Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Honda XR 250 t/m 650cc Topic Part 4

Dit onderwerp is gesloten.

Pagina's:
«
»

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
mvdlans schreef op 19 maart 2010 @ 10:53:
Yep je kan je hier prima vermaken met je xr. Vanaf ons huis rij je zo de bush in en kan je crossen tot dat je billen blauw zien of je olie verwisseld moet worden! Zoveel ruimte en onverhard vind je hier.

:9~ Jaloers!

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Spiegels op een xr? Sjawel!

http://img511.imageshack.us/img511/1041/p1010046w.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/8360/p1010045mi.jpg

Oeh
http://img56.imageshack.us/img56/5627/p1010043em.jpg

Dit is hoe mn nokkenas timing is, vliegwiel staat hier op het streepje naast de 'T mark'
http://img9.imageshack.us/img9/2858/p1010041gp.jpg
Een Uvex helm: Om er voor te zorgen dat je niet net zon rotkop als Thijs krijgt bij een crash.

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
Gebruik jij een papieren kleppendekselpakking? :)

Ik heb extra een originele besteld van 30 euro, omdat ik zo'n papieren die bij het pakkingset zat niet vertrouwde...

Ziet er trouwens kicke uit zon sm wielenset!
Ilja wijzigde dit bericht op vrijdag 19 maart 2010 14:58 (12%)

CR500R SM - XR600R - CB500 :)

Reg. datum:
08 okt. 2005
Maareh, hij moet toch op de T staan?
-= '91 ZXR750R -- '91 CR500 SM -- -91 XR600R -- '98 CB500 L :) =-

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Volgens wphb de tmark, en das t streepje naast de t. Is ook te zien op het plaatje.

k gebruik idd een papieren pakking ja, is al de 5e keer dat ik m hergebruik en nog steeds oliedicht.
Een Uvex helm: Om er voor te zorgen dat je niet net zon rotkop als Thijs krijgt bij een crash.

Reg. datum:
08 okt. 2005
Mijn WPHB zegt:

Turn the crankshaft and align the T mark on the flywheel with the index notch on the left crankcase cover

Ik maak daar uit op gelijk met de T? Zo heb ik het altijd gedaan tot nu toe en dat geeft een perfect opgelijnd nokkenaswiel.

Edit: leuke spiegels trouwens :)
CavOK wijzigde dit bericht op vrijdag 19 maart 2010 16:14 (6%)

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
http://www.thumpertalk.co...56259a49051ce92e476c&

en

http://www.advrider.com/f...6&highlight=flow+head

Stukje over die grotere olieleiding...

Ik heb zon louis spiegel gekocht van 10 euro.... Maar dat is niet echt relaxed met offroaden.. Heb al ooit zon enduro spiegeltje gehad, volgens mij van acerbis, maar dat was écht bagger. Zag je absoluut niks in.

Kun jij goed zien in die spiegels makrolon? Anders wil ik die ook wel. :)
Ilja wijzigde dit bericht op vrijdag 19 maart 2010 18:01 (9%)

Michiel 1995 XR600R

Reg. datum:
24 nov. 2009
Ik denk dat je timing eigenlijk wel goed staat Makrolon. Waarschijnlijk komt het door de autom kettingspanner dat je tandwiel ietsie draait. Als je de spanning van je distributieketting afhaalt zal je zien dat die weer gelijk staat. Heb net m'n distributie erop gezet en had ongeveer dezelfde uitlijning. Als je je tandwiel 1 tandje verzet dan zal je zien dat het helemaal niet meer klopt.

Mooie spiegels trouwens. Zoiets wil ik er ook wel opmaken. Die ondingen die je er boveop schroeft zijn iedere keer kapot als je op je bek gaat.......

En ik weet niet of zo'n papieren pakking nou echt super is, ik neem aan dat je exact de originele dikte nodig hebt om het middelste glijlager van je nokkenas niet vast te zetten en het zo om zeep te helpen. Maar ja, kan het me wel voorstellen, 40 pleuri voor een pakking......... ?) Misschien kan je een oude originele opnieuw gebruiken met heel erg spaarzaam wat vloeibare pakking er op.

M'n ontstekingsspoel meet nu 172 Ohm dus die is weer in orde. Kosten aan materiaal 5 euro koperdraad (200m!!) en 20 euro aan epoxy en een uurtje of zes tijd. Beter dan 500!!!!!!! euri voor een nieuwe, originele dan. Nou nog kijken of de boel weer wil vonken!

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 16:13:
Mijn WPHB zegt:

Turn the crankshaft and align the T mark on the flywheel with the index notch on the left crankcase cover

Ik maak daar uit op gelijk met de T? Zo heb ik het altijd gedaan tot nu toe en dat geeft een perfect opgelijnd nokkenaswiel.

Edit: leuke spiegels trouwens :)

Er staat een onduidelijk plaatje in het wphb, en daarop is te zien dat ie op t lijntje staat. Maar zal wel goed wezen, hij loopt prima. Heb die 170 er ook in gezet, loopt perfect stationair nu. Valt niet meer spontaan uit zoals ie eerder wel eens deed. Dus geen zenuwachtige momenten bij het stoplicht meer :+ Alleen bovenin wel te rijk. Ga nog van die mooie gaten boren in mn luchtfilterdeksel.

@ Ilja
ja, zicht is best goed! Met de linkse kan ik de rijbaan naast me zien, en de met de rechtse kijk ik naast en achter me. Ideaal. moet er wel aan wennen dat k mn kop niet steeds draai :+ En dat voor nog geen 3 euro :P

@ mvd
Ja, ik denk zelf dat ie nu ook wel goed staat idd. Dit was het dichtste wat ik m dr bij kreeg.

Bij mij was de reden van de spiegels meer dat ik de ori geen gezicht vind.

Ben erg benieuwd of hij loopt op die zelf gewikkelde spoel! Ik had mn spoel toen ook kapot maar kon gelukkig een tweedehandse kopen voor 50 euro.

En die papieren pakking, die zit er al op sinds ik een andere cylinder heb gemonteerd toen. ik denk zeker wel 5k geleden. ondertussen is ie al een paar keer weer los geweest en is nogsteeds goed.Is trouwens een pakking uit volgens mij een athena pakkingset.
Makrolon wijzigde dit bericht op vrijdag 19 maart 2010 16:58 (22%)

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
ik heb ze ook en ik zie er genoeg in, niet dat je kan zien of het een bekende is die achter je rijd maar zicht zat om in een flits snel achter je te kijken
verder kijk ik toch wel over mn schouder zoals ik gewend was op mn scooter.
voor de langere ritten doe ik er wel een grotere op linker zijde (inklapbaar)

http://i76.photobucket.com/albums/j12/rikco/L-1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j12/rikco/r.jpg

nu snel ff shoppe want het is weer weekend!

proost alvast :Y *O* :W :9~ :9 *D O-) ;)
''Life Is Short......Ride Hard!''

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
rikco schreef op 19 maart 2010 @ 16:57:
ik heb ze ook en ik zie er genoeg in, niet dat je kan zien of het een bekende is die achter je rijd maar zicht zat om in een flits snel achter je te kijken
verder kijk ik toch wel over mn schouder zoals ik gewend was op mn scooter.
voor de langere ritten doe ik er wel een grotere op linker zijde (inklapbaar)

[afbeelding]
[afbeelding]

nu snel ff shoppe want het is weer weekend!

proost alvast :Y *O* :W :9~ :9 *D O-) ;)

Waar kun je die dingen krijgen?? :) Want ik vind van die grote flappen ook megalelijk... maarja wil wel een spiegel voor op de weg erop hebben....

Kawa Z750 / Honda XR650R

Reg. datum:
19 aug. 2009
ik heb er zelf 1 gemaakt, gewoon een dodehoekspiegel gekocht bij de formido en op een aangepast onderste deel van een oude fietsbel gelijmt.

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
idd een dodehoek spiegeltje a 1,50 p/stuk ofzo

ik had nog reflectors met stuurmount liggen (kunstof) dus beetje omgebouwd en de spiegeltjes op geschroefd
ik w8 nog op oom agent die me laat stoppen omdat ie geen spiegels ziet :X

Reg. datum:
08 okt. 2005
Mijn vrouw sleurt me dan wel iedere keer de garage uit voor allerlei sociale nonsens, maar ze weet wel gas te geven met de XR :)

Dat was lachen })

http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/19032010208.jpg

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 19:02:
Mijn vrouw sleurt me dan wel iedere keer de garage uit voor allerlei sociale nonsens, maar ze weet wel gas te geven met de XR :)

Dat was lachen })

[afbeelding]

:o :o Geen wonder dat je onder de duim zit... :o :o

:+
Ilja wijzigde dit bericht op vrijdag 19 maart 2010 19:12 (9%)

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
dus komende zondag mag jij sociaal zijn en is zij erop uit met jouw xr _O-

heb 1 x een vrouwtje op mn cr laten rijden en dat nooit weer -O-

ze ging er vandoor volgas in zn 1 en niet doorschakelen he :o
en ik maar schreeuwen :(

blokkie heb het overleefd gelukkig

cheers :W

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
quote:
CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 19:02:

Dat was lachen })

[afbeelding]

jij natuurlijk kwaad op dr omdat je nog aan het inrijden was :+

Reg. datum:
08 okt. 2005
Neuh inrijden ben ik al lang mee gestopt, hij krijgt gewoon volgas op zn sodemieter nu :)

Maar ze kent weinig angst blijkt maar weer, eerst nog even uitleggen hoe het ook alweer werkt met schakelen ('een naar benee...de rest omhoog...wat? waar de koppeling ook alweer zit?') Maar daarna wel HARD over dat zandpad heen :P

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Haha, gaaf. Zijn niet veel vrouwen die zo zullen wegrijden op een motor. :+

K kan me nog herinneren dat mijn buurmeisje met een citta de struiken in vloog nadat een stoepje op ging en het gas niet los liet :+

Michiel 1995 XR600R

Reg. datum:
24 nov. 2009
Goeie moggel!

Zijn er ook gasten die een volsyntheet olie in de 600 gooien? Of is deze olie te dun voor de oliepomp? Ik heb het model uit 95.

Enne, het inrijden van een gehoonde cilinder/ zuiger doe je dat de eerste 10 uur het beste met minerale olie of ook gewoon met een standaard half syntheet?

Ik heb beide soorten olie in de kelder liggen namelijk. (De minerale olie welliswaar voor in een auto maar heb nooit problemen met schakelen gehad).

Thx,

Michiel

Die hoopt dat z'n zelfgemaakte onsteking werkt en vanmiddag gebrul uit de uitlaat hoort......

Held, aangenaam.

Reg. datum:
05 aug. 2008
Ik heb er gewoon halfsinteet in. Speciale MOTORolie weliswaar.

Dirk

Reg. datum:
20 mrt. 2006
Hier een quote uit het how to topic:

Olie
Zorg altijd dat je XR voldoende olie heeft en gooi er bij voorkeur halfsynthetische 10W40 olie in.
Volsynthetische olie kan er voor zorgen dat je koppeling gaat slippen en halfsyntheet is ruim voldoende voor je XR.
Minerale olie liever niet gebruiken omdat het blok gemaakt is voor halfsyntheet en de halfsynthetische olie voor zover ik weet vaak betere smeereigenschappen heeft dan minerale olie. Die eigenschappen kunnen trouwens ook nadelig werken zoals te zien is bij de volsynthetische olie.
Dorsoduro Factory '10; Akrapovic, evotech tail tidy, rimstriping.....

Reg. datum:
25 okt. 2002
quote:
Ilja schreef op 19 maart 2010 @ 11:42:
Ik zal het even proberen uit te leggen. :)

Er zijn wat lui die de oliedruk hebben gemeten bij die olieleiding naar de kop. Wanneer de motor koud was bedroeg deze rond de 12-14psi en die liep terug naar 0!!! wanneer de olie warm werd. Dit is ook logisch, er is immers niks wat de olie tegenhoud bovenin! Het gaat dus puur om flow naar de cilinderkop.

Wat betekent dit nu: Koude olie heeft een grotere viscositeit, en kan dus moeilijker door kleine gaatjes stromen..
Het idee is dat de slijtage aan de nokkenas en tuimelaars optreed wanneer de motor koud is en de olie dik.

Door de kleine diameter olieleiding ondervind de olie gedurende zijn pad door deze leiding veel weerstand wanneer de olie koud is. Wanneer de olie warm is stroomt deze er prima doorheen. (te zien aan het dalen van de druk) en is de leiding geen beperkende factor meer.

Door de olieleidingdiameter te vergroten kan ook de koude olie makkelijk door de leiding stromen.
De flow wordt beperkt doordat je ongeveer dezelfde banjobouten/ doorlaat banjobouten blijft gebruiken.

Wanneer de olie koud is zal deze met een andere leiding voornamelijk weerstand ondervinden van de banjobouten en niet meer van de leiding. Wanneer de olie warm is zal deze nogsteeds dezelfde weerstand ondervinden van de banjobouten als voor de leidingwissel.

Die man die dit heeft geprobeerd heeft na eigen zeggen na 30000mijl het standaard bigend vervangen. Ook was toen alleen het smallend niet meer goed. Deze wordt niet direct gesmeerd en was dus niet beinvloed door de wijziging.

:)

Uiteraard is dit allemaal gebaseerd op de oliedrukmetingen van andere mensen, en de ervaring van één persoon.

Die oliedrukmetingen zijn wel door meerdere mensen uitgevoerd en vind ik wel betrouwbaar. In ieder geval vind ik het het proberen waard want het klinkt wel redelijk logisch in mijn oren.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

De oliepomp geeft een vast* debiet bij een bepaald toerental, omdat het een verdringerpomp is. Als je nu de olieleiding naar de kop groter maakt, maar met dezelfde banjo's dan gaat er wel meer olie naar je kop stromen, wat dus ook de bedoeling is. Maar omdat er meer olie naar de kop stroomt, zal er minder olie naar je versnellingsbak en krukas stromen. Dat zal ook bij een warme motor gebeuren, omdat de warmte van het blok niets aan de leidingweerstand verandert. Wel aan de viscositeit van de olie.

De leidingweerstand is afhankelijk van je diameter olieleiding, wandruwheid, lengte en bochten (dus ook van je banjo's en bouten).

Of het werkt is een tweede. Het zou best kunnen dat ze bij Honda de leiding naar de kop niet groot genoeg heeft gemaakt waardoor de kop te weinig olie krijgt en de versnellingsbak en krukas "te veel" krijgen. Misschien is dit idd op te lossen door een grotere olieleiding te monteren, maar de verdeling van de olie zal veranderen.

*(Nu weet ik niet of er ergens nog een overdruk ventiel op/bij de oliepomp zit, waar de olie via een bypass gaat lopen bij een te hoge druk. Als dat idd zo is dan zou de oliepomp bij een koude motor minder olie door het blok kunnen sturen)

Ik moet even beter leren lezen :o En ik ga er nog ff verder overnadenken :P
Spidi Gonzalez wijzigde dit bericht op zaterdag 20 maart 2010 12:50 (1%)

XR650R

Reg. datum:
01 mei. 2009
ik wil ketting en tandwielen bestellen voor mn sm velgen maar welk merk is nou echt de beste?
renthal? (tandwiel moet staal zijn of gedeeltelijk staal nog mooier) :Y

ik zie zoveel op e-bay dat ik het niet meer weet |(
en welke verhouding raden jullie mij aan voor sm straat gebruik?
huidige (enduro noppen)verhouding is 14-51 maar dat is iets teveel van het goede op de straat lijkt me O-)

ik wil de beste erop en geen 2e of 3e keus troep dus info is welkom

ps:wat een shitweer weer he dus skoll! *O*

:W
rikco wijzigde dit bericht op zaterdag 20 maart 2010 14:17 (3%)

Oldskoel!

Reg. datum:
16 sep. 2005
quote:
Spidi Gonzalez schreef op 20 maart 2010 @ 12:45:

[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

De oliepomp geeft een vast* debiet bij een bepaald toerental, omdat het een verdringerpomp is. Als je nu de olieleiding naar de kop groter maakt, maar met dezelfde banjo's dan gaat er wel meer olie naar je kop stromen, wat dus ook de bedoeling is. Maar omdat er meer olie naar de kop stroomt, zal er minder olie naar je versnellingsbak en krukas stromen. Dat zal ook bij een warme motor gebeuren, omdat de warmte van het blok niets aan de leidingweerstand verandert. Wel aan de viscositeit van de olie.

De leidingweerstand is afhankelijk van je diameter olieleiding, wandruwheid, lengte en bochten (dus ook van je banjo's en bouten).

Of het werkt is een tweede. Het zou best kunnen dat ze bij Honda de leiding naar de kop niet groot genoeg heeft gemaakt waardoor de kop te weinig olie krijgt en de versnellingsbak en krukas "te veel" krijgen. Misschien is dit idd op te lossen door een grotere olieleiding te monteren, maar de verdeling van de olie zal veranderen.

*(Nu weet ik niet of er ergens nog een overdruk ventiel op/bij de oliepomp zit, waar de olie via een bypass gaat lopen bij een te hoge druk. Als dat idd zo is dan zou de oliepomp bij een koude motor minder olie door het blok kunnen sturen)

Ik moet even beter leren lezen :o En ik ga er nog ff verder overnadenken :P

Ik heb er zelf ook al best veel overnagedacht, en ben er ook nog niet 100% over uit.
Ik ga het in ieder geval wel proberen. :)

De krukas heeft een naaldlager. Dus daar kan het ook zo weglopen.
Er wordt geen druk gebruikt in dit systeem. Alleen dan door de koude olie tijdens start. Waarschijnlijk gaat er dan gewoon meer door het bigend en minder naar de kop... Ik heb zelf het vermoeden dat het bigend niet eens zoveel smering nodig heeft.... Het is maar 1 naaldlager.

De versnellingsbak-assen worden gesmeerd door de andere rotor van de oliepomp. Die pompt de olie terug naar het frame en ook door de assen, en staat los van het bigend-nokkenas gedeelte. :)

Maar bekijk ook eens die links die ik heb gepost anders.

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2

Hosting by True