Dit onderwerp is gesloten.
quote:mvdlans schreef op 19 maart 2010 @ 10:53:
Yep je kan je hier prima vermaken met je xr. Vanaf ons huis rij je zo de bush in en kan je crossen tot dat je billen blauw zien of je olie verwisseld moet worden! Zoveel ruimte en onverhard vind je hier.

Michiel 1995 XR600R
quote:CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 16:13:
Mijn WPHB zegt:
Turn the crankshaft and align the T mark on the flywheel with the index notch on the left crankcase cover
Ik maak daar uit op gelijk met de T? Zo heb ik het altijd gedaan tot nu toe en dat geeft een perfect opgelijnd nokkenaswiel.
Edit: leuke spiegels trouwens

quote:rikco schreef op 19 maart 2010 @ 16:57:
ik heb ze ook en ik zie er genoeg in, niet dat je kan zien of het een bekende is die achter je rijd maar zicht zat om in een flits snel achter je te kijken
verder kijk ik toch wel over mn schouder zoals ik gewend was op mn scooter.
voor de langere ritten doe ik er wel een grotere op linker zijde (inklapbaar)
[afbeelding]
[afbeelding]
nu snel ff shoppe want het is weer weekend!
proost alvast![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kawa Z750 / Honda XR650R

quote:CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 19:02:
Mijn vrouw sleurt me dan wel iedere keer de garage uit voor allerlei sociale nonsens, maar ze weet wel gas te geven met de XR
Dat was lachen![]()
[afbeelding]
quote:CavOK schreef op 19 maart 2010 @ 19:02:
Mijn vrouw sleurt me dan wel iedere keer de garage uit voor allerlei sociale nonsens, maar ze weet wel gas te geven met de XR
Dat was lachen![]()
[afbeelding]
Michiel 1995 XR600R
quote:Ilja schreef op 19 maart 2010 @ 11:42:
Ik zal het even proberen uit te leggen.
Er zijn wat lui die de oliedruk hebben gemeten bij die olieleiding naar de kop. Wanneer de motor koud was bedroeg deze rond de 12-14psi en die liep terug naar 0!!! wanneer de olie warm werd. Dit is ook logisch, er is immers niks wat de olie tegenhoud bovenin! Het gaat dus puur om flow naar de cilinderkop.
Wat betekent dit nu: Koude olie heeft een grotere viscositeit, en kan dus moeilijker door kleine gaatjes stromen..
Het idee is dat de slijtage aan de nokkenas en tuimelaars optreed wanneer de motor koud is en de olie dik.
Door de kleine diameter olieleiding ondervind de olie gedurende zijn pad door deze leiding veel weerstand wanneer de olie koud is. Wanneer de olie warm is stroomt deze er prima doorheen. (te zien aan het dalen van de druk) en is de leiding geen beperkende factor meer.
Door de olieleidingdiameter te vergroten kan ook de koude olie makkelijk door de leiding stromen.
De flow wordt beperkt doordat je ongeveer dezelfde banjobouten/ doorlaat banjobouten blijft gebruiken.
Wanneer de olie koud is zal deze met een andere leiding voornamelijk weerstand ondervinden van de banjobouten en niet meer van de leiding. Wanneer de olie warm is zal deze nogsteeds dezelfde weerstand ondervinden van de banjobouten als voor de leidingwissel.
Die man die dit heeft geprobeerd heeft na eigen zeggen na 30000mijl het standaard bigend vervangen. Ook was toen alleen het smallend niet meer goed. Deze wordt niet direct gesmeerd en was dus niet beinvloed door de wijziging.
Uiteraard is dit allemaal gebaseerd op de oliedrukmetingen van andere mensen, en de ervaring van één persoon.
Die oliedrukmetingen zijn wel door meerdere mensen uitgevoerd en vind ik wel betrouwbaar. In ieder geval vind ik het het proberen waard want het klinkt wel redelijk logisch in mijn oren.
quote:Spidi Gonzalez schreef op 20 maart 2010 @ 12:45:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
De oliepomp geeft een vast* debiet bij een bepaald toerental, omdat het een verdringerpomp is. Als je nu de olieleiding naar de kop groter maakt, maar met dezelfde banjo's dan gaat er wel meer olie naar je kop stromen, wat dus ook de bedoeling is. Maar omdat er meer olie naar de kop stroomt, zal er minder olie naar je versnellingsbak en krukas stromen. Dat zal ook bij een warme motor gebeuren, omdat de warmte van het blok niets aan de leidingweerstand verandert. Wel aan de viscositeit van de olie.
De leidingweerstand is afhankelijk van je diameter olieleiding, wandruwheid, lengte en bochten (dus ook van je banjo's en bouten).
Of het werkt is een tweede. Het zou best kunnen dat ze bij Honda de leiding naar de kop niet groot genoeg heeft gemaakt waardoor de kop te weinig olie krijgt en de versnellingsbak en krukas "te veel" krijgen. Misschien is dit idd op te lossen door een grotere olieleiding te monteren, maar de verdeling van de olie zal veranderen.
*(Nu weet ik niet of er ergens nog een overdruk ventiel op/bij de oliepomp zit, waar de olie via een bypass gaat lopen bij een te hoge druk. Als dat idd zo is dan zou de oliepomp bij een koude motor minder olie door het blok kunnen sturen)
Ik moet even beter leren lezenEn ik ga er nog ff verder overnadenken
© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2