Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Xenonverlichting, goed, nutteloos, of slecht?

Pagina's:
«
»

Reg. datum:
02 jan. 2009
quote:
Yamahahahaha schreef op 22 maart 2010 @ 12:46:
Bij mij gebeurt het hooguit 1 op de 100 keer dat de Xenon niet start.
Ik heb een Mono Xenon, dus bij mij volstaat even te seinen met Groot licht en dan doet hij het.
Op een niet amerikaans model motorfiets kan je natuurlijk ook gewoon even licht uit en weer aan zetten. 8-)

Dat is tegenwoordig niet alleen bij USA fietsen dat er geen lichtschakelaar op zit.
Mijn BT1100 had er ook geen en die komt uit Italië.

Vond na montage van de Xenon installatie dat als de motor dan aansloeg de lamp flikkerend op gang kwam.
Of als de motor net niet aansloeg de lamp wel aanbleef en bij nogmaals starten weer uit en aan ging.
Daarom heb ik er een schakelaar tussen gezet zodat de xenon pas aan kan als de motor fatsoenlijk loopt.
Lijkt mij beter voor de levensduur.

Om nou 3 keer je motor te starten om de xenon aan te krijgen.
Dan is carbid makkelijker.
Broos wijzigde dit bericht op maandag 22 maart 2010 14:41 (8%)

BMW R850RT Adv

Reg. datum:
02 jul. 2008
Wat me opvalt is dat in de reklame voor aftermarket Xenon sets steed de kant van de berijder wordt getoond. En uiteraard: Xenon geeft een beter zicht. Ik heb het nu ook in de auto (af fabriek) en het is geweldig. Alleen kan ik niet zo enthousiast worden over 95% van de aftermarket Xenon kits die je zo links en rechts op de weg ziet, zowel bij auto's als motoren.

Punt is, en dat is vaker gezegd in kritische rapportages (maar die worden over het algemeen genegeerd) dat de glas van de koplamp vaak helemaal niet geschikt is voor Xenon. Dat ding is specifiek gemaakt om het licht van een Halogeen lamp goed op de weg te krijgen. Een Xenon lamp heeft een andere karakteristiek en heel vaak krijg je dan iets heel irritants: de Xenon lichtvlek. Leuk om in je spiegel of recht in je porem te krijgen. Het nare is dat de berijder van een auto of motor met zo'n foute kit de hemel op aarde ervaart: hij ziet ineens van alles. Helemaal toppie dus! Hij waant zich ook erg veilig, want hij heeft meer licht, dus de zichtbaarheid zit wel snor. En dáár gaat het dus mis in de perceptie. Want het is inderdaad méér licht, maar als het zo'n irritante lichtvlek is, is dat eerder verblindend en bijzonder slecht in te schatten waar het object dat de lichtvlek veroorzaakt zich bevindt (afstand dan, je ziet natuurlijk wel dat er iets aankomt). Het is te vergelijken met de situatie dat je ruit heel erg vies is en het regent, dan zie je de lichten ook erg slecht. Combineer dat met het feit dat ik denk de helft van de weggebruikers de verlichting slecht heeft afgesteld, en het feest is compleet. Een Xenon lamp die in je ogen schijnt, is 10x zo erg als een halogeen lamp.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen Xenon! Het is een geweldige vinding, maar het kan niet zonder meer op elke auto of motor achteraf worden gemonteerd zonder aanpassingen aan de koplamp. Let maar eens goed op auto's die af fabriek Xenon hebben. Er zit niet voor niets automatische nivoregeling op die dingen. Bij mij zie je alleen maar dat het Xenon is aan de wat wittere bundel. Het verblindt niet, en het is ook geen lichtvlek, zoals ik bij die ouwe BMW 3tjes zie met die pauper blauwe Xenon kits. Vreselijk!

Een collega van me heeft het laten inbouwen bij zijn dealer. Hij heeft een 1150GSA en ik weet zo niet of men iets heeft aangepast, maar bij die motor is het prima gedaan. Perfecte bundel, geen lichtvlek en niet verblindend. Het kán dus wel. Maar ik zie ook wel eens (oude) RT's rijden (heb ik zelf ook, met Halogeen wel te verstaan) en die hebben de bekende lichtvlek. Erg jammer...
"You don't wanna go there on yer motosackle" -- That's exactly where I wanna go on my motosackle!

YZF R6

Reg. datum:
08 jun. 2009
Komt voornamelijk door de reflector, dat 'strooilicht' en niet zozeer het glas. Maar ik moet zeggen dat ik de gemiddelde SUV of andere 'hoge' auto met af-fabriek xenon veel irritanter vind dan die slecht afgestelde after-market setjes... met die aftermarketsetjes heb je soms wat strooilicht in je spiegel, maar die SUV-gevallen schijnen gewoon met de volle bak xenon in je bakkes :(
Yamaha YZF-R6 2004 || MF Zwolle Weekend 2012 || Hèt MF Motorweekend 2012

2011 Fireblade 'Orca'

Reg. datum:
25 okt. 2006
Grootlicht doet niet dimlicht triggeren om aan te gaan bij mij B|

Ofwel, opnieuw starten :(
Sex is like gaming: the singleplayer is fun but it's nothing when you discover the multiplayer!! - My wife hates it... Which means it's great!

BMW R850RT Adv

Reg. datum:
02 jul. 2008
quote:
Ectholian schreef op 22 maart 2010 @ 16:36:
Komt voornamelijk door de reflector, dat 'strooilicht' en niet zozeer het glas. Maar ik moet zeggen dat ik de gemiddelde SUV of andere 'hoge' auto met af-fabriek xenon veel irritanter vind dan die slecht afgestelde after-market setjes... met die aftermarketsetjes heb je soms wat strooilicht in je spiegel, maar die SUV-gevallen schijnen gewoon met de volle bak xenon in je bakkes :(

Volgens mij klopt dat dan ook niet. Een SUV met halogeen schijnt ook niet recht in je bek. Dat is met Xenon niet anders. Dan zijn ze alsnog fout afgesteld. Het hoort niet. Ook automatische lampen moeten worden afgesteld. De computer die het nivo regelt, moet eerst weten wat het ijkpunt is.

Die reflector is idd niet goed icm met Xenon. Als je een Xenon koplamp goed bekijkt, zie je vaak van die lenzen.
"You don't wanna go there on yer motosackle" -- That's exactly where I wanna go on my motosackle!

Need 4 Speed, Food 4 Thought!

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Mike_the_Bike schreef op 22 maart 2010 @ 16:22:
Wat me opvalt is ...............
Erg jammer...

Sorry, maar jouw verhaal klopt van geen kant.
Een goede xenon-kit heeft exact hetzelfde lichtbeeld als een halogeenlamp. Maar aangezien de lichtsterkte tot 3 keer helderder is (en geen 10 keer), is dit niet alleen beter zichtbaar, maar ook irritanter.
De meeste veblindende xenon-kits in motoren verblinden doordat ze ofwel slecht zijn afgesteld, ofwel doordat ze accellereren (voorkant komt omhoog). Slechts een klein deel komt door slechte montage van de lampvoet, of door vervuiling van het koplampglas.....

Geschikt of ongeschikt (koplamp glas of refelector) heeft er niets mee te maken. Ook niet het onzin-verhaal dat de reflector of koplampglas smelt, dat is ook weer een broodje-aap verhaal.....
www.motorbanden.eu

YZF R6

Reg. datum:
08 jun. 2009
Reflector smelt ook niet, maar verkleurd wel degelijk... doordat xenon-licht veel meer UV straling afgeeft en daar reageert het kunststof van de reflector op. De ene reflector erger dan de andere, maar het is zeker niet helemaal een broodje-aap verhaal. Je krijgt er van die witte/bruinige vlekken van in je reflector na verloop van tijd... smelten is wel broodje-aap, want xenon wordt minder warm dan halogeen.
Yamaha YZF-R6 2004 || MF Zwolle Weekend 2012 || Hèt MF Motorweekend 2012

BMW R850RT Adv

Reg. datum:
02 jul. 2008
quote:
Super Blackbird schreef op 23 maart 2010 @ 15:24:
[...]
Geschikt of ongeschikt (koplamp glas of refelector) heeft er niets mee te maken. Ook niet het onzin-verhaal dat de reflector of koplampglas smelt, dat is ook weer een broodje-aap verhaal.....

Hoe het precies zit boeit me ook niet. Feit is dat ik bij zo de aftermarket Xenon kits kan aanwijzen, en dat 9 van de 10 me bijzonder irritant in de bek schijnen.

Ik heb ergens een verhaal gelezen van een Engelse instantie (consumentenbond of weetikwat) en die zeiden dat er koplampen zijn die er gewoon niet voor geschikt zijn. En ook in NL is nu de wetgeving aangepast dat je koplamp er voor geschikt moet zijn. Ik weet dan ook niet hoe ze erop komen.
Maar zoals gezegd: het interesseert me niet zoveel hoe het komt, het is doorgaans gewoon klote. Behalve dan bij die GSA van mijn collega. Daar ziet het er prima uit. Maar bij het gros is het niet netjes gedaan.

[edit]
hier is overigens de bron van mijn opmerking. Je noemt het broodje aap, maar die meneer haalt tests aan die door diverse instituten zijn gedaan. Ik heb de neiging om dat soort dingen met een uitgebreide uitleg te geloven. Noem dat naïef, maar zolang ik het merendeel van de aftermarket Xenon nog steeds met 'de lichtvlek' rond zie rijden geloof ik het gewoon.
Mike_the_Bike wijzigde dit bericht op dinsdag 23 maart 2010 17:04 (19%)

Reg. datum:
24 feb. 2009
Ik ben dus zo'n oude RT rijder die Xenon heeft ingebouwd mijn reden daarvoor is dat ik nachtblind ben en zolang ik over verlichte wegen rijd is dat geen enkel probleem. (ik rijd trouwens zelden na zonsondergang) maar het komt wel eens voor en vorig jaar werd ik van de A1 afgestuurd savonds i.v.m een aanrijding dus werd ik een onverlichte provinciale weg opgestuurd waardoor ik middels instinct en ervaring toch ben thuis gekomen.
En toen dacht ik dat gebeurt mij nooit meer vandaar Xenon
En overdag ziet men mij beter aankomen zonder dat ik iemand verblind (staat sowieso laag afgesteld)
Danny

BMW R850RT Adv

Reg. datum:
02 jul. 2008
quote:
ynnad schreef op 23 maart 2010 @ 17:51:
En overdag ziet men mij beter aankomen zonder dat ik iemand verblind (staat sowieso laag afgesteld)

Het is ook niet onmogelijk, maar ik zie heel veel met setjes die ofwel niet deugen ofwel verkeerd zijn afgesteld. Verlichting is sowieso iets waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Als men licht voor zich ziet is het al gauw goed. Massa's auto's hebben de lichten te hoog, een defecte lamp of soms (gelukkig niet heel vaak) ongelijksoortige verlichting. Om maar niet te spreken van al die mistlampen die men zo nodig overdag aan moet.

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Klopt, veel verlichting is verkeerd afgesteld. Maar een halogeenlamp kan dan net zo verblindend zijn. Erger nog, ik zie onderweg heel wat meer verkeerd afgestelde halogeenlampen en nep-Xenons. En inderdaad, je wordt gestoord van al die cabriopatsers en sjonnies met hun mistlampen aan......

Kortom: waarom al die kritiek op Xenon?

Reg. datum:
02 jan. 2009
Kortom: waarom al die kritiek op Xenon?[/quote]

Omdat iedereen er in kijkt ipv voor zich.
Dat was vroeger ook al zo toen de halogeen lamp hip was.
Opeens was dat ook héél fel licht.

BMW R850RT Adv

Reg. datum:
02 jul. 2008
quote:
JanB schreef op 23 maart 2010 @ 18:33:
Kortom: waarom al die kritiek op Xenon?

Ik heb geen kritiek op Xenon an sich. Ik zei al dat ik het zelf in de auto heb (af fabriek) en dat is prima. Mijn kritiek beperkt zich tot de setjes die zorgen voor een vette lichtvlek voor tegenliggers en in spiegels. Of dat nou komt door een foute afstelling, een ongeschikte koplamp of gewoon kits van een matige kwaliteit maakt me niet uit, het effect een een verblindende vlek licht. En die dient niet de verkeersveiligheid. Net als halogeen licht dat verkeerd is afgesteld, maar het gaat hier over Xenon.

Misschien is het grote probleem met Xenon wel dat het licht zoveel witter/zuiverder is dat het eerder irritant is als het ook maar een beetje verkeerd is afgesteld. Maar volgens mij (hoewel dat door iemand anders als onzin is bestempeld) zijn er ook wel degelijk ongeschikte koplampen. Als ik even bij mijn eigen motor blijf (die ken ik tenslotte het beste) zie ik als ik die motor (met standaard halogeen) tegemoet kom duidelijk een koplamp. Geen licht in mijn ogen, maar duidelijk naar de grond gericht. Bij heel veel motoren waar Xenon achteraf is gemonteerd, zie ik de koplamp niet, maar één grote lichtvlek. Volgens mij komt dat door een ongeschikte koplamp die veel te veel licht verstrooit. De GSA van een collega van me met door de dealer geinstalleerde Xenon ziet er precies uit als het standaard halogeen lampje. Alleen hij zelf ziet het verschil. Oke, het lampje is wat witter/blauwer, maar voor tegenliggers en in je spiegel zie je niet ineens een hele vlek licht. Dus het kán allemaal wel.

Maar blijkbaar is dat dus onzin volgens sommigen. Ik zal me aan mijn ogen moeten laten helpen dan :+

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Mike_the_Bike schreef op 23 maart 2010 @ 16:51:

[...]
[edit]
hier is overigens de bron van mijn opmerking. Je noemt het broodje aap, maar die meneer haalt tests aan die door diverse instituten zijn gedaan.

Niets in dit op auto's gerichte verhaal doet mij twijfelen aan de resultaten die ik zelf al tientallen keren gehaald heb. En onderzoeksinstituten zeggen mij niet zo veel als je zou denken. Ik kan je tientallen onderzoeken laten zien (tot zelf vrij recent) waarin onomstotelijk wordt aangetoond dat sigarettenrook niet schadelijk is.
Het verschil tussen auto's en motoren is dat de verlichting anders is opgebouwd, en dat het gebruik anders is. Veel auto's hebben projectorlampen, motoren zelden.
Het is niet voor niets dat de Nederlandse en Europese wetgeving het gebruik op auto's aan strenge regelgeving onderwerpt, en op motoren niet. De enige regel die overal opgaat is dat het licht niet verblindend mag zijn. Bij twijfel kunnen ze dat opmeten in een testopstelling.
www.motorbanden.eu

Kolsch

Reg. datum:
17 apr. 2009
http://cgi.ebay.co.uk/HID...ts_SM?hash=item53e045ca14

dat kwam ik dus tegen en aangezien ik een schraperige schooier leek me dat wel wat.

iemand ervaring met die chinese kits :P
.

Reg. datum:
21 jun. 2004
Lijkt heel betrouwbaar:
- H7 bulbs provide dual beam (Hi and Lo Beam) capability (NIET DUS!)
- Average bulb life: 2000 hours (vergeleken met 5.000 uur bij een A-merk)

Ik ben ooit begonnen met goedkope kits, en van de 28 stuks die ik toen kocht waren er 24 binnen 1 jaar defect. Dat wil niet perse zeggen dat dat met dit merk ook zal gebeuren, maar geeft wel weer waarom ik nooit meer goekope kits zal verkopen.
www.motorbanden.eu

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Tja, het scheelt best geld. Voor een Pilot setje zit je rond de 100-110 Euro.
Aan de andere kant: als er iets met zo'n setje is heb je vaak een hoop gedoe om het te ruilen of je geld terug te krijgen. Losse onderdelen zal ook niet makkelijk zijn.
Los daarvan vind ik het wel prettig als het gewoon goed werkt..... Ik heb nu zo'n anderhalf jaar twee Pilot setjes in gebruik en nog geen enkel probleem gehad.

KTM EXC 300 2006

Reg. datum:
04 jul. 2008
Over dat eventuele niet opstarten: Pilot heeft "automatische herstart-kabels". Als je een setje van hun hebt en je geeft het probleem aan, krijg je een nieuw kabeltje. Deze vervangt de originele en probeert de xenon - als deze niet werkt - om het x-aantal seconden te herstarten. Werkt ideaal, zo ben je er zeker van dat het werkt. (vooral handig als je geen lichtschakelaar hebt..)
Ik ben net als jij. Ik geef alleen wat meer gas en rem wat later :)

Triumph Sprint ST 1050

Reg. datum:
11 nov. 2001
ff voor de duidelijkheid. in mijn sprint st heb ik 2x H7 dimlicht xenon. en ik ben er blij mee.
alleen die ééne grootlichtlicht lamp. tenopzichte van de xenon is het gewoon een schemerlampje( er zit nu een halforts xenonkleurig halogeen lampje in). zelfs als het aan hebt zie je geen verschil in belichting.(dimlichten zijn echt correct zijn projectie unit en daar zit doodsimpel een schot in de het dimlicht beeld maakt.)

ik las de test in motoplus van de verschillende halogeen H4 lampen en schrok een beetje van de uitkomst. de goedkope lampjes waren ook echt kaarspitjes, terwijl de lampen van osram en Philips toch 2x meer licht opbrengst hebben als de kaarspitjes.
maar deze betere lampen zijn dan ook weer 2 tot 3 maal zo duur als de goedkope lampjes.

opvallend was ook dat de Philips x-treme toch weer iets beter was (+10lumen) dan de osram en philips.
dus zit ik er over tedenken om toch de grootlicht H7 lamp tevervangen voor de dure Philips x-treme lamp om toch dat schemerlamp effect te-upgraden.

dus als er personen zijn die echt geen Xenon willen toepassen koop dan die Philips x-treme
of de iets minder dure osram en philips varianten.

http://i16.photobucket.com/albums/b42/berberoglu/21240085yl7.jpg
suzukibanditclub.nl vorige motor suzuki GSF 1200S Bandit met 132.000km op de teller verkocht. huidige motor Triumph Sprint ST 1050 (2006). beter goed prutswerk, dan slecht vakwerk.

Reg. datum:
16 dec. 2009
Vanmorgen startte mijn linker koplamp niet. Even gestopt en (zoals gewend met halogeen) een klap op de koplamp gegeven echter zonder resultaat (had ik ook kunnen verwachten natuurlijk). Even van het contact af en opnieuw op contact en het ding doet het wel. Gaat mijn starter richting einde ofzo, iemand ervaringen hiermee?
zonder dwarsliggers geen recht spoor

It is I, Leclerc .............

Reg. datum:
02 jan. 2004
quote:
V-Strommert schreef op 14 april 2010 @ 12:24:
Vanmorgen startte mijn linker koplamp niet. Even gestopt en (zoals gewend met halogeen) een klap op de koplamp gegeven echter zonder resultaat (had ik ook kunnen verwachten natuurlijk). Even van het contact af en opnieuw op contact en het ding doet het wel. Gaat mijn starter richting einde ofzo, iemand ervaringen hiermee?

Heb ik ook gehad, ballast kaduuk -O-
De woensdag en avond fotograaf...
Ik fotografeer niet te snel, U kijkt te langzaam...
Nu ook met analoge doosjes...
Volgens Gobert doe ik het vaker binnen dan buiten...

Reg. datum:
16 dec. 2009
-O- Wel rap, na een jaar. Zijn die krengen duur?

KTM EXC 300 2006

Reg. datum:
04 jul. 2008
Komt vaker voor hoor, even herstarten (lichtschakelaar aan/uit indien mogelijk).
Ik ben net als jij. Ik geef alleen wat meer gas en rem wat later :)

Reg. datum:
16 dec. 2009
Ik heb geen schakelaar, dus gewoon even af zetten en weer opnieuw op contact. Op zicht geen probleem maar het is voor zover ik gemerkt heb de eerste keer dus ik vroeg mij af of er iets de geest aan het geven is. Gewoon in de gaten blijven houden.

Reg. datum:
31 aug. 2008
Ik vind het ook maar niets dat Xenon. Of het verkeerd is afgesteld, de koplampen teveel verstrooien of wat dan ook weet ik niet. Ik weet alleen dat het rete irritant is! Om die reden zou ik zelf ook niet nemen.
Aprilia Pegaso 650 Strada (2006) - ´Arancia meccanica´

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True