Gilera Fuoco 500ie

De 3-punts is bij de Master(<460cc) komen te vervallen en is sinds de komst van de Master(493) in 2007 een 5-punts geworden. Als ik het goed heb begrepen heeft het te maken met het gebruikte materiaal van de blokken bij de 3-punts, dit materiaal mag - meen sinds 2007/2008 - niet meer gebruikt worden.
 
Ik heb er geen verstand van maar ik las ergens dat de koppeling van het nieuwe blok 5 nokken heeft en die van het oude blok4, zal het sowieso niet passen denk ik.
 
full


De uitvoering met 3 blokken is niet meer verkrijgbaar, tenzij ergens op de plank bij de dealers eentje ligt, als de koppeling vervangen moet worden dan wordt de uitvoering met de 5 blokken (afb) gemonteerd, dit geldt voor alle modellen op basis van de Master(400, 460, 493).

Het bestaan van een uitvoering met 4 blokken voor de Master's heb ik niet eerder gehoord,
zie ook een posting van "De Buikschuiver" over de koppeling in de Master's
 
Laatst bewerkt:
Vorige week dan de Fuoco binnen gedaan in de motorzaak waar ik hem heb gekocht. Onder garantie moesten ze daar nog de kogellagers van het balhoofd vervangen.

Vandaag met de Fuoco thuisgekomen, en om hem te parkeren wil ik de wielen blokkeren. Bij de hersteller had ik hem namelijk opgehaald, niet geblokkeerd en op de standaard. Nu, telkens ik de voorwielen wil blokkeren gaat de claxon 5x over, een hels lawaai en ongelooflijk schrikken. :( Vroeger betekende blokkeren dat ie echt stevig stond, nu kan je hem nog heen en weer bewegen. Met de kans van omvallen bij een stevige windstoot.

Mogelijk heeft de dealer het hydraulische systeem moeten aftappen om de lager(s) te vervangen en misschien niet voldoende gevuld nadien.

full



  1. vulopening
  2. elektro motor
  3. hydraulische pomp/cilinder

full


Bij het activeren van het parkeersysteem wordt de vloeistof naar beneden gepompt, door de druk zal het blokkeer module (afb.2 nr.1) zich vastgrijpen aan de glijstang en voorkomt het inveren van de voorpootveer (afb.2 nr 2).

Controleer het nivo in de reservoir (afb1. nr.1) en indien nodig bijvullen, zie in je gebruikershandleiding voor de specificatie van het vloeistof, volgens mij is het remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou best wel eens kunnen. En ik neem aan dat die vloeistof ook inbijt?
Had een witte aanslag op verschillende delen van de scooter? Iets als een witte vloeistof die er was afgelopen. Van de radiator heb ik het met enige moeite kunnen verwijderen, maar op het knipperlicht is het ingebrand. Vroeg me al af wat het was.

Hij is vandaag in de garage binnengebracht voor herstelling. Heb hen voorgesteld dat ze hem terugnamen en ik mijn geld terug kreeg. Dat doen ze niet zegden ze, ze zouden hem wel herstellen. Ik hecht er weinig geloof aan dat het hen gaat lukken. En ergens hoop ik dat het ook niet lukt. Zodat ze op mijn voorstel toch nog ingaan. Gelukkig valt het nog onder de garantie. Maar ook voor de garage zal het stillaan te duur worden om hem steeds weer te herstellen. Daar hoop ik toch stilletjes op.

De fuoco is 2,5 jaar oud met nu 10000km op de teller. De kogellagers van het balhoofd en de volledige gaskabel heen en terug + handvat zijn vervangen. Verscheidene barsten in de behuizing en afgebroken bevestigingen hiervan. Daarbij nog mijn huidige problemen en het zadelslot dat niet meer werkt.
Ik kan de Gilera Fuoco niet echt een degelijke motorscooter noemen.
En ben sinds vandaag weer lid geworden van Test-aankoop...
 
Dat zou best wel eens kunnen. En ik neem aan dat die vloeistof ook inbijt?
Had een witte aanslag op verschillende delen van de scooter? Iets als een witte vloeistof die er was afgelopen. Van de radiator heb ik het met enige moeite kunnen verwijderen, maar op het knipperlicht is het ingebrand. Vroeg me al af wat het was.

Remvloeistof is net als koelvloeistof (zeer) schadelijk;

WARNING: BRAKE FLUID IS HIGHLY POISONOUS. DO NOT INGEST OR SWALLOW. IF AC-
CIDENTALLY SWALLOWED, DRINK LARGE QUANTITIES OF MILK OR WATER AND SEEK
MEDICAL ADVICE IMMEDIATELY. BRAKE FLUID DESTROYS SKIN AND OCULAR TISSUE.
IF YOU ACCIDENTALLY SPILL BRAKE FLUID ON YOURSELF, TAKE OFF YOUR
CLOTHES, WASH WITH HOT WATER AND SOAP AND SEEK MEDICAL ADVICE IMMEDI-
ATELY. IF BRAKE LIQUID GETS ACCIDENTALLY IN CONTACT WITH YOUR EYES, RINSE
WITH ABUNDANT FRESH WATER AND SEEK MEDICAL ADVICE IMMEDIATELY. KEEP
BRAKE FLUID OUT OF THE REACH OF CHILDREN.
 
De fuoco is 2,5 jaar oud met nu 10000km op de teller. De kogellagers van het balhoofd en de volledige gaskabel heen en terug + handvat zijn vervangen. Verscheidene barsten in de behuizing en afgebroken bevestigingen hiervan. Daarbij nog mijn huidige problemen en het zadelslot dat niet meer werkt.
Ik kan de Gilera Fuoco niet echt een degelijke motorscooter noemen.

Toch jammer want echt goedkoop is 'ie niet; je mag verwachten dat het een degelijk stukje vakwerk is.
 
Hé bedankt, wist niet dat dit topic nog bestond.
Kan ik weer heerlijk zitten mokken.
En kan men ook even lezen over hoe positief ik ooit over mijn nieuwe aanwinst ben geweest.
Even tijd voor een update.

Na een miezerige 20000km op de teller, waarvan ik er zelf 13000 heb afgemaald op ongeveer 1,5 jaar. Staat het mooie ding weeral een maandje ter herstelling. Dat hadden er van mij best nog wat meer mogen zijn als het snert ding me niet telkens in de steek had gelaten.
Gelukkig heb ik er ook nog een andere, anders zou ik al afkickverschijnselen beginnen krijgen als ik niet meer kan rijen.

Na een calvarie van een vijftal takelingen door de wegenhulp. Dit van gewoon stilvallen in het midden van de Brusselse ring bij een snelheid van meer dan 120km/u, tot het niet meer starten na een tankbeurt. De veelvuldige alarmen omdat het elektronisch systeem tilt slaat. Leuk hoor als je hem wil starten en je claxon geeft alleen maar een oorverdovend geluid.

Deze keer gaat men de startkoppeling vervangen? Positief als ik ben denk ik dat het dan eindelijk opgelost zal zijn.
De regulator is al vervangen, de starter, de batterij, de kogellagers van het balhoofd, de volledige gaskabel in en uit. Volledig proper gemaakt is ie ook al, kilo's zwarte troep heeft men eruit gehaald. En dan vergeet ik ook nog heel wat kleine herstellingen van relais en dergelijke meer. Door het veelvuldig in en uit mekaar halen ook al heel wat barsten in de behuizing en bevestigingspunten die zijn afgebroken. Je zadel dat je plots niet meer open krijgt via je contactsleutel of het afdekkapje van je benzinetank die je moet zitten open prutsen met een mes. Gilera degelijkheid hé.


Ja, U leest het goed het ding is van 2007 en heeft net geen 20000km op de teller.

Dan heb ik het nog niet over het verbruik gehad. Met 12l benzine doe ik ongeveer 180km. Dat is net geen tweemaal heen en terug naar het werk. Met mijn Sym rij ik daar meer dan 300km mee.

Gewoon pech gehad lees ik hier dan. Tja, toch wel heel veel pech op heel wat verschillende punten. Voor een scooter die nieuw minstens 8000€ kost.

Maar mooi is hij wel en mss zet ik hem ooit nog in het salon als blikvanger. Met wat ledverlichting en een bar onder het zadel. Hopelijk krijg ik die dan open als er bezoek komt.
 
180km op 12liter ?????????? gemiddeld zit ik op 1 op 20 en dan tik ik rustig de 160 op de teller aan met gas over en met toerritjes haal ik nog makkelijk 1 op 24
 
Ja hoor, op 180km gaat dat lampje al branden. Heb het al eens tot 200km getrokken maar dan gaat die wijzer wel heel erg in het rood. Rustig 160km/u heeft de mijne nog nooit gehaald. Wel op de teller, maar ik heb het over de snelheid op mijn GPS dubbelgechekt op op mijn coyote. Op 145 gaat haalt ie werkelijk het onderste uit de kan. Of zou ik toch gewoon moeten gaan diëten?
 
ja oke bij mij doet die dat ook maar dan gaat er hooguit maar 8 liter in, heb je nog 4.5liter over want er gaat 12.4 a 12.5 liter in

en dieten weet ik niet mijn FP3 460cc weegt 285kilo zonder de rotzooi onder de buddy en ik weeg zelf 87kg mijn top is 181km p/u op de GPS (juiste omstandigheden 21graden en heel iets wind mee) doet die wel heel lang over maar dat haalt die wel

Cruising is 150 met 72 a 7300 toeren ref limiter begint bij mij te zeuren bij 9000rpm, en een standaard bij 8225rpm
 
Laatst bewerkt:
Hé bedankt, wist niet dat dit topic nog bestond.
Kan ik weer heerlijk zitten mokken.
En kan men ook even lezen over hoe positief ik ooit over mijn nieuwe aanwinst ben geweest.
Even tijd voor een update.

Na een miezerige 20000km op de teller, waarvan ik er zelf 13000 heb afgemaald op ongeveer 1,5 jaar. Staat het mooie ding weeral een maandje ter herstelling. Dat hadden er van mij best nog wat meer mogen zijn als het snert ding me niet telkens in de steek had gelaten.
Gelukkig heb ik er ook nog een andere, anders zou ik al afkickverschijnselen beginnen krijgen als ik niet meer kan rijen.

Na een calvarie van een vijftal takelingen door de wegenhulp. Dit van gewoon stilvallen in het midden van de Brusselse ring bij een snelheid van meer dan 120km/u, tot het niet meer starten na een tankbeurt. De veelvuldige alarmen omdat het elektronisch systeem tilt slaat. Leuk hoor als je hem wil starten en je claxon geeft alleen maar een oorverdovend geluid.

Deze keer gaat men de startkoppeling vervangen? Positief als ik ben denk ik dat het dan eindelijk opgelost zal zijn.
De regulator is al vervangen, de starter, de batterij, de kogellagers van het balhoofd, de volledige gaskabel in en uit. Volledig proper gemaakt is ie ook al, kilo's zwarte troep heeft men eruit gehaald. En dan vergeet ik ook nog heel wat kleine herstellingen van relais en dergelijke meer. Door het veelvuldig in en uit mekaar halen ook al heel wat barsten in de behuizing en bevestigingspunten die zijn afgebroken. Je zadel dat je plots niet meer open krijgt via je contactsleutel of het afdekkapje van je benzinetank die je moet zitten open prutsen met een mes. Gilera degelijkheid hé.


Ja, U leest het goed het ding is van 2007 en heeft net geen 20000km op de teller.

Dan heb ik het nog niet over het verbruik gehad. Met 12l benzine doe ik ongeveer 180km. Dat is net geen tweemaal heen en terug naar het werk. Met mijn Sym rij ik daar meer dan 300km mee.

Gewoon pech gehad lees ik hier dan. Tja, toch wel heel veel pech op heel wat verschillende punten. Voor een scooter die nieuw minstens 8000€ kost.

Maar mooi is hij wel en mss zet ik hem ooit nog in het salon als blikvanger. Met wat ledverlichting en een bar onder het zadel. Hopelijk krijg ik die dan open als er bezoek komt.
Mordan, een Schrale troost, je bent niet de enige met 'gewoon pech' of een 'maandagochtendje', zie hier.
 
Laatst bewerkt:
Mhh, 12L voor 180 km? Ik heb een Scarabeo 500, is toch hetzelfde blok? Ik reed met een standaard variateur 1:25, met een Malossi variateur 1:22.

Succes ermee,

Michel
 
@Chopper Die Fuoco van Bougimain viel opzich mee een geknapte zuigerveren en geknapte klep die was af fabriek al verkeerd afgesteld, in eerste instantie werd er verteld door zijn dealer, dat de nokken en krukas e.d. gebroken waren!!!

het blok is omgewisselt, de belgische dealer had nog een schade Fuoco staan, waar die kennelijk vanaf wilde.

Die schade Fuoco en het blok van Bougimain is gekocht, door een mp3 club lid en Roké in Mijdrecht heeft het blok gereviseerd opnieuw opgebouwd en nu wordt die verder opgebouwd als mp3 sport LT met Fuoco achterkant in het Wit
 
Laatst bewerkt:
Een schrale troost, dat ik de enige niet ben.
Maar het zou eigenlijk niet mogen voor producten uit die prijsklasse.
En blijkbaar heeft het ene merk er heel wat meer last van dan het andere.
Het is aan ons consumenten, om daar onze conclusies uit te trekken.
Al wil ik hier weer geen boom over opzetten. ;)

Mijn Fuoco rijd nu al 3 weken zonder problemen, al durf ik dat niet te hard te zeggen.
Hij staat hier vlakbij en zou het wel eens kunnen horen.
Of mss is het eindelijk opgelost, alles ik ook veruit vervangen.
De kwaliteit blijf ik echter ondermaats vinden.

Hopelijk houd ie het nog een maandje uit?
Want ik kijk vooral uit naar mijn Maxsym 400i. :Y
 
ja Mordan ik weet zo niet waar Bougimain woont in Belgie maar toen ik hoorde dat er alleen een klep geknapt was en daar door een zuiger ring kapot was gegaan rijzen er bij mij ernstige twijffels bij die Belgische dealer

Die gaf namelijk aan Danny door dat de nokkenas kapot was krukas zuiger, cilinder met andere woorden het complete blok van binnen die dealer heeft hem toen het blok van die schade Fuoco voor te veel geld aangesmeerd toen ik hoorde bij Roke dat het blok nooit eerder los gehaald was, was dat dus een voorbarige conclusie van die betreffende Belgische Piaggio/Gilera dealer
 


Berichtdoor bougimain » za 18 sep 2010, 13:15
Ik ben vandaag bij mijn dealer geweest om foto's te kunnen nemen van de schade aan de motor maar hij heeft het mij afgeraden nadat ik zei dat ik het het forum ging plaatsen want dit is zei hij slechte reclame en hij heeft gelijk ook, dus geen foto's.
Maar hijzelf heeft op zijn 45 jaar als garagist deze schade aan een motor nog nooit gezien ook.

Ik heb wel mijn piston (zuiger) gezien en amai menne frak de stukken (zeker 4) lagen er zo in mijn blok, dit heb ikzelf ook nog nooit gezien.


bougimain



Wie spreekt nu de waarheid?, Roké of Bougimain???
De ene beweert de blok is open geweest, foto's naar de importeur, importeur constateert een fabricage fout, importeur weigert te repareren onder garantie, reden het is een Duitse versie, importeur wil niks weten van de EU garantie binnen haar netwerk.

Nu lees ik hier dat pas in NL wordt geconstateerd dat er interne motorschade is.

:?
 
Laatst bewerkt:
nou zoals ik begrepen heb van Mapij (Marcel) die heeft dat blok gekocht van Bougimain (Danny), en Mapij heeft alleen een nieuwe Cilinder Zuiger Ringen en Malossi kleppen gekocht
Bougimain had op een ander forum gepost geloof DBS dat drijfstang en de krukas ook kapot waren, maar alleen de kop of kleppendeksel is er van af geweest meer niet zover ik begrepen heb

Het blok zit weer in elkaar Mapij heeft er alleen om hem beter te laten ademen, er een Malossi nokkenas inlaten zetten, dit was niet nodig heb de nokkenas gezien zat een "vlekje" op van die ene klep die geknapt was

ik vrees dus echt dat Bougimain flink genaaid is

Nu moet alleen de voor schade van die schade Fuoco waar Bougimain het blok van heeft gekocht, nog gerepareerd worden, dan wordt die op gebouwd als mp3 met Fuoco achter kant en gekeurd als LT
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is de werkelijke schade minder dan Bougimain bericht en meer is dan in je eerste reactie, want in je laatste reactie is de cilinder er aan toegevoegd.

Bougimain heeft uiteindelijk wel http://scootertripodesportif.xooit.fr/portal.php?article=103&pid=1 (foto&#039;s van de schade) geplaatst.

Iig heeft de importeur en (mogelijk) ook de dealer Bougimain een oor opgespeld. Het blok heeft amper 7000 km gelopen en iets van 6 mnd buiten de fabrieksgarantie.
 
Niet om het een of ander Bougiman maar als ik jouw was ging ik met deze info even naar de dealer en zou aan hem vragen waarom ie je verkeerd heeft voorgelicht...

Verder zou ik zo een dealer geen dubbeltje meer gunnen eerlijk gezegd...
 
nou zoals ik begrepen heb van Mapij (Marcel) die heeft dat blok gekocht van Bougimain (Danny), en Mapij heeft alleen een nieuwe Cilinder Zuiger Ringen en Malossi kleppen gekocht
Bougimain had op een ander forum gepost geloof DBS dat drijfstang en de krukas ook kapot waren, maar alleen de kop of kleppendeksel is er van af geweest meer niet zover ik begrepen heb

Het blok zit weer in elkaar Mapij heeft er alleen om hem beter te laten ademen, er een Malossi nokkenas inlaten zetten, dit was niet nodig heb de nokkenas gezien zat een "vlekje" op van die ene klep die geknapt was

ik vrees dus echt dat Bougimain flink genaaid is

Nu moet alleen de voor schade van die schade Fuoco waar Bougimain het blok van heeft gekocht, nog gerepareerd worden, dan wordt die op gebouwd als mp3 met Fuoco achter kant en gekeurd als LT


Hee Nico, breek even in , Danny (bougimain) heeft dit niet op DBS gepost maar op Bikers 4 Bikers (scootergedeelte ) en lees daar maar wat en precies gebeurd is met zijn rode duivel ,het is allemaal zwaar K*T voor die jongen die zo gek was met zijn Fuoco.
linkje............:http://www.bikers4bikers.eu/forum/index.
Ed
 
Laatst bewerkt:
Eddd ik kende dat belgische forum niet dus hij heeft het nog ergens anders gepost, ik dacht DBS maar het kan ook op de clubsite zijn geweest, ik stond er ook eerst van te kijken toen Mapij zei, dat die dat blok gekocht had, dacht kat in de zak, jij zei toen ook dat de krukas e.d. kapot was, tijdens de Snertrit maar toen ik later hoorde wat er allemaal nog wel goed was van Marcel en bij Roke tijdens de sleutelavond

had ik het al wel door dat Danny zijn dealer niet helemaal eerlijk of goed heeft gekeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan