnieuw heb gemaakt. (Incl. koplamp, achterlicht, remlicht, toeter,... Nog niet aanwezig op deze foto)
2whksv5.jpg

332bjn4.jpg

2nc3nu9.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gave kart!

Heel benieuwd wat je van de motoren gaat maken!
 
Zozo,

Vandaag voor het eerst sinds een paar maanden weer echt kunnen sleutelen, en dan moet het vooruit gaan he :Y

Op het programma stonden enkele aanpassingen aan het kader, vooral veel slijp- en laswerk, mijn favoriete jobje :) (Zie zelfbouwkart) Dit alles gebeurde natuurlijk onder goedkeurend oog van de eerste lentezon *D

-Eerst en vooral wou ik zeker weten welk kader het meest geschikt was om op verder te bouwen. Heb ze netjes naast elkaar gezet, en de bevestigingspunten voor de motor, de lagering van de achterbrug en vooral de papieren hebben de doorslag gegeven: Het is de linkse geworden. Het achterwiel van de andere zet ik wel over.
554ikx.jpg

Het achterste kader had wel beter laswerk aan het balhoofd, maar dat heb lik later dan aangepast bij het voorste kader (dat kader ga ik gebruiken).
28i8d9w.jpg


-De tank die ik via Hornix kreeg (waarvoor nog eens 1000X dank) is een beetje korter dan de choppertank die origineel op mijn kader stond. Daardoor moest het achterste bevestigingspunt op een andere plaats komen, just my cup of tea :)
106lh5y.jpg

dr9m9w.jpg


-Verder had ik ook gehoord dat Japanse kaders uit '70 en '80 niet zo best waren qua stijfheid. Daarom heb ik 2 latjes gelast ter hoogte van de bovenste buis die naar het balhoofd loopt. Of het veel zal helpen weet ik niet, maar ik las gewoon graag :) Al zeg ik het zelf, ik vind dat ik best wel keurig gelast heb, ik heb nooit praktijkles lassen gehad, gewoon geleerd al doende sinds mijn elfde :)
bdmm12.jpg

v5fz7m.jpg


-Een laatste aanpassing klinkt misschien nogal drastisch, en dat is het eigenlijk ook wel, maar ik heb mijn Yam' zijn kont ingeknepen van 27cm tot 23cm O-)
Reden was dat er niet veel polyester kontjes op de markt zijn die zo breed zijn, dus moest de moto dan maar afslanken. Ik heb met 2 spanschroeven zowel de verbindingslat en het achterste geplooid. Tot mijn opluchting zag ik dat beide kanten nagenoeg gelijk vervormd waren. Dan meteen de oude lat er van tussen gehaald en nieuw buisje gelast. Deze was wel niet zo dikwandig, waardoor de lasnaad niet zo netjes is :( Volgende week komen er nog 4 stukjes op om het zitje vast te maken + een houder voor de startrelais.
2z3vq7m.jpg

2564a53.jpg

2eplt77.jpg


Zo, dat heb ik deze namiddag allemaal gefikkeld, kan niet wachten tot volgend weekend :)
Nu moet ik straks de trein op om 85 km van mijn Yam' te studeren. Bah. B|
Om de drang naar sleutelen te beantwoorden herstel ik dan maar zoveel mogelijk fietsen van vrienden in mijn studentenstad :)

Voorlopig ziet mijn projectje er dus zo uit:
55j6ug.jpg

Het zwarte zitje vind ik wel heel erg kort, als ik het rode Ducati 900SS-zitje van mijn pa monteer (nee hoor, hij heeft geen 900SS, het zit op een 350 Pantah), dan ziet het er al stukken netter uit. Ik denk dat ik dan maar mijn spaarpot aan diggelen ga slaan om bij Rocket-Caferacerparts een langer zitje te kopen van 85€ :?
2ed1etv.jpg



Wat vinden jullie ervan tot nu toe?


Ciao!
 
Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie ervan tot nu toe?
Ik vind dat je goed lekker bezig bent Renaat en leuk dat je een topic hebt geopend! Ik ga je bezigheden volgen. En dat zitje van Rocket: die he'k ook. is z'n geld zeker waard :Y
En glimt m'n tank nu ineens harder of lijkt dat maar zo? ;)
 
Ik vind dat je goed lekker bezig bent Renaat en leuk dat je een topic hebt geopend! Ik ga je bezigheden volgen. En dat zitje van Rocket: die he'k ook. is z'n geld zeker waard :Y
En glimt m'n tank nu ineens harder of lijkt dat maar zo? ;)
Je tank zal volgende week wat minder gaan glimmen, want ik moet er helaas ook wat in gaan lassen :/
Ik moet een M4 moertje lassen naast het originele bevestigingspunt voor het scharnier van de dop. Ik ga geen nieuwe dop kopen, want ik wil één sleutel voor dop en contact. Ik zal het zéér gently doen hoor, ik hoop dat je me vertrouwt met jouw tank *D
Die versteviging die je toonde in je mail komt er misschien wel op hoor, dat zal afhangen van hoe ik zal zorgen voor een basic spatbordje vanachter...
En ter referentie dat ik "gently" kan lassen:
16h4zo4.jpg

efqbmx.jpg

Uitsluitend gemaakt uit overschotten van mijn kart :D Ideaal als cadeau voor vrienden!
 
Je tank zal volgende week wat minder gaan glimmen, want ik moet er helaas ook wat in gaan lassen :/
Ik moet een M4 moertje lassen naast het originele bevestigingspunt voor het scharnier van de dop. Ik ga geen nieuwe dop kopen, want ik wil één sleutel voor dop en contact.
Moertje lassen is een optie. Aan de andere kant; die slotjes kun je uit je tankdop halen en verwisselen. En idd leuke kunstwerkjes!
 
Hello,


Niet zo heel veel kunnen doen de laatste tijd, het wordt echt wel drukker op school enzo.
Nu, ik heb toch eventjes de tijd gevonden om de bevestigingspunten van het batterijbakje opnieuw te steken, want nu dat de achterkant 4 cm nauwer is, moet dat allemaal ff aangepast worden :z . Ook de bevestiging van het startrelais zit er weer op.
2ymx4ep.jpg

1i1qwi.jpg


Ik heb ook het plastic achterspatbordje wat aangepast, ik wou het per se houden omdat het onderhoudsvriendelijk en licht is ;)
spj6lj.jpg


Verder heb ik nog een vraagje ivm de tellers: Ik vind ze wel nog netjes genoeg (op de onderkant na dan), maar ze staan te hoog naar mijn zin. Ik wil de twee bevestigingspunten omgekeerd doen, zodat de tellers onder de bovenste kroonplaat hangen. Wat moet ik doen met die 2 vaste bouten onderaan de tellers? Ze kunnen er niet uit. Uitboren dan maar? Of zijn er betere opties?
9260.jpg

Zo zouden ze moeten hangen vind ik:
1g0lz9.jpg



Verder heb ik ook al een beetje nagedacht over het zitje.
Ik vind 85€ voor het zitje van bij Rocket-Caféracerparts wel meevallen,
maar ik zou het toch nog graag eens zelf proberen :P
Ik zou een "frame" lassen uit ijzeren latten, 2 bogen die verbonden zijn. En dan daar over een dunne alu plaat over plooien en vastleggen met klinknagels/revetten. De plaat heb ik al, één kant zit nog onder de folie, zonder krasjes dus. Nu ik 2 weken "vakantie" heb, en het wel kan redden met 5 uur studeren/dag, restereert er 19 uur/dag om aan men mototje te zitten :9~
Tegen het eind van de vakantie wil ik het kader af hebben, incl. verf.

1zn0jt5.jpg

j9xddx.jpg


Wat vinden jullie van het zitje?
 
Hello,


Niet zo heel veel kunnen doen de laatste tijd, het wordt echt wel drukker op school enzo.
Nu, ik heb toch eventjes de tijd gevonden om de bevestigingspunten van het batterijbakje opnieuw te steken, want nu dat de achterkant 4 cm nauwer is, moet dat allemaal ff aangepast worden :z . Ook de bevestiging van het startrelais zit er weer op.
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb ook het plastic achterspatbordje wat aangepast, ik wou het per se houden omdat het onderhoudsvriendelijk en licht is ;)
[afbeelding]

Verder heb ik nog een vraagje ivm de tellers: Ik vind ze wel nog netjes genoeg (op de onderkant na dan), maar ze staan te hoog naar mijn zin. Ik wil de twee bevestigingspunten omgekeerd doen, zodat de tellers onder de bovenste kroonplaat hangen. Wat moet ik doen met die 2 vaste bouten onderaan de tellers? Ze kunnen er niet uit. Uitboren dan maar? Of zijn er betere opties?
[afbeelding]
Zo zouden ze moeten hangen vind ik:
[afbeelding]


Verder heb ik ook al een beetje nagedacht over het zitje.
Ik vind 85€ voor het zitje van bij Rocket-Caféracerparts wel meevallen,
maar ik zou het toch nog graag eens zelf proberen :P
Ik zou een "frame" lassen uit ijzeren latten, 2 bogen die verbonden zijn. En dan daar over een dunne alu plaat over plooien en vastleggen met klinknagels/revetten. De plaat heb ik al, één kant zit nog onder de folie, zonder krasjes dus. Nu ik 2 weken "vakantie" heb, en het wel kan redden met 5 uur studeren/dag, restereert er 19 uur/dag om aan men mototje te zitten :9~
Tegen het eind van de vakantie wil ik het kader af hebben, incl. verf.

[afbeelding]
[afbeelding]

Wat vinden jullie van het zitje?

Ziet er opzich leuk uit, maar ik zou hem eerste eens maken van karton oid. dan kun je zien hoe het eruit ziet op de motor. Zou zonde zijn als je hem eerst maakt, en dan erachter komt dat je hem niet mooi (genoeg) vindt.

Verder leuk topic!

Gebruik je nu trouwens het xs650 frame met het xs400 blok? Dat zou ik nl. erg jammer vinden.
 
XS650 frame??? Dat heb ik helemaal niet hoor :)
Ik heb 2 XS400 kaders, allebei XS400 "Special", allebei uit 1979, de ene seriesnummer 5000, de andere 10000. Ze verschillen heel lichtjes in de ophangpunten voor de motor. Ik gebruik nu het kader mét de papieren.
 
XS650 frame??? Dat heb ik helemaal niet hoor :)
Ik heb 2 XS400 kaders, allebei XS400 "Special", allebei uit 1979, de ene seriesnummer 5000, de andere 10000. Ze verschillen heel lichtjes in de ophangpunten voor de motor. Ik gebruik nu het kader mét de papieren.

hehe, oeps, verkeerd gekeken :+
Dan heb ik niets gezegd O-)
 
Nu ik 2 weken "vakantie" heb, en het wel kan redden met 5 uur studeren/dag, restereert er 19 uur/dag om aan men mototje te zitten :9~
:} :} That's the spirit *D
Goed bezig Renaat, m'n tankje is goed terecht gekomen. Mooi ontwerp hoor, wat je hebt gemaakt. Ik zou idd die bouten uitboren, je hebt toch nog een reserve rekje? Wat je evt ook nog kan proberen, is een kontje maken van een van je overgebleven tanks (heb ik ook niet zelf verzonnen). maar dan heb je al een fraaie vorm voor een kontje. Blijf je volgen :W
 
hey Renaat,

mooi project kerel! fijn dat er jonge kerels zijn die ook van oude motoren houden.

enne, vijf dagen gent is toch niet zo'n ramp? heb er zelf 20 jaar met heel veel plezier gewoond.
wie weet tref ik je ooit wel eens met je xs.

groeten, gunter
 
hey Renaat,

mooi project kerel! fijn dat er jonge kerels zijn die ook van oude motoren houden.

enne, vijf dagen gent is toch niet zo'n ramp? heb er zelf 20 jaar met heel veel plezier gewoond.
wie weet tref ik je ooit wel eens met je xs.

groeten, gunter
Och, ik ben heel tevreden over Gent zelf, maar mijn richting (Industrieel Ingenieur) valt veel theoretischer uit dan ik gehoopt had. Ik KAN liever dan ik KEN, snap je? Onlangs had ik 20/20 voor 3D tekenen, terwijl het gemiddelde op 13-14 lag. Dat moest je kunnen. Maar als ik moet kennen, dan heb ik 6,8,9,10,14 en 15 op 20... Ik hoop dat de lessen vlug praktischer worden :Y (Ben niet echt dom hoor, heb 6 jaar LatijnWiskunde gedaan, maar ik wil nu echt niet nòg heel de tijd theorie hebben '( )
 
Zo, nog eventjes gekeken wat een alu zitje zou geven. Ik moet het niet per sé blank laten, het was meer om het model even te testen.

Zo ziet het ducatizitje van mijn pa eruit.
4uax44.jpg


Zo zal ik het mijne ong. maken:
213hq3p.jpg

jb0lro.jpg

(Aluminiumfolie :P )

Nu, dit is maar heel voorbarig, deze week ga ik ijzeren latten gaan halen, en ga ik een onderstelletje samenplooien & -lassen.

U hoort nog van me })
 
gaat goed komen! maar, zoals hier eerder al aangegeven maak eerst en model in karton, leer je heel veel uit en spaart je nodeloze arbeid.
 
Door de druk van mijn school, moet ik mijn projectje uitstellen tot juli ;(
Vorige week mocht ik wel nog het geverfde kader van mijn XS 400 kart gaan halen:
2reqxbo.jpg


Ook aan dit projectje mag ik geen poot uitsteken tot na mn examens :(

Ik ben wel nog op zoek naar een goede batterij voor mijn moto EN kart (ze gaan één batterij moeten delen)
Weet iemand waar ik het best online een batterij haal voor niet teveel geld (<50€ incl verzending)?
Onze garagist in het dorp vraagt 74€ voor een batterij, en ik vind dat nogal duur.
 
Laatst bewerkt:
Op www.louis.de kun je voor minder een accu aanschaffen.

Leuk project!
 
Hello,


Tussen de tripelintegralen, fluxberekeningen en de lenzenformules door denk ik ook nog wel eens aan me moto :]
Ik vroeg me af als ik de achterbrug zou moeten verstevigen? Hier en daar hoor ik over wobbelig rijgedrag in de bochten :?

Gewoon ff een fototje van hoehel gepikt en "gepaint":

Zo ziet mn achterbrug er ook ongeveer uit:
1pyq83.jpg


Zou het veel verschil maken als ik hem zo verstevig?:
2qalj5z.jpg


Ik heb niet de plannen, noch de behoefte om aan 100+ door het Vlaamsche platteland te scheuren, maar ik vind het wel leuk om me lekker in de bochten te leggen :9 , is zo'n versteviging dan nodig?
 
Laatst bewerkt:
Hoi renaat,
Net terug van een ritje en imho: niks mis met dat frame en achterbrug.
Zal waarschijnlijk wel liggen aan het feit dat ik andere schokbrekers heb (steviger) en ook de voorkant is wat straffer. Heb (in de marge natuurlijk) al flink wat schnelle bochten geprobeerd maar ik voel echt geen gewiebel oid. Van de andere kant, optisch is het wel grappig natuurlijk, zo'n achterbrug. BTW, tank al binnen en beter dan die van mij?
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan