yamaha majesty 400


Volgens de vervangingsprocedure ( zie hier voor de illustraties) wordt eerst de remklauw gedemonteerd. Hiermee wordt bedoelt de 2 bouten eruit draaien en de remklauw in zijn geheel afnemen.
Geadviseerd wordt de remblokken en beugels beiden te vernieuwen.
De zuiger wordt kennelijk door de remvloeistof bekrachtigt. De werkwijze om de zuiger te verstellen is; de uiteinde van een stukje (doorzichtige) slang te plaatsen op de ventiel van de remklauw en de andere uiteinde in een opvangbakje; de ventiel van de remklauw opendraaien; de zuiger linksom indraaien; stop met het indraaien van de zuiger, totdat de zuigerbodem pas/gelijk is met de remklauw; de inkepingen in de zuiger staan in één lijn loodrecht naar beneden(weet niet wat het technische jargon hiervoor is); monteer de blokken en beugels; plaats de remklauw, let op dat de onderste inkeping in de zuiger en de uitsteeksel op de remblok in elkaar schuiven;vastzetten van de remklauw: controle of de remvloeistof niet onder het min-peil is gezakt, mocht dit wel het geval zijn, dan remvloeistof bijvullen.


Chopper is goed bezig.

Zelf dacht ik dat de hevel misschien losgedraaid moet worden om de as waar ie op zit terug te kunnen draaien; een collega (en mede-forumlid) opperde dat wellicht de hele zuiger al draaiend naar binnen gedrukt kan worden, daar zóuden die inkepingen in de zuigerbodem voor kunnen dienen... Ik ben benieuwd waar Chopper mee komt.
Hybride, het zit ernaar uit, dat je een bakkie voor de collega (mede-MFer) gaat halen.
Mocht je besluiten bovenstaande werkwijze uit te voeren, wil je dan een paar plaatjes schieten en hier plaatsen met je bevindingen, dit zal door menige Majesty-bezitter gewaardeerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Chopper, je bent de beste ! *O*

Dank je voor alle moeite die je gedaan hebt, jouw uitvoerige verhaal en de perfecte illustraties die je naderhand nog weer hebt voorzien van aanwijzingen. Helemaal perfect ! :)

Ik ga er binnenkort opnieuw mee aan de gang; zal er een fotoverslag van maken, althans van alles wat afwijkt... Want inderdaad, meer mensen gaan dit tegenkomen en ik zal toch ook niet de eerste zijn.
 
Hier het verhaal over de achterrem van mijn Majesty 400 met ABS van 2008, en vooral over hoe de zuiger teruggeduwd moet worden...

Het verhaal is bekend maar ik zag de noodzaak niet van het aftappen van remvloeistof om de zuiger terug te kunnen duwen c.q. draaien.
Normaal gesproken kun je een remzuiger immers gewoon terugduwen, de vloeistof vloeit dan terug in het reservoir.
Nu is dit mijn eerste motor die is voorzien van ABS maar daar kan het naar mijn idee ook niet mee te maken hebben; immers, normaal staat de ABS blokkeerklep gewoon open anders zou je niet kunnen remmen, die klep in de drukleiding gaat pas dicht als de regelcomputer via de wielsensoren een gevaarlijke situatie signaleert zoals een wiel dat bijna blokkeert.

Nu met de motor stilstaand en van contact moet het remsysteem normaal functioneren en dus moet de remzuiger ook gewoon terug te duwen zijn.


Achterremnogmetuitlaat.jpg


Hier zit dus die rem; rechts naast het achterwiel, verstopt achter de uitlaat en onder een inlaatluchtfilter.

Let op de hevel met de kabel en de veer; dat is de bediening van de parkeerrem. De kabel bedien je met het parkeerremhendel aan de linker stuurhelft, daarmee trek je dus aan de hevel die intern via een soort schroefdraad de remzuiger mechanisch bedient.

Naarmate de remblokken slijten zal dat mechanisme de verplaatsing moeten compenseren net als de hydraulische bediening dat doet door extra vloeistof in het druksysteem toe te laten.
Dit mechanisme moet dus worden gereset; er moeten opnieuw nieuwe en dus dikke blokken tussen passen.


Achterremuitlaateraf.jpg


Uitlaat er af, die hangt aan drie bouten (sleutelmaat 14) en zit met één bout (sleutelmaat 12) geklemd aan de pijp. De luchtinlaat heb ik losgemaakt, daarvoor moeten twee kleine inbusboutjes los. Het geheel heb ik hierna opgehangen aan een tie-wrap aan de achterveer...

Je ziet de remklauw, die haal je er af door de glijpennen -de beide bouten schuin boven de remcilinder- los te draaien. Het remzadel zelf laat je gewoon zitten.
De remleiding en de parkeerremkabel laat je ook gewoon zitten, er hoeft niets los.


Achterremremklauwlos.jpg


De remklauw is los, even een beetje wrikken en je schuift hem zo naar boven en er af.
De remblokken kun je nu uit het remzadel schuiven.


Achterremoudeennieuweblokken.jpg


De remblokken zijn elk voorzien van een shim en een stuk blik, dat dient waarschijnlijk voor warmte isolatie en wellicht voorkomt het piepen van de blokken.
Anders smeer ik nog wel eens wat kopervet op de achterkant van de blokken, dat heb ik hier maar niet gedaan.
Boven de scheef afgesleten oude blokken, onder de nieuwe blokken waarvan één al met de shim en het blikje.
Let op het pinnetje op zo'n remblok dat door de shim en het blik heen steekt, het pinnetje op één van de blokken valt dus in een inkeping in de zuigerbodem.


Achterremvoorterugdraaienvanzuiger.jpg


De remzuiger nog in de oude stand; eerst draai je hem iets uit (!), dan kun je hem rondom goed schoonmaken en beschadigt de pakking niet. Ik maakte hem vochtig met een beetje dieselolie en heb hem met een poetsdoek rondom schoon gewreven. Let wel op want remmen en vettigheid gaan niet samen...


Achterremzuigerbodemnognietterugged.jpg


De zuigerbodem met de twee inkepingen, één ervan valt om een uitstulping op één van de remblokken.


Achterremremzuigerindraaien.jpg


Het terugdraaien van de remzuiger. De sleutel is bedoeld om de schijf te wisselen van mijn haakse slijper maar hier kan ie ook prima voor dienen. Je draait hem rechtsom in.

Als de remvloeistof niet had kunnen wegvloeien had ik dat nu meteen gemerkt, immers elke omwenteling van de zuiger geeft een behoorlijke vloeistofverplaatsing; bij een hydraulische blokkade zou de zuiger niet verder willen draaien.


Achterremsleutelvanslijptol.jpg


De sleutel van de slijptol die hier oneigenlijk gebruikt wordt....


Achterremremzuigeringedraaid.jpg


Hier is de achterremzuiger ingedraaid, hij ligt vlak met de cilinder. De inkepingen moeten verticaal staan want in één ervan hoort een pinnetje aan het remblok te vallen, dat voorkomt het ongewenst verdraaien van de zuiger in gemonteerde toestand.
Montage is gewoon alles in omgekeerde volgorde; de glijpennen moeten lekker in het vet, de rubber hoesjes zorgen dat het vet op z'n plek blijft.


Achterremniveaucontroleenoppompenva.jpg


Na montage moet je het remvloeistof-niveau controleren, daarvoor verdraai je het stuur zodanig dat het deksel van het remvloeistof-reservoir precies horizontaal staat.
Ik had net vloeistof teruggeduwd richting reservoir dus te laag zal het niet zijn...

Verder moet je natuurlijk niet vergeten de rem weer even "op te pompen" voordat je gaat rijden...
Controleer ook de parkeerrem op goed functioneren, die kun je stellen met de stelmoer op het eind van de kabel.

Hierna heb ik voor alle zekerheid nog een proefritje gemaakt; alles functioneert zoals verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Op je eerste foto, zit er loc tight op de linker bevestigingsbout???
Het lijkt of je remvloeistof gelekt heeft.
Ik zie het ook op de remcylinder zitten hoe heb je dat weggehaald?
 
Dat rode spul is montagevet dat ik niet goed had verwijderd, geen loctite.

Op de glijpennen zie je het ook, vorige week had ik de zaak immers nog gesmeerd...
 
Ik ga er binnenkort opnieuw mee aan de gang; zal er een fotoverslag van maken, althans van alles wat afwijkt... Want inderdaad, meer mensen gaan dit tegenkomen en ik zal toch ook niet de eerste zijn.
Nou, gezien de uitgebreide fotoverslag zo een beetje alles!

Chapeau Hybride, je onderstreept weer eens je bekwaamheid en mijn waardering dat je dit hier op de MF wil delen, :}
 
Dank je Chopper; dit kon allemaal door jouw behulpzaamheid; nogmaals bedankt.

Zo leren we van elkaar en dat is toch het mooie aan een forum als dit... :)
 
Als A-technisch heb ik bewondering voor mensen die zelf reparaties uitvoeren e.d. Knapper wordt het als er verslagen als bovenstaand van worden gemaakt.

Complimenten,

Rick
 
~
Hier het verhaal over de achterrem van mijn Majesty 400 met ABS van 2008, en vooral over hoe de zuiger teruggeduwd moet worden...

hi hybride ..
mooi verslag...wel opletten met de uitlaat bouten en de bevestigingsbouten van het remblok ...de eerste keer dat ik dit gedaan heb bij mijn majesty 250 abs..(alweer lang geleden) was er naderhand een bout los...

bij mijn oude model waren de bevestigings bouten van de remklauw speciaal..het uiteinde van die bout had geen draad en viel in een rubber wat dieper in het gat zit waar de bout in komt ..mijn model was van ik dacht 99 toen ..en mijn ervaring was dat er speling kwam op dat rubber ..met gevolg dat er een ramellend geluid onstond ...de minimale speling tussen remklauw en bevestiging wat normaal door dat rubber wordt opgevangen ...

misschien zit het op jouw jonger model allemaal weer net iets anders dat kan ...maar toch misschien heb je er wat aan ...
lof voor je creatieviteit om het aan te pakken ...

groet smokey :W
 
Laatst bewerkt:
Zo Hybride,
Dit bevestigt alleen maar weer, dat je heel kundig en technisch bent op dit gebied, mijn complimenten. Ik lees hier altijd graag over en snap het ook zoals jij het uitlegt en iets duidelijk uitleggen kun je heel goed. Alleen, ik begin er zelf toch maar niet aan. Ik heb je al eens gezegd, "wat mijn ogen zien maken mijn handen kapot".
 
Volgens mij valt dat heel erg mee, JosGP... :)

Maar bedankt mensen...

Als ik in sommige andere topics zie hoe complete scooters worden gereviseerd vind ik het technisch niveau van dit nog wel een beetje meevallen...

Door bovenstaande foto's heeft Chengeve trouwens ook meteen antwoord op zijn vraag; bij deze scooter beginnen de achterveren dus ook al te roesten...


Wat betreft het terugduwen zonder vloeistof af te tappen had ik naast de afwijkende draairichting van de zuiger en mijn eerdere redenatie over het ABS nóg een reden om te twijfelen aan de instructies in het handboek.

Bij veelvuldig gebruik worden niet alleen de remmen heet, de remvloeistof wordt ook heet. Bij veel voertuigen zitten de remblokken direct tegen de remzuiger aan, de warmte wordt door geleiding doorgegeven van de blokken aan de zuigers en dus ook aan de vloeistof. De shims en de blikjes houden wel wat warmte weg maar er is natuurlijk altijd sprake van warmteoverdracht zeker als de remmen vaak aangesproken worden.

De vloeistof zet dan uit en dat betekent dat er ergens vloeistof uit het systeem moet kunnen ontsnappen voordat er druk ontstaat; anders zou je immers een slepende en uiteindelijk een blokkerende rem krijgen.
De vloeistof zit normaal dus helemaal niet opgesloten en moet dus gewoon weg kunnen. Ook hieruit meende ik te kunnen opmaken dat de remzuiger gewoon teruggedrukt c.q. -gedraaid kan worden zonder vloeistof af te tappen; bij terugduwen moet het gewoon terug kunnen vloeien naar het reservoir en dat bleek gelukkig ook zo te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Knap stukje werk hybride! Hier maak je weer mensen blij mee!

We moeten eigenlijk eens een keer een apart topic met verwijzingen naar fotoreportages en montageinstructies maken. Dat zou helpen met terugzoeken. Ik heb er momenteel geen tijd voor, maar dat komt later nog wel eens.
 
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en ben hier terechtgekomen daar ik op zoek was naar info over motorscooters.

Buiten mijn motorfiets rijd ik ook met een MBK 125cc(Yamaha Cygnus) die ik gebruik voor korte afstanden, nu wil ik graag wat zwaardere scooter aanschaffen en zoek dus zoveel mogelijk informatie.
Heb al beetje rondgekeken en ik twijfel tussen de Yamaha Majesty en de Honda SW-T400, zijn er hier mensen die rijervaring hebben met beide en dus de voor-en nadelen kennen tussen de 2 scooters?
Wat is het recentste model van de Majesty en heeft daar al iemand rijervaring mee?
Het valt me wel op dat de prijzen op een paar jaar tijd fors gestegen zijn, de Majesty zou 7.690€ kosten en de SW-t400 7.950€ (catalogusprijs België)

Graag uw reactie,
Bij voorbaat dank
 
Beste Bad boy, welkom op het forum.

Misschien dat je het stukje tekst even in het Honda SW-t 400 topic kunt plakken, JosGP heeft beide scooters gehad(heeft nu dus de SW 400).
 
Ik heb een vraagje voor de technische mannen hier op het forum.
Ik wil op mijn Majesty type '08 een 12 volts aansluiting laten maken door een vriend van mij. Nu is hij wel handig maar heeft geen ervaring met scooters. Heeft iemand hiermee ervaring en/of tips die bruikbaar zijn? Ik denk dan aan plaats, bedrading en aansluiting............enz.


@Badboy,
Er zijn nog diverse nieuwe "overjarige" modellen van de Majesty 400 ABS in de aanbieding met 0KM en rond de 6500 euro.

Gr, Rick
 
Laatst bewerkt:
Vergeet vooral niet om die aansluiting te zekeren...

Verder kun je gewoon een +en een- op de accu aansluiten en de draden trekken naar de plek die jij wilt...
 
Ik heb een vraagje voor de technische mannen hier op het forum.
Ik wil op mijn Majesty type '08 een 12 volts aansluiting laten maken door een vriend van mij. Nu is hij wel handig maar heeft geen ervaring met scooters. Heeft iemand hiermee ervaring en/of tips die bruikbaar zijn? Ik denk dan aan plaats, bedrading en aansluiting............enz.
Gr, Rick

Hoi Rick,
Ik heb ook een 12 volt aansluiting op mijn Majesty, heb dit laten monteren bij aflevering door de dealer, kan je dus niet veel vertellen over het hoe en wat maar wel een suggestie doen over de plaats van de aansluiting. Op pagina 26 van dit topic vind je de foto's van mijn scoot.
Ik heb wel van de dealer gehoord dat het monteren van de aansluiting nogal wat voeten in aarde had i.v.m. het (de)monteren van diverse plaatdelen.

Succes, Gr. John
 
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en ben hier terechtgekomen daar ik op zoek was naar info over motorscooters.

Buiten mijn motorfiets rijd ik ook met een MBK 125cc(Yamaha Cygnus) die ik gebruik voor korte afstanden, nu wil ik graag wat zwaardere scooter aanschaffen en zoek dus zoveel mogelijk informatie.
Heb al beetje rondgekeken en ik twijfel tussen de Yamaha Majesty en de Honda SW-T400, zijn er hier mensen die rijervaring hebben met beide en dus de voor-en nadelen kennen tussen de 2 scooters?
Wat is het recentste model van de Majesty en heeft daar al iemand rijervaring mee?
Het valt me wel op dat de prijzen op een paar jaar tijd fors gestegen zijn, de Majesty zou 7.690€ kosten en de SW-t400 7.950€ (catalogusprijs België)

Graag uw reactie,
Bij voorbaat dank

hey, nog een belg... welkom
voordeel majesty: beestig zuinig/ goedkoop onderhoud
voordeel sw-t: 2cilynder (smeuiger/langere levensduur) en het is een honda, wat toch altijd een meerwaarde heeft bij verkoop
nadeel majesty: you tell me....(ik had gewoon slechte service van yamaha dealer/yamaha zelf)
nadeel sw-t: minder zuinig dan majesty/ zwaarder gewicht/wss lichtjes duurder onderhoud

als je tevreden bent met het overjaarse model...(majesty)
deze link
Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen
grtz
tom
 
Laatst bewerkt:
...Ik wil op mijn Majesty type '08 een 12 volts aansluiting laten maken door een vriend van mij....
.... Heeft iemand hiermee ervaring en/of tips die bruikbaar zijn? Ik denk dan aan plaats, bedrading en aansluiting....
Ik heb zelf een 12V stopcontact ingebouwd maar heb ook lang lopen dubben wat, waar en hoe.

Ten eerste zijn er verschillende types aansluitingen; in plaats van de vaak gebruikte "BMW aansluiting" die ik eerder toepaste heb ik hier gewoon een aanstekerplug aansluiting (zoals van een auto) in gezet omdat de navigatie voeding hier direct in past, en daar was het me om te doen. (en niet om de aansteker ;) )

Die stopcontacten zijn er in twee uitvoeringen, de inbouw en de opbouw. Inbouw is dan wel mooi, er moet ook ruimte voor zijn achter het wandje en je moet een groter gat boren; en daar moet je dus ook ruimte voor hebben en de boor moet er bij kunnen.

Opbouw is gemakkelijker, dat heb ik gedaan binnen in het linker afsluitbare dashboardkastje; daar zou je zelfs een ongeschakeld stopcontact veilig kunnen plaatsen, niemand kan er immers ongewenst aankomen.
Voor een via het contact geschakeld stopcontact maakt dat niet zoveel uit, daar staat als je er niet bij bent toch geen spanning op.

Als je het stopcontact voor navigatie wilt gebruiken zou je kunnen overwegen hem tussen ruit en dashboard te plaatsen, vlakbij de navigatie.
Probleem dat ik daarbij tegenkwam is de bedrading; je monteert het stopcontact op de afdekplaat bovenop het dashboard maar dat is meteen ook de enige toegang tot die stekkers er onder. Je kunt de bedrading dus niet netjes wegwerken...

Na al deze overwegingen koos ik dus voor een plekje in het linker dashboardkastje omdat dat afsluitbaar en waterdicht is en omdat de bedrading daar heel simpel naar toe kan.
De bedrading gaat door een gaatje met een doorvoer en daar vlakbij zit allerlei bedrading inclusief de zwaar gezekerde voeding van het dimlicht waar ik hem van afgetapt heb. De massa komt gewoon van een blanke boutverbinding aan een hulpframe daar ter plaatse.

Op zich is de plek niet onaardig want je ziet het stopcontact nooit... Echter, een probleem van dat deurtje is natuurlijk waar het snoertje van de navigatie langs moet... daarvoor heb ik het deurtje ook voorzien van een doorvoer naast het slot, precies op een plek waar je hem normaal niet ziet.
Het is geen grote doorvoer en het werkt ook wel maar echt mooi kan ik het niet vinden.

Als je een beter idee hebt lees ik dat graag... Succes.
 
Laatst bewerkt:
@Scoot_020

Bedankt voor de tip.

@gls450

Jij ook bedankt voor uw reactie en de link.

Heb eens gaan kijken, heel interessante prijs maar zo ver weg.. ga daar telkens maar op onderhoud! Zou wel 1 voordeel hebben (buiten de prijs) dat als ik hem daar moest kopen
dat tegen ik er mee thuis kom hij al bijna "ingereden" is! haha,grapje!
En daar kopen en hier bij de lokale dealer op onderhoud gaan, die zal me zien komen!
Ik heb ondertussen al naar zowel de Majesty als naar de SW T-400 gaan kijken bij de lokale dealers. De Majesty 400 ABS zou met korting eraf 6.900€ kosten en de Honda 6.450€ (weliswaar zonder ABS omdat hij de laatste is die nog weg mag aan salonconditie)
Heb ook even op de T-Max gezeten, maar die is te hoog voor mij (zithoogte) en ook de middentunnel vind ik te hoog voor op te stappen, tja, korte beentjes zeker?
Toch wel spijtig dat die ene dealer zover weg zit, is wel model '08 doch bijna 1.300€ verschil!

Gr. Jef
 
en daar was het me om te doen. (en niet om de aansteker ;) )

Is dit er eentje uit de categorie "subtiele grappen"? Maakt ook niet uit......hij is leuk. :)

Ik denk zelf ook dat het kastje (dat ik toch niet veel gebruik) goed bruikbaar is om zo'n aansluiting netjes en veilig weg te werken. Kan je daar bij komen door het voorpaneel weg te halen? Je hebt toch niet toevallig ergens een foto gemaakt terwijl je bezig was?
Anyway, bedankt en mocht je nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag van je.

Gr, Rick
 
Je kunt natuurlijk ook de dealer die jij op het oog hebt om die 1300 euro korting vragen!!!

Dan is het aan hem wat ie doet, je bent toch niet een dief van de eigen knip???
 
Je kunt natuurlijk ook de dealer die jij op het oog hebt om die 1300 euro korting vragen!!!

Dan is het aan hem wat ie doet, je bent toch niet een dief van de eigen knip???


Tja, dat ik daar niet aan gedacht heb! :$
Ik zeg niet dat er nog niets meer af te pingelen is maar 1.300€ is geen vergelijk, een '08 tegen een 2010..

En dief van eigen knip zeker niet, het probleem is enkel dat die dealer met die '08 zover weg zit (284km op en neer) dat is niet te doen voor regelmatig onderhoud.
 
En dief van eigen knip zeker niet, het probleem is enkel dat die dealer met die '08 zover weg zit (284km op en neer) dat is niet te doen voor regelmatig onderhoud.
Lastig...als je tijdens de garantie hebt dat je scooter niet zou starten, zie ik je dealer niet eventjes 284km dubbel komen met een aanhangwagentje, of bestelbusje, om hem op te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan