Gilera Fuoco 500ie

De 3-punts is bij de Master(<460cc) komen te vervallen en is sinds de komst van de Master(493) in 2007 een 5-punts geworden. Als ik het goed heb begrepen heeft het te maken met het gebruikte materiaal van de blokken bij de 3-punts, dit materiaal mag - meen sinds 2007/2008 - niet meer gebruikt worden.
 
Ik heb er geen verstand van maar ik las ergens dat de koppeling van het nieuwe blok 5 nokken heeft en die van het oude blok4, zal het sowieso niet passen denk ik.
 
full


De uitvoering met 3 blokken is niet meer verkrijgbaar, tenzij ergens op de plank bij de dealers eentje ligt, als de koppeling vervangen moet worden dan wordt de uitvoering met de 5 blokken (afb) gemonteerd, dit geldt voor alle modellen op basis van de Master(400, 460, 493).

Het bestaan van een uitvoering met 4 blokken voor de Master's heb ik niet eerder gehoord,
zie ook een posting van "De Buikschuiver" over de koppeling in de Master's
 
Laatst bewerkt:
Vorige week dan de Fuoco binnen gedaan in de motorzaak waar ik hem heb gekocht. Onder garantie moesten ze daar nog de kogellagers van het balhoofd vervangen.

Vandaag met de Fuoco thuisgekomen, en om hem te parkeren wil ik de wielen blokkeren. Bij de hersteller had ik hem namelijk opgehaald, niet geblokkeerd en op de standaard. Nu, telkens ik de voorwielen wil blokkeren gaat de claxon 5x over, een hels lawaai en ongelooflijk schrikken. :( Vroeger betekende blokkeren dat ie echt stevig stond, nu kan je hem nog heen en weer bewegen. Met de kans van omvallen bij een stevige windstoot.

Mogelijk heeft de dealer het hydraulische systeem moeten aftappen om de lager(s) te vervangen en misschien niet voldoende gevuld nadien.

full



  1. vulopening
  2. elektro motor
  3. hydraulische pomp/cilinder

full


Bij het activeren van het parkeersysteem wordt de vloeistof naar beneden gepompt, door de druk zal het blokkeer module (afb.2 nr.1) zich vastgrijpen aan de glijstang en voorkomt het inveren van de voorpootveer (afb.2 nr 2).